Jump to content

Recommended Posts

Posted

Idag var jag iväg till El Stockholmo och hämtade mina Profundus-woofers.

Kommer lägga upp här i tråden målning montering samt efterföljande akustikfixet där dom ska stå, hoppas det kan vara intressant för någon :)

Så här ser det ut just nu:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
hoppas det kan vara intressant för någon

Kör så det ryker :)

Posted

Jag kör igång med målning så fort jag varit iväg och handlat färg i morgon :)

Dom kommer bli svarta och halvblanka, kör med skumgummiroller. Dom kommer inte att synas alls så finishen är inte det viktigaste. Men man vill ändå dom ska se okej ut :)

Posted
Jag kör igång med målning så fort jag varit iväg och handlat färg i morgon :)

Dom kommer bli svarta och halvblanka, kör med skumgummiroller. Dom kommer inte att synas alls så finishen är inte det viktigaste. Men man vill ändå dom ska se okej ut :)

Alltid viktigt med finishen när du ska sälja de pga uppgradering :mm:

Jag följer det här med spänning (gärna närbilder och/eller kommentarer om finishen när du fick hem grejorna). :)

Posted

Tror det behövs ett lager till i alla fall när det har torkat :)

bättre att göra det riktigt så att man slipper bli missnöjd efter ett halvår... ;)

Men det ser riktigt bra ut!

Posted

Som tur är kommer jag aldrig att se dom, så det gör inget om det skulle råka bli någon liten skönhetsmiss, räkna inte med Sonus Faber finish på dessa :D

Har belägrat tvättstugan nu där jag ska rigga upp dom andra tre så gott det går :)

Posted

3 till klara :app::mm:

Det var populärt att ockupera tvättstugan kan jag lova! Antagligen kör jag väl ett lager till sen, lika bra när man ändå håller på.

Lite bilder på snygga upphängningar, nöden har ingen lag eller vad det heter.

5.jpg

6.jpg

7.jpg

Posted
Här går det undan... :o:)

Ja visst gör det! Jag tänkte ta ett andra lager sen ikväll runt 23-24, förhoppningsvis hinner allt torka helt tills imorgon, då blir det montering.

Måste hitta någon lödkunnig bara .. eller framförallt någon som har en lödkolv :D

Posted
7.jpg

Hade det varit jag som målade och hade hängt upp lådorna såhär hade jag garanterat gått emot och rivit ner allt. :black:

Hoppas du slipper något sådant, man kan ju bli vansinnig för mindre

Men det ser ju riktigt bra ut detta

Skall bli kul att läsa om dina lyssningsintryck senare :cool:

Posted

Funderar nästan på att ta ytterligare ett lager, bara för att göra slut på färgen :clown:

Har redan hela förrådet fullt med halva färgburkar, vi får se hur ytan blir sen framåt kvällen!

Väntar på 16 st SD-fötter från herr Öhman också som han glömde bort när jag hämtade lådorna. Sen letar jag förstärkare också som sagt. Inte bestämt mig riktigt för vad det blir men det behöver inte vara något märkvärdigt. Med 100 watt ska man kunna plocka ut 126db, och det räcker både för film och musik både för mig och mina grannar!

Posted

Nu har jag kanske fel men 105 db i känslighet låter VÄLDIGT mycket !

Posted

106 till och med enligt Öhman själv. En klar fördel med att köra fler moduler är ju att man får en extrem känslighet.

Men det där tekniska, det lämnar jag åt andra alltså. Det var ljudet som gjorde att jag vill köpa dom :app:

här är specifikationerna för X-2, alltså 2 moduler för er som är intresserade av sånt :)

Modell Profundus X-2

Baselement: 2 st 20,7 cm

Impedans: 10 ohm (eller 5/20 ohm i mono) 8-100 Hz

Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsmått) om max två används. Annars även andra placeringar.

Kontinuerlig effekt: 300 W (2*150 W)

Känslighet (ensam X): 95 dB-2,83 V (¼ sfär)

Rek.först.eff: 2 * 200 W

Frekvensomfång-1dB*: 19 - 200 Hz (-3 dB @ 17 Hz)

Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning >30 dB/oktav. Kontakta oss för närmare information

Högsta ljudtryck (X-2) >18Hz: >120 dB i rum, kontinuerligt (80+80 W)

Dimension(b*h*d, cm): 2 st 48*50*49 (version standard)

Finish: Valfritt (diverse fanér & lacker)

Trevligt medelstor basdel för större två- eller flerkanaliga system. Kan hantera stora ljudtryck i basområdet och spelar dessutom mycket välartikulerat. Modulen använder samma baselement som bs60 - basstödet till pi60 och pi60s. Ett system bestående av ett par prof.X + ett par fristående (på stativ) i5 eller i14 producerar en superb ljudkvalitet.

Denna vår mellanstora basmodul kan även användas i större antal tillsammans med större toppsystem. Ett par i28 tillsammans med profundus X-4 (två stycken prof.X per sida) eller X-6 (tre per sida) är exempelvis mycket trevligt. Tre parallellkopplade prof.X per kanal är fortfarande en last (knappt 3 ohm) som kan drivas av många goda (strömkapabla) förstärkare.

Ino prof.X-2 passar alltså bäst till i5 eller i14, men kan även i större antal användas tillsammans med större system som i28, i32s (pX-4. -6 eller -8) eller i56 och i64s (pX-8, -12 eller -16).

Posted

Svaret ligger i att siffran inte är angiven som för någon annan:

Känslighet (ensam X): 95 dB-2,83 V (¼ sfär)

Detta är alltså inte i friluft utan med inräknat rums-stöd i form av 1/4-sfär, dvs med basen placerad i ett hörn och således med stöd från sido- och bakvägg samt golv. Jag kan inte siffran utantill men ½-sfär lägger till ca 3 dB... misstänker det är 6 eller 9 dB som 1/4-sfär lägger till vilket gör siffran högst trovärdig (även med 9 dB då elementet är på 10 ohm!)

Posted

Drog på ett tredje och sista lager också, så får det torka tills morgondagen!

Inga kort blev det, ni kan titta på dom efter andra lagret, ser ungefär likadant ut :clown: