snaggvovve Posted January 17, 2007 Posted January 17, 2007 Jag läste om dessa högtalare i senaste HiFi-World från England. Hade sen tidigare bestämt mig för att satsa på ett par Quad 11L, men efter att ha läst tidningen så började jag tänka om mot Usher S-520 i stället. Billigare och bättre enl. tidningen. När jag sen hittade en firma i Sverige som säljer båda märkena så är Usher S-520 betydligt dyrare än Quad 11L. Hur kan det skilja så mellan Engelska och Svenska priser? Quote
Ekman Posted January 17, 2007 Posted January 17, 2007 quad är ju brittiska så det blir en mellanhand till när de säljs i Sverige så du får lägga på ca 30% eller så. Quote
fredrik Posted January 17, 2007 Posted January 17, 2007 Nja, nu var det ju Ushern som blev dyrare, och de är ju från Taiwan. Inte för att det är någon förklaring på frågan om varför det skiljer. Tillgång och efterfrågan brukar ju annars vara en gyllene regel... Quote
matte76 Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 Faktum är att Quad är billigare i Sverige än i England. 12L tex kostar 500 pund i England, men bara 5.000 i Sverige. Åtminstone var det så förra året, så har de inte höjt Quad-priserna i Sverige gäller det fortfarande. Quote
Guest Audio Concept Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 Quad är rimligare i Sverige än i andra länder för att importör och återförsäljare har sänkt marginalerna, - ca 25% mot andra länder. Alla Quads produkter kan därmed köpas i Sverige - med en leende...:-) Usher är rimliga eftersom de produceras på Taiwan. Finishen är utmärkt, och det samma gäller ljudet. Vilken som är bäst är en fråga om smak. En viktig skillnad är att porten på 520 är fram, vilket gör att den kan stå lite närmare bakvägg än Quad'en. Vår erfarenhet är att vissa väljer Quad och vissa Usher när dessa jämförs. Ingen av dem ratas eller föredras kategoriskt framför den andra. mvh, Audio Concept Quote
snaggvovve Posted January 21, 2007 Author Posted January 21, 2007 Läser man tester så är det ganska svårt att säga vilken som är "bäst". 11L har öppen ljudbild, 12L har bättre bas men inte lika öppen o.s.v. Någon här som kan rekommendera den ena eller andra? Vilka stativ är lämpliga att använda till dessa högtalare? Quote
trumpeten Posted January 23, 2007 Posted January 23, 2007 Jämförde vid ett tillfälle Quad 12L, Usher S-520 och Linn Katan mot varandra tillsammans med en vän som skulle köpa nya högtalare. Som källa hade vi en Linn Classik. Valet föll på Quad 12L. Funkade med all musik, kanske ngt färgat ljud och inte lika neutralt och snyggt som Katan men definitivt roligast att lyssna på. Usher var ngt spretig, till ex. svensk elektropop ala Similou var de hur bra som helst medan välproducerad Mary J. Blige kändes tunnt. Kanske skulle funkat bättre med annan källa än Linn Classik. Om 11L är som 12L med öppnare ljudbild kan jag tänka mig att de är ett mkt bra val. Det enda negativa med 12L var en viss tendens till burkighet uppåt, de hade inte det där riktiga släppet i diskanten. /Andreas PS. Synd att inte Quad finns bättre representerade ute i landet. Alla som går och sneglar på exempelvis B&W och Audiovectors mellanmodeller borde definitivt kolla in Quad. Välbyggda högtalare med kanonfinish och kanonljud till bra pris. Quote
snaggvovve Posted January 23, 2007 Author Posted January 23, 2007 Sen finns det ju den svenska högtalaren från Engelholms Audio i samma prisklass som jag kanske borde fundera på. Jag lyssnade på den högtalaren på Arken-mässan och den lät väldigt trevlig för sitt pris... Quote
Recommended Posts