sweetspot Posted January 21, 2007 Posted January 21, 2007 Hej på er alla! Har fastnat utseendemässigt för Burmesters enheter och är nu ute efter en ny cd spelare. Tycker att deras toppmatade 001 är hur läcker som helst men nu har 061 kommit i stort sett samma utseende och en kraftig prisskillnad. Är det någon som jämnfört dessa två. Vad är det som skiljer i ljudkvalité. Hur står sig Burmesters enheter bra jämnfört med andra highend märke som tex krell,accuphase, audio research mm. Kom gärna med era erfarenheter tex era synpunkter på burmesters styrkor resp svagheter om det nu finns några sådana. Tacksam för era synpunkter. Quote
sladd Posted January 21, 2007 Posted January 21, 2007 Hej på er alla! Har fastnat utseendemässigt för Burmesters enheter och är nu ute efter en ny cd spelare. Tycker att deras toppmatade 001 är hur läcker som helst men nu har 061 kommit i stort sett samma utseende och en kraftig prisskillnad. Är det någon som jämnfört dessa två. Vad är det som skiljer i ljudkvalité. Hur står sig Burmesters enheter bra jämnfört med andra highend märke som tex krell,accuphase, audio research mm. Kom gärna med era erfarenheter tex era synpunkter på burmesters styrkor resp svagheter om det nu finns några sådana. Tacksam för era synpunkter. Hej! Du är välkommen till butiken. Vi har dessa två uppställda sida vid sida. 001 är kostsammare men den låter bättre och har även ett försteg i sig för drift rätt in i ett slutsteg. När det gäller konkurrensen är den hård på toppen alla märken du nämner gör bra spelare och även state of the art-produkter. Lycka till! Quote
Ekman Posted January 21, 2007 Posted January 21, 2007 Det har kommit en hel del nya intressanta modeller från de märkena dom nämner, Krells 505, audio research cd7 och burmester 061. Måste vara ett väldigt kul spektrum att handla i, det kan inte bli annat än otroligt bra vad du än väljer. Quote
Guest Peo Posted January 21, 2007 Posted January 21, 2007 sweetspot: försök lyssna till MBL 1531 eller varför inte MBL 1521+1511 (separat transport + DAC). Seriöst bra grejer, i samma prisklass som Burmester. 1521/1511 blev Digital Product of the Year i The Absolute Sound nyligen, och 1531:an är inte långt ifrån alls.. Quote
eliot Posted January 21, 2007 Posted January 21, 2007 Om jag vore i din situation så skulle jag också titta på den nya EMM Labs CDSA SE och varför inte dCS P8i ... Quote
christopher Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Hej, Jag skulle snegla ått DCS och EMMLabs precis som Elliot påpekar, men jag skulle också kolla upp Esoteric och Audio Aero. Och så skall man inte glömma Nagra med sinna nya spelare... Quote
sladd Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Är det inte NÅGON som vill hjälpa honom? Erfarenheter av de två produkterna han nämner. Hur står sig dessa i jämförelse med annat high end? Alla vill hjälpa honom att välja något annat och struntar i frågeställningen. Jag råkar ju veta att det inte handlar om att Burmester skulle vara kort i rocken mot något annat i världen. (menar heller inte att det är bättre än allt annat) Så, vad beror detta på? mvh . Quote
Engelholm Audio Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Är det inte NÅGON som vill hjälpa honom? Erfarenheter av de två produkterna han nämner. Hur står sig dessa i jämförelse med annat high end? Alla vill hjälpa honom att välja något annat och struntar i frågeställningen. Jag råkar ju veta att det inte handlar om att Burmester skulle vara kort i rocken mot något annat i världen. (menar heller inte att det är bättre än allt annat) Så, vad beror detta på? mvh . Frågeställningen lyder bland annat: Hur står sig Burmesters enheter bra jämnfört med andra highend märke som tex krell,accuphase, audio research mm. Kom gärna med era erfarenheter tex era synpunkter på burmesters styrkor resp svagheter om det nu finns några sådana. Tacksam för era synpunkter. Quote
sweetspot Posted January 22, 2007 Author Posted January 22, 2007 ?? Man blir ju inte precis förståndigare av alla era goda råd. Det får nog bli en hifitur i vårt land för att skaffa sig en egen uppfattning. Hoppas att Burmester faller mig på läppen pga dess utseende. Tycker att toppmatade spelare är en klass för sig själv. / Sweetspot Quote
Hasse Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 ?? Man blir ju inte precis förståndigare av alla era goda råd. Det får nog bli en hifitur i vårt land för att skaffa sig en egen uppfattning. Hoppas att Burmester faller mig på läppen pga dess utseende. Tycker att toppmatade spelare är en klass för sig själv. / Sweetspot Tyvärr brukar resultatet bli just det att man snarare blir helt snurrig av alla "goda råd". Frågar man om råd angående en CD, ett slutsteg, etc och man får 10 svar så kan man ge sig sjutton på att samtliga svar är divergerande Detta gäller alla de forum jag besökt och är således inte på något sätt typiskt för detta eminenta forum. Quote
Hans-Tommy Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 ?? Man blir ju inte precis förståndigare av alla era goda råd. Det får nog bli en hifitur i vårt land för att skaffa sig en egen uppfattning. Hoppas att Burmester faller mig på läppen pga dess utseende. Tycker att toppmatade spelare är en klass för sig själv. / Sweetspot Hej sweetspot Vad alla försöker säga tror jag är att om man är beredd att köpa en cd-spelare för 100000 så ska man inte ha för bråttom, det finns många bra spelare att välja på. För vissa personer är vägen målet, om du förstår vad jag menar, dvs att prova olika spelare är mera intressant än att äga en bra. Prova burmestermodellerna och om du du tycker någon är bra så.. själv har jag en audioresearch cd3(även den toppmatad) som jag är mycket nöjd med, jag tycker också toppmatade är bättre hälsar hans-tommy ps audionet har kommit med en ny version på sin art, för att förvirra begreppen lite till ds Quote
sladd Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Frågeställningen lyder bland annat: "Hur står sig Burmesters enheter bra jämnfört med andra highend märke som tex krell,accuphase, audio research mm." Engelholm: På denna fråga kommer 4 förslag om annat som man kan köpa. Vad är det du undrar över i min kritik? Sweetspot: bara att lyssna eller låna hem! Hasse: Precis! Hans-Tommy: Det är vad jag tror också. Även för mig (före handlar-tiden) har själva resan varit en stor del av målet och en spelare i 100+ klubben kräver tungan rätt i mun. mvh . Quote
christopher Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Håller med om att jag la till lite extra Cd spelare i samma pris klass och inte tillförde något om hur Burmester står mot andra spelare, men tycker dock att man kan tiitta på lite mer en Krell och Audio Research om man skall jämföra med Burmester. Jag hoppas bara att jag inte sabbare något nu Quote
Guest Peo Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 sladd: Om det nu hade varit så att det fanns gott om medlemmar som har testat/äger Burmestern som efterfrågas kanske vi hade fått fler kommentarer kring dessa rent specifikt. Nu verkar det inte vara så, och då tog jag och ett par andra initiativet och tipsade om saker i samma prisklass som vi tycker är intressanta & bra. Om du ser ett problem med det, sladd, då förstår jag inte riktigt varför du deltar här överhuvudtaget? Hans-Tommy har helt rätt tycker jag; man skall inte ha för bråttom när man skall spendera så mycket pengar, och bör absolut lyssna runt på det utbud som finns, och även lyssna på medmänniskors åsikter om sådant de har personlig erfarenhet av. Det gör jag själv, och det har jag lärt mig enormt mycket av. Genom att göra så har jag också lärt mig vilka medlemmar och människor som delar min uppfattning om bra ljud, och därav kan jag enklare ta till mig rekommendationer. Utan detta forum hade jag varit ganska vilsen i en snårig djungel, och jag tror de flesta delar denna åsikt. Att du säljer Burmester är ingen hemlighet, och det är ju jättekul att de finns i Sverige, det handlar inte om det.. Men givetvis finns det medlemmar som har andra åsikter och som gärna vill bidra med dem när någon ställer en öppen fråga (som åtminstone jag tolkade det som). Fair enough? sweetspot: Självklart skall du lyssna på båda Burmestermodellerna eftersom du redan är intresserad av dem! Personligen är jag inte förtjust i Burmester, men det är ju jag det. Jag hoppas även att du kommer att lyssna runt till de andra förslag som har getts i den här tråden - det är många fina spelare som har nämnts och ingen är dålig - det handlar om smak och tycke i den klass du rör dig i. Enjoy! Quote
sladd Posted January 23, 2007 Posted January 23, 2007 sladd: Om det nu hade varit så att det fanns gott om medlemmar som har testat/äger Burmestern som efterfrågas kanske vi hade fått fler kommentarer kring dessa rent specifikt. Nu verkar det inte vara så, och då tog jag och ett par andra initiativet och tipsade om saker i samma prisklass som vi tycker är intressanta & bra. Om du ser ett problem med det, sladd, då förstår jag inte riktigt varför du deltar här överhuvudtaget? Hans-Tommy har helt rätt tycker jag; man skall inte ha för bråttom när man skall spendera så mycket pengar, och bör absolut lyssna runt på det utbud som finns, och även lyssna på medmänniskors åsikter om sådant de har personlig erfarenhet av. Det gör jag själv, och det har jag lärt mig enormt mycket av. Genom att göra så har jag också lärt mig vilka medlemmar och människor som delar min uppfattning om bra ljud, och därav kan jag enklare ta till mig rekommendationer. Utan detta forum hade jag varit ganska vilsen i en snårig djungel, och jag tror de flesta delar denna åsikt. Att du säljer Burmester är ingen hemlighet, och det är ju jättekul att de finns i Sverige, det handlar inte om det.. Men givetvis finns det medlemmar som har andra åsikter och som gärna vill bidra med dem när någon ställer en öppen fråga (som åtminstone jag tolkade det som). Fair enough? sweetspot: Självklart skall du lyssna på båda Burmestermodellerna eftersom du redan är intresserad av dem! Personligen är jag inte förtjust i Burmester, men det är ju jag det. Jag hoppas även att du kommer att lyssna runt till de andra förslag som har getts i den här tråden - det är många fina spelare som har nämnts och ingen är dålig - det handlar om smak och tycke i den klass du rör dig i. Enjoy! "Om du har problem med det så förstår jag inte varför du deltar här överhuvudtaget"? Ursäkta, kan vi lyfta över sandlådenivå? Eller vad vill du att jag skall svara? Trivs du inte med att bli kritiserad förstår jag inte varför du är här heller? Tål du inte att få det minsta avvikande mening? Jävligt onödigt skrivet om ni fråga mig. Berätta om du vill att jag skall försvinna och varför. Min motfråga är: Om man ställer en fråga, inte får svar, en medlem reagerar med kritik. Då är sådan kritik inte tillåten? Alla vet att jag säljer Burmester och jag försöker att inte köra i diket med det bagaget. Säljer du MBL? (det ser ju onekligen ut så, brukar vara förbjudet med reklam i fotorutan) hur skall man värdera dina inlägg? Sakfrågan: Jag har inga som helst problem med att man som svar på frågeställarens inledande inlägg t ex skriver som du gör: "man skall inte ha för bråttom, det är mycket pengar etc etc." Men det var ingen som skrev det. Det kom inga synpunkter, inga jämförelser. Bara 4-5 olika andra förslag. Utan dialog, utan jämförelse, utan HJÄLP till frågeställaren eller SVAR på hans fråga. NU kan ni fylla på - vilket är helt OK - men det är efter att jag lagt min kritik. Den funkade alltså så långt. Men ge katten i att berätta vem som har rätt att vara här. Eller ifrågasätta rätten att ge kritik. De som varit här längre än du Peo vet hur det fungerar. Man besvarar kritik eller låter bli. Deltagandet i sig är det andra som råder över. Och SÅ jädrans hemskt var det väl ändå inte att få synpunkter på sig? mvh . Quote
Guest Peo Posted January 23, 2007 Posted January 23, 2007 Ursäkta, kan vi lyfta över sandlådenivå? Eller vad vill du att jag skall svara? Trivs du inte med att bli kritiserad förstår jag inte varför du är här heller? Tål du inte att få det minsta avvikande mening? Jävligt onödigt skrivet om ni fråga mig. Berätta om du vill att jag skall försvinna och varför. Jag är ledsen att du tolkar det så. Jag ser inte att jag har satt mig i en sandlåda - jag gav dig min syn på saken, och du blir aggressiv. Jag har inga problem att ta kritik eller avvikande meningar. Varför skulle du försvinna? Jag sa att jag förstår inte varför du deltar här, dvs i tråden vi nu skriver i, om du bara vill gnälla på att vi ger förslag på andra produkter. Säljer du MBL? (det ser ju onekligen ut så, brukar vara förbjudet med reklam i fotorutan) hur skall man värdera dina inlägg? Nä, jag säljer ingenting. Jag har sett flera medlemmar som har logos och bilder på utrustning i sin bild. Men jag tar bort den så glömmer vi den biten. Sakfrågan: Jag har inga som helst problem med att man som svar på frågeställarens inledande inlägg t ex skriver som du gör: "man skall inte ha för bråttom, det är mycket pengar etc etc." Men det var ingen som skrev det. Det kom inga synpunkter, inga jämförelser. Bara 4-5 olika andra förslag. Utan dialog, utan jämförelse, utan HJÄLP till frågeställaren eller SVAR på hans fråga. Ok, point taken. Jag håller med om att det som skrevs senare borde ha skrivits inledningsvis. Men ge katten i att berätta vem som har rätt att vara här. Eller ifrågasätta rätten att ge kritik. De som varit här längre än du Peo vet hur det fungerar. Man besvarar kritik eller låter bli. Deltagandet i sig är det andra som råder över. Och SÅ jädrans hemskt var det väl ändå inte att få synpunkter på sig? Ja, det håller jag tillfullo med om. Där har du tyvärr missuppfattat mig: jag syftade som sagt på tråden och absolut inte på forumet i sin helhet. Jag ser att det var luddigt formulerat och ber om ursäkt för det. Jag förstår att detta är ursprunget till din ilska och det är därför jag svarar offentligt här. Quote
sladd Posted January 23, 2007 Posted January 23, 2007 Det är nu vi skall ses i stockholm på mässan, ta en öl och komma på att vi båda är ganska trevliga människor Jag bjuder! mvh . Quote
Guest Peo Posted January 23, 2007 Posted January 23, 2007 Absolut sladd, den bollen fångar jag direkt! Till slut, jag hoppas att du, sweetspot, får en kul resa under din utvärdering av nya CD-spelare. Vad du än väljer till slut tror jag du blir nöjd - det finns så mycket bra i den här prisklassen att det är nästintill omöjligt att misslyckas! Quote
sweetspot Posted January 23, 2007 Author Posted January 23, 2007 Hej igen ! Det blev en liten vild diskussion av det hela som jag inte hade räknat med. Var mer ute efter råd inför eventuellt köp. Jag förstår också att det är svårt att misslyckas när man ska betala så mycket för en cd spelare men alla märken har sina ljudkaraktärer. Kommer att välja ut några hifi affärer framöver som kan vara av intresse att besöka. Hoppas nu att alla tråkiga diskussioner upphör i denna tråd. Personligen ser jag själv inte något fel att personer föreslår cd av andra märken. Men frågeställning var hur 061 stod sig mot 001, men även hur Burmester står sig mot andra High end märken i liknande prisklass. Tack för mig / Sweetspot Quote
Guest Audio Concept Posted January 23, 2007 Posted January 23, 2007 Sweetspot, är du i Stockholm hoppas vi att du kommer inom. Vi kan inte svara på hur Burmester står sig mot andra produkter, men vi kan erbjuda dig att lyssna till några spelare som bör vara intressanta när du jagar produkter i denna prisklass. Dessa är, - EMMLabs CDSA SE CD/SACD player - Nagra CDC CD player inkl försteg - MBL 1531 CD player alternativt kombinationen MBL 1521/1511 Det finns givetvis ännu mer att lyssna på i Stockholmsområdet och runt om i landet i stort. Hursomhelst, - inget är som den erfarenhet du själv skaffar dig.... mvh, Audio Concept Quote
Timbre™ Posted January 23, 2007 Posted January 23, 2007 Hej igen ! Det blev en liten vild diskussion av det hela som jag inte hade räknat med. Var mer ute efter råd inför eventuellt köp. Det löste ju sig innan tråden snurrat färdigt men det kan vara betydligt svårare att ge råd inför köp. Försöker själv undvika att ge köpråd och när det gäller signalkällor som kryper upp mot sexsiffriga belopp är det ju lite av enkelriktad trafik för de flesta av oss. Svårt att vända om när allt är slutfört och den tid du lägger före köp kan nog betraktas som högt betald. Återgivningen i centrum men det kan även vara värt att lägga in rent praktiska handhavandedetaljer om man nu dagligen skall använda en signalkälla under lång tid framöver. Toppmatning, frontmatning, avläsningstid och liknande som kan tyckas oväsentligt men som definitivt inte minskar med åren. Det gäller nog att grundligt känna sig för på egen hand. Quote
Recommended Posts