FLACFighter Posted January 21, 2007 Posted January 21, 2007 Halloj den som läser, Har ganska nyligen börjat intressera mig oerhört mkt av HIFI. Tidigare har det helt enkelt inte funnits ork, tid eller framförallt råd att kosta på mig av livets goda. Tur att livet förändras ;P Dock har jag en egenskap som gör livet lite surt för mig ibland. Jag är stormförtjust i vetenskap av alla sorter och slag. Detta gör att innan jag köper en pryl så vill jag gärna veta vad den gör, hur den gör det och varför den är så bra. Inom de flesta delar har jag börjat få lite hum, även om jag redan nu inser att det kommer ta lång tid innan man kan prata om att ha koll på läget. DEt område som förmodligen förbryllar mig absolut mest är diskussionen om strömförsörjningen och strömrenare. I ärlighetens namn har jag inte testat olika strömförsörjningar så jag vill inte säga något om humbug eller dylikt, men jag vill gärna förstå området. För exemplets skull väljer jag att ta en kabel på slump, säg Nordosts "Shiva" kabel. Såhär ser speccarna ut. * Construction: Precision Micro Mono-Filament design * Insulation: FEP * Conductors: 3x18 AWG Silver plated .99999% OFC * Connectors: IEC/Wall plug US/UK/EUR * Color: Lavender * Speed: 81% Speed of light * Power Rating: 20 AMP * Capacitance: 10pF/ft * DC Resistance: 6.4 Ohms per 1000ft/304M as terminated. Här står det om tjocklek på kabel, material, hastighet och strömstyrka och kapacitans samt resistans. Spännande. Men om vi nu säger att vi matar stärkaren med detta. I min lilla värld (växande) så finns det ju nätaggregat i stärkaren som rimligen borde sköta jobbet så att säga? Sen handlar väl en stor del av stärkningsprocessen just om kondensatorer som tar hand om ström på vägen mm som gör att det "lilla" svinn som skulle kunna uppstå från en vanlig nätsladd tordes försvinna till 100%? I all ödmjukhet, kan någon förklara hur detta hänger ihop. Vad är det som är viktigt med strömsladden/strömförsörjningen och vad är det som ska hända så att säga? Om det har med frekvensen på strömmen så kan jag informera om att Svenska Kraftnät har löjligt god kontroll och i princip 99,9% av tiden ser till att den ligger inom 49-51hz. Undantag i åskväder då gissar jag. Mäter man i ett vanligt kontaktuttag så har man mkt jämn spänning mm. Är strömförsörjningen kanske endast ett problem i länder med "saggig el"? Ser fram emot informativa svar, gärna omfattande. Quote
Guest Peo Posted January 21, 2007 Posted January 21, 2007 Halloj, och välkommen! Jag hör till dem som inte bryr sig om speciellt mycket vad som faktiskt händer, utan bara använder mina öron som guide. Min grundinställning är: who cares? Om jag tycker att det låter bra, då är det bra, hehe. Vad just gäller kablar i allmänhet har jag än så länge inte sett någon vettig förklaring på varför en kabel kan göra så stor skillnad som den faktiskt kan. Att det är skillnad på olika kablar är ställt helt utom tvivel.. Testa en strömkabel själv, jag tror du blir förvånad.. Det blev jag, ordentligt dessutom! Däremot inte sagt att det säkerligen finns vettiga förklaringar, och visst vore det kul att få ta del av dem! Quote
Tompa Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Hej FLACFighter. Jag har också själv, precis som PEO säger, många gånger blivit mäkta förvånad över en kabels inverkan på ljudet, men faktum kvarstår, att det påverkar är för mig ställt utom allt tvivel, och det gäller strömkablar så väl som låg nivå och högtalare kablar. Vad det gäller just ”strömkablar”, så är det väl kanske inte i första hand det du nämner, att kabeln har ett så högt motstånd så att du får en spännings dipp vid hög belastning, som är det stora problemet. En kabel är som en antenn, den suger upp allt som finns i luften, mobiltelefoner, trådlösa hem telefoner, datorer och speciellt där det finns ett trådlöst nätverk, osv. Allt som kabeln plockar upp följer med in i anläggningen och påverkar slut resultatet på olika sätt. Så det är mycket viktigt hur, och hur effektivt den är avskärmad för yttre påverkan. Så klart även, ju bättre den leder spänningen/strömmen, ju bättre är det. Sen har vårt elnät även den olaten, att det vill dra med sig allt som händer innan anläggningen. Man kan så klart börja detta resonemang redan vis kraftverket, men vi kan ju stanna vid det egna huset/lägenheten. Där har du allt som tex klickar, typ termostater i kyl, frys, spis, element, om du kör med tvätt, tummklare, dammsugaren, om du värmer huset med en värmepump, osv, listan kan göras lång, sist men inte minst, så producerar anläggningen självklart en del själv som kilar fram och tillbaks mellan grejorna. Här kommer nätfilter, strömrenare, skiljetrafos med mera in i bilden, dessa hindrar alla dessa störningar (i bästa fall) från att nå fram till apparaterna. Allt detta påverkar ljudet i allra högsta grad, prova själv, jag vågar lova dig, du kommer att bli mycket förvånad. Nu är det väl med detta, som med hifi ljud i övrigt, att vi alla uppfattar det olika, men jag är säker på att det kommer inte att gå dig obemärkt förbi ! //-- Tompa -- Quote
Timbre™ Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Datorer och bildskärmar bidrar förmodligen med en del. Har långt tidigare provat nätfilter utan större framgång men numera är det filtrerad ström som gäller. Av någon anledning har förbättringarna varit tydligast på rörelektronik när jag har jämfört. Quote
plundin™ Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Datorer och bildskärmar bidrar förmodligen med en del. Har långt tidigare provat nätfilter utan större framgång men numera är det filtrerad ström som gäller. Av någon anledning har förbättringarna varit tydligast på rörelektronik när jag har jämfört. Detta med att filtrera strömmen till sin anläggning är ett intressant fenomen/ärende! -- Jag har själv varaierande erfarenhet med framgångar med detta, apparater som kräver lite ström (ie. allt utom slutstegen), funkar det bra med, medan med slutstegen kan jag bara notera negativa parametrar blir tydligare (framförallt transietförmågan). Jag undrar därför om inte ett annan agreppspunkt kunde vara bättre? Om man ser den lokala bostaden som en isolerad mikromiljö, vore det inte bättre att angripa dom störkällor som finns i miljön? -- Varför sätter vi inte (mer/fler) nätfilter (etc.) på dom bestar som kontaminerar vår elektriska mikromiljö. Varför diskuteras det inte att sätta nätfilter på kyrskåp/frysar. Själv kör jag alla mina tre datorer på UPS med ganska kraftiga nätfilter (med filter på +/- och jord) -- Jag vill inte påstå att jag hört nån skillnad, men då har jag inte gjort några direkta lyssningsjämförelser heller... Är det någon annan som prövat att rena vid störkällorna, istället för mot hifi-apparaturen? /ptr Quote
sladd Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Detta med att filtrera strömmen till sin anläggning är ett intressant fenomen/ärende! -- Jag har själv varaierande erfarenhet med framgångar med detta, apparater som kräver lite ström (ie. allt utom slutstegen), funkar det bra med, medan med slutstegen kan jag bara notera negativa parametrar blir tydligare (framförallt transietförmågan). Jag undrar därför om inte ett annan agreppspunkt kunde vara bättre? Om man ser den lokala bostaden som en isolerad mikromiljö, vore det inte bättre att angripa dom störkällor som finns i miljön? -- Varför sätter vi inte (mer/fler) nätfilter (etc.) på dom bestar som kontaminerar vår elektriska mikromiljö. Varför diskuteras det inte att sätta nätfilter på kyrskåp/frysar. Själv kör jag alla mina tre datorer på UPS med ganska kraftiga nätfilter (med filter på +/- och jord) -- Jag vill inte påstå att jag hört nån skillnad, men då har jag inte gjort några direkta lyssningsjämförelser heller... Är det någon annan som prövat att rena vid störkällorna, istället för mot hifi-apparaturen? /ptr Det är rent logiskt den bästa vägen att gå. Om man är hifi-nörd... Bekymret är väl att man skall få flera tusen hushåll och industrier i ens bygd eller stad att göra dessa åtgärder med de fördyringar det medför. Lär inte fungera... :cool: När det gäller stora slutsteg har jag liknande erfarenheter om dynamikbegränsning som du. Men jag har också hittat två som klarar av problemet utan att väga 800 Kg. FLACfighter: Ur två hål i väggen sprutar all möjlig skit ut, insamlat under många kilometer och flera tusen användare som rent fysiskt och galvaniskt delar på samma kopparkabel som i din vägg. Industrier, lantbruk, hissar och dess styrningar, grannens 10 dimmers till belysningen, likströmsmorrande gamla kylskåp och massor av flera exempel. Lägg till de rena störningarna luftvägen med digital out från både dina maskiner och alla grannarna, mobiltelefoner, 3G, P3 :cool: skärmar, lysrör. Det är en soppa! Rent konkret angående din fråga om vad som är viktigt i t ex en strömsladd så kan jag utantill 3 tillverkares idéer om vad som är viktigt och varför man i konsekvensens namn måste konstruera en sladd på ett visst sätt. Det är ingen större mening att dra dem här, det tillkommer bara ännu fler då och inte blir du klokare av det. ALLA har dessutom en massa bra tester i bagaget. Det finns många "white paper" därute på internet, en del bra andra rena nyset. Det är det som gör hobbyn lite kämpig ibland. Seriösa tillverkare blandas med lycksökare. Alla har fina förklaringar och fantastiska indéer och sexiga kartonger och bra recensioner. Därför är det en god väg att gå som du tipsas om här. Bry dig mindre om varför, ägna dig kritiskt åt att leta själv, med dina egna öron som referenser. Att tro på andra leder i diket. Forumvärlden är en enda nervös green jelly av dåligt självförtroende, flockbeteende, hög svansföring, banérförare av märken som de identifierar sig själva med och allt blandat i pojkarnas värld, dvs det kan bara gå åt h - e Ett av undantagen kan vara detta forumet. mvh . Quote
FLACFighter Posted January 22, 2007 Author Posted January 22, 2007 Hum, Initialt ett förtydligande. Frågan är ställd ur ett HIFI perspektiv. alltså dator och bild ej i fokus. Jag kan ju inte låta bli att hoppas att få några mer utförliga teorier. Det är ju det jag efterfrågar så att säga. Du får gärna skicka lite konstruktiva länkar kring detta Sladd, vore mkt tacksam. Det lilla jag sett (läser ju mer och mer varje dag) av tillverkarna är mkt slänga sig i termer och sen gärna med ngt i stil med "bring you the ultimate sound" eller "will astonish in clarity" osv och väldigt lite förankring i forskning. Jag är medveten om att det finns gott om kritiker som säger att "sladden spelar ingen roll" och "blindtester visar att ingen har ngn aning". Men om vi lämnar detta så måste ju någon som byggt något kring ström haft ett resonamang? Någon form av resonemang iaf? Om vi vänder lite på frågan kanske. Säg att man har en riktigt välisolerad kabel... vad sägs om att tejpa 3 cm eltejp runt hela kabeln. Då borde den vara välisolerad? Då bör ju extern luftburen störning vara borta? Vad gäller andra saker som slår på av ström (säg kylen ex) så borde rimligen kondensatorerna i stärkaren ha kapacitet i någon sekund konstant som gör att denna temporära förändring inte skulle spela någon roll? hur mkt kan en strömkabel rimligen störas av att vara 1 meter lång? det är intressant ur ett investeringsperspektiv. Om strömmen är "contaminerad" redan i jacket, då borde en vanlig UPS som används till serverhallar med 2 minuters batteritid vara en löjligt bra investering? Vad kostar dessa numera, 2000:- ? eller finns det ett problem med dessa, såsom att de leverar opålitlig spänning? Ser fram emot tankar =) Quote
Matrixen Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Ett par korta repliker.. Först angående isolering. Du kan förutsätta att de flesta kablar är tillräckligt väl isolerade. Annars skulle det bli läckage och i längden kortslutning. Eltejp är inte en optimal isolering eller dielektrikum. Det bästa är vakuum eller luft. Det är dock inte praktiskt implementerbart om kabeln skall gå att böja eller flytta. Därför gör tillverkare som tex nordost smarta geometrier som tillåter en stabil kabel som går att röra men att ledarna inte är i kontakt med onödigt mycket isolering. Isolering har ingne som helst inverkan på skärminng av störningar om det är gjod av vanliga isolerings material såsom plast, teflon osv... Skärmen måste bromsta störningar och det kan tex en skärm av lämplig metall göra. skärmen kopplas dessutom till jorden i väggönden igenom vilken störningarna leds bort från appareten. Den sista "metern" nätkable agerar precis som skrevs i ett tidigare inlägg antenn. Ju korare den är desto "bättre" antenn blir den för högfrekvent stärning som har kortare våglängd än låga frekvenser. Quote
sladd Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Hej! Den sista metern är den viktigaste. Notiserna om skärmar och annat gällde enbart att de stör elen. Inte att bildskärmar får bättre bild av bättre kablar. vilket de också får, tro mig Du har rätt i att alla berättar "vad den gör" men få berättar varför och hur. Om du inte kan uppgradera utan de bitarna så blir det väldigt mycket svårare. I ditt exempel om att isolera en kabel. Jo, alla kan göra detta. Du kan linda den runt en järnkrna för att kapa högfrekeent slask, du kan superisolera själva ledaren med 3 eller 10 lager av olika material, du kan göra tåten supertjock (ledararea) och inget av detta kostar speciellt mycket pengar. Den gyllene regeln är att "you get some - you loose some." Ändrar du på skärmen i en ledare har du ändrat på själva ledarens sätt att skicka ström eller signal eller vad det nu handlar om i et aktuella fallet. Den elektriska karakteristiken har alltså ändrats. Blev det bättre? Lyssna och avgör. Som ett exempel finns de de som tycker att obefintlig skärmning är bäst. Du får något i denna princip och du förlorar något annat (störskydd och ändrad elektrisk karakteristik, denna gången åt helt annat håll) Blev det bättre? Lyssna och avgör. Sensmoralen i någon mening är att du inte kan läsa dig till vad som funkar. Samt att att alla kan ta bort slask och störningar på nätet eller i vanligt kablage men att RESULTATET inte alltid blir trevligt när du lyssnar på hifi:n. även omn störningarna är borta... Den UPS du nämner är ett klassikt exempel på bra pryl som blir helt fel i en hifimiljö men det är utanför min elektriska kompetens, det är något med fyrkantvåg som blir fel, hör med eliot eller någon av il profesore mvh . Quote
Guest Peo Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Hmm, det här med UPS är intressant.. Jag har tänkt att prova det ett par gånger men det har inte blivit av! Jag skulle behöva en till mina datorer så det blir nog till att testa snart. sladd, det finns ju olika sorters UPS:er - alla producerar inte fyrkantsvågor. De jag har tittat på från APC levererar en sinusvåg ut = borde fungera helt okej! Om man skall använda en UPS i välljudssyfte bör det vara viktigt att kolla upp topologin i den innan man slår till.. De flesta billiga enheter är passiva ("Standby"-topologi), och borde rimligtvis inte påverka ljudet ett smack. De som är intressanta är de som är "online" ("Double Conversion Online" eller "Delta Conversion Online"), då de laddar batterierna kontinuerligt och matar alltså ström ut från batteriet. De här burkarna är dessvärre betydligt dyrare, från ca 6000kr och uppåt (t.ex. APC SmartUPS RT On-Line 1000VA). En annan nackdel är att de inte är direkt tysta (fläktar..) Men, jag blir sugen att testa hur som helst! Någon som redan har provat? Quote
FLACFighter Posted January 22, 2007 Author Posted January 22, 2007 De som är intressanta är de som är "online" ("Double Conversion Online" eller "Delta Conversion Online"), då de laddar batterierna kontinuerligt och matar alltså ström ut från batteriet. De här burkarna är dessvärre betydligt dyrare, från ca 6000kr och uppåt (t.ex. APC SmartUPS RT On-Line 1000VA). En annan nackdel är att de inte är direkt tysta (fläktar..) Jo, det var lite underförstått att det var just de som laddar och hämtar strömmen just från batterierna. Men prismässigt ligger de LÅNGT ifrån vad exempelvis Nordost tar för sin strömgenerator (Thor) osv. Dessutom går det ju att lyssna på musik i mörkret med en UPS ;P. Borde vara högaktuellt nu i VästSverige. Däremot har jag hört kring UPS biten att den ström de genererar snarare ligger på 40-60hz till skillnd från Svenska Kraftnät som ligger på 49-51. EFtersom det är ett bökigt projekt (efter vad jag hört återigen) att just konstruera ut "ren" ström. Svåra grejer det här.... många vägval och alla är dyra... Quote
Engelholm Audio Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Däremot har jag hört kring UPS biten att den ström de genererar snarare ligger på 40-60hz till skillnd från Svenska Kraftnät som ligger på 49-51.Väldigt tråkigt för dom som har vinylspelare med AC-synkrona motorer. Quote
Ranefjord Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Det skulle vara intressant att få veta vad den reaktiva effekten på elnätet bidrar med. Jag vet att många industrier bygger upp stora kondesatorbankar för att kompensera för den låga aktiva effekten. En del nätprodukter har s.k powerfactorcorrection för ska hjälpa upp lite, exempelvis Audience. PS-audio's nya verkar vara ultimat. Någon som provat? ...och när kommer föresten det där testet? :cool: Quote
gcs Posted January 23, 2007 Posted January 23, 2007 Ur två hål i väggen sprutar all möjlig skit ut, insamlat under många kilometer och flera tusen användare som rent fysiskt och galvaniskt delar på samma kopparkabel som i din vägg. Industrier, lantbruk, hissar och dess styrningar, grannens 10 dimmers till belysningen, likströmsmorrande gamla kylskåp och massor av flera exempel. Lägg till de rena störningarna luftvägen med digital out från både dina maskiner och alla grannarna, mobiltelefoner, 3G, P3 skärmar, lysrör. Det är en soppa! Ur mina två hål i väggen som jag anslutit flera olika apparater till får jag ut som jag tycker en tämligen störningsfri ström. Märkligt nog så har jag inga knäppar från vare sig kyl eller frys och inte heller störningar från mobilen. det är jag naturligtvis glad för men vad jag nu undrar är att. Hur kan det bli bättre av att jag ansluter mina grejor med en eller flera kraftigt dimensionerad ström kablar till mina apparter samtidigt som kablarna i mitt hus är på 1,5mm eller max 2,5 in i fastigheten. Quote
gcs Posted January 23, 2007 Posted January 23, 2007 Ur två hål i väggen sprutar all möjlig skit ut, insamlat under många kilometer och flera tusen användare som rent fysiskt och galvaniskt delar på samma kopparkabel som i din vägg. Industrier, lantbruk, hissar och dess styrningar, grannens 10 dimmers till belysningen, likströmsmorrande gamla kylskåp och massor av flera exempel. Lägg till de rena störningarna luftvägen med digital out från både dina maskiner och alla grannarna, mobiltelefoner, 3G, P3 skärmar, lysrör. Det är en soppa! Ur mina två hål i väggen som jag anslutit flera olika apparater till får jag ut som jag tycker en tämligen störningsfri ström. Märkligt nog så har jag inga knäppar från vare sig kyl eller frys och inte heller störningar från mobilen. det är jag naturligtvis glad för men vad jag nu undrar är att. Hur kan det bli bättre av att jag ansluter mina grejor med en eller flera kraftigt dimensionerad ström kablar till mina apparter samtidigt som kablarna i mitt hus är på 1,5mm eller max 2,5 in i fastigheten. Quote
FLACFighter Posted January 23, 2007 Author Posted January 23, 2007 Ur mina två hål i väggen som jag anslutit flera olika apparater till får jag ut som jag tycker en tämligen störningsfri ström. Märkligt nog så har jag inga knäppar från vare sig kyl eller frys och inte heller störningar från mobilen. det är jag naturligtvis glad för men vad jag nu undrar är att. Hur kan det bli bättre av att jag ansluter mina grejor med en eller flera kraftigt dimensionerad ström kablar till mina apparter samtidigt som kablarna i mitt hus är på 1,5mm eller max 2,5 in i fastigheten. Precis, det är just detta som gör en lite fundersam. Jag vet ju att mnga pratar om Magiska kablar... och nog får man sig lite funderingar... Quote
Timbre™ Posted January 23, 2007 Posted January 23, 2007 Hur kan det bli bättre av att jag ansluter mina grejor med en eller flera kraftigt dimensionerad ström kablar till mina apparter samtidigt som kablarna i mitt hus är på 1,5mm eller max 2,5 in i fastigheten. Det talar ju för nätfilter. Quote
gcs Posted January 23, 2007 Posted January 23, 2007 Timbre du får komma hem till mig med ett nätfilter och försöka övertyga en förtappad själ som gcs. Quote
Timbre™ Posted January 23, 2007 Posted January 23, 2007 Timbre du får komma hem till mig med ett nätfilter och försöka övertyga en förtappad själ som gcs. Ja, det skulle kunna fungera eftersom jag själv har varit ytterst tveksam under många år. Skulle även kunna plocka med ett nätfilter från källarskrubben som inte fungerar. Quote
Perka Posted January 25, 2007 Posted January 25, 2007 Det finns bara en sak att göra. TESTA! AJg bor själv nära transormatorstationen (10/0,4 kV) i ett 5 år gammalt hus. Jag upplever ändå så markanta förbättringar med nätkablar och filter som jag knappt trodde jag skulle få. Kablarna tycker jag är förstahandsvalet och filtret andrahandsvalet, om man räknar "bang for the bucks" så att säga. Glöm inte att slänga på en tusenlapp för PS Audios Noice Harvester. Väl investerade slantar. Quote
FLACFighter Posted January 25, 2007 Author Posted January 25, 2007 Det finns bara en sak att göra. TESTA! AJg bor själv nära transormatorstationen (10/0,4 kV) i ett 5 år gammalt hus. Jag upplever ändå så markanta förbättringar med nätkablar och filter som jag knappt trodde jag skulle få. Kablarna tycker jag är förstahandsvalet och filtret andrahandsvalet, om man räknar "bang for the bucks" så att säga. Glöm inte att slänga på en tusenlapp för PS Audios Noice Harvester. Väl investerade slantar. Fullt med på detta... men är det placebo effekt du upplever eller har det Fysiskt hänt något? Om vi tar Noise Harvestern... vad exakt gör den? Kapar spänningstoppar? Den skördar något iaf, så långt är jag med, eller specifikt står det att den drar runt 8W och så vill de att man stuvar ut den i hemmet lite här och var. Låter lite suspekt om du frågar mig. Ifrågasätter inte om den funkar eller inte, kan tänka mig testa, men låter som man verkligen inte bör ha dom i jämt och "påslagna". då lär elräkningen snabbt börja rinna iväg. Får läsa på mer. Tycker det är synd att det är så lite vetenskap med i bilden. tycker de mesta pratar exklusivt emotionellt och tämligen få pratar om fakta... Quote
Engelholm Audio Posted January 25, 2007 Posted January 25, 2007 Fullt med på detta... men är det placebo effekt du upplever eller har det Fysiskt hänt något? Om vi tar Noise Harvestern... vad exakt gör den? Kapar spänningstoppar? Den skördar något iaf, så långt är jag med, eller specifikt står det att den drar runt 8W och så vill de att man stuvar ut den i hemmet lite här och var. Låter lite suspekt om du frågar mig. Ifrågasätter inte om den funkar eller inte, kan tänka mig testa, men låter som man verkligen inte bör ha dom i jämt och "påslagna". då lär elräkningen snabbt börja rinna iväg. Får läsa på mer. Tycker det är synd att det är så lite vetenskap med i bilden. tycker de mesta pratar exklusivt emotionellt och tämligen få pratar om fakta... El-ekonomiskt är 8 watt inte speciellt mycket. Säg runt 100 öre för 1 kwh. Det är 100 Noise Harvester på samtidigt i 1 timma, dvs 1 krona. Eller 10 stycken i 10 timmar. För den egna ekonomin är det nog ingen fara. Emellertid kan man ta på sig den globala hatten och se till att varje liten watt som förbrukas bidrar enligt många-bäckar-små-principen. Quote
Guest Peo Posted January 25, 2007 Posted January 25, 2007 är det placebo effekt du upplever eller har det Fysiskt hänt något? ... Tycker det är synd att det är så lite vetenskap med i bilden. tycker de mesta pratar exklusivt emotionellt och tämligen få pratar om fakta... Ärligt talat, vad spelar det för roll? Låter det bra så är det bra. Jag bytte nätkablar på min CD-spelare och min förstärkare, och det finns absolut ingenting som kan få mig att byta tillbaka. Skillnaden till det bättre är helt uppenbar. Jag vill gå så långt som att säga att har man inte provat ett par fina (nät)kablar på sin utrustning så har man inte hört vad den är kapabel till överhuvudtaget. Personligen blir jag jätteglad så länge jag slipper vetenskapligt mumbo-jumbo. Välljud handlar inte om att skapa elektronik som mäter så bra som möjligt osv.. Om så vore fallet, varför lyssnar vi fortfarande på vinyl? Använder rörförstärkare? De mäter verkligen inte bra i jämförelse med moderna tingestar, men ändå låter det bra. Jag har hört rörförstärkare med 1% THD som låter underbart! I en teoretikers ögon är en sådan förstärkare förkastlig, då den enligt mätvärden helt enkelt inte kan låta korrekt. Jag har också hört förstärkare med <0.001% THD, fin-fina effektkuber osv som låter hur tråkigt som helst. Däremot inte sagt att hög distorsion = bra och låg = dålig, men jag vill bara poängtera att det inte på något sätt är avgörande för hur en produkt låter. Sen har vi ju den personliga aspekten på det hela. Jag kan tycka att en produkt X är helt fantastisk, en kompis till mig kan tycka att den är helt kass t.ex. Vad är rätt och fel? Kan man mäta varför mina öron uppskattar ett visst ljud medan en annan person tycker direkt illa om det? Det jag vill komma till är egentligen att vad gäller ljud, precis som alla andra typer av upplevelser i livet, är helt subjektivt och det finns inga rätt och fel överhuvudtaget. Därför blir det fel när man blandar in kalla fakta och låter detta vara ledstjärna istället för att låta känslorna göra sitt. Lita på dina öron, allt annat är irrelevant. Hur skulle det se ut om vi mätte upp olika maträtter för att se vilken som är godast? Eller analyserade viner för att se vilken som ger den renaste jäsningen av druvor? Eller varför inte köra bildanalyser på kvinnor/män för att hitta någon som ser "korrekt" ut? Obs, det här är ingen kritik, bara lite svammel från min sida. Quote
Ranefjord Posted January 25, 2007 Posted January 25, 2007 Jag håller med dig i ditt "svammel". Om Ni vill ta rörförstärkaren ifrån mig, så får Ni benda loss den från mina kalla döda fingrar. :cool: Quote
Matrixen Posted January 25, 2007 Posted January 25, 2007 Alla skillnader vi hör på olika kablar osv har en vetenskaplig förklaring. Däremot är det förmodligen så att de flesta på detta och andra hififorum har betydligt mer övade öron för att höra eventuella skillnader än kunskaper i fysik och teknisk matematik för att kunna förklara eller räkna på dem. Däermot inte sagt att man skall kalla vetenskap för mumbo-jumbo, eller ifrågasätta vad någon hör med sina öron. Quote
Ekman Posted January 25, 2007 Posted January 25, 2007 Dessutom så är det otroligt komplext att räkna på situationer i verkligheten det är inte direkt bara en variabel som förändras när du byter nätkabel. Quote
Perka Posted January 25, 2007 Posted January 25, 2007 Det finns ingen del i anläggningen som är så lätt att kolla "ljudet" eller funktionen på Noice Harvestern. Den sitter ju inpluggad i ett tomt eluttag, bara att rycka ut och sätta tillbaka. Sätt dig i soffan, skicka ett barn, en fru eller en kompis med en Harvester i handen att sätta sig intill anläggingen. Sen lutar du dig tillbaka och blundar och spelar Eric Bibb & friends eller Dave Brubecks "Take five" (det funkar med andra också) och låter hjälpredan plugga i och ur Harvestern. jag lovar att du kommer att höra markant skillnad! Och det för en dryg tusenlapp! Sen är det bara att tro på att en kabel kan göra samma underverk. Och det gör den också! Quote
Ekman Posted January 25, 2007 Posted January 25, 2007 Hur påverkas dynamiken av noise harvestern då?? Quote
Perka Posted January 25, 2007 Posted January 25, 2007 Hur påverkas dynamiken av noise harvestern då?? Dynamiken påverkas inte det minsta negativt vad jag upplever. Jag har svårt att se att Harvestern över huvud taget skulle kunna påverka dynamiken negativt. I mitt "blindtest" misstog jag mig inte en enda gång på om Harvestern var inkopplad eller inte. Quote
Recommended Posts