Absolute Audio Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Jag går i funderingar på ny cd-spelare troligen med inbyggt försteg. Browsar runt bland recensioner för att sondera marknaden. Men så fort det kommer det är en riktigt bra CD-spelare så skriver dom om vinyl-ljudet som det ultimata och att CD'n är nästan där. Jag har personligen aldrig hört en riktigt bra vinyl-rigg. Då jag har lyssnat på vinyl tycker jag spelaren och mediet, i sej, låter väldigt mycket. Det skulle inte vara svårt att efter en tre sekunder säga att detta kommer från en vinyl, alternativt en riktigt dålig cd-mastering. Är det så otroligt mycket bättre med vinyl när det kommer från en riktigt bra spelare med nytvättade skivor som behandlats på alla möjliga sätt med antistat vätska osv.? Är CDn's ända riktiga fördel att man kan byta låt med fjärren, allt annat är underlägset? Varför jag undrar är att köper jag en riktigt bra cd-spelare med bara digitala ingångar på förstegsdelen blir det ju väldigt dyrt att få till en vinylrigg. Sitter på ett 50-tal vinyler som jag aldrig kommer att kunna lyssna på, men det mesta finns ju på cd. Gå och leta vinyler på loppis medans tjejen jagar Stig Lindberg porslin är också en grej som försvinner. Tacksam för era åsikter MVH / Hugo Quote
Otto Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Hej ! Jag tror absolut INTE att det är så enkelt att ju dyrare CD-spelare, ju närmare vinyl-ljudet. Sedan finns det urusla vinyl-inspelningar precis som det finns usla CD-inspelningar. :angry: Jag har själv 1 000-tals vinylskivor och har flera ggr under årens lopp försökt komma igång med vinyl-lyssnandet, men varje gång så misslyckas jag Varje gång så har jag köpt en ny grammofon, så nu har jag 3 st Thorens, som mest står och ser nostalgiska ut För det ÄR ju så förbaskat omständigt, plocka fram vinylen, rengöra och sedan som du själv skriver avsaknaden av fjärr ÄR svårt att vänja sig vid, tyvärr. Nej, jag har istället försökt efterlikna vinylljudet så gott det går med hjälp av den utrustning som jag under årens lopp testat fram och tycker nu att jag har fått till det riktigt bra. Som sagt, en CD-spelare behöver absolut INTE kosta skjortan för att ha ett analogt, vinylligt ljud Det är nog enklast och billigast att anpassa sig till dagens teknik. Quote
Ranefjord Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Vinyl är en enkel väg mot ett gött ljud. Båda formaten har dock sina fördelar. Jag kör både och. =) Varför behöva välja? En Rega P1 kostar ju trots allt inte mer än 2500:- (+ riaa). Jag skulle alltså inte köpa ett rent digitalt försteg. Jag vill ha möjligheten att spela analogt. Quote
Timbre™ Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Sedan finns det urusla vinyl-inspelningar precis som det finns usla CD-inspelningar. :angry: Känner samma sak och jag har alltför många CD-återutgivningar som bara känns löjliga jämfört med vinyl samtidigt som det finns CD/SACD-skivor som ju låter alldeles förträffligt. Oavsett format borde man egentligen alltid provlyssna före köp. Quote
Guest Peo Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Jag skulle alltså inte köpa ett rent digitalt försteg. För att inte tala om att analoga försteg är totalt överlägsna rent ljudmässigt.. Visst är det bekvämt med en CD som kan driva slutsteg direkt, men i mina öron är ett bra analogt försteg oerhört viktigt. Quote
kenneth Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Jag går i funderingar på ny cd-spelare troligen med inbyggt försteg. Browsar runt bland recensioner för att sondera marknaden. Men så fort det kommer det är en riktigt bra CD-spelare så skriver dom om vinyl-ljudet som det ultimata och att CD'n är nästan där. Jag har personligen aldrig hört en riktigt bra vinyl-rigg. Då jag har lyssnat på vinyl tycker jag spelaren och mediet, i sej, låter väldigt mycket. Det skulle inte vara svårt att efter en tre sekunder säga att detta kommer från en vinyl, alternativt en riktigt dålig cd-mastering. Är det så otroligt mycket bättre med vinyl när det kommer från en riktigt bra spelare med nytvättade skivor som behandlats på alla möjliga sätt med antistat vätska osv.? Är CDn's ända riktiga fördel att man kan byta låt med fjärren, allt annat är underlägset? Varför jag undrar är att köper jag en riktigt bra cd-spelare med bara digitala ingångar på förstegsdelen blir det ju väldigt dyrt att få till en vinylrigg. Sitter på ett 50-tal vinyler som jag aldrig kommer att kunna lyssna på, men det mesta finns ju på cd. Gå och leta vinyler på loppis medans tjejen jagar Stig Lindberg porslin är också en grej som försvinner. Tacksam för era åsikter MVH / Hugo Tyvärr, en bra vinyl-rigg slår en även 3-4-5 ggr dyrare cd-spelare. Ju bättre anläggningdesto tydligare blir skillnaden. Dynamik, närvaro, musikalitet osv. Jag körde igång min skivspelare för någon vecka sedan och då hade den stått i 8 år!!! Jag var förvånad. Jag har mångfalt fler LP-skivor än CD. Riktigt roligt att återvända - och framförallt lyssna på musiken. Jag gav upp en gång i tiden för att det var så bökigt (framförallt att veta att pick-up'en är rätt inställd), jag undrar om det ändå inte är värt besväret. Jag kommer framöver att köra med både ock Quote
Guest Peo Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Känner samma sak och jag har alltför många CD-återutgivningar som bara känns löjliga jämfört med vinyl samtidigt som det finns CD/SACD-skivor som ju låter alldeles förträffligt. Oavsett format borde man egentligen alltid provlyssna före köp. Absolut!! Jag tycker egentligen att hela debatten om vinyl vs CD, CD vs SACD osv är helt galen.. Problemet är inte och har aldrig varit vilket format inspelningen ligger på, utan hur det är producerat. Det finns absolut vinyl som låter helt fantastiskt. Det finns även CDs som låter makalöst bra, precis som att det finns SACDs som gör det också. Gemensamt för alla skivor som låter bra är att de är gjorda med omsorg. Om bara alla inspelningar gjordes med kärlek och passion skulle vi gott kunna leva med vanlig CD i 25 år till - inga problem. Kruxet är att de sällan gör det... Quote
Ekman Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Det ska även sägas att "billiga" cdspelare som påstås låta analogt eller vinyllikt ofta låter otroligt avrullat och trist. Quote
Timbre™ Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Utmärkande för mina CD som aldrig spelas är att de låter tunt och platt utan vare sig kropp eller värme. Nästan alltid handlar det om återutgivningar. Quote
Tompa Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Hej på er ! Ja, jag måste säga att jag tycker inte längre att det är så att vinylen är värd sitt ”mer” arbete. Jag menar inte att det är jätte jobbigt, men det är ju en del, ställa in pu på alla håll å kanter, vinyl rengöring, och I-lands problemet ingen fjärr, osv. Jag spelar fortfarande både och, men allt mindre vinyl, faktiskt just nu i det närmaste inte alls. Jag besitter runt 800 vinyl och närmare bestämt 1442 cd, 33 sacd samt 12 xrcd, så det är ingen brist på media, men jag tycker att med rätt, som sagt tidigare i tråden, inspelning, så är en cd/sacd/xrcd väl i samma nivå som vinyl. Detta är då min uppfattningen med mina grejor här hemma hos mig, med andra grejor hemma hos någon annan eller med samma grejor hos annan, så är säkert läget ett helt annat. Jag håller med om att en cd/sacd blir rätt så mycket dyrare än en vinyl för att spela i samma ljudklass. Jag håller också med om att en analog förförstärkare låter mer nära och naturligt. Nu hamnar väl mitt råd inte i så god jord i detta tidevarv av vinylens återtåg !! :cool: Men har du inget i mot att satsa något mer pengar, så tycker jag att du ska köpa en bra analog förförstärkare och en bra cd/sacd spelare. Självfallet gäller grund regeln, det är bara du som kan avgöra genom lyssning i din hem miljö !! //-- Tompa -- Quote
Otto Posted January 14, 2007 Posted January 14, 2007 Det ska även sägas att "billiga" cdspelare som påstås låta analogt eller vinyllikt ofta låter otroligt avrullat och trist. Visst är det så. Men då gäller det att hitta någon av de "billiga" cdspelarna som INTE låter "avrullat och trist". Det är mycket det som är hobbyn för mig, att hitta det mest välljudande för minst pengar. För i den här branschen är det inga problem att fullständigt kasta ut sina surt förvärvade slantar många gånger helt i onödan, då det oftast finns billigare och mkt billigare alternativ, det gäller bara att hitta dom. För oftast handlar det mest om rätt matchning mellan de olika delarna i ens system. Quote
AMP VII Posted January 15, 2007 Posted January 15, 2007 Tycker själv att satsa på ett analogt försteg om du i framtiden blir sugen på vinyl igen Jag själv har precis kommit in i en period där jag tycker vinylen är roligare än någonsin Det går lite upp o ner, men just nu är det värt allt besvär :evil: Har man tid o vill ta pilla o ställa in så är får man mångfallt tillbaks. Och med den second hand marknaden som finns på vinyl just nu kan man göra fantastiska klipp på skivor. Bytte kablage i tonarmen i Fredags och oj oj oj vad en sådan liten grej gör på ljudet. Så mitt råd är, kör analogt så du kan kombinera i framtiden för ljudmässigt och i feelingen slår vinylen cd:n Men som sagt lyssna på din egen känsla Quote
Otto Posted January 15, 2007 Posted January 15, 2007 Tompa ! "Nu hamnar väl mitt råd inte i så god jord i detta tidevarv av vinylens återtåg !!" Jodå, jag tycker absolut att ditt råd är ett mkt gott råd Vinylskivstillverkningen har inga som helst möjligheter att hänga med alla de digitala formaten som finns och kommer. Så vill man satsa på vinyl, blir det dyrt och från ett väldigt smalt utbud, annars får man springa på loppisar, men då blir kvaliten där efter. Visserligen har vinylen fått en "tillfällig" renässans, men det räcker INTE för att få en bred nytillverkning till vettiga priser. Då måste man köra med dubbla system och då blir det riktigt dyrt. För satsar man på en riktigt bra "vinylrigg" jaa, då ökar kraven på CD-ljudet och man hamnar snabbt i en "uppgraderingsspiral". Som sagt jag skriver gärna under på "Tompas" råd. Quote
Tompa Posted January 15, 2007 Posted January 15, 2007 Otto ! Jag håller med dig vad gäller din framtids vision ! Men jag tycker även att med rätt kombination, spelare, kablar, inspelning och anläggning i övrigt, så hänger cd/sacd/xrcd på vinylens ljud med råge ! Så jag håller bara med AMP VII delvis, visst är det en speciell feeling med vinyl, men den slår absolut inte med självklarhet cd/sacd/xrcd på fingrarna längre, då med rätt uppsättning alltså. Men rätt uppsättning gäller ju verkligen vinyl också om det ska låta bra, så just den biten går väl på ett ut ! //-- Tompa -- Quote
Otto Posted January 15, 2007 Posted January 15, 2007 Otto ! Jag håller med dig vad gäller din framtids vision ! Men jag tycker även att med rätt kombination, spelare, kablar, inspelning och anläggning i övrigt, så hänger cd/sacd/xrcd på vinylens ljud med råge ! Så jag håller bara med AMP VII delvis, visst är det en speciell feeling med vinyl, men den slår absolut inte med självklarhet cd/sacd/xrcd på fingrarna längre, då med rätt uppsättning alltså. Men rätt uppsättning gäller ju verkligen vinyl också om det ska låta bra, så just den biten går väl på ett ut ! //-- Tompa -- ABSOLUT ! Quote
iroise Posted January 15, 2007 Posted January 15, 2007 Jag kan inte vara utan någon av formaten. Men de skall, enligt mig då, absolut inte jämföras rakt av. Tycker att cd med rätt inspelning låter mycket bra dvs högupplöst eller diskantrikt med snärtig bas, mycket trevligt glasklart ljud. Vinyl däremot låter också bra fast på annat sätt t ex en helhet, musikalitet, dynamik, mjukhet i ljudbild mm. Nu är jag inte så bra på att beskriva ljud men jag vill iaf ha sagt att för mig så gäller att, när jag lyssnar på vinyl uppskattar jag vissa saker och vid cd-lyssning andra saker. Att jämföra vinyl enligt mitt cdljudideal och cd med mitt vinylljudideal blir fel cd kan då bli sterilt och kallt och vinyl kan bli platt utan rätt diskant/bas. Jag har skaffat en vinylspelare för att jag vill kunna spela mina gamla skivor. Hade jag inte ägt många sådana redan hade jag inte skaffat en vinylspelare utan nöjt mig med cd. Det hade blivit för dyrt/svårt för mig att införskaffa alla de skivor jag gillar. Många av dessa kom på 50-60-70 talet och har med tiden blivit rariteter som kan kosta altt från 100-3000:- per styck och så roligt/så gott om pengar har jag inte. Om jag däremot hade gillat musik från 80-90talet skulle jag kunna tänka mig att köpa en spelare av den anledningen eftersom musik utgiven från denna tid, är där jag bor, mycket billig och dessutom ganska lätt att införskaffa, för mig. De bägge formaten har däremot en stor likhet de låter lika kass om inte inspelningen håller måtten. Quote
AMP VII Posted January 15, 2007 Posted January 15, 2007 Min förklaring var völ kanske inte så välformulerad. Men jag kan till fullo bara hålla med iroise Bägge formaten har sina fördelar, vilket jag verkligen uppskattar och har man en ansenlig mängd vinylskivor så är det för mig inget alternativ o bara köra ett format. Ok det kostar o ligga på topp med bägge men(det finns inga genvägar till det perfekta ljudet) Men jag kan hålla med, ska man börja om från början nu med vinyl o köpa upp skivor o dyl, då blir det väldigt dyrt Quote
Engelholm Audio Posted January 15, 2007 Posted January 15, 2007 Jag kan inte vara utan någon av formaten.Denna kommentar räcker egentligen väldigt långt i diskussionen kring Vinyl vs Cd. Quote
iroise Posted January 15, 2007 Posted January 15, 2007 Jag har också fått för mig att människor som inte varit nere med vinyl tidigare i livet eller som inte gillat 50-60 tals musik tidigare och som kanske dessutom enbart växt upp med cd-mediet (huga, hemska tanke!) enbart tycker vinyl låter kass. Jag tycker dock att vinyl är ett helt koncept dels med allt som hör själva spelaren till dels och framför allt själva mjukvaran dvs skivan med sitt fodral som har en framsida/baksida och vid gatefold även två insidor och dessutom ett innerfodral med eventuella texter/bilder. Inte nog med det utan även själva skivan är ju kul med låtar och kanske framförallt med skivnummer, matrixnummer, bolag och så. Även lite statiskt knäppande kan vara charmerande. Dessutom luktar vinyl godare än cd och allra godast luktar engelska orginal. :cool: Dock kan min vurm för även vinyl vara hänfört till ålder (47) . Jag gillar som sagt även cd men en sak med cd som jag inte gillar förutom det luktfria är fodralen :angry: De är plastiga fula och ibland helt omöjliga att läsa vilket kanske även detta är åldersrelaterat Liten text på en flower power färgad bakgrund. Usch Quote
Otto Posted January 15, 2007 Posted January 15, 2007 Jag har också fått för mig att människor som inte varit nere med vinyl tidigare i livet eller som inte gillat 50-60 tals musik tidigare och som kanske dessutom enbart växt upp med cd-mediet (huga, hemska tanke!) enbart tycker vinyl låter kass. Jag tycker dock att vinyl är ett helt koncept dels med allt som hör själva spelaren till dels och framför allt själva mjukvaran dvs skivan med sitt fodral som har en framsida/baksida och vid gatefold även två insidor och dessutom ett innerfodral med eventuella texter/bilder. Inte nog med det utan även själva skivan är ju kul med låtar och kanske framförallt med skivnummer, matrixnummer, bolag och så. Även lite statiskt knäppande kan vara charmerande. Dessutom luktar vinyl godare än cd och allra godast luktar engelska orginal. :cool: Dock kan min vurm för även vinyl vara hänfört till ålder (47) . Jag gillar som sagt även cd men en sak med cd som jag inte gillar förutom det luktfria är fodralen :angry: De är plastiga fula och ibland helt omöjliga att läsa vilket kanske även detta är åldersrelaterat Liten text på en flower power färgad bakgrund. Usch Va, luktar vinyl !? Jag har precis varit nere och snusat på mina 10 000 vinylplattor, INGEN doft Visst har jag vuxit upp med vinyl och visst gillar jag 50-60-70-tals musik, men nääee...det blir nästan CD för hela slanten. Idealet är att spela en CD och hålla i och läsa på LP:ns fodral Däremot så har jag bränt över en del vinyl till CD, fungerar utmärkt, men det är ett tidskrävande jobb, tyvärr. Quote
iroise Posted January 15, 2007 Posted January 15, 2007 Jodå de luktar gott! Du kan ju sälja av efterhand du fört över dem. :cool: :cool: Quote
PLINIUS Posted January 15, 2007 Posted January 15, 2007 För att inte tala om att analoga försteg är totalt överlägsna rent ljudmässigt.. Visst är det bekvämt med en CD som kan driva slutsteg direkt, men i mina öron är ett bra analogt försteg oerhört viktigt. Nja...det finns helt klart spelare med inbyggt försteg som låter oerhört bra men de kostar förstås. Om du sen tar kostnaden för ett separat försteg, och sen dessutom lägger på kostnaden för ytterligare ett par signalkablar så finns det en hel del att vinna på en spelare med inbyggt försteg. Men visst, ett riktigt bra försteg i kombination med en riktigt bra cd och riktigt bra signalkablar därimellan måste nog anses vara det optimala. Som alla andra här skriver så håller jag med om att det är inspelningarna som sätter käppar i hjulet oftare än cd och vinyl... Quote
Otto Posted January 15, 2007 Posted January 15, 2007 Jodå de luktar gott! Du kan ju sälja av efterhand du fört över dem. :cool: :cool: Sälja !? NEJ, jag måste ju ha omslagen, så slipper jag ju läsglasögon Jag har flera polare som sålt sina samlingar, men ångrat sig Vinylen har ju som sagt följt mig hela livet(49år), så då kan dom följa mig den sista halvleken oxå Quote
Tompa Posted January 15, 2007 Posted January 15, 2007 Sälja !? NEJ, jag måste ju ha omslagen, så slipper jag ju läsglasögon Jag har flera polare som sålt sina samlingar, men ångrat sig Vinylen har ju som sagt följt mig hela livet(49år), så då kan dom följa mig den sista halvleken oxå Nä fa....., sälja vinylen går inte, det var ju där det började, dom har ett alldeles för högt nostalgi värde !! Där finns klenoder som är efter farsan, plattor som är betyligt äldre än jag(45år) :cool: Även jag har kolleger som gjort sig av med sina vinylare, och nu mitt i livet ångrar det djupt Nä, även om dom och vinylsvarven mest samlar damm nuförtiden, så säljer dom, det gör jag aldrig, dom är en del av mitt hifi & musik liv !!! //-- Tompa -- Quote
Bebop Posted January 16, 2007 Posted January 16, 2007 Med risk för att upprepa tidigare inlägg vill jag ändå slänga in ett par rader. Vi som håller på med HiFi tar ofta till överord. Jag har kostat på mig en hel del både på vinyl och CD. Jag kan dock inte säga att vinyl är överlägset CD. Däremot så tycker jag att en välproducerad inspelning oftast låter bättre på LP än CD. Hur mycket kan alltid diskuteras. Jag lägger dock andra världen på vinylriggen. Först och främst har jag ett antal tusen LP-skivor som jag inte vill vara utan. Mycket låter bra men långt ifrån allt. Dessutom tycker jag om skivspelare. Det är läckra skapelse. Cykel, MC, bil, flyg, båt ... alla tar dig från A till B. Vilket är bäst? Inte alldeles enkelt och självklart. Bebop Quote
AMP VII Posted January 16, 2007 Posted January 16, 2007 Snyggt skrivit Bebop :cool: :cool: Behövs inte skrivas mer än så Quote
Tompa Posted January 16, 2007 Posted January 16, 2007 Jepp, så sant, så sant !! Var och en till sitt ! //-- Tompa -- Quote
Absolute Audio Posted January 16, 2007 Author Posted January 16, 2007 Först vill jag tacka för allas synpunkter. Mycket roligt att höra Det verkar som att många inte kan leva utan vinyl. Det är ju ett otroligt format med många känslor kring och en hel del magi. Ni som aldrig skulle kunna tänka er ett liv utan vinyl verkar sitta på väldigt många skivor. Då vill man ju givetvis få så mycket som möjligt ur sin redan gjorda investering. Och visst är det inte rätt att ställa två ganska olika format mot varandra. Jag spetsade till det lite för att få mag-reaktionen och känslan ni har för just vinylen. Jag har haft riktiga gåshuds reaktion när jag spelade vinyl på en ganska enkel anläggning med sub. Och i just det fallet var vinylen mil ifrån CD utgåvan som fanns. Men det var väldigt länge sedan, så minnet kan ju försköna och perspektiv på vad som är bra förskjutas. Men det verkar definitivt inte som jag är ensam om att nått euforiska höjder med en gammal vinylspelare, av reaktionerna att döma. Mina funderingar är inte riktigt färdiga men tack för värdefull input.... Quote
Björn-Ola Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 Ingen tvekan om att vinyl låter bättre. Ingen cd kan återge dammknaster på ett sådant realistiskt sätt som vinyl. Quote
Tompa Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 Ingen tvekan om att vinyl låter bättre. Ingen cd kan återge dammknaster på ett sådant realistiskt sätt som vinyl. Ligger nog en del i det, är det dammknaster man gillar, ja, då måste jag nog hålla med dig !! //-- Tompa -- Quote
Recommended Posts