Jump to content

Stereoanläggning


Rickard

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny medlem här på euphonia och jag skulle behöva en del hjälp.

Det är så att jag hade tänkt köpa en stereoanläggning men är inte så kunnig inom det området (än) fast är väldigt musikintresserad, så jag tänkte fråga efter lite hjälp angående vad som är bra/dåligt och så..

Jag har kollat på netonnet (Http://www.netonnet.se )och hittat ett pat högtalare som verkar bra. Märket är polk audio monitor 70, har även kollat på polk audio RTi10. Den sistnämda gränsar nästan till för dyr men jag vill ha ett bra ljud

Fråga 1: Är detta något som är värt att köpa, isåfall vilken av dem?. Om inte, så vad ska jag kolla på istället?

Vill även ha en subwoofer och är väl beredd att betala ca 3000kr (har inte råd till så mycket mer :( )

Fråga 2: vad ska man kolla på för någon då?

Och självklart behöver jag en förstärkare men vet inte vad jag ska kolla efter. Jag har funderat på en hemmabioförstärkare, det skulle ju vara kul om man kunde ha anläggningen till tv:n också men vad jag har fått berättat är att det blir sämmre ljud med en hemmabioförstäkare om man bara ska lyssna på musik.

Fråga 3: hemmabioförstärkare eller stereoförstärkare? isåfall, får man någon bra för ca 3000 -4000?

går skola och får klara mig på studiebidrag så jag ganska begränsat med pengar men är beredd att betala up mot 12000-13000.

Är mycket tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

Svårt att ge råd om specifika komponenter på en sådan generell fråga. Budget situaionen är vi alla vana vid dock. Visst vill man garantera att man klämmer ut maximal prestanda för sina begräsnade pengar.

Jag har två standard tips. Du måste dock fråga dig först om detta är #1 ett första steg på vägen, eller #2 om du köper något som skall räcka i många år...

Även om man svarar #2 på denna fråga, så brukar man alltid vilja ha mer efter ett tag :cool:

Jag har fram tills nu, resonerat enligt #1. Jag har varit beredd att satsa på kompromisser kortsiktigt för att inte förlora allt för mycket i det långa loppet. Nu har jag haft tur och inte haft bråttom så det har aldrig låtit dåligt på vägen.

Nu till tips nummer ett:

Du har en stor fördel av att inte måste anpassa dig till eventuella begränsningar hos befintlig utrustning. Därför skulle jag råda dig att bygga upp din första-anläggning baserat på ett par högtalare som du gillar. Lyssna runt på högtalare inom och kanske även strax över din tänkta budget. Detta för att förstå vad som skiljer. Ligger du precis på gränsen till ett steg där det händer mycket, kan det vara värt att vänta och spara lite. Vilket fall som helst lyssna runt på olika högtalarmärken med neutral elektronik för att inte lura örat samt kanske inte kombinerat med det allra värsta i CD och förstärkarväg för att inte senare bli besviken. Därefter testar du de bästa kandidaterna i ditt rum med din musik för att se att det inte blir tokigt. Utifrån högtralarn välj en förstärkare som klarar att driva högtalarna på rätt sätt och som inte har knepiga färgningar eller för stora brister. Därefter kan du ganska enkelt hitta en prisvärd, neutral CD spelare som funkar bra till de andra grejerna. Om man resonerar enligt #1, skulle jag satsa på ett par ganska känsliga högtalare, så att du kan börja med en effektsvag, men välljudande förstärkare för att få mer budget över till högtalarna. Ok CD i instegsklassen kan man hitta ganska lätt. Klassvinnare i 2000-10000 för närvarande är Cambridge om du skall handla nytt. Det finns många fler, men det kan vi återkomma till om du har specifika frågorl.

Med detta upplägg kan du få ett njutbart resultat på kort sikt och möjlighet att senare köpa en ännu bättre förstärkare med tex, mer upplösning. Först därefter kan det vara aktuellt att uppgradera CD. Som vanligt får man mer för pengarna om man köper begagnat, framförallt på Högtalare och förstärkarsidan.

Det andra tipset:

Om vi kollar på #2 upplägget skulle jag satsa på ett par prisvärda och neutralt klingnande stativhögtalare. Dessa kombinerar du med en lite bättre förstärkare och CD. Voila!

mvh,

/Henrik

Link to comment
Share on other sites

Om du har beränsad budget så kolla på annonser på hifimagasinet. där finns gott om godis som blir över när andra uppgraderar till dyrare utrustning!

När det gäller förstärkare och högtalare så går inte utveklingen så snabbt . men däremot så kan man ju köpa en ny cd! den har ju också mer rörliga delar som slits.

:cool:

Link to comment
Share on other sites

Fråga 3: hemmabioförstärkare eller stereoförstärkare? isåfall, får man någon bra för ca 3000 -4000?

Allt beror på lyssningsvanor men för min del är det valet givet, speciellt med förutbestämd budget.

Du får mycket mer med en stereoförstärkare och på begagnatmarknaden kan det dyka upp riktiga fynd.

Link to comment
Share on other sites

Jaha ja, tänkte jag skulle vänlig och svara snabbt, men när mitt inläggtill slut blev klart så var jag redan nr 6. men här kommer ändå mina råd.

Fråga 1.

Har ingen erfarenhet av Polks hemmahögtalare, utan endast de avsedda för bilar. Köpa en högtalare O-lyssnad är däremot inget jag skulle rekommendera, för samma pengar får du tex ett par DALI Concept 8, som du kan lyssna på hos Hi-fi klubben.

Vad gäller finansiering så tycker jag konkret att bör välja det dyrare alternativet, för att spara pengar på längre sikt. Vad jag menar är hi-fi är som alla andra beroenden, man behöver större och större dos för att bli nöjd. En billig högtalare lär du, om ditt beroende blir tyngre, tröttna

fortare på än en lite dyrare högtalare. Därmed inte sagt att dyrare alltid är bättre.

Fråga 2.

5.1 eller 2.0 förstärkare? Att ljudet blir sämmre med en hemmabioförstäkare när man lyssnar på musik skulle jag tillägga gäller när man köper förstärkare i samma prisklass. Bio i bra 2.0 ger en nästan lika bra upplevelse som 5.1. Andra alternativ är att börja med en 5.1 förstärkare, och uppgradera med ett slutsteg till framhögtalarna senare.

Vad du ska leta efter när du köper förstärkare svarar säker någon annan på, vad du inte ska leta efter är däremot Watt. Watten i Hi-fi är ungefär som sexchaterna på Internet, där alla tjejerna är blonda och killarna hängda som John Holmes…har jag hört…

Fråga 3.

Vad gäller balanseringen av budgeten högtalare/förstärkare/cd-spelare beror det på vad du lyssnar på för musik. Vill du bräcka polarna i studentkorridoren med bas eller föredrar du den äkta rena musiken, som numera i utrotningshotad i vår mp-3 komprimerade värld?

Link to comment
Share on other sites

Hifiklubben är faktiskt ett bra ställe att börja på.

På högtalarsidan finns det B&W och Dali samt elektronik från NAD, Cambridge och Denon. Förutsätter att Classé och Lyngdorf är out of budget.

För egen del så ör B&W nummer ett. Sedan kommer ingenting...ingenting... och sedan en hel drös med högalare :cool:

Jag har lyssnat på en del NAD något från Denon och en del från Cambridge. Alla dessa märken får anses bra och prisvärda, men står för olika ljudåtergivningsfilosofier. För egen del föredrar jag Cambridge för neutraliteten, upplösningen och spelglädjen. De vinner också oftast tester om man nu tror på sådana. Det handlar främst om matchining och smak och i slutänden högtalarvalet som får styra.

Återigen, tittar man på begagnat, så kan man få grejer som vore på en helt annan nivå jämfört med vad samma nivå kostsar nytt.

Link to comment
Share on other sites

Instämmer helt med att du borde satsa på begagnat, mycket mer ljud för pengarna. hifimagasinet.com är bra, oftast mer realistiska priser än Blocket. Betala högst 2/3 av nypriset beroende på ålder men det går att få mycket bra grejor för halva priset eller mindre.

Jag förstår dock att det kan vara svårt i början av hifikarriären att veta vad man ska ha, men spana efter märken som Rotel, NAD, Harman Kardon, Advance Acoustics (heter ibland XTZ), Marantz mfl (andra kan nog ge fler tips) som är välkända och respekterade (förstärkare/receivers) märken i din prisklass och som ofta syns på 2:ahandsmarknaden.

Vill man absolut köpa något nytt så är högtalare är lite mer opraktiskt att köpa beggat eftersom de är krångligare att frakta, svårt att ersätta orginalkartonger och väger mer = dyrare eller man måste ha tillgång till bil. Eftersom jag själv byggt upp en anläggning under studenttiden var det vettigast för mig att satsa på få men så bra komponenter som möjligt = 2-kanal, dessutom prioriterar jag musik före film.

Link to comment
Share on other sites

Att koppla en stereo-förstärkare till en tv bör inte vara några problem om det är en ny tv. Det som kan vara strul är om du inte har några utgångar för det på tvn. Om jag hade haft dom pengarna att starta något nytt med så hade jag kollat lite snabbt efter begagnat framförallt på en beggad förstärkare. Högtalare ja där tycker jag själv att du ska försöka snegla på dynavoice eller xtz dynavoice har ett par lådor för ca 3000kr som låter riktigt bra och som är otroligt spelglada. Kan tillägga att jag inte hört polkaudios nya produkter men jag vet att deras äldre modeller med slavbasar låter riktigt okej :)

Link to comment
Share on other sites

Musiken jag lyssnar på är allt från black metal till poprock, jag spela LP, cd och mp3 men jag är ute efter detaljrikt ljud.

En dum fråga: kan man koppla en stereoförstärkare till tv:n, blir det isåfall ett bra ljud?

Jodå, jag har en kabel mellan stärkaren o tv:n inget bioljud precis men räcker bra för mig jag lägger hellre sekinerna på tvåkanal samt Cd/Lp

Link to comment
Share on other sites

Om du har tillgång till dator (vilket man kan ana eftersom du kan delta här ) så skulle jag vilja slå ett slag för en Squeezebox som spelare, ca 3000kostar den.

Helt ok ljud om du kör okomprimerat (tex flac) och har potentialen att bli ännu mycket bättre med en extern DAC som du kan köpa senare när du är bättre stadd vid kassa.

Som förstärkare föreslår jag Super T-amp, no nonsense 2 kanal för 1600. Den kräver hyfsat lättdrivna högtalare, men är storleken på rum i studentstorlek så ska det inte vara ngt problem.

Högtalare är svårt, finns hur mycket som helst, här får ngn annan fylla i.

/Micke

Link to comment
Share on other sites

Musiken jag lyssnar på är allt från black metal till poprock, jag spela LP, cd och mp3 men jag är ute efter detaljrikt ljud.

En dum fråga: kan man koppla en stereoförstärkare till tv:n, blir det isåfall ett bra ljud?

Det blir mycket bättre ljud än det ljudet som TV'n själv kan prestera! Kan bara rekomenderas!!

Lycka till - Göran

Link to comment
Share on other sites

Hittade denna: http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/St...mium_silver.htm

tycker att den verkar bra.. men då är frågan om den är det?

när jag har kollat runt har sett att watt effekten verkar knepigt.. på den ovanstående recievern står det 2x80 watt och en rad under står det 2x105watt.. vilken är det som gäller?

är det skillnad på watt och watt mellan olika förstärkare? jag är väldigt borttappad i det här med watt så jag är mycket tacksamm för en bra förklaring!

Link to comment
Share on other sites

Arcam A75 beggad för 4000kr är ett trevligt köp.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=19432

arcam_a75_7_resize.jpg

DALI Concept 6 Högtalare 4496kr

http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Ho...e_Koersbaer.htm

DALICONCEPT6CH_1_b.jpg

Jag tycker du skall skippa subwoofern tillsvidare. Känna på det här paketet ett tag.

PS. Har du råd med lite dyrare högtalare så låter dem här väldigt trevligt för 9996kr

http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Ho...alare_Svart.htm

DALIEVI470BK_1_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...