Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Vad gör jag för fel? Exempel: Rippar CD:n i datorn via Windows Mediaplayer och bränner sedan via Mediaplayern eller Nero. När jag spelar kopiorna på Advantage eller Denon-A11 så får jag avläsningsproblem ( framför allt i Denon men i några fall även i S1 ) Gäller inte alla spår på kopiorna. Använder skivor märkta CD-R Audio 80 min. Provat både Maxell och Sony. Använder jag fel skivor eller?

Posted

Jag skulle undvika att använda Microsoftprogram i någon del av kedjan. Varför inte använda Nero för alla steg?

Ett annat tips är att bränna på lägsta hastighet. Kanske inte nödvändigtvis x1 , men åtminstone max x4 eller x2. Det kan också vara skillnad på olika brännare.

Posted
Hej!

Vad gör jag för fel? Exempel: Rippar CD:n i datorn via Windows Mediaplayer och bränner sedan via Mediaplayern eller Nero. När jag spelar kopiorna på Advantage eller Denon-A11 så får jag avläsningsproblem ( framför allt i Denon men i några fall även i S1 ) Gäller inte alla spår på kopiorna. Använder skivor märkta CD-R Audio 80 min. Provat både Maxell och Sony. Använder jag fel skivor eller?

Fel program. Börja med att ta hem EAC. www.exactaudiocopy.de . Det är det vassaste rippningsprogrammet som jag känner till. Själv bränner jag aldrig skivor, så kan inte bedömma vilka som är bra för att bränna, men i likhet med tidigare avråder jag från att Microsofts program är en del av kedjan.

Lycka till.

Posted

Prova med vanliga cd-r skivor istället och se om det blir bättre. cdr-audioskivor är tänkta att användas i renodlade audiobrännare dvs. inte i datorn.

Posted
cdr-audioskivor är tänkta att användas i renodlade audiobrännare dvs. inte i datorn

Menar du en stationärbrännare för realtidsbränning? Jag har aldrig något problem med bränning av skivor i min dator, bara man kör med en relativt låg hastighet typ 8X. Kvaliteten beror ju också på vilket skick CD-skivan har. Jag har ju också en stationärbrännare om det skulle knipa men det gör det sällan. Jag vill helst bränna i datorn med Roxio för då får jag också med eventuella dolda låttittlar och nummer. Vissa spelare klarar inte CDR-skivor och det kan bero på att lasern inte har tillräckligt hög effekt, den kan helt enkelt vara på upphällningen. Men något som är märkligt är att så många dyra spelare inte klarar CDR-skivor. Jag har fundrat på om det möjligen kan bero på att man vill att lasern ska få längre livstid och att man därför sänmker effekten något.

Posted

Som Matrixen säger, undvik WMP, den är ökänd för hur illa den bränner. Min erfarenhet är följande..

#1 : Välj ett annat progran, Nero är utmärkt. Själv använder jag oftast EAC till att rippa (till WAV) och ibland bränna. Eftersom jag har Plextorbrännare i mina datorer så använder jag deasr fenomenala mjukvara "PlexTools".

#2 : Använd CDR/DVD-R av kända fabrikat ~ Maxell & Sony som du nämner har jag aldrig haft några problem med ~ Själv använder jag mest TDK, Verbatim, Matsui och Plextor. Men jag har testat massor av olika fabrikat och har sällan träffat på nått som absolut inte funkar.. Är du road, finns det mjukvaror som läser av infon på skivorna (tex : CDVD info, är dock osäker på om denna funkar med andra än plextorbrännare) ~ och som plind säger, testa en vanlig data-CDR...

#3 : Din brännare (IDEbuss) kan vara känslig för störningar, undvika att köra andra mjukvaror samtidigt som du bränner..

#4 : Bränn med lägre hastighet, börja med att testa halva skivan maxhastighet. Jag har hamnat på 8X hos mej och det funkar charmant.

#5 : Uppdatera brännarens "Firmware" - info om detta hittar du på antingen datortillverkarens eller brännartillverkarens sajt.

För säkerhets skull, testa en bränd skiva som någon annan gjort i dina spelare (om du PMar din adress så kastar jag några skivor på posten omgående!)

/ptr

Posted

Hej!

Tack för alla kloka svar! CD-spelaren och DVD-spelaren tar emot de brända skivor jag har som är brända på en stationär

recorder från Philips ( numera begravd )De funkar även med en kompis skivor, tack för ditt erbjudande Plundin, så jag testar vidare följandes era goda råd!

Tack en än gång! :app:

Posted
själv använder jag ofta razorsound skivor när jag bränner mäst för att de ser så balla ut

Har fått en kopia gjord på razorsound och det låter riktigt bra. Min CD-transport som har några år på nacken är mycket känslig för kopior men den här fungerar perfekt.

Posted
Prova med vanliga cd-r skivor istället och se om det blir bättre. cdr-audioskivor är tänkta att användas i renodlade audiobrännare dvs. inte i datorn.

Hej!

Med vanliga cd-r skivor menar du t e x skivor som är märkta 8-12x 700MB ( fick ett antal sådana av märket Verbatim när jag bytte dator för ett år sedan, la dem i garderoben där de naturligtvis glömdes bort ) :blush

Posted
Ja hajen1, det låter som vanliga CD-R. :)

Tackar! Fick en kartong om 10 skivor vid datorbytet så där sparde jag en slant tack vare hustruns utsökta minne! :app:

Posted
Har fått en kopia gjord på razorsound och det låter riktigt bra. Min CD-transport som har några år på nacken är mycket känslig för kopior men den här fungerar perfekt.

Glädjer mig :cool:

Posted
Hej!

Med vanliga cd-r skivor menar du t e x skivor som är märkta 8-12x 700MB ( fick ett antal sådana av märket Verbatim när jag bytte dator för ett år sedan, la dem i garderoben där de naturligtvis glömdes bort ) :blush

Visst, den vanliga sorten(data cd-r) . Dessa funkar inte i den stationära audiobrännaren där man måste ha de dyrare cd-r audio.

Kör själv med databrännaren nu för tiden, mest av bekvämlighetssjäl :clown:

Posted
Min CD-transport som har några år på nacken är mycket känslig för kopior

teta var inte fel ute när de använde pioneer ld som utgångspunk för sina drivar

fan vet om man inte kan fu ut digitalsignal ur ett kassetband i en sådan maskin :cool: