Martin Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Idag var jag iväg till El Stockholmo och hämtade mina Profundus-woofers. Kommer lägga upp här i tråden målning montering samt efterföljande akustikfixet där dom ska stå, hoppas det kan vara intressant för någon Så här ser det ut just nu: Quote
Guest johan Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 hoppas det kan vara intressant för någon Kör så det ryker Quote
K-man Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Intressant för någon....SJÄLVKLART!!! \\K-man Quote
Martin Posted January 10, 2007 Author Posted January 10, 2007 Jag kör igång med målning så fort jag varit iväg och handlat färg i morgon Dom kommer bli svarta och halvblanka, kör med skumgummiroller. Dom kommer inte att synas alls så finishen är inte det viktigaste. Men man vill ändå dom ska se okej ut Quote
Guest asimov66 Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 vad trevligt det ser jag fram emot Quote
Terminator Posted January 11, 2007 Posted January 11, 2007 Jag kör igång med målning så fort jag varit iväg och handlat färg i morgon Dom kommer bli svarta och halvblanka, kör med skumgummiroller. Dom kommer inte att synas alls så finishen är inte det viktigaste. Men man vill ändå dom ska se okej ut Alltid viktigt med finishen när du ska sälja de pga uppgradering Jag följer det här med spänning (gärna närbilder och/eller kommentarer om finishen när du fick hem grejorna). Quote
Timbre™ Posted January 11, 2007 Posted January 11, 2007 Detta är ju ett rejält projekt och kul att få hänga med från start! Quote
Martin Posted January 11, 2007 Author Posted January 11, 2007 Förste man till rakning! Verkar som det räcker med en strykning, får se hur det ser ut när det torkat om några timmar Quote
oLjud Posted January 11, 2007 Posted January 11, 2007 Tror det behövs ett lager till i alla fall när det har torkat bättre att göra det riktigt så att man slipper bli missnöjd efter ett halvår... Men det ser riktigt bra ut! Quote
Martin Posted January 11, 2007 Author Posted January 11, 2007 Som tur är kommer jag aldrig att se dom, så det gör inget om det skulle råka bli någon liten skönhetsmiss, räkna inte med Sonus Faber finish på dessa Har belägrat tvättstugan nu där jag ska rigga upp dom andra tre så gott det går Quote
Martin Posted January 11, 2007 Author Posted January 11, 2007 3 till klara Det var populärt att ockupera tvättstugan kan jag lova! Antagligen kör jag väl ett lager till sen, lika bra när man ändå håller på. Lite bilder på snygga upphängningar, nöden har ingen lag eller vad det heter. Quote
Martin Posted January 11, 2007 Author Posted January 11, 2007 Här går det undan... Ja visst gör det! Jag tänkte ta ett andra lager sen ikväll runt 23-24, förhoppningsvis hinner allt torka helt tills imorgon, då blir det montering. Måste hitta någon lödkunnig bara .. eller framförallt någon som har en lödkolv Quote
wulfman77 Posted January 11, 2007 Posted January 11, 2007 Trevliga bilder det där, ser ut att bli kanon. Keep up the good work... Quote
Martin Posted January 11, 2007 Author Posted January 11, 2007 Nu sticker jag ner och kör en andra strykning. Dom är tillräckligt torra nu Quote
zood Posted January 11, 2007 Posted January 11, 2007 Hade det varit jag som målade och hade hängt upp lådorna såhär hade jag garanterat gått emot och rivit ner allt. Hoppas du slipper något sådant, man kan ju bli vansinnig för mindre Men det ser ju riktigt bra ut detta Skall bli kul att läsa om dina lyssningsintryck senare :cool: Quote
Timbre™ Posted January 12, 2007 Posted January 12, 2007 Nu sticker jag ner och kör en andra strykning. Dom är tillräckligt torra nu Rubriken direktrapport har fått en ny innebörd... :cool: Quote
Martin Posted January 12, 2007 Author Posted January 12, 2007 Funderar nästan på att ta ytterligare ett lager, bara för att göra slut på färgen :clown: Har redan hela förrådet fullt med halva färgburkar, vi får se hur ytan blir sen framåt kvällen! Väntar på 16 st SD-fötter från herr Öhman också som han glömde bort när jag hämtade lådorna. Sen letar jag förstärkare också som sagt. Inte bestämt mig riktigt för vad det blir men det behöver inte vara något märkvärdigt. Med 100 watt ska man kunna plocka ut 126db, och det räcker både för film och musik både för mig och mina grannar! Quote
Guest johan Posted January 12, 2007 Posted January 12, 2007 Nu har jag kanske fel men 105 db i känslighet låter VÄLDIGT mycket ! Quote
Martin Posted January 12, 2007 Author Posted January 12, 2007 Nu har jag kanske fel men 105 db i känslighet låter VÄLDIGT mycket ! 106 till och med enligt Öhman själv. En klar fördel med att köra fler moduler är ju att man får en extrem känslighet. Men det där tekniska, det lämnar jag åt andra alltså. Det var ljudet som gjorde att jag vill köpa dom här är specifikationerna för X-2, alltså 2 moduler för er som är intresserade av sånt Modell Profundus X-2 Baselement: 2 st 20,7 cm Impedans: 10 ohm (eller 5/20 ohm i mono) 8-100 Hz Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsmått) om max två används. Annars även andra placeringar. Kontinuerlig effekt: 300 W (2*150 W) Känslighet (ensam X): 95 dB-2,83 V (¼ sfär) Rek.först.eff: 2 * 200 W Frekvensomfång-1dB*: 19 - 200 Hz (-3 dB @ 17 Hz) Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning >30 dB/oktav. Kontakta oss för närmare information Högsta ljudtryck (X-2) >18Hz: >120 dB i rum, kontinuerligt (80+80 W) Dimension(b*h*d, cm): 2 st 48*50*49 (version standard) Finish: Valfritt (diverse fanér & lacker) Trevligt medelstor basdel för större två- eller flerkanaliga system. Kan hantera stora ljudtryck i basområdet och spelar dessutom mycket välartikulerat. Modulen använder samma baselement som bs60 - basstödet till pi60 och pi60s. Ett system bestående av ett par prof.X + ett par fristående (på stativ) i5 eller i14 producerar en superb ljudkvalitet. Denna vår mellanstora basmodul kan även användas i större antal tillsammans med större toppsystem. Ett par i28 tillsammans med profundus X-4 (två stycken prof.X per sida) eller X-6 (tre per sida) är exempelvis mycket trevligt. Tre parallellkopplade prof.X per kanal är fortfarande en last (knappt 3 ohm) som kan drivas av många goda (strömkapabla) förstärkare. Ino prof.X-2 passar alltså bäst till i5 eller i14, men kan även i större antal användas tillsammans med större system som i28, i32s (pX-4. -6 eller -8) eller i56 och i64s (pX-8, -12 eller -16). Quote
Engelholm Audio Posted January 12, 2007 Posted January 12, 2007 Nu har jag kanske fel men 105 db i känslighet låter VÄLDIGT mycket ! Svaret ligger i att siffran inte är angiven som för någon annan: Känslighet (ensam X): 95 dB-2,83 V (¼ sfär) Detta är alltså inte i friluft utan med inräknat rums-stöd i form av 1/4-sfär, dvs med basen placerad i ett hörn och således med stöd från sido- och bakvägg samt golv. Jag kan inte siffran utantill men ½-sfär lägger till ca 3 dB... misstänker det är 6 eller 9 dB som 1/4-sfär lägger till vilket gör siffran högst trovärdig (även med 9 dB då elementet är på 10 ohm!) Quote
Engelholm Audio Posted January 12, 2007 Posted January 12, 2007 Tackar EA Även en blind höna... Quote
Engelholm Audio Posted January 12, 2007 Posted January 12, 2007 Även en blind höna... Tror till och med att jag hade detalj-fel. kvarts-rymd. åttondels-rymd. Rätt i sak men fel i detalj. Sorry! Quote
Martin Posted January 12, 2007 Author Posted January 12, 2007 Drog på ett tredje och sista lager också, så får det torka tills morgondagen! Inga kort blev det, ni kan titta på dom efter andra lagret, ser ungefär likadant ut :clown: Quote
oLjud Posted January 13, 2007 Posted January 13, 2007 Nice! Hoppas det blev bra med färgen... 3 lager är ju ännu bättre än 2 a så Quote
Martin Posted January 13, 2007 Author Posted January 13, 2007 Det blev väl okej med färgen, inte direkt någon "fin" finish kanske, men det fyller sitt syfte ändå, alltid nåt Quote
Recommended Posts