Guest asimov66 Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 Såg dessa 2 första länkar på ett annan frum och tänkte dela med mig samt den sista som är en killes bluenote samling maffig är bara ordet: ...så ordet är fritt Hur man gör vinylskivor: del 1: del 2: Bluenote samling: http://www.youtube.com/watch?v=IYaywPu4k64...ted&search= samt denna: Quote
Guest johan Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Det där ska vi kolla på när jag kommer hem Quote
iroise Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 En våt dröm dessa Blue Note jag har själv endast 30 och de har varit svåra att få tag på speciellt i bra skick och i orginal. Quote
Guest asimov66 Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Kul om de insatta skulle kunna kategorisera dem för en annan oinsatt kan gissa att de är sjukt mycket pengar, och vilket skick med. Quote
EuphoniC Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Har länge funderat på vad man egentligen menar med "original" när man talar om vinyl, original = första utgåvan eller finns det pirat-vinyler? Quote
iroise Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Har länge funderat på vad man egentligen menar med "original" när man talar om vinyl, original = första utgåvan eller finns det pirat-vinyler? Jag menar helt enkelt förstautgåvor i Blue Note fallet med rätt adress på baksidan av konvelutet, rätt nummer, djupt spår på ineretiketten samt rätt initialer på det område av skivan där den är färdigspelad. Förklaring: många BN finns i 5-6olika utgåvor samt att bolaget flyttade vid en viss tid och det skall därför vara gamla adressen på baksidan av konvelutet. På etiketten på själva skivan skall det finnas ett spår, en fördjupning samt jag tror det är graverarens initialer på området utan ljud. Dessa skivor är fantastiska både i konvelut och inspelning. De brukar vara värderade till en 300 dollar per styck iaf de lite mera ovanliga sedan finns det några billigare och även de som kostar betydligt mer. De som kommer ut på auktionssiter säljs i många fall till japaner även svensk äldre jazz och progg är populär bland japaner de äter ju även rå fisk så där finns fler likheter med oss nordbor. Är dock ingen expert på BN så jag resarverar mig för eventuella fel. Quote
Gigas Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 iroise: är detta vad du menar,LABEL DESCRIPTION: Blue and white label with BLUE NOTE RECORDS INC-47 WEST 63rd-NYC address, "R" on the bottom, RVG stamp and "ear" etched in the dead wax, same address and deep groove on both sides. Quote
eliot Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 eliot: var är du Jag såg just nu att jag var efterfrågad - men jag tycker att iroise har gett ett bra svar. Det finns en Blue Note Labelography av Roger Penndorf där man kan se bilder på många etiketter. Som iroise skriver så har de tidiga pressningarna en s.k. deep groove, en fördjupning på etiketten på två tredjedels avstånd från centrum. Liksom för Decca gäller det att veta när skivan släpptes och vilken etikett som fanns då för att veta om det är en förstautgåva eller "bara" en tidig utgåva... //Eliot Quote
Guest johan Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 F-n vad läckert Hur länge håller den där silverskivan o hur kollar man när det är dax att byta ? Undrar hur mycket dom behöver justera maskinerna för var pressning, mekaniska underverk Quote
Guest asimov66 Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 ja en massa kul saker i de länkarna, tack för tipset eliot-inte helt omöjligt man kollar upp det tipset Quote
iroise Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Gigas: Jo jag tror jag menar så som du skriver även Eliot beskriver det på ett mera lättfattligt sätt än mig. Benar man upp det blir det, tror jag : 1 Adress skall vara rätt 2 Deep groove 3 Rätt namn på slutet av skivan ingraverat på det ljudlösa området eller ett öra 4 Blå vit label 5 Skivnummer Jag har även för mig att vissa plattor skall vara pressade som i en pepparkaksform dvs totalt platta dvs ingen upphöjning i början av skivan. För att krångla till det lite mer så skall vissa första pressar vara platta och andra skall ha upphöjning i början. Dynamiken är mycket fin på dessa pressningar och de låter extremt bra enligt mig. Sedan finns det andra lika trevliga amerikanska bolag Contemperery jazz, debut rec, Savoy, Prestige och Impulse som enligt mig är jazzens motsvarighet till RCA Living stereo. Även Living stereo skivorna finns ju på billighetsutgåvor då på Camden, om jag har rätt för mig och som jag tycker man bör undvika. Jag har en del tidigare nämnda Blue Note i mycket bra skick men andra som ser ganska slitna ut däremot hörs det knappt att de är slitna. Varför slitaget inte hörs så mycket kanske någon vet t ex Eliot har det med vinylensbeskaffenheten att göra? Quote
eliot Posted January 11, 2007 Posted January 11, 2007 Det är viktigt att poängtera att det är monoutgåvorna och då speciellt de med "deep groove" som är eftersökta och de betingar mycket högre priser än stereoutgåvorna. Nu var stereoutgåvorna sällsynta och ofta användes samma konvolut men med ett klistermärke som angav att det var en stereoutgåva. Jag har BST 1577: John Coltrane - Blue Train som är en inspelning från 1957 i konvolutet till BLP 1577 med ett sådant klistermärke Eftersom den har klistermärke tror man lätt att den är riktigt tidig men på etiketten står det DIVISION OF LIBERTY RECORDS, INC som visar att skivan är pressad efter 1966... Monoutgåvorna var som sagt de eftersökta och man kan tidsmässigt dela in skivorna efter hur etiketten ser ut. Den första etiketten (1951-57) har BLUE NOTE RECORDS 767 LEXINGTON AVE NYC på etiketten och den etiketten finns på förstautgåvorna av alla skivor i 1200-serien och 1500-1543 Den andra etiketten (1958-62) har BLUE NOTE RECORDS · 47 WEST 63rd · NYC på etiketten och den etiketten finns på förstautgåvorna av resten av skivorna i 1500-serien och 4000-4100 Den tredje etiketten (1962-66) har BLUE NOTE RECORDS INC · NEW YORK USA på etiketten och den etiketten finns fram till BLP 4253 då den ersattes av etiketten med DIVISION OF LIBERTY RECORDS, INC. För den som vill fördjupa sig i Blue Note finns en skivlista med årtal på inspelningarna och för samlaren rekommenderas denna länken Det finns även en bok Blue Note Records: The Biography //Eliot PS: Av detta kan vi se att det är dömt att misslyckas att söka efter BLP 1577: John Coltrane - Blue Train med LEXINGTON AVE på etiketten Quote
iroise Posted January 11, 2007 Posted January 11, 2007 Mycket pedagogiskt och lättfattligt utrett kunde inte gjort det bättre själv. Quote
Recommended Posts