Haydn Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Hej! Köpsuget satte in rejält igår när jag var hemma hos en kompis som hade en ny förstärkare. Jag som gillar många boxar började så smått att fundera på ett par små rörmonoblock att bi-ampa med. Idag kör jag AR ICE-1001 monoblock med ett PrimaLuna försteg (rör). Högtalarna är ett par Usher CP-6381. Tanken var att koppla in rörmonoblocken till topparna och köra de andra till basen. Vad tror ni om detta? Vad finns det att välja på? Budget är inte satt ännu (livsfarligt!) :evil: Kom gärna med förslag! Förövrigt är jag väldigt nöjd med läggningen som den är, men ni vet ju alla hur det är när man en gång råkat trampa ner i träsket...... Med vänliga hälsningar, Wilhelm Quote
Tompa Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Hej. Jag hade tidigare en anläggning konfigurerad ungefär som du är inte på. Den bestod då av D.Klimo Merlin (rörförsteg), 2 x Primare 30.2 (bryggade trisse steg) till basen, samt 2 x Shanling SP-80C (rörmonoblock) till de övre regionerna, detta spelade då på ett par Martin Logan Aerius i högtalare. Och det lät riktigt bra, musikaliskt som bara den, dom lirade jätte fint tillsammans ! Jag tycker alltid att det är svårt att ge förslag, smaken är så väldigt olika ! Hur just den uppsättningen jag hade spelar på dina CP-6381, ja, det kan ju endast en personlig prov lyssning avgöra, men grejorna som sådana, dom rekommenderar jag mer än gärna ! //-- Tompa -- Quote
kenneth Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Ett par högtalare med bi-wiring måste ju rimligtvis ha samma verkningsgrad både uppe och nere, att hitta ett rör-och ett transistorsteg eller för den delen två olika rörsteg som i sin tur har samma verkningsgrad torde väl vara som att vinna på lotto /Kenneth PS. jag borde tillägga - tanken är god. Jag har själv kört med rör uppe och transistor nere men då använt ett externt delningsfilter..... Quote
Tompa Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Absolut rätt Kenneth ! Går vi in på det hela teoretiskt, ja då blir det genast besvärligt ! Men den uppsättning jag körde med, den spelade mysigt som bara den ! Så har man en ide om vad man vill prova, ja då gäller väl som vanligt, bara ta hem grejorna och testa. Som så många gånger annars i hifi sammanhang, så är det ju inte alltid teori och praktik är överens ! //-- Tompa -- Quote
Timbre™ Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Var med om att försöka få till detta hos en bekant i Varberg. Vi körde ett par KR Enterprise VT 8000 i toppen och ett par Audionet Amp II till basarna på ett par Von Schweikert VR-8 men vi fick aldrig ordning på nivåerna. Quote
fredrik Posted January 23, 2007 Posted January 23, 2007 spelade då på ett par Martin Logan Aerius i högtalare. Och det lät riktigt bra, musikaliskt som bara den, dom lirade jätte fint tillsammans ! Intressant att det funkade så bra med Martin Logan. Jag har hört sedan tidigare just att rör och ML ofta passar bra ihop på panelen. Att sedan rör ofta har en lite högre utgångsimpedans och tillsammans med MLs enorma dykning i resistens i toppen borde ju innebära att diskanten så att säga skulle bli "missing in action". Är det kanske så att avrullad diskant ofta innebär "musikalisk som bara den"? Quote
Tompa Posted January 23, 2007 Posted January 23, 2007 Intressant att det funkade så bra med Martin Logan. Jag har hört sedan tidigare just att rör och ML ofta passar bra ihop på panelen. Att sedan rör ofta har en lite högre utgångsimpedans och tillsammans med MLs enorma dykning i resistens i toppen borde ju innebära att diskanten så att säga skulle bli "missing in action". Är det kanske så att avrullad diskant ofta innebär "musikalisk som bara den"? Om inte jag minns rent fel, så var ML nere och vände på 1,6 ohm. Och som sagt, rör steg är ju som regel inte speciellt strömstarka, så rent teoretiskt ser det ju inte så bra ut. Men anpassar man bara ljudstyrkan, så fungerade det mycket bra, det är ju ingen party anläggning direkt. :cool: Vad gäller avrullning i diskanten, så visst, det var det klassiska rör ljudet, men det innebar också ett alldeles underbart mellanregister, röster och akustiska instrument lät väldans mysigt !! //-- Tompa -- Quote
Guest johan Posted January 23, 2007 Posted January 23, 2007 Ingångsimpedans o Gain måste vara lika alternativt att det finns volym på stegen. Quote
Haydn Posted January 23, 2007 Author Posted January 23, 2007 Tack för alla svaren! Det verkar ju minst sagt lite knöligt att få till den här idén , men skam den som ger sig. Förstod jag er rätt att det går att få till detta om det finns separat volymkontroll på stegen? Audiospace verkar ju ha en del kul i sin portfölj, någon som testat? Mvh. Wilhelm Quote
Engelholm Audio Posted January 23, 2007 Posted January 23, 2007 Tack för alla svaren! Det verkar ju minst sagt lite knöligt att få till den här idén , men skam den som ger sig. Förstod jag er rätt att det går att få till detta om det finns separat volymkontroll på stegen? Audiospace verkar ju ha en del kul i sin portfölj, någon som testat? Mvh. Wilhelm Vill minnas att många av Audion och Edison-stegen har volymkontroll på sina steg. Finns dock ändå en (liten) risk att det skiter sig...men det går isf att lösa (vi tar det då isf). Det kanske inte är rumsrent, men man kan tänka sig en lösning med en högkvalitativ Alps-pot till ena steget för att justera in nivån. När nivån är funnen kan man ersätta potentiometern med fasta motstånd, med lite ökat välljud som vinst, alternativt ha kvar poten för att kunna justera mängden bas vs mellan/diskant. En sån potentiometer kostar runt hundringen (länk) och kopplas in mellan försteg och det slutsteg som har högst gain och ingångskänslighet (dvs det som måste sänkas/dämpas). Quote
Recommended Posts