e-robban Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Om man nu mot all förmodan bestämt sig för att prova en bi-wire setup, hur göra? koppla dubbla spadar på terminalerna (har bara en uppsättning på stärk) eller tvinna ihop 2 separata kablar till 1 på förstärkarsidan (double till single biwire). Vilket ger bäst kontaktyta? och visst kan man koppla dubbla spadar /terminal utan att något blir fel? Quote
Matrixen Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Jag har turen att ha dubbla terminaler på mina monoblock, men jag triwirar i shotgun konfiguration, vilket innebär att det fortfarande blir en för lite. Det har jag löst genom att köra bananer på två par och spadar på det tredje vilken får samsas med en av bananparen på samma terminal. Det förutsätter såklart att terminalerna tar både spadar och bananer. Jag förutsätter att detta är bättre än att klämma in två par kablar i samma kontakt, då kontakt ytan blir större, men har inte jämfört... Quote
Hasse Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Stackningsbara WBT 0645 (låsningsbara bananer) fungerar alldeles utmärkt i sådana situationer. Quote
e-robban Posted January 22, 2007 Author Posted January 22, 2007 det är spadar terminerat på förstärkarsidan och jag hoppas kunna klämma fast dubbla uppsättningar på terminalerna (har inte fått hem kabeln än). bra eller *nus? Quote
psychozz Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Själv kör jag med en liten specialare (tror jag iaf), har ingen idé om kopplingen har något namn, men jag ska försöka förklara hur jag gjort... I änden mot förstärkaren (integrerad Densen med en uppsättning terminaler) är alla kablar ihoptvinnade och krimpkontakterade med bananer. Kabel är Audioquest Type 8, vilken har separata kablar för treble och bass och i denna änden är det biwire med krimpade bananer. Det som sklijer mig från massan(?) är att jag behållit blecket mellan de två minusterminalerna på högtalaren men tagit bort plusblecket. Jag testade först att köra helt biwire i högtalaränden, men gillade inte ljudet riktigt, då fick jag tips om ovanstående koppling och jag tycker att det blev ändring åt det bättre hållet, så jag rekomenderar att testa denna variant också. Hoppas ni förstod hur jag gjort Quote
e-robban Posted January 23, 2007 Author Posted January 23, 2007 kabeln dök upp idag och visade sig bara ha 2 spadar per kabel i förstärkaränden (inte 4 som jag trodde), säljaren och jag hade missförstått varann lite...tur i alla fall då jag slapp köra dubbelt Quote
Recommended Posts