Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vilken skiva med Yes tycker ni är bäst?

Jag har inte hört dem tidigare, men det sägs ju att de ska vara riktigt bra ;)

Har blivit rekommenderad att kolla in "Keys to Ascensio" eftersom jag gillade Dream Theater och nyare Prog...

Posted

Yes...ja...där har jag nog det allra mesta :mm: ...och lika många skivor som det är...lika svårt är det att rangordna dem...men visst håller jag med om att Fragile ofta lockar till en genomgång av Yes-samlingen! Lagom blandning av lättillgänglighet och lite mer komplexitet...

.....och ja....de är riktigt bra! :app:

\\K-man

Posted

Och om det ska bli lite mer complext så är Tales from a topographic ocean bra. Annars gillar jag The Yes Album och även Rick Wakemans återkomst i bandet på Going for the one. Hörde att för att få rätt orgel-ljud på Going for the one så mickade man upp en speciell orgel i en kyrka sedan hyrde man stadens telefonnät i ett par timmar för att skicka signalen till studion! Det finns inga genvägar....

Posted

Jag röstar på "Close to the edge" bland dom gamla och Trevor Rabbins första, "9051" tror jag den hette.

Förresten, MoFi släppte ny utgåva av Fragile i September 2006. Kanske skulle vara nå´t ?

Posted

....90125 heter den Niclas... :cool: Vilket förövrigt just är Atlantics nummer på den.....ATCO...

...livealbumet hette 9012LIVE...en av få Vinyler jag har..

Yes på MoFi...det måste jag kolla upp! Undrar om det blev bättre....?

\\K-man

Posted

Relayer är BÄSTA albumet av Yes, tätt följd av Close to the edge. Så nu vet ni det! :app:

Gates of delirium från Relayer är gruppens bästa låt. Jag har inte hört någon platta som är så detaljerad som den, lager på lager av en massa saker. Man upptäcker nya saker i bakgrunden hela tiden.

Dom var ju kända för att lägga hur mycket tid som helst i studion, vilket ledde till att det blev för kyligt och perfekt, men här funkar allt.

Resten av deras plattor är rätt ojämna.

Dom två plattorna från 60-talet är rätt trevliga förresten.

Posted
Dom var ju kända för att lägga hur mycket tid som helst i studion, vilket ledde till att det blev för kyligt och perfekt, men här funkar allt.

Såg på en dokumentär där de berättade att hälften av bandet ville spela in på landet och resten i stan. Så dom spelade in i stan men riggade upp studion med hö balar, höns och kossor urklippta ur kartong. På 70-talet verkar det mesta gått att fixa. :cool: