Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag snappade upp kabelsorten på hififorum, så därför vet jag att det är likadana signalisar som jag själv har, nämligen Dark Serpentine! :-) En kabel som jag upplever som homogen över alla register, inget som sticker ut och stör.

Posted

Visst är det en Naqref Dark serpentine:)

En mycket trevlig kabel som som sagt är grymt homogen och mycket prisvärd.

Passade bra in i i mitt system.

Köptes beggad av en god vän,provade först sen kunde jag inte ta bort den.

Tur att ingen såg mig när jag skulle koppla in den då det var min första kontakt med låsbara kontakter :blush vad man tog i och vad dum man kände sig när man löste problemet :D

Patrik

• 1 month later...
Posted

Primaren såld,en Bladelius Freja gjorde en stop and go i mitt system(gillade riktigt inte den i mitt system) så där stod man utan cd o vad var mer naturligt än detta:)

A5cd.jpg

Står nu o spelar in sig,hänt mycket med ljudet senaste dagarna men ett antal timmar till behöver den på sig.

Låter alldeles förträffligt på alla parametrar men den behöver blomma ut en skvätt till.

Patrik

Posted

SF Grand Piano var en av mina våta drömmar för många år sedan.

Jag åkte till Reference Audio flera gånger för att lyssna och klämma lite på dom.

Men pengarna räkte inte den gången.

Nya tider, nya högtalare, men dom positiva intrycken sitter kvar.

Helt klart en godbit med en design som får många tillverkare att rodna av avund!

Helt klart ett läckert system!

Låter säkert väldigt fint!

Posted

Ja det är inte svårt att falla för dessa skapelser:)

Cd:n då???

Jag skulle ljuga om jag sa att det blev kärlek vid första öronkastet.

Grundklangen tyckte jag om,men spelaren kändes tam o lite skrikig så vad göra................

.....................på med en cd in med repeat all disc o sänk volymen o låt stå några dygn.

Det gjorde susen(inspelning kallas det visst)för ljudetmycket bättre släpp o ja ni vet vad jag menar.

O jag kan säga att nu är det kärlek banne mig!!!!

Ljudet är precis som jag önskat,plats för mer floskler o klychor.

Den här stärkaren o cd:n trivs mycket bra tillsammans o som grädde på pannkakan så accepteras Sonusarna till fullo i gemenskapen:)

jag säger som Henke Larsson "Jag är nöjd"

Patrik

• 1 year later...
Posted

Hej på er kära entusiastvänner!!!!

Jag satt rätt så nöjd när det kom till min kännedom att ett par NO red dawn var till övers hos en kompis :mm:

Så nu sitter de där och bara liksom finns :)

Mycket nöjd med vad de presterar men måste säga att cv-4:an måste vara bland de mest prisvärda kablarna på marknaden.

Lite ombyggnad på g oxå...risdrapperiet ska bort och dämppanelerna ska bort och ersättas med lite gedignare o snyggare.

Har även snickrat ihopp lite diffusorer till första de reflexerna se länk: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66524

Kommer med lite mera bilder när dämppanelerna(tavlorna) är färdiga .

Må gott!!!!

Patrik

• 2 months later...
Posted

Jättefint system du har Orpheus. jag har själv MF som alternativ som du kanske känner till från en annan tråd.

Jag är lite nyfiken på hur det har gått nu efter ett par månader?

Posted

Tack för det Andreas!

Jo... detta har hänt absorbentera är klara....inuti mitt huvud :blush

Men sedan blev det en sån här:

puk.jpg

som sitter fast i denna här:

Bild331.jpg

Så nu ser det ut så här:

Bild326.jpg

En project RPM 5 med Benz micro gold pickup,Project riia samt Darkserpentine kablage till signalen.

Det låter väldigt bra tycker jag,trevlig och inneslutande på nått sätt.

Inget bryter sig låss o stör eller utmärker sig.

Om inte du ger mig dina cremonor so lär det se ut så här länge;)

patrik

Posted

Snyggt rum och bra läcker Vinyl du skaffat dig. Själv sitter man utan, men med en drös LP. Säger du att Pro-jects passar till SF så ska jag faktiskt ta och kolla upp den närmare.

mina Cremona känns som det bästa hifiköp jag gjort så dom får du inte förräns ,om nu någonsin, jag har råd med ett par Amati. (kan tillägga att jag sitter och har igång spin city i bakgrunden och tycker att även det låter kul, men att serien inte alls är speciellt kul i mitt tycke)

Vad är du för puckar du har under din SF?, och vad är det för golv under puckarna?

Posted

Jaha...Golvet är inget hi-tech utan som vanligt i gillestugor så är det betong i grunden sedan en platonmatta följt av 22mm spånplatta och sedan ett mellanklass klickgolv från K.....uta.

Däremot så har puckarna en liten speciell historia från den tiden jag jobbade med Jas 39 gripen och hade till gång till egen kompositverkstad :D:D:D

Och sedan vaknade jag

Nä skämt åtsido så är det vanliga juniorpuckar från interspo.t som jag placerade under spikarna för att skydda golvet.

Efter ett tag fick jag för mig att spikesen skönk ner i puckarna så då prövade jag enbart för stabiliteten att såga till klinkers som jag limmade på puckarna och sedan borrade jag en liten nedsänkning i klinkersen.

Som sagt gjordes detta enbart ur säkerhetssynpunkt för stabiliteten så nått ljudlyft förväntades inte.

Men direkt så upplevde jag att det blev "renare" i de övre registren,om det beror på höjden eller kopplingen till golvet låter jag vara osagt men det blev trevligare iallafall.

Jag tänker i höst ta samma sorts klinkers och skära till runda bitar i samma storlek som de exotiska puckarna så blir det lite snyggare.

Patrik

Posted

Flott oppsett og fra min lille erfaring, meget velspillende komponenter.

Om man kan tillate seg ett lite tips? Skivspelare er ofta veldigt kjennslige for underlag, test f.eks å sette skivspelaren på en skärbreda (bok) fra Ikea med noen mjuke fötter under, det vil i noen tilfeller gjör mycket for lite penger :) ...

mvh

Posted
Flott oppsett og fra min lille erfaring, meget velspillende komponenter.

Om man kan tillate seg ett lite tips? Skivspelare er ofta veldigt kjennslige for underlag, test f.eks å sette skivspelaren på en skärbreda (bok) fra Ikea med noen mjuke fötter under, det vil i noen tilfeller gjör mycket for lite penger :) ...

mvh

Utmärkta mjuka fötter (om tyngden är tillräcklig) är helt vanliga squashbollar. Borde räcka med 3 stycken till ditt förslag. Jag har använt dom med framgång under min Nottingham.

Posted
Utmärkta mjuka fötter (om tyngden är tillräcklig) är helt vanliga squashbollar. Borde räcka med 3 stycken till ditt förslag. Jag har använt dom med framgång under min Nottingham.

Låter intressant, Bepop. Framgång, på vilket sätt?