Slowhand Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 Hej Jag har förmånen att under detta år få bygga ett nästan helt nytt musiksystem. Jag ska börja från scratch, så att säga och har ingen brådska eftersom jag har ett annat system som funkar under tiden. Nu till min fundering. Jag har en högtalare som heter Melos och som, vad jag vet, endast såldes av Radiolagret i Göteborg. För de som inte känner till den (det brukar nästan ingen göra), så är den en tvåvägs golvmodell. ca 1 meter hög 20 cm bred och 25 djup. Den tillverkades i Sverige av någon som jag tror är kusin med han som ligger bakom responshötalarna. Den har mycket lite dämpning i lådan och 3 stora basreflex hål bak. Enligt skylten på är impedansen i hela frekvensspektrat aldrig under 9 ohm. Hur som helst så har den ett dynamiskt ljud och en ( i mitt tycke) fantasisk förmåga att återge akustiska instrument. Stråkkvartetter är en fröjd att lyssna på. Den har också en förmåga att ge musiken liv och att förmedla rent känslomässiga delar i musiken på ett mycket bra sätt. Svaga och starka /snabba och långsama partier blir tydliga och musiken får mening.(detta kanske låter som svammel). Högtalaren har dock en svaghet, enligt mig, och det är basen. Den spelar varken tillräckligt kraftfullt eller djupt. Jag vet detta nu eftersom jag till mitt enklare system (som jag ska klara mig på till det stora blir klart) har ett par Rega Jura hötalare. Dessa spelar betydligt djupare och jag kan höra basinformation som är helt dold med Melos högtalarna. Jag berättar detta för att ni ska förstå vilken nivå vi pratar om. Vad ska man då göra? Ett alternativ är naturligtvis att byta dem och jag har hittat några modeller i prisläget 20 - 30 000 / par som jag gillar hyffsat. Ett annat alternativ kan vara en sub. Jag har provat några stycken billigare subbar, exempelvis Audio Pro och tycker bara att det blir ett enda oformligt muller. Fy! Frågorna till forumet blir så: 1. Någon som har erfarenhet av Melos? 2. Allmänna erfarenheter av att komplettera med en sub. 3. Vilken sub ska man i så fall välja (som rimligen kostar under 20 000). mvh Slowhand Quote
minesota Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 Hej Jag känner inte till detta system som jag tippsar om alls, vet ej hur pass integreringsbart det är med andra högtalare. Men kanska kan vara idè att kolla upp. Har bara hört det, aldrig tittat närmare på det. Gradient SW-D till kraftigt rabatterat pris! Gradient SW-D, subwoofer-system till Quad ESL-63 samt 988/989 inkl. delningsfilter. Ord. pris 45 000 kr, nu 50% rabatt. Systemet är nytt i kartong http://www.skontljud.se/index.asp?page=232 Quote
gcs Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 Jag har provat några stycken billigare subbar, exempelvis Audio Pro och tycker bara att det blir ett enda oformligt muller. Fy! I så fall var nog inte subbarna rätt inställda. Man ska nog också ha ett par subbar. Jag har själv ett par från Audio Pro, B39 och Bass 2 och dom två tillsammans spelar väldigt fint och jag lyssnar mest på musik. Det är ju lite pyssligt att ställa in subbar men med lite tålamod så. Jag har också en stereo med två ganska stora aktiva JBL högtalare som spelar skjortan av det mesta. Högtalarna har en väldig pondus och ett 3D-djup, speciellt vid akustiskmusik. Min erfarenhet är att det inte finns så många golvare som kan krypa ner tillräckligt lågt i frekvens. Quote
sladd Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 Börjar inte säljintresset bli en smula urvattnande på forumet som sådant? Snart är det 8 - 10 företagare som skall in och sälja prylar i trådarna. Eller deras kamrater. Tror vi skall akta oss för denna tendens. På din fråga så vill jag hävda att om du behöver sub för att lyssna på musik har du fel högtalare - köp nya som klarar även basen. mvh . Quote
Ekman Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 Köper du nya som klarar basen bättre så brukar ju ofta diskant/mellanreg följa med ett snäpp upp också och det är ju alltid trevligt. Quote
Absolute Audio Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 Börjar inte säljintresset bli en smula urvattnande på forumet som sådant? Snart är det 8 - 10 företagare som skall in och sälja prylar i trådarna. Eller deras kamrater. Tror vi skall akta oss för denna tendens. På din fråga så vill jag hävda att om du behöver sub för att lyssna på musik har du fel högtalare - köp nya som klarar även basen. mvh . Håller helt med! Eftersom man kan börja ifrågasätta ärligheten och baktanken i personers åsikter. Det finns ju en bra sälj sida även för företagare som kan andvändas. Quote
Timbre™ Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 Om du går på sublinjen är det en bra start om du steglöst kan ställa in fas och volym. Gärna med fjärrkontroll direkt från lyssningsstolen. Quote
Slowhand Posted January 18, 2007 Author Posted January 18, 2007 Hej Naturligtvis är det enklast att bara byta till andra högtalare. Anledningen till att jag funderar i dessa banor är att det finns flera egenskaper i Melos som jag starkt uppskattar och som jag faktiskt inte kunna hitta i så många andra högtalare (i rimlig prisklass). Så jag skulle vilja behålla dem. Det är ju inte heller i all typ av musik som problemet uppstår. Beträffande de tester jag har gjort med subbar, så ligger det säkert mycket i att det är viktigt med injustering. Jag har lånat dem över en kväll och inte kunnat lägga alltför mycket tid på detta. Tack för råden så långt mvh Quote
wintermute Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 Gällande huruvuda men skall ha subbas eller mer baskapabla högtalare är till viss del en inredningsfråga också. Om ditt lyssningsrum är så beskaffat att hötalarna måste stå nära bakvägg, är det en sak som kan utesluta vissa av de mer baskapabla högtalarna osv. Själv köpte jag mig en REL STORMIII för att backa upp mina B&W N805. Jag är mycket nöjd; men är en smula nyfiken på vad aktiv delning skulle kunna ge mig. Om det är så att det är svårt att rekommendera högtalare åt andra, är det ännu svårare att rekommendera basar. Nu har jag fått tycka litet också Quote
gcs Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 Om du gillar dina högtalare så ska du naturligtvis behålla dom, men du måste då skaffa dig en lämplig subwoofer. Jag är säker på att det hade gått att få det att låta bättre om du ha fått behålla AP:na flera dagar. Fördelen med Audio Pro är deras ACE teknik samma teknik som Yamaha använder i sina subbar. Jag vet inte hur mycket du är beredd att lägga på en subb men vilken du än väljer så kommer musiken att växa med hjälp av en subwoofer. Quote
AndersB Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 Slowhand Jag har också Melos sedan ett par år och uppskattar precis som du högtalarens "musikkänsla", som i mitt tycke är svåröverträffad. Själv har jag provat med en REL Quake 150 mk 2- under två dagar i samband med tyngre elektronisk musik- och blev positivit överraskad över hur bra den hängde med. Men även positionering och en del tweakande gör en hel del vad gäller basåtergivning. Det finns ju en hel del justeringsmöjligheter i högtalaren. Har Tomas (fd Radiolagret) installerat dem hemma hos dig? Vad har du för elektronik? Anders Quote
Slowhand Posted January 18, 2007 Author Posted January 18, 2007 Har Tomas (fd Radiolagret) installerat dem hemma hos dig? Vad har du för elektronik? Anders Av olika anledningar så fick Tomas och jag aldrig våra kalendrar att stämma så att han kunde komma och installera. Jag har provat högtalarna med lite olika elektronik. Nu använder jag en Rega Mira 3 förstärkare och Rega Jupiter CD. Quote
diesel Posted November 19, 2008 Posted November 19, 2008 Gammal tråd men svarar ändå. Jag har själv Melos ihop med Rega Mira 3 och Jupiter(diabas stenen under). Observera att rummet är väldigt viktigt för alla högtalares bas. När jag körde i min lägenhet med sluttande tak och öppen planlösning så var det inga problem med basresonanser och Melos gick ner till 40 Hz (hörbart), då körde jag med en YST-320 delad vid 40 Hz för att få bas ner till 30 och förstärka runt 40. Sedan flyttande anläggningen till mitt hus. Kör nu med en yamaha YST-1500. delar vid 40 Hz melosen rulla av vid ca 50 Hz här så basen jobbar från strax under 30 upp till ca 50. Det är alltså den där sista oktaven (inte ens det om man skall vara petig) som behöver och skall förstärkas. Inte särskilt svårt att få dem att spela mycket bra ihop. Trimmade in med hjälp av hemmagjord test skiva med bas toner och fjärrkontrollen till 1500:an. Tycker Melosens fantastiska ljud kommer till sin även de där få gångerna det faktiskt finns djup i musiken ( i realiteten sällan). Quote
Andy Posted October 27, 2009 Posted October 27, 2009 Hej. Finns det några bilder på dessa högtalare ( Melos) ?? Har sökt men inte hittat. Mvh Quote
diesel Posted November 2, 2009 Posted November 2, 2009 Hej. Finns det några bilder på dessa högtalare ( Melos) ?? Har sökt men inte hittat. Mvh skriv din mail så bongar jag över en Quote
Recommended Posts