Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har fått upp ögonen för den nya tangomusiken, och vill gärna ha tips på sådan. Jag kan ju själv börja med att tipsa om två skivor i tangons tecken:

Carlos Libedinsky - Narcotango

narcotango%20cover.jpg

Gillar man electronica med tangoanstrykning eller vice versa, så är detta skivan för dig! Det har nu också tydligen kommit en narcotango 2, den får jag nog ta och beställa nästa gång jag handlar skivor. Väldigt hifi, jag hade med den på den senaste lilla Malmömässan och fick lira den på Wilson och Krell. Det var kul! :-)

Länk till Carlos Libedinsky

En annan skiva jag gillar är Misa Tango, en sorts tangomässa av Bacalov (som tydligen också gjort soundtracket till "Il Postino"). Placido Domingo är med och sjunger.

B00004YZ31.03.MZZZZZZZ.jpg

Jag är inte så insatt i det hela så här kommer en LÄNK till en recension.

Jag skaffade mig även en Piazzollabox, men den har faktiskt inte riktigt fångat mig...

Ett självklart tips som jag tyvärr inte har någon skiva med är väl Gotan Project. Vilken skiva ska man satsa på där?

Posted

Välkommen in i Tango-träsket! :D

Här är härligt att leva och verka, må du tro..

Själv är jag gravt tango-beroende sedan ett par år :evil: men det är väll ett missbruk som får anses hyffsat legitimt.

Är för övrigt en av tre medlemmar i trion "Nuevo Tango" ( Gitarr, fiol, och cello) som till dags dato har spelat mestadels Piazzolla, men framöver kommer att botanisera med electronica oxå..

Har även gjort ett program med en "skådis" då vi blandade Tango med texter från latinamerika (Borges, G. G. Marques, Neruda m.fl) som vi kallar "En ängel av kött och blod".

Om/när vi har vägarna förbi din hemort är du välkommen att lyssna!

Vad gäller skivtips skall du få ett knippe, skall bara invänta Bollibompa och läggdax för de små hulliganerna som lever om här hemma.....När kvällen kommer så skall jag botanisera i skivhyllan och meddela vad du bör skriva upp på inköpslistan... ;)

klas

Posted

En tangotråd, kul!

Astor Piazzollas musik finns på åtskilliga skivor. Hittade faktiskt en skiva med hans musik i veckan som om jag minns rätt slår mina tidigare skivor. Skall utvärdera lite och ber att få återkomma. :)

/Mattias

Posted

OK, barnen sover och jag kommer med del 1 av mina Tango-tips....

När man snackar Piazzolla skall man vara medveten om att det finns en KOPIÖS mängd med skivor utgivet, mycket utgivet efter hans bortgång, diverse obskyra liveupptagningar, samlingar m.m. Även en del skivor med upptagningar från 50-talet då han satt in som Bandeonist i olika Tango-orkestrar i Argentina, men som säljs helt felaktigt under Piazzolla-flagg :angry:

Här kommer ett par tips med mkt bra original-skivor som jag varmt kan rekomendera!

B00000DC7J.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

Om denna skiva sa Astor; " This is absolutley the greatest record I´ve ever made in my entire life. We gave our souls to this record"

Jag kan bara instämma..... :app:

B00000IXTX.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

"The Solitude of Passionate Provocation....."

B000002IM6.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

Astor och Gary Burton i ett sprakande möte.....

Posted
J

Ett självklart tips som jag tyvärr inte har någon skiva med är väl Gotan Project. Vilken skiva ska man satsa på där?

Ja, faktum är att jag tycker du skall satsa på nå´t helt annat, nämligen detta:

Bajfondo Tango Club

Dom har gjort två skivor;

B0000AKPNN.02._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

B0009UN9PY.02._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

I min öron så lyckas dom på ett mycket bättre sätt än Gotan Project kombinera Tangon med Electronican, utan att tappa tråden på vägen. Personligen tycker jag att Gotan Project i jämförelse är direkt tråkigt och fantasilöst faktiskt....

Nu behöver man ju inte hålla med om just det i och för sig, dom har ju bevisligen tilltalat många andra, att döma av deras försäljningssiffror, men men....

Ett annat tips på "NyTango" är

Tanghetto

en grupp som jag nog tycker är lite åt det "poppiga" hållet i förhållande till de andra två. Men kolla in hemsidan, där kan man lyssna på lite smakprov.

Håll till godo :)

Posted

Hej Lindvall,

Tango är inte min specialité, men det finns några pärlor som åker fram då och då. Främst dessa tre:

Tango Libre på BIS 907, se: Tango Libre

En annan är Gideon Kramers Piazzola tolkningar "Tango Ballet" på Teldec 3984-22-661-2, se: Kramer

Ovanstående är mer "renrasiga" tangoproduktioner. En med mer jazzanstrykning är Gary Burtons "Libertango" på Concord CCD-4887-2, se: Gary Burton

Samtliga 3 bjuder också på bra HiFi.

Tackar också för tipsen. Jag skall lyssna in förslagen.

Bebop

Posted

The New Tango; Suite for Vibraphone and Nwe Tango Quartet är en kalasinspelning (Live från Jazzfestivalen i Montreux 1986) på WEA med Astor Piazzolla och Gary Burton, makalöst vibraljud! Alla Piazzollas inspelningar på skivbolaget American Clavé från 80- och början av 90-talet håller genomgående hög standard.

Personligen är jag kanske ännu svagare för dom klassiska tangoartister från första hälften av förra århundrandet : Som Carlos Gardell, Alberto Gomez, Nelly Omar, Anibal Troilo, Julio de Caro, Alfredo de Angelis för att nämna några. Det går att hitta flera schysst överförda sammlingar hos dom flesta välsorterade internetmusikförsäljarna..

/ptr

Posted

Håller mer om G.Kremer, mkt bra skivor, har tre st där Piazolla står för repertoaren. Bl.a en där han spelar piazollas & vivaldis årstider på kammarorkester.

En annan skiva som måste nämnas när man pratar Piazolla-tolkningar är bröderna Assad

B00005MIZX.01._AA240_SCLZZZZZZZ_.jpg

Av många anses dessa tvillingar vara bland de främsta tolkarna av Piazzolas musik idag, och jag kan bara hålla med. DOm kombinerar den konstmusikaliska "perfektionen" med "ruffigheten" hos en äkta "porteno" om man kan säga så....T.ex Kremer är mkt mer "klassisk" i sina tolkningar. Oerhört bra och snyggt i och för sig, men ändoch med tydlig konstmusikalisk prägel....

• 1 year later...
Posted

tango är något helt fantastiskt, fick upp ögonen för gotan project för några år sedan, sedan har det bara eskalerat :D

är lite halv sugen på att dra till berlin den 10 maj för att se tanghetto. vore sinnessjukt roligt att se dom