Guest Peo Posted January 16, 2007 Posted January 16, 2007 Jag såg ett par auktioner på Tradera gällande plåtskivor. De har jag missat! Vad är detta för något och hur spelar man av dem? Någon som har lite historia att fylla på med? http://www.tradera.com/auction/Musik/aid_38164437 Quote
Matrixen Posted January 16, 2007 Posted January 16, 2007 Är det inte till ett klockspel, positiv eller liknande? Quote
Tompa Posted January 16, 2007 Posted January 16, 2007 Jag för en distinkt speldosekänsla. Jo, så är det. En lite större typ av speldosa, där man kunde byta melodi genom att byta metall skivan. Ni vet den här lilla typen av speldosa, där det är en rulle full med små stift, som när man dragit upp den snurrar mot ett avstämt ställ små metall stänger/fjädrar. Om ni tänker er samma princip, fast fjädrarna ligger an mot skivan, vars melodi/klang styrs av all de små hålen i skivan, som då är präglade efter ett speciellt mönster för att kunna klinga en viss bestämd melodi. De stora präglingarna jämt runt om skivans ytterkant, där driver ett kugghjul runt själva skivan. Sen fanns då dom här skivorna med olika präglings mönster, så att man kunde byta melodi. Man kan kanske säga föregångaren till tratt grammofonen och sedermera våra vinylsvarvar, ett nöje som var endast de mycket välbärgade förunnat ! //-- Tompa -- Quote
Guest Peo Posted January 16, 2007 Posted January 16, 2007 Häftigt, tackar för svar. Jag tänkte att det måste vara något sånt, men jag har aldrig sett så stora skivor förut. En sån speldosa vore nåt att ha på hifibänken.. Hmm, säljaren hade "Ack Värmeland du sköna", man kanske skulle slå till. Quote
eliot Posted January 16, 2007 Posted January 16, 2007 När jag tillsammans med EAR och Johan besökte Frasses Musik-Muséum i Simrishamn så såg vi apparater som använde sådana skivor: Som vi kan läsa är "bordspositivet" till höger från 1870-talet och det spelade med Zinkskivor.... Quote
Guest Peo Posted January 16, 2007 Posted January 16, 2007 Ja just det ja, nu minns jag det reportaget! Jag får nog ta och bege mig till Simrishamn nån gång, det verkar ju skojigt det där muséet. Quote
gcs Posted January 17, 2007 Posted January 17, 2007 Nä, nä det ser ut som en maskstungen sågklinga som har suttit i en speldosa där man också kunde byta skivorna. En förlaga till pianorullarna som dock var av papper. Quote
Recommended Posts