Jump to content

Mars 2004

K-man

Recommended Posts

Månadens Euphoniaklassiker Mars 2004

Vår allra första Euphoniaklassiker kommer ifrån Mark Levinson

Nostalgi01.JPG

Mark Levinson startade 1972 med en av tankarna i sin affärsidé att alltid ha den senaste teknologin i sin utrustning. De nyttjade den senaste tekniken och förändrade den så att den skulle passa så gott som möjligt för musikaliska ändamål. När de startade så var transistorteknologin ganska ny och det var många som fortfarande höll kvar vid rör även för sina nyheter, med argumentet att de inte tyckte att transistorn var någon hit…..Mark Levinson var dock övertygade om att ny teknik förbättrar…. Designen var vid detta läge väldigt spartansk och studiolik.

Företaget levde tills 1984 då det inte fungerade längre utan lades ned…..Madrigal kom in i bilden och företaget återbildades 1985 och har sedan dess rullat på med högspecprodukter med samma designdrag ända tills idag.

Nå väl, nog om ML som företag, nu kör vi!

Nostalgi02.JPG

Som första Euphoniaklassiker har vi av olika anledningar valt deras CD-drive No.31 och med dess uppgradering 31.5.

Nostalgi03.JPG

Det är väl en drive som många av oss sett annonserats med ett otal gånger i våra kära hifitidningar under 90-talet. De flesta av oss har bara drömt om att kunna äga en sådan. Priset för godbiten var ju inte gratis direkt…tittar jag i en annons ifrån 1994 så finner jag ”den blir din för 93500:-” (No.31) Annonsen var kantad med citat ifrån tester. T.ex. ”No.31 sets the standard to beat”, ”No.31 is in a class by itsef” och “…a feeling of instant relief” och det lockar ju oss tokar….eller? Vad är detta då för skapelse? Hur är den uppbyggd? Vad har den för utrustning? Vad har den för möjligheter och egenheter? …det skall vi nu försöka få fram…

No.31 lanserades 1992 och satte då genast spår i hifisfären. Många såg den som en stor referens, för såväl tillverkare som musiknjutare….och vissa föll även för designen. Modellen uppdaterades 1996 Till 31.5 som bl.a. innebar ännu mer isolering ifrån omvärlden för de inre kretsarna där den digitala signalen färdades väl skiljt ifrån den analoga. Även masterklockan sattes då på ett separat dämpat kort, med separat strömförsörjning samt att drivverket byttes.

….om vi då tittar på de olika delarna av modellen…vad kan vi hitta?

Vi börjar väl på baksidan?

Nostalgi04.JPG

Här ser vi vad som bjuds för inkopplingsmöjligheter….vi tar väl och vandrar igenom dem en efter en….skall vi börja med ingångarna? Ooops fanns visst inga, förutom strömförsörjningen? ;-) Här har vi den utplockad:

Nostalgi05.JPG

Den består egentligen av två separata strömförsörjningsdelar, rena och fina, på var sitt kort som sitter fast på sina monteringsenheter på små dämpade ben. Korten sitter i var sin sida av maskinen skiljt ifrån varandra och ifrån övrig elektronik. De binds samman genom ett kablage som går i en egen skärmad trumma i framkant på maskinen. På huvudströmförsörjningskortet sitter nätbrunnen, huvudströmbrytaren och huvudsäkringen som är två stycken långsamma 1A. Detta kort ger spänning till microprocessorkortet. Det andra kortet strömförsörjer de analoga och digitala kretsarna som används vid avkodningen. Strömförsörjningen sätts ifrån fabrik i olika lägen ifrån 100 – 240V och 50 eller 60Hz. Tillsammans så drar dessa som mest 36w.

Vidare så ser vi på baksidan utgångarna, digitalutgångar så klart…fyra olika!

Nostalgi06.JPG

AES/EBU, S/PDIF, ST och Toslink(EIAJ), monterade direkt på utgångskortet…bara att välja den man uppskattar mest. Även detta kortet bjuder på renhet och high-end…kolla extra noga på upphängningen av det lilla kretskortet till höger på bilden ovan! Om jag inte misstar mig helt så är det uppdaterade kortet för masterklockan ifrån 31.5 med separat strömförsörjning som vi ser där.

Sedan ser vi även två kommunikationsportar, vars funktioner vi kommer in lite på då vi avhandlar maskinens funktioner.

Om vi sedan rätar på ryggen lite och ser maskinen uppifrån….så ser man först ingenting märkvärdigt…några knappar

Nostalgi07.JPG

och ett stort svart lock som täcker utrymmet mellan de två gavlarna…men trycker man då på rätt knapp….hör man ett litet ljud och farkosten öppnar sig! Den solida aluminiumluckan som är stor och kunglig isolerar i sitt stängda läge innandömet ifrån yttervärldens ljus och ljud med hjälp utav en typ av o-ring. Luckan kallas LID(Laser Isolation Device) Den öppnas av en högvarvig motor genom en liten växellåda med utväxlingen 66:1, vilket borgar för en lugn, jämn och pampig öppning av luckan! Luckan är upphängd i kullager vilket gör att öppningen riktigt smyger fram. Luckan är lite förändrad och öppningen sköts tystare på 31.5 jämfört med 31….

Nostalgi08.JPG

Då luckan öppnat sig finner vi den lilla urholkningen där skivan skall ligga, men det är till viss del fyllt av en ”damper” som håller skivan på plats och motverkar vibrationer då det börjar snurra. Dampern i sig är värd en hel artikel, men jag drar lite av detaljerna. Låt oss kalla den puck… Pucken är i kolfiber, med energiabsorbering och har en vikt på 35g. Den hålls på plats i spelaren med hjälp utav en neodyniummagnet. Pucken är försedd med en liten magnet som indikerar att den är på plats. Spelaren startar sålunda inte om pucken inte ligger där den skall. Pucken lägger sig plant mot cd:n vilket gör att skivan lätt följer med en liten bit om man inte följer instruktionen i instruktionsboken som säger att man skall ha ett finger utanför pucken på skivan då man tar bort den…;-) …men för säkerhets skull har man lagt in ett gummiliknande material runt platsen ifall om att man missar….nog om pucken.

Vi ser också att det är fyra ”urgröpningar” runt skivhålet. Dessa är urgröpningar för fingrarna då man skall ta upp skivan. Urgröpningarna är runt om för att passa både höger och vänsterhänta….

och visst ser man lite av drivverket också….om man vill kan man se ännu mer…

Nostalgi09.JPG

Här ser vi hur driverket pryder sin plats i lådan, och vi ser också hur gavlarna som innehåller strömförsörjningen är skiljt ifrån resten. Drivverket kommer ifrån Philips. I 31:an är det en CDM4CD och i 31.5 CDM12 2x ”industriell cd-rom”. 31.5:ans drivverk har inte avkodning av musik-CD ifrån fabrik utan man tog fram en egen mjukvara för detta ändamål. Man bytte även ut Philips klocka och ersatte den med en temperaturreglerad kristall som placerades på utgångkortet.Vi tar väl ett steg till närmre drivenheten….

Nostalgi10.JPG

forts....

Åtminstonde så tycker jag denna drivenhet ser väldigt rejäl och seriös ut. Man ser bla vattenpasset och de fyra justeringskruvarna som man skall justera in drivverket med då man placerat drive:n på sin plats i systemet. Seriöst! Mitt intryck håller i sig även då man vänder på den.

Nostalgi11.JPG

Då var det väl dags att ta en koll på framsidan….

Nostalgi12.JPG

Där ser vi några fler knappar, lysdioder och en display….knapparna är väl de som man brukar finna på de flesta spelare, dock är det flera knappar som det står något med program på….hmmm…inte så vanligt på denna nivån av drive… man blir ju lite nyfiken på vad som kan göras…..och då finner man att man inte bara kan programmera låtföljd osv utan att programmeringarna sparas så nästa gång du sätter i skivan så minns maskinen vilket program du programmerat. Minnet räcker för över tusen skivor!

En knapp är märkt Preview, en funktion jag minns att min första CD-spelare hade…den spelar då en liten snutt på varje spår….

Det finns ju en standby knapp också….vad den nyttjas till kan man ju förstå, men den är lite överflödig då man kan programmera drive:n med att automatiskt gå ned i standby-läge efter vald tid. Dock skall man då vara medveten om (vilket också står i manualen) att maskinen då kan ge upphov till ett litet ”plopp”, så det rekomenderas att man drar ned volymen innan man sätter maskinen i standby. Använder man sig av flera ihopkopplade Mark Levinson produkter sköter systemet detta själv…och man slipper ”ploppet”;-)

Displayen är av LED typ. LED har valts då den typen av display anses ge minst störningar). Displayen kan ställas i fyra olika intesitetnivåer, ifrån släckt till max.

Nostalgi13.JPG

Vill man inte använda sig utav dessa fina knappar kan man använda fjärrkontrollen, som även den skiljer lite mellan No.30 och No.31.5. Den senare har fler funktioner för att fungera med fler apparater i Mark Levinson systemet. T.ex. finns där volymknappar…vilket ju inte är så vanligt på en drive…

Drive:n kan även skicka ut fjärrkoderna direkt ifrån drive:n, så att man kan lära en ny fjärrkontroll dess funktioner…inte så dumt!

Som jag nämnde tidigare så finns det på baksidan ett par kommunikationsportar , och då man kopplar ihop apparaterna med den så kan man få upp de olika apparaternas info i fönstret på drive:n. Man får då även lite andra nyttiga och onyttiga funktioner med på köpet. En lite kul funktion är ”recording” vilket innebär att om man sätter igång en skiva och sätter anläggningen i läge ”recording” så oavsett på vilken knapp man trycker så står det bara recording i fönstret och skivan fortsätter spela….bra mot klåfingriga…..naturligtvis finns det en magisk knapptryckning som löser låset;-)

Nu har vi väl bara en sidan kvar på maskinen…undersidan…hmmm…där är väl inte så mycket att se, men lite att nämna… Med maskinen levereras både absorberande fötter och spikes, så att man kan välja det man själv föredrar. Dessa sätts i botten av lådan som är en sandwich-konstruktion med två olika tjocka aluminiumlager med energiabsorberande material emellan. Om jag inte missuppfattat så ligger det uppe på det en liknande konstruktion till där man lagt in bly (över fem kilo…) mellan aluminiumplattorna för att ytterliggare få bot på vibrationer och dylikt. Naturligtvis är blyet kapslat för miljöns skull ;-)

När man väl fått funderat på alla godbitar så är det väl till slut dags att lägga i skivan och börja läsa av den…..hur denna teknik fungerar vågar jag inte ge mig in på då jag kan på tok för lite om dessa delar…men där kan säkert någon annan forumdeltagare krydda vidare! Jag har iallfall förstått att Mark Levinson använder sig av en teknik för att råda bot på jitter som de kallar CLJR, som utvecklats ännu ett steg iom No.31.5 där den fått ett FIFO-minne

Då har väl inte jag så mycket mer att tillföra…utöver att hela härligheten tydligen väger närmre 30 kilo….;-O Borde väl vara fraktvikt?

Visst har ni väl mer att tillföra om denna pryl!? Kanske ni har något alldeles speciellt minne med denna maskin….någon anekdot osv? Konstruktiva som vi är! Kom igen nu!;-)

Nostalgi14.JPG

Fick möjlighet att beskåda detta underverk i en USA-butik julen 98... :) Luckan kom jag dock aldrig åt att öppna då jag blev överfallen av en ovanligt intensiv säljare som ville kränga cablelifters, apparatfötter och annat som är lätt att ta med i handbagaget... :clown:

Tillverkas den inte mer? På hemsidan har information försvunnit om en del produkter men jag antog att det var i samband med ny design på hemsidan och att de inte hunnit lägga till informationen.

Är det officiellt att 31.5 30.6 33 med flera inte tillverkas längre? 37:an verkar också vara nedlagd för den finns inte heller på sidan :o

Hittade inga pressmeddelande om produktlinjen men det kanske har stått i någon tidning eller?

De borde väl släppa en multimaskin då rätt snart som kompletterar No.40, kan den få heta No 49 då :)

Mikael2,

hittar inte heller ngt om att den är kvar/nerlagd...jag hittar ett par förhållandevis nya broschyrer där den finns med....hur som helst så har jag ställt frågan till madrigal direkt, och inväntar svar ang 31.5... så snart har vi nog svart på vitt...!

\\K-man

:diss: Nej den tillverkas inte mer, liksom en rad andra produkter från ML, t.ex. de separata dacarna. På Mark Levinsons hemsida ser man vilka produkter som är aktuella.

Kvar som transport finns bara 390S.

Eventuellt kommer dacarna i framtiden att byggas in i förstegen.

Förmodligen, min gissning, kommer man att mera övergå till flerkanalstucket.

Jag har ännu inte fått svar ifrån ML om huruvuda No31.5 har utgått eller inte, men som det skrivs ovan så finns den inte med i deras presentation, men väl i de material som är nedladdningsbara.....

är det ingen mer som har god information runt denna drive....en tredjedel av månaden är gången ;) Ingen som lyssnat p åden...hört ngn historia eller så?

\\K-man

• 1 month later...

Tack K-man för ett mycket trevligt och intressant bildreportage. Man blir ju sugen på att provlyssna en Mark Levinsson No31.5 - tråkigt att höra att produkten har blivit "discontinued"

Ser fram mot fler och trevliga bildreportage på Euphonia Nostalgiforum :)

Kul att flera verkar uppskatta "reportagen" jag pusslar ihop, man blir ju inspirerad att fortsätta då.... Hoppas att vi tillsammans kan bjuda på fler förhoppningsvis uppskattade nostalgitrådar framigenom.

och ang produkter som "läggs ned", visst är det alltid lite sorg när storheter försvinner!

\\K-man

• 2 months later...

Madrigal har haft store problemer med Proceed's digitale produkter. Der har i DK været ret så mange problemer med drevet på CD-spillen.

Dette var så vidt jeg kunne forstå en af de primære årsager til at Proceed blev lukket ned.

Madrigal er så vidt jeg ved også flyttet til nye lokaliteter, og har således haft fokus på dette i en periode. Mit bud er imidlertid at de kommer med nogle nye digitale produkter snart. Og det er vel ikke helt forkert hvis man gætter på at de nye formater også kommer til at vinde indpas her!

Vogue