Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu är det en ny spelare på gång plus lite DIY grejer. Tänkte mot bättre vetande köra en liten gissningstävling, fast det brukar bli en bild så har någon gissat rätt. Spelaren kommer föhoppningsvis idag, vilken otur att man "vabar" idag :app: , men man vet aldrig. Först måste jag visa upp vad som försvinner ur anläggningen.

EC.jpg

Denna kombo har funkar väldigt bra. Iom att electrocompaniet försteget åkte in så funkade inte min billiga DVD som spelare längre. Det var lite av en chock då jag alltid tänkt att signalkällan kan inte ha så stor betydelse, men allt lät bara fel. Min logik bakom de resonemanget var att det blir ju inte sämre grafik på ett dataspel bara för man använder en viss cd-spelare hur kan det då bli sämre ljud. Men så åkte Paganinin in som en quick-fix och då förstod jag hur mycket signalkällan gör.

ML.jpg

Men nu ska ML 334 få en ny lekkamrat. Stället ni ser under är ett DIY som gjordes innan Jul. Vanligt vilkeljärn och spikes i rostfritt. Inspirationen kommer ifrån Particular som säljs av Audio Concept, mycket snygga skapelser.

skiva.jpg

Spelaren kommer till en början att stå på en 15mm plexiskiva, som så småningom ska användas till slutsteget när en riktig bänk gjorts till CD'n

spike.jpg

Dessa DIY spikes ska bära upp plexiskivan som så länge kommer att stå på en vinglig Ikea bänk. :diss:

Fortsättning följer

• Replies 243
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Spelaren kommer föhoppningsvis idag, vilken otur att man "vabar" idag :app: , men man vet aldrig.

Bara för att förtydliga så vabar jag för att mina två döttrar är sjuka och inte välkomna på dagis förens dom är friska. Jag avskyr all typ av fusk och är fullt övertygad om att sådant ger oss ALLA mindre pengar över för hifi och annat kul.

Posted

lapp.jpg

Jodå visst kom den idag! :mm::mm::mm:

lada.jpg

Så här ser lådan ut. Som alltid bra mycket större än vad man tror. Fick förklara för mina sjuka barn att eftersom Pappa inte var hemma när jultomten kom så fick han skicka paket istället.

plexi2.jpg

Nu blir det ju lite konstigt när det står: Place Grunt-Power here på plexiskivan. Det är ju inte riktigt så man beskriver en CD. Men det är tänkt att plexiskivan ska vara under stärkaren som sagt. (dock kommer ingen någonsin se texten :clown: )

cd1.jpg

Här är CD'n fin-fint inplastad av säljaren.

kaffeb.jpg

Men innan lyssningen kan påbörjas måste ju stämmningsförhöjade attribut till i form av en cappuccino.

vienna.jpg

För er som undrar så finns det inga "Marten" kaffebryggare :blush

kaffe.jpg

Nu ska jag slå mej ner i soffan och njuta en stund....

Låt gissningarna börja

Posted

play.jpg

Första gissningen är ju inte helt fel ute. Men hela namnet ska in på frågetecknen i min signatur. Och jodå det finns mycket läsvärt i Stereophile :app: Men en sådan här cd/förstegs kombo tror jag inte att de testat.

Posted

cdlucka.jpg

Nu har spelaren varit i mina ägor några dagar. Jag visste att den skulle spela bättre efter att den stått på ett par timmar. Och enligt manualen 2 dagars uppvärmning efter att vara avstängd. Men efter en halvtimme kunde jag inte låta bli. Och visst lät det lite bättre än Paganinin, men inte så mycket. Men när kvällen kom ungarna var i sängen och det börjar bli sådär härligt tyst.... Oj Oj tänker inte bry mej om att börja beskriva. Men flyt, rumsinformation, röster, detaljer, helhet.... jaja ni förstår säkert.

Tänkte utöka tråden och visa hela min anläggning. Nu är det ju inte så mycket och inget direkt nytt under solen men jag är bara så jäkla nöjd! Dock så i det ligger ett litet problem.... känns som ett litet tomrum i hifi-själen när det inte finns någon riktigt behövd uppgradering att längta efter.

Posted
Grattis!

När ljudet sitter, finns det alltid mer bra musik att längta efter!! :app:

Absolut! Dock är det lite tunt med ny mjukvara. Men jag har tänkt att doppa fossingarna i Fusion träsket... vi får se hur det går. Har ni några tips så är det hjärtligt välkommet. Gamla favoriter som ibland sorteras dit är Mahavishnu Orcestra & Return to forever.

Posted

puck.jpg

I regel när man köper begagnat brukar grejerna vara välskötta, men det här tar ju ändå priset. Plasten är kvar på skivpucken. Affären gick så smidigt att jag undrar om ens det hade gått bättre hos en handlare. Man får tacka EarwinSE.

Posted
I regel när man köper begagnat brukar grejerna vara välskötta, men det här tar ju ändå priset. Plasten är kvar på skivpucken. Affären gick så smidigt att jag undrar om ens det hade gått bättre hos en handlare. Man får tacka EarwinSE.

Ja, Earwin är ingen slarvepelle, och dessutom så vill han helst bara att anläggnigen skall ställas upp av sig själv och spela, så han rör inte grejerna mer än nödvändigt....och då ingår inte avplastning.. :D ...så därifrån är i mina ögon helt ofarligt att handla!!! ...inte alltid så självklart på den privata begagnatmarknaden...

Grattis till en lyckad uppgradering...för så fattar jag det att du upplever det... :D

\\K-man

Posted
Grattis till en lyckad uppgradering...för så fattar jag det att du upplever det... :D

Tackar! Jodå jag är mycket nöjd!!! :D:D

reddawn.jpg

En intressant grej med att byta CD var att min signalkabel fick ett helt nytt liv. Innan cd'n var den verkligen på väg ut. Jag och FZ byt-lånade kablar och hans Kimber KCAG funkade super hos mej. Men efter att ha provat med nya cd'n så blir den kvar ett tag, för nu låter den mer rätt än Kimber'n. Ingen jätte skillnad men dock "mer rätt" enligt oss båda.

Posted

hogtalare.jpg

Jag tycker Miles II:orna är riktigt snygga. Som vanligt tycker min bättre hälft att dom är för stora, så jag har en stående order på ett par mindre högtalare. Tyvär gick hon inte med på att ett par Bird var mindre :dead: Någon gång i framtiden lär det väl bli nya burkar men det dröjer.

Posted
I regel när man köper begagnat brukar grejerna vara välskötta, men det här tar ju ändå priset. Plasten är kvar på skivpucken.

Har både lyssnat på detta exemplar och sett earwin SE in action :) så det handlar nog om nyskick i sin rätta betydelse.

En CD-spelare för många års njutning framöver.

Posted
Om man står långt ifrån dom ser dom mindre ut... :blush

Prexis!! Det är inte högtalarna som är för stora, utan rummet som är för litet :cool: Ett problem som enkelt skulle lösas med ett hifi-rum. Idealet kommer väl denna kille riktigt nära Hifi-rum. Någon gång i framtiden blir det väl, men så bråttom är det inte. Hellre göra det ordentligt, dock så går den där killen förbi ordentligt med ett par mil.

hogtalare2.jpg

Plattan under M-II:orna lämnar ju en del att önska.... Därför frästes och svarvades dessa till, oxå av rostfritt.

Posted
Det är inte högtalarna som är för stora, utan rummet som är för litet :cool:

Mja, eller ännu enklare: det är tjejen som har fel. ;)

Posted

I mitt lilla vardagsrum har jag iaf det bästa av två världar.

glod.jpg

GLÖD &....

ml2.jpg

SOLID STATE förstärkning :D Mark Levinson no334 ger mycket kraft och mycket musikalitet, trots sina 125W. Den går att brygga ifall man skulle springa på en till, om man vil ha lite mer kraft. Plus att kollar man på dyra högtalarkablar så är det ju ibland billigare att köpa ett extra slusteg och kortare högtalarkablar ;) Om man nu ska vara sparsam. :D