Martin Posted January 24, 2007 Author Posted January 24, 2007 Ja, det är på gränsen till att jag idiotförklarar mig själv som bor här där det är -15 .... sen ska jag nog inte säga något mer :clown: Hur som helst. Det har löst sig!! Och jag har ett rejält stöd i basen numera Felet var min tekniska inkompetens... Quote
Martin Posted January 24, 2007 Author Posted January 24, 2007 Kontrollerade att allt funkade som det ska med lite härliga Sinustoner. Klaga inte på den kassa kvaliten för den vet jag redan om 5 Hz 10 Hz 15 Hz (Här börjar det kännas rejält i kroppen) 20 Hz Frugan på övervåningen trodde det var jordbävning på G när jag började på 15 hz B) Quote
Martin Posted January 25, 2007 Author Posted January 25, 2007 Nu så har jag finlyssnat lite efter att anläggningen få gå och bli ordentligt varm. Och vad ska man säga, som Timbre skrev någonstans tidigare i tråden, rumsåtergivningen och hela perspektivet är hur trevlig som helst. Det där allra lilla sista som jag saknat finns nu på plats och alla ljud har fullt spelrum inom hela det hörbara spektrat och lite mer åt båda hållen. Det är väldigt lätt att jämföra med och utan Subwoofers, med en enkel knapptryckning så kan jag välja att antingen spela med Strauss som fullregister eller delad vid 80 hz mot subbarna. Usch vad tamt det måste ha låtit här hemma bra länge, den där utfyllnaden var verkligen välbehövlig! Härnäst förutom den manuella akustikregleringen lutar det även åt att jag skaffar ett elektroniskt dito. Pga att jag har sådant väldigt headroom ska det inte vara några problem ens att höja ett bar db i alla fall om man har några stora dippar någonstans (har inte kollat ännu). Sen även kanske pressa upp kurvan lite grann så man får ytterligare ett par hz... får laborera lite med det där Hur som helst kommer det bli en Behringermaskin som får sköta det hela. Quote
Engelholm Audio Posted January 25, 2007 Posted January 25, 2007 Nu så har jag finlyssnat lite efter att anläggningen få gå och bli ordentligt varm. Och vad ska man säga, som Timbre skrev någonstans tidigare i tråden, rumsåtergivningen och hela perspektivet är hur trevlig som helst. Hur som helst kommer det bli en Behringermaskin som får sköta det hela. Kul! Jag är helt med på dina intryck - stämmer väl med mina kring liknande system. Ang Behringer hör och läser jag om diverse problem så som högt brus och knäppar och plopp-ljud. Jag har även egna erfarenheter av detta från B. Jag rekommenderar dig starkt att låna hem och kritiskt testa en dylik maskin - inte primärt för ljudkvaliten i sig utan för brus, knäppar och handhavande. I övrigt ger jag tummen upp! Quote
Martin Posted January 25, 2007 Author Posted January 25, 2007 Kul! Jag är helt med på dina intryck - stämmer väl med mina kring liknande system. Ang Behringer hör och läser jag om diverse problem så som högt brus och knäppar och plopp-ljud. Jag har även egna erfarenheter av detta från B. Jag rekommenderar dig starkt att låna hem och kritiskt testa en dylik maskin - inte primärt för ljudkvaliten i sig utan för brus, knäppar och handhavande. I övrigt ger jag tummen upp! Tummen upp det låter bra Jag håller på just nu och genererar toner för att använda vid mätning av rummet, det blir ett gäng... kör en vid varje hz från 5-100hz och slänger in dom i en katalog som jag når från Squeezeboxen, sen är det bara att köra! Lite väl noga kanske men det kommer nog bli bra Bara att fylla i ett Excel-ark och få fram en fin graf exakt hur illa det egentligen är. Du som är duktig på som här Engelholm, hur sätter jag referenspunkten? Spelar det någon roll? ... Kan man ta typ 50 hz och sen ratta in där så att det är kanske 70-75 db och utgå ifrån det? Quote
Guest johan Posted January 25, 2007 Posted January 25, 2007 Har du placerat dom som du visade på bild eller står dom utspridda ? Jag kommer ju att köra med en ensam sub när prylarna kommer hem men det finns redan nu en tanke på att dubbla 15 Hz o kroppen skakar !? Det är banne mig inte många subar som klarar av det idag, coolt Hur är det med snabbhet o så ? Dom kan ju vara lite slöa i början. Quote
Martin Posted January 25, 2007 Author Posted January 25, 2007 Dom står precis som på bilden, 4 i rad. Men enligt Öhmans tips kan man även stacka dom två och två i hörnen om man känner för det Det hade varit smidigast men jag struntar i det eftersom rumsstödet kommer bli helt snett, på höger sida har jag nämligen en öppning så ljudet skulle nog bli lite skevt. Jag har hört på en hel del subbar genom åren men det här att köra flera, ja det är verkligen helt överlägset. Quote
Engelholm Audio Posted January 26, 2007 Posted January 26, 2007 Tummen upp det låter bra Jag håller på just nu och genererar toner för att använda vid mätning av rummet, det blir ett gäng... kör en vid varje hz från 5-100hz och slänger in dom i en katalog som jag når från Squeezeboxen, sen är det bara att köra! Lite väl noga kanske men det kommer nog bli bra Bara att fylla i ett Excel-ark och få fram en fin graf exakt hur illa det egentligen är. Du som är duktig på som här Engelholm, hur sätter jag referenspunkten? Spelar det någon roll? ... Kan man ta typ 50 hz och sen ratta in där så att det är kanske 70-75 db och utgå ifrån det? Tack. Jag förstår inte riktigt vad du menar som "referenspunkt" men om det är ett medelvärde du behöver för att sätta en 0-nivå så är det väl lämpligt att räkna ut just ett medelvärde? Alla olika ljudstyrkor delat med antalet mätpunkter. Då bör du ha lika mycket energi över som under 0-nivån. Sen kan man ju argumentera för och emot att musiken är normalfördelad mellan 15 till 100 hz...men det orkar jag inte. Quote
Martin Posted October 6, 2007 Author Posted October 6, 2007 Behringersteget är på väg ut, orkar aldrig modda det så det blir tyst Ersättaren - Nad C272 Quote
Recommended Posts