Jump to content

Recommended Posts

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Säger bara en sak oj oj oj. Det ser riktigt häfigt ut. och spelar ner till 20hz? det börjar klia i fingrarna. Vad går en sådan modul loss på i pengar? och är den svårbyggd?

Från specifikationerna ... 4 moduler går några hz djupare. Har hört siffran 15 hz men jag är inte helt 100.

Frekvensomfång -1dB*: 19 - 200 Hz (-3 dB @ 17 Hz)

Svårbyggt, nej inte alls, jag köpte dom ju färdigbyggda :D .. Bara målade och monterade.

Maila Ingvar på inoaudio@hotmail.com så skickar han prislistor. Eller skicka mig ett pm med din mail så skickar jag :)

Posted

För ögat kan det se ut som mycket bas men när du har trimmat ihop detta känner jag på mig att du kan få till ett makalöst djupledsperspektiv och en fin rumsåtergivning.

Posted
För ögat kan det se ut som mycket bas men när du har trimmat ihop detta känner jag på mig att du kan få till ett makalöst djupledsperspektiv och en fin rumsåtergivning.
Detta är precis en av de viktigaste effekterna jag upplever när jag kompletterat med kvalificerad bas! :mm:
Posted

Ja det är ju själva slutmålet såklart, ren, tight och djup bas med minimal distorsion. Spela högt är inget jag gör speciellt ofta alls faktiskt (men det kan ju vara kul om man ska imponera på nån kompis :clown: )

Det första man alltid hör "Oj hur högt ska du spela egentligen" ... stämmer inte så väl med verkligheten.

Posted

Här är förresten lite mätdata på Behringern. Borde klara att driva basarna på ett bra sätt med råge.

Bilder och data är lånade från den här tråden på faktiskt.se

Maximal effekt: 540 W RMS i 8 ohm, mätt med 1 000ms tonskur(20% duty cycle).

Frekvensgång: 20-20 kHz (-1.0,-0.2 dB)

6.25 W RMS i 8 ohm vid 1 kHz

1k_10V_8ohm.JPG

25 W RMS i 8 ohm vid 1 kHz

1k_20V_8ohm.JPG

100 W RMS i 8 ohm vid 1 kHz

1k_40V_8ohm.JPG

100 W RMS i 8 ohm vid 10 kHz

10k_40V_8ohm.JPG

400 W RMS i 8 ohm vid 10 kHz

10k_80V_8ohm.JPG

Posted

Läste den tråden en av dom få ggr jag har varit inne på Faktiskt. Det snackades mycket om att öka bias bla. Blev det nått av det hela ??

En sak jag drog lite på smilbanden åt var allt tjafs om fläkten. Tar man ut den så är den som alla andra fläktar väldigt tyst. Det som väsnas är turbulens inne i chassit. Jag har ett QSC PLX steg stående som även det väsnandes ganska mycket. Det har en bättre luftkanal än Behringer har men när jag rykte ut allt så hördes det inte mycket. När jag sen sänkte volten till 6 v till fläkten så blev det helt tyst.

För vanlig hifi användning så räckte den kylningen utan bekymmer, operera på nu :)

Posted

Låter bra Johan! Tänkte satsa på en tyst 12-voltsfläkt eller något. Måste bara forska i hur jag får ner det från 24 volt till 12... eller helst ännu lägre då.

Du kanske har tips på hur man gör, jag är inte duktig på det där med elektronik tyvärr :blush ... men opereras ska det nog göras ändå!

Ska se hur mycket den låter när den står bakom draperiet, kanske inte behöver göra något alls om man har tur.

Posted

Ett litet sidospår då jag åkte på akut pengabrist, hade visst varit pappaledig en hel del kom jag på :clown:

Så här ser det ut framför det kommande akustikfixet när man är sugen på en film.

104" motordriven duk, är verkligen helnlöjd. Hur bra bild som helst, dock svårt att återskapa med ett foto.

post-4959-1168992803.jpg

post-4959-1168992824.jpg

Posted

Jag har haft lite smygpremiär och ställt in avstånd och sånt, senare idag blir det premiärspelning på riktigt!

Riktigt smidig är Denon som försteg måste jag säga, men kan ställa in avståndet på centimetern så integrationen med frontarna blir helt suverän.

Posted
Jag har haft lite smygpremiär och ställt in avstånd och sånt, senare idag blir det premiärspelning på riktigt!

Riktigt smidig är Denon som försteg måste jag säga, men kan ställa in avståndet på centimetern så integrationen med frontarna blir helt suverän.

Där hänger jag inte riktigt med. Du menar att man fasar in basmodulerna... :?:

Posted
Där hänger jag inte riktigt med. Du menar att man fasar in basmodulerna...

Via hembio reciver. Du ställer hur många meter du har från dig till suben. Så man kan lura den om man tycker sig höra att den är lite slö

Posted

Hade precis en medlem här på forumet och lyssnade lite.

"Det var det jävligaste jag hört i hemmiljö" sa han, så det kan ju inte vara helt illa ändå! :clown:

Posted

Han får skriva något sen själv om han känner för det :)

Men jag har stött på lite problem också... får inte till den riktiga avgrundsbasen, det verkar nästan som om något i hårdvaran klipper... får forska lite i det hela och se var felet kan ligga.

Posted
Han får skriva något sen själv om han känner för det :)

Men jag har stött på lite problem också... får inte till den riktiga avgrundsbasen, det verkar nästan som om något i hårdvaran klipper... får forska lite i det hela och se var felet kan ligga.

Det kan ju vara ett subsonsikt filter i PA-steget. Det är inte ovanligt med subsonsikt filer i PA-sammanhang! :)

Annars är kanske elementen ännu inte inspelade än? Tar ca 100 timmar innan parametrarna satt sig.

Posted

Det finns ett "Low cut filter" som man kan ställa på 30 eller 50 hz. Men dom ska vara avstängda.

Kanske är det som du säger att membranen bara behöver motioneras lite :)

Framtiden får utvisa, men jag hoppar över till att leta fel på Denonstärkaren så länge.

Sen appropå akustikfixet så blev det lite stopp där när det blev snöstorm och -15 .. inte haft någon lust helt enkelt att hålla på och såga och grejja. Men det kommer det kommer.