Timbre™ Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Det här blir en utdragen historia... Ett hifitest i tweakandets utkanter och ett förseglat blindtestprotokoll på väg bort över Atlanten... Ett blindtest i tre steg och det har blivit dags att sätta the Intelligent Chip från Machina Dynamica under luppen. Quote
mikael2 Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Helt okänt territorium, kan inte ens gissa vad det kan vara till för Quote
EuphoniC Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Spännande! Mer excentriskt tweak får man leta efter (nåja det finns ju några till super-obskyra tweaks) så det blir intressant läsning framöver, ingen tvekan om det Quote
Guest johan Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Helt okänt territorium, kan inte ens gissa vad det kan vara till för Men Micke då, du vet luckan i nacken ? Där ska det sättas Quote
mikael2 Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Men Micke då, du vet luckan i nacken ? Där ska det sättas Nu har nån sett Matrix för många gånger tror jag Quote
Guest johan Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Du tror alltså inte på blåa o röda piller heller ? Kör På Timbre ! Quote
Timbre™ Posted January 8, 2007 Author Posted January 8, 2007 Helt okänt territorium, kan inte ens gissa vad det kan vara till för Spännande! Mer excentriskt tweak får man leta efter (nåja det finns ju några till super-obskyra tweaks) så det blir intressant läsning framöver, ingen tvekan om det Ja, den automatiska följdfrågan är ganska given. Vad är ett Intelligent Chip... Hmm...här är vi inne på kvantfysiologiska materiatillstånd som interagerar med CD-spelarens laser och tweakar själva CD-skivan till en högre nivå av renhet... Inuti dessa chips finns en eller tre stycken metallbrickor som vardera innehåller ett fåtal (runt 1000) kvantumaktiva atomer och det fina i kråksången är att två sekunders behandling ger beständig effekt för resten av både ägarens och CD-skivans liv. Uppgraderingen ger enligt Machina Dynamica en bättre transparens, en bättre återgivning av de mikrodetaljer som finns på fonogrammet, en förbättrad dynamik samt en luftigare presentation. Dessutom kommer dessa CD/DVD-Audio/SACD-skivor att låta lika bra när de avspelas på en annan spelare än den som var inblandad i behandlingen. Det handlar i slutändan om intramolekylär formation och renhet i skivans lasergenomsläppande lager. Tankar om herpetologisk olja knackar lätt på dörren men som ett test i testet handlar det om att nollställa sig och försöka öppna sina sinnen. Förutfattade meningar har ju inget med blindtest att göra. Intelligent Chip förekommer med två skilda doser. GSIC-10 innehåller en kvantumbricka och räcker till tio CD-skivor. GSIC-30 uppgraderar 30 skivor. Testobjektet är en nyöppnad GSIC-10. Quote
eliot Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Spännande! Mer excentriskt tweak får man leta efter (nåja det finns ju några till super-obskyra tweaks) så det blir intressant läsning framöver, ingen tvekan om det Jag har något som uppfyller detta krav så vi får väl anordna ett blindtest här i Stockholm/Uppsala Tyskarna är mycket för tweakande och på väl utvalda ställen fanns något som såg ut som en CD och som kallades Sound Energy Converter Tittade man närmare så var det en rund glasskiva utan hål i mitten. Man förklarade att den påverkade ljudet positivt eftersom den innehöll Tachyoner - Det är om möjligt en ännu idiotiskare förklaring än den Bybee har för sina QUANTUM PURIFIERS. Tachyoner är nämligen fiktiva partiklar som rör sig fortare än ljuset - hur man lyckets fånga in dom i glasskivan "beats me". De skulle uträtta underverk om man hängde dom utanför säkringsskåp och gick de sönder så kunde man använda delarna var för sig....vi fick mängdrabatt så vi köpte två stycken - Jag har för mig att de kostade 80€ stycket - vi skulle haft tvångsjackor på oss Jag har ännu inte provat den hemma - så det visar hur mycket jag tror på den..... //Eliot Quote
wulfman77 Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 ja vad ska man säga förstår inte riktigt än , men spännande lär det bli Quote
Guest Peo Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Inuti dessa chips finns en eller tre stycken metallbrickor som vardera innehåller ett fåtal (runt 1000) kvantumaktiva atomer Hahah, den var bra.. Kvantumaktiva atomer? Jorå, så atte. Kanske vår fysikguru skall försöka sig på att förklara den, eh, Eliot? :clown: Tankar om herpetologisk olja knackar lätt på dörren men som ett test i testet handlar det om att nollställa sig och försöka öppna sina sinnen. Förutfattade meningar har ju inget med blindtest att göra. Precis, det här blir riktigt spännande! :cool: Quote
eliot Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Hahah, den var bra.. Kvantumaktiva atomer? Jorå, så atte. Kanske vår fysikguru skall försöka sig på att förklara den, eh, Eliot? :clown: Aldrig träffat på begreppet och jag har svårt att se vad det kan innebära.... Quote
Timbre™ Posted January 8, 2007 Author Posted January 8, 2007 Nu blir det en liten paus för vi skall även köra double blind och kontrollanten har ju dessutom stuckit till Las Vegas... Quote
K-man Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Ojoj...och den ständiga undran...."spechiel priize, schust for chyou...ma frieend...just:???" Spänningen stiger! Kul grej!! \\K-man Quote
Timbre™ Posted January 8, 2007 Author Posted January 8, 2007 Aldrig träffat på begreppet och jag har svårt att se vad det kan innebära.... Det var ett tappert (desperat) försök att sammanfatta en väldigt lång engelsk text om quantum materials... Quote
mayro Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 vem har rest bort mitt under en så här viktig hifi insats .. Förutom här så har ju faktiskt.se redan börjat en "följartråd" till denna.. Så denna tråden har uppmärksamhet kan man säga... Quote
Engelholm Audio Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 vem har rest bort mitt under en så här viktig hifi insats .. Förutom här så har ju faktiskt.se redan börjat en "följartråd" till denna.. Så denna tråden har uppmärksamhet kan man säga... Jag ställer mig själv lätt skeptisk till denna tweak men är positiv till att testa och själv höra, samt inte minst att testa med denna testmetod och dessutom att några tar sig tiden samt lägger ut resultatet. Det är jättekul att läsa och berikar helt klart vardagen. Tummen upp! Men jag blir uppriktigt sagt besviken på Faktiskt.se-gänget (japp - en generalisering: like it or not) att dom inte odelat hyllar blindtestandet och denna metodik. Vart är stödet? Vart är pedagogiken? Det är sällan svårt att hitta nått att klaga på... Som kärringen med näsblod sade: är det inte det ena är det det andra. Quote
hans.albertsson Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 Jag ställer mig själv lätt skeptisk till denna tweak men är positiv till att testa och själv höra, samt inte minst att testa med denna testmetod och dessutom att några tar sig tiden samt lägger ut resultatet. Det är jättekul att läsa och berikar helt klart vardagen. Tummen upp! Men jag blir uppriktigt sagt besviken på Faktiskt.se-gänget (japp - en generalisering: like it or not) att dom inte odelat hyllar blindtestandet och denna metodik. Vart är stödet? Vart är pedagogiken? Det är sällan svårt att hitta nått att klaga på... Som kärringen med näsblod sade: är det inte det ena är det det andra. "Faktiskt.se-gänget"???? Som om det skulle finnas ETT gäng?? Med Mayro och IngOhman, då, i samarbete mot......javadå?? Jag hyllar odelat blindtester, jag testar gärna om jag är blind eller inte. Det är jag....eller inte?? Quote
Guest Peo Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 Jag ställer mig själv lätt skeptisk till denna tweak men är positiv till att testa och själv höra, samt inte minst att testa med denna testmetod och dessutom att några tar sig tiden samt lägger ut resultatet. Det är jättekul att läsa och berikar helt klart vardagen. Tummen upp! Instämmer! Finns väl inte mycket som är roligare inom hifivärlden än att totalt vägra acceptera nånting för teorins skull, och sedan inse att man trots allt har fel. Det är rätt kul åt andra hållet också - att man köper en teori till 200% för att sedan lyssna, och inte gilla det alls. Det händer mig rätt ofta.. Quote
Absolute Audio Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 Det mesta här i världen är väl idiotförklarat och överbevisat Quote
Engelholm Audio Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 "Faktiskt.se-gänget"???? Som om det skulle finnas ETT gäng?? Med Mayro och IngOhman, då, i samarbete mot......javadå?? Jag hyllar odelat blindtester, jag testar gärna om jag är blind eller inte. Det är jag....eller inte?? Dels skrev jag en passus att "ja det är en generalisering" (men det räckte inte?). Sen bör det inte förvåna någon att Faktiskt.se har en väldigt stor dragning åt LTS' håll. Är det konstigt eller förvånande för dig tror jag inte att du och jag kommer förstå varandra i denna tråden. Quote
mayro Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 hans.albertsson "Faktiskt.se-gänget"???? Som om det skulle finnas ETT gäng?? Med Mayro och IngOhman, då, i samarbete mot......javadå?? hui,, Snälla du. Blanda ALDRIG in mig med den garagetillverkande högtalarkrängaren är du snäll. ..Dessutom så blanda inte in mig i några saker alls föresten.. Jag komenterade enbart att tråden följs med intresse ifrån MÅNGA...Samt gav ett exempel.. Så lämnar jag detta lilla "sidospår" . Och Hoppas du kan respektera detta att jag undanber mig ofrivilligt deltagande i NÅGRA bråk eller ordbytande som du här drog in mig i... Mvh Tobbe Quote
Timbre™ Posted January 9, 2007 Author Posted January 9, 2007 Apropå sidodiskussionen så förekommer ju blindtester i vitt skilda sammanhang långt utanför Sveriges gränser och är väl inte unikt för någon specifik högtalartillverkare eller intresseförening... Kanske hög tid att presentera upplägget... Varför just Golden Sound Intelligent Chip har inspirerat till dessa lyssningsövningar beror på flera faktorer. En är tillverkarens/distributörens produktinformation som hävdar att effekterna konstant kvarstår vid uppspelning av uppgraderad skiva på andra CD-spelare än där behandlingen utfördes. Det öppnar ju upp för att eliminera hifiblindtestets akilleshäl numero uno. Hur många gånger har inte blindtester av rent praktiska skäl utförts i (för testpersonen) obekant lyssnarmiljö, över obekant utrustning och under begränsad tid... Man orkar ju heller inte köra några maratonpass utan att uppmärksamheten försvagas. Testet fortlöper under en längre tid och kan indelas i tre steg. 1) Blind lyssning i samband med att uppgraderingen genomfördes 2) Längre tids blind lyssning över välbekant utrustning 3) Materialet presenteras för en tredje person som lyssnar i sin egen hemmiljö och rapporterar intryck. Skivorna är märkta men endast Jorma vet hur och han befinner sig just nu på andra sidan Atlanten... Dubbel blindtest innebär ju att vare sig skivbytaren eller lyssnaren har en aning om vad som spelas vilket realiseras i del tre. Hellre för mycket än för lite så vid första tillfället togs två kopior på Patricia Barber/Nightclub (Mobile Fidelity UDSACD 2004) och vi lyssnar på PCM-lagret som är en Ultradisc UHR Gain 2. Av kopiorna har den ena utsatts för Intelligent Chip och ett av originalen är givetvis obehandlat. Med gott om tid öppnar ju detta upp för ett flertal lyssningskombinationer och vad vi slutligen har lyssnat på kommer Jorma att avslöja i ett finalinlägg i denna tråd... Quote
K-man Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 Blanda ALDRIG in mig med den garagetillverkande högtalarkrängaren är du snäll. Hmmm....det var väl rätt nedvärderande skrivet...vilket inte ingår i "the Euphonia way"..... \\K-man Quote
Timbre™ Posted January 9, 2007 Author Posted January 9, 2007 Det ideala blindtestet innehåller ju en referens och här får väl det obehandlade originalet ses som referens. Avsikten är alltså inte att i första hand försöka utröna vad som låter "bäst" utan att om möjligt detektera skillnader vid uppspelningen. Skulle någon variant upplevas bättre kommer detta dock att redovisas. Det här kan sluta hur som helst men det är ju lite av själva grejen... Quote
Timbre™ Posted January 9, 2007 Author Posted January 9, 2007 Hmmm....det var väl rätt nedvärderande skrivet...vilket inte ingår i "the Euphonia way"..... \\K-man Du har helt rätt K-man, det här handlar inte om personer utan om hifi. Quote
mayro Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 Du har helt rätt K-man, det här handlar inte om personer utan om hifi. Japp. Därför vill jag inte förknippas med honom på något vis i världen. Detta är oerhört intresant att följa eftersom jag är en av dom MYCKET skeptiska till saker som detta.... Men jag fick en skiva av Johan B för länge sedan som lärde mig att man INTE kan vara skeptisk UTAN att före undersöka.. Jag återkommer till den skivan sedan då denna test här är mer på resultatnivån... Quote
FBK Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 "Faktiskt.se-gänget"???? Som om det skulle finnas ETT gäng?? Med Mayro och IngOhman, då, i samarbete mot......javadå?? I mina ögon så är det just "ett gäng" Då de allra flesta medlemmarna där har samma åsikter och smak angående "allt" inom ljud och Hifi i stort sett. Sedan att lägga in mayro i det gänget var lite kul eller hur mayro Quote
mayro Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 Hahahahaha.. Där har du ju rätt FBK... Det VAR ju lite skoj faktiskt om man funderar lite..... Timbre.. När fortsätter testen med lite mer resultat osv? Finns det någon planering för sådant? Quote
Timbre™ Posted January 10, 2007 Author Posted January 10, 2007 När fortsätter testen med lite mer resultat osv? Finns det någon planering för sådant? Planerna är att Jorma skall avslöja märkningen när han kommer tillbaka om ungefär tio dagar. Vi skall fortlöpande redovisa intrycken innan Jorma är på gång. Quote
Ranefjord Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Intressant tråd. Machinadynamica har verkligen en hel del icke traditionella produkter. Spännande! Förresten har Ni sett "klockorna" Acoustic System devices? http://www.6moons.com/audioreviews/franckt...resonators.html. Quote
Recommended Posts