Jump to content

Recommended Posts

Posted

Känns som jag rivit igång en del debatter här nu senaste dagarna, så tänkte snabbt kasta mig på en ny.

Som de flesta säkerligen känner till är det vanligt med guldpläterade kontakter på saker och ting. Intressant tycker jag, men varför är det så? Varför används inte silver istället? Silver är en bättre ledare än guld såvitt jag kan se men ändå används guldpläterade kontakter överallt? i min värld känns det här tämligen märkligt? Ur råvarukostnadssynpunkt borde silvret vara billigare än guld. Är det svårare att hantera? Även koppar är en bättre ledare än guld vilket borde göra kopparkontakter bättre än guldkontakter rent tekniskt.

förvisso ärgas koppar ganska fort, är det här problemet ligger? Silver oxiderar förvisso... fast guld ärgas väl också om jag inte minns fel? Är det någon som vet varför och hur man tänkt när man rakt igenom satsat på guld? Mycket nyfiken på svar.

Posted

Jag hjar inga svar på dina frågor FLACFighter. Men även Rohdium förekommer som material i kantakter för audio.

Lär ha egenskaper som är mycket lika guld men har större nötningsmotsånd och därmed längre livslängd än den ädlaste metallen.

mvh/ Jörgen G

Posted

Du har redan svaret. Guld oxiderar inte i samma utsträckning som silver och framförallt koppar. Silveroxid leder förvisso, men jag tror det är nått yt eller övergångsresistansfenomen som gör guld bättre, eller åtminstone mer konsekvent.

Posted

Jag har digitalkablar från Kimber som är utrustade med silverkontakter och det är hög fart på oxidationen. Huruvida det påverkar ljudet har jag inte riktigt greppat.

Posted
Jag har digitalkablar från Kimber som är utrustade med silverkontakter och det är hög fart på oxidationen. Huruvida det påverkar ljudet har jag inte riktigt greppat.

Det beror väl också lite på hur mkt man tror på kabelteorier överhuvudtaget så att säga... med avseende till "vettig konstruktion". Det är väl fortfarande stora diskussioner kring hur stor skillnad det är på 2 välkonstruerade kablar eller om det verkligen är skillnad alls så att säga..

Posted
Det beror väl också lite på hur mkt man tror på kabelteorier överhuvudtaget så att säga... med avseende till "vettig konstruktion". Det är väl fortfarande stora diskussioner kring hur stor skillnad det är på 2 välkonstruerade kablar eller om det verkligen är skillnad alls så att säga..

Man kan tro, förtränga eller testa. Det finns utrymme för individuellt tillvägagångssätt.

Med bara någon kännedom om fysk och transmissionsteori kan man såklart misstänka att vissa konstruktioner har större sannolikhet att funka än andra.

Vad gäller dyrkablar och andra, så skall såklart två idealt konstruerade kablar från olika tillverkare betee sig exakt lika dant. Det är dock så att vissa highend tillverkare "tunar" sina kablar för att passa vissa kunders önskemål. Dessutom är det ofta svårt att optimera på alla parametrar samtidigt om man inte har ett obegränsat målpris för en produkt. Därför kan det vara skillnader även på oliak firmors kablar, även om båda firmorna strävar efter en neutral överföring av signalen. Tex tycker vissa att Skärmning är den enda vägen till evig lycka, medans andra är övertygade om att silver är bästa vägen till ofärgad återgivning osv..osv..

Posted

Det finns åtminstone två anledningar till att guld är mer frekvent använt till kontaktytor, den ena är redan nämnd, nämligen oxidmotståndet. Den andra anledningen jag känner till är att guld är väldigt mjukt och därför kan göras MYCKET tunt. Hittade siffror på wikipedia som sade att bladguld kunde vara så tunt som 0,000076 mm. Jag vet dock inte om silver är "sämre" på denna punkt. Mvh Erik

Posted

Det finns nog en tredje anledning också.. "Ooh, guld! Det måste ju vara bra.." ;) Sen är det ju så att om man propagerar för att man använder ädelmetaller så kan man pumpa upp priset därefter.

Prestandamässigt har jag ingen koll, men jag tror på en kombination av ovan + att det är så praktiskt (p.g.a. oxidering, lätt att valsa till väldigt tunna lager osv som nämnts).

Posted
Det finns nog en tredje anledning också.. "Ooh, guld! Det måste ju vara bra.." ;) Sen är det ju så att om man propagerar för att man använder ädelmetaller så kan man pumpa upp priset därefter.

Prestandamässigt har jag ingen koll, men jag tror på en kombination av ovan + att det är så praktiskt (p.g.a. oxidering, lätt att valsa till väldigt tunna lager osv som nämnts).

Eftersom vi ändå är inne på ämnet så...

Silver is the best conductor of electricity, as shown by the following chart of bulk resistance measured in micro-ohms/centimeter:

Silver 1.59 Best

Copper 1.72

Gold 2.44

Aluminum 2.84

Zinc 5.8

Platinum 10.0

Steel 10.4

Tin 11.5 Worst

Aluminium är inte långt ifrån guld... men jag väntar bara på att någon ska dyka upp med Platina som bra som helt tydligt är en kass ledare (relativt).

Posted
Eftersom vi ändå är inne på ämnet så...

Silver is the best conductor of electricity, as shown by the following chart of bulk resistance measured in micro-ohms/centimeter:

Silver 1.59 Best

Copper 1.72

Gold 2.44

Aluminum 2.84

Zinc 5.8

Platinum 10.0

Steel 10.4

Tin 11.5 Worst

Aluminium är inte långt ifrån guld... men jag väntar bara på att någon ska dyka upp med Platina som bra som helt tydligt är en kass ledare (relativt).

För just kontakter är kontakt eller yt/övergågnsresistansen(improviserar lite populärvetenskapliga termer här...) den starkast vägande faktorn. Hittar du några sådana siffror?

Posted
För just kontakter är kontakt eller yt/övergågnsresistansen(improviserar lite populärvetenskapliga termer här...) den starkast vägande faktorn. Hittar du några sådana siffror?

Det är just här som guld har sin starka sida, då den inte oxiderar ! :)

Oxideringen är den tunga biten just vid kontakt övergång.

Oxiden är till stor del isolerande, så ju mer oxidering, ju högre motstånd = sämre kontaktövergång.

//-- Tompa --

Posted

Elektronik är inte min bästa sida, men för att förtydliga innan bifogar jag en mer detaljerad tabell över det vi just pratat om

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase...s/rstiv.html#c1

Någon nämnde RHodium tidigare och såvitt jag kan utläsa är det sämre än silver iaf

http://en.wikipedia.org/wiki/Rhodium

Samt sämre än guld. Dock rysligt dyrt, vilket kan framhålla en viss "exklusivitetsfaktor". Sen som jag tolkar det är Rhodium rätt giftigt. Skulle gissa att Rhodium kontakter är humbug när det gäller fördelar.... men nu är jag inte expert på området som sagt.

Posted

Man kan fråga sig varför vissa kabeltillverkare använder guld som ledare eftersom koppar har ett bättre värde på resistiviteten.

Skillnaden mellan silver och koppar är liten, men jag upplever att man får bättre upplösning med silver.

Jag har digitalkablar från Audioquest med silverpläterade kontakter.

Men dom påpekade att man måste rengöra kontaktytorna med jämna mellanrum.

I lyssningstester upplevde dom att silver var bättre, förutsatt att ytan var ren från oxid.