Engelholm Audio Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Hejsan, År 2007 har precis börjat (God fortsättning) och jag är nyfiken på vad ni har för planer för er själva (i en hifi-kontext) men också vad ni tror år 2007 kommer innebära rent hifimässigt. Om jag börjar att spå 2007 så tror jag på fortsatt utbredning av musik på hårddisk, FLAC och hela detta gebit. Jag skulle gärna ha alla mina cd på datorn och enkelt kunna surfa fram rätt låt och dessutom kunna få upp artist-information och historik i LCD displayen på fjärren. Vore dessutom berikande att kunna välja "Random" på hela sin skivsamling! Med stor sannorlikhet finns där skivor jag helt glömt bort, låtar jag inte spelat på länge eller rent av låtar som väcker gamla minnen. Jag hoppas att vi år 2007 börjar se vettiga multispelare i vettig prisklass, alltså en mellanprisklass. Uppenbart är väl vinylens framtågande?!! :cool: Som bieffekt lär vi se fler och fler RIAA-förstärkare troligen både lösa men kanske återigen integrerade i försteg och integrerade förstärkare? Jag vågar knappt hoppas men vill ändå tro att vi kanske får riktigt bra vinylbutiker, antingen bara på nätet eller både nät och butiksförsäljning. Vore guld! För min egna del har jag ett stort jobb framför mig med ett helt dedicerat hifi- och musikrum. Än så länge är väggarna och taket målade men det återstår en hel del i fråga om akustikbehandling (väggarna är hela kala idag). Redan idag låter det bättre än någonsin förrut i mina gamla betong-bunkrar... Men bra kan alltid bli bättre. Utöver detta har jag ett behov av en bättre signalkälla (multispelare) och projektor med en del mera... Hur har ni att plannerat för 2007? Vad tror ni kommer hända 2007? Quote
Timbre™ Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Uppenbart är väl vinylens framtågande?!! :cool: Vad tror ni kommer hända 2007? Om det inte är ett rent önsketänkande så tycker jag mig se en klar renässans för tvåkanalsåtergivning i stort. Den vandrar ju lite hand i hand med vinyl och jag tror att trenderna 2007 kommer att handla mycket om stereo. Quote
Greensleeves Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Jag hoppas framförallt på prisvärda hifi-produkter, detta oavsett om det gäller 2- eller flerkanalsprylar. Prisvärdhet står högt på min önskelista, oavsett vilka prisklasser det handlar om. Quote
Engelholm Audio Posted January 8, 2007 Author Posted January 8, 2007 Om det inte är ett rent önsketänkande så tycker jag mig se en klar renässans för tvåkanalsåtergivning i stort. Den vandrar ju lite hand i hand med vinyl och jag tror att trenderna 2007 kommer att handla mycket om stereo.Det är nog inte önsketänkande, trots att det är önskvärt. Vinylen finns bara i 2 kanaler och det kommer självklart göra sitt till för att öka intresset av just 2-kanalsljud. Inte mig emot... Quote
Engelholm Audio Posted January 8, 2007 Author Posted January 8, 2007 Jag hoppas framförallt på prisvärda hifi-produkter, detta oavsett om det gäller 2- eller flerkanalsprylar. Prisvärdhet står högt på min önskelista, oavsett vilka prisklasser det handlar om.Vad betyder prisvärt för dig? Min tolkning är att prisvärt är högst personligt... Quote
Guest asimov66 Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 jag skall flytta till en annan lägenhet och börja med akustiken igen, det har varit nedlagt pga sunkig standard här men skall fixas lite igen. Hoppas att lägenehten blir ett ryck i kragen igen då jag har varit så missnöjd med nuvarande lyan. En massa hifi har legat nere men skall på visning på torsdag, visserligen hyres så det går ej att ta ut svängarna för mycket men dacronskivor skall inskaffas och mer 'akustik a la Sladd' skall fixas . Skall även förverkliga tankar om slutstegsbyte under året som kommer. ...Lite tankar om hifiåret -07 EDIT: om 2.5 år kommer det ett monstersteg hit (enligt mig) så jag får nöja mig med ett lite skonsammare tror ett Rotel 991 eller 993 just nu.. men ge det en 2 år så skall det ske saker (kollar för fullt, frugan är frälst på kylflänsar modell rotel eller pass labs så det blir flänsar på det för husfriden) Quote
Engelholm Audio Posted January 8, 2007 Author Posted January 8, 2007 Skall även förverkliga tankar om slutstegsbyte under året som kommer. ...Lite tankar om hifiåret -07 Några konkreta tankar kring vad det är för slutsteg? Quote
Otto Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Eftersom jag sitter riktigt nöjd för första gången på många, många år, rent ljudmässigt Så ska jag försöka ta mig tid att verkligen lyssna igenom alla CD-skivor som inhandlats under de sista åren. Egentligen så borde fjärren till CD-spelaren läggas undan, så man kan avnjuta en CD så som man avnjöt vinyl en gång i tiden och iofs fortfarnde gör om ej så ofta. För ER, så tror jag att det kommer bli et djäkla "upp" och "ned" graderande de närmaste åren, med tanke på en hifi-marknad där utbudet ökar enormt och priserna stramas år ordentligt pga av ökad konkurrens till ER konsumenters fördel. Nästan lite synd att JAG sitter nöjd Quote
Ranefjord Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 År 2007... Hmm. Ok. Ja... Håller för närvarande på att inreda mitt dedikerade hifirum/bibliotek. Det kommer förhoppningsvis att bli riktigt bra! Vi får se. Klangen känns redan trevlig faktiskt. Att fixa till finstereon: Ny pickup (Hög prio!) Nya högtalare (Lägre prio) Nya kablar (Om det blir pengar över) Att fixa till fulstereon: Rubbet (Ganska hög prio) :cool: Sen räknar jag med minst två HiFi-resor till Stockholm under våren. Först mässan i februari och sedan ett ärende till. Jag ser givetvis även fram emot mässan på hemmaplan (skåne) till hösten. Quote
Engelholm Audio Posted January 8, 2007 Author Posted January 8, 2007 Eftersom jag sitter riktigt nöjd för första gången på många, många år, rent ljudmässigt Så ska jag försöka ta mig tid att verkligen lyssna igenom alla CD-skivor som inhandlats under de sista åren. Egentligen så borde fjärren till CD-spelaren läggas undan, så man kan avnjuta en CD så som man avnjöt vinyl en gång i tiden och iofs fortfarnde gör om ej så ofta. För ER, så tror jag att det kommer bli et djäkla "upp" och "ned" graderande de närmaste åren, med tanke på en hifi-marknad där utbudet ökar enormt och priserna stramas år ordentligt pga av ökad konkurrens till ER konsumenters fördel. Nästan lite synd att JAG sitter nöjd Det låter ju inte helt fel! Quote
Tompa Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Ja, jag sitter också tämligen nöjd !! Så det blir samma här, mycket lyssnande ! Kanske test av en kabel eller så, och så klart inhandlande av lite nya plattor ! :cool: Annars som sagt, lugnt lyssnande !! //-- Tompa -- Quote
Engelholm Audio Posted January 8, 2007 Author Posted January 8, 2007 År 2007... Hmm. Ok. Ja... Håller för närvarande på att inreda mitt dedikerade hifirum/bibliotek. Det kommer förhoppningsvis att bli riktigt bra! Vi får se. Klangen känns redan trevlig faktiskt. Att fixa till finstereon: Ny pickup (Hög prio!) Nya högtalare (Lägre prio) Nya kablar (Om det blir pengar över) Att fixa till fulstereon: Rubbet (Ganska hög prio) :cool: Sen räknar jag med minst två HiFi-resor till Stockholm under våren. Först mässan i februari och sedan ett ärende till. Jag ser givetvis även fram emot mässan på hemmaplan (skåne) till hösten. Kablar är något jag själv skall djupdyka i år 2007. Jag hade hemma NordOst Heimdal i samband med Arkenmässan och det gav en hel del energi till att just djupdyka i området. Vinyl har jag som funkar finfint men funderar på vad en MC-pu kan göra tillsammans med mitt riaa-steg. Funderar på att förfina mitt egna vinyl-bygge men jag är ödmjuk inför tidsåtgången, så jag ser det som en ren bonus om jag skulle hinna med vinyljobb under -07. Quote
Engelholm Audio Posted January 8, 2007 Author Posted January 8, 2007 Ja, jag sitter också tämligen nöjd !! Så det blir samma här, mycket lyssnande ! Kanske test av en kabel eller så, och så klart inhandlande av lite nya plattor ! :cool: Annars som sagt, lugnt lyssnande !! //-- Tompa -- Härligt! Jag har som ambition att bli flitigare besökare av cdbaby och elusive disc (med tillhörande beställningar). Senaste CDON-beställningen resulterade i -1400 kr men utbudet på CDON är lite "ikea" eller "svensson", så att säga... Quote
lindvall Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 För min egen del hoppas jag på en bra strömkabel och strömdosa, och att jag snart kan köpa min kompis grammofonsteg när han uppgraderar. För oss på Euphonia så hoppas jag att det där nätrenartestet publiceras! ;-) Jag har väl inte missat det?! Quote
Tompa Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Härligt! Jag har som ambition att bli flitigare besökare av cdbaby och elusive disc (med tillhörande beställningar). Senaste CDON-beställningen resulterade i -1400 kr men utbudet på CDON är lite "ikea" eller "svensson", så att säga... Jag har handlat en del av Svalander ! Jag fokuserar en hel del på SACD och XRCD ! Och den gode Svalander har en hel del ! Vad gäller CDON och deras, som du säger IKEA utbud , så lyssnar jag faktiskt en del även på den typen av musik, alltså vanligt Svensson stuff, som tex The Corrs, Jill Johnson eller varför inte ett platta med Cajsa Stina Åkerström ! //-- Tompa -- Quote
Guest mikael Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Idag har jag börjat på mitt allra första heltidsjobb efter studiernas slut , Med allt vad det innebär så hoppas jag att jag kommer att kunna upgradera min anläggning under årets lopp. Högst upp på den listan står definitivt ett par högtalare. SKa också försöka åka på lite fler mässor och köpa massor med ny musik /Mikael Quote
Ranefjord Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Precis som lindvall så ser även jag fram emot att få läsa det beryktade nätrenartestet. :cool: Min puppa är som ett rostigt spik så den bör bytas. Köper Rega igen, varför krångla. An.g kablar så blir det Audience för min del. Quote
Kent_n Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Eftersom jag är riktigt nöjd med mina HiFi saker, dom passar bra ihop, ger ett bahagligt ljud, vackra att se på så skall jag försöka upptäcka för mig nya artister både på CD, SACD och DVD för att riktigt låta 2007 bli ett fröjdens år, utan springande i HiFi affärer..Skönt..kan bli ett bra år med lite tur.. Quote
AMP VII Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Fortsätta förra årets uppgradering 2006 års inköp: AUDIONET AMP VII AMPI VIP EPS ISOTEK Sigma(grymt, tips inför nätrenar tråden) Önska lista 2007 Nya Högtalare Pioneer EX hela systemet(fast det lutar åt 2008) Ny puppa ny RIAA o kablar både i och utanför tonarm Dedikerad ström har jag dragit in, lite akustik plattor ska med in. (jörgen från Ultimate var nere på en visit i Malmö, så vi hade en heldag med finjustering hemma o whisky whisky o musik. :evil: ) Så det stannade kvar lite skivor Patricia Barber Modern cool (underbar) Michael Landau Live (känsla) Living stereo Jussi o Birgit nilsson (Nu fattar jag deras storhet) O en fransk skiva med lugn mysig musik som jag inte kommer ihåg namnet på Han har alltid bra musik på lager O så ska jag fortsätta köpa upp vinyl som galna människor säljer av, beg. Och ta tag i kameran o lägga ut min anläggning här på forumet, min sambo har lovat hjälpa mig. Hon är utbildad fotograf o det är INTE jag?? Men ni här har inspirerat mig med era fantastiska bilder o reportage Quote
Bebop Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Jag har inga inköpsplaner för i år efter att ha bytt högtalare, puppa och kablar under året (nej, Ranefjord, inte mina LoRad). Skall också försöka lyssna igenom mina skivinköp några gånger till. Allt för ofta blir det en eller två lyssningar bara inom dom åker in i hyllan. När det gäller allmänna trender så tror jag följande: - Fortsatt utvekling mot lyssning från servrar, hårddiskar och liknande - Fler större hifibutiker utanför storstadsområden slås ut (dessvärre) men de som är kvar blir desto intressantare. - Tror också att nyheter inom skivspelarsidan och pickuper mattas av något och går in i en konsolideringsfas. Om det skulle vara det omvända kan jag mycket väl tänka mig att någon av japanerna dammar av någon av direktspelarna igen. - Fler specialbutiker/internetbutiker för smalara repertoarer av klassiskt/jazz och audiophilpressningar. - HiFi-entusiasterna blir färre men de som finns blir mer och mer intresserade. - Kan också tänka mig att de stora elefanterna som Mark Levinson, Krell, McIntosh med flera, kommer att få problem att värja sig mot Kinaproducerade prylar. (Minns när de tidigare stora kameratillverkarna Voigländer, Edixa, Exa, Agfa, Alps med flera försvann till Japan. Ingen tog det på allvar men efter 5-6 år fanns i stort sett endast Leica och Hasselblad kvar med tillverkning i Europa). - Tror också att en del hifi-tidningar kommer att få problem såvida de inte anpassar sig till volymprodukter. Bebop Quote
Ranefjord Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 Bebop: Kan du inte byta ut dina LoRad mot iallafall ett par vanliga standardsladdar? :cool: Quote
Timbre™ Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 Och ta tag i kameran o lägga ut min anläggning här på forumet, min sambo har lovat hjälpa mig. Hon är utbildad fotograf o det är INTE jag?? Det är ju ett perfekt utgångsläge. Du väljer motiv och din sambo fixar bilderna... :cool: Quote
x2000 Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 Hej! Ser med både glädje och med en viss ångest på det nya året, eftersom jag av Audio Concept, beställt förstärkare och cd av märket MBL. Visserligen bara deras instegsmodeller. Får vänta till februari innan jag kan avgöra om jag gjort rätt eller fel. /Thomas Quote
Ranefjord Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 x2000: Grymt coolt val! :cool: Ser fram emot att få se lite bilder. Quote
Guest Peo Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 x2000: du har gjort rätt! Jag har själv beställt lite MBL, och går i väntans tider.. Måste dagarna vara så långa?? Quote
x2000 Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 Tack Ranefjord och Peo! Jag får lita på ert omdöme. /Thomas Quote
Jörgen_G Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 För vår del är ju alla nya burkar nu på plats. Högtalarna kom 2005 och 2006 medförde både ny förstärkare och CD. När det gäller akustiken har vi det som vi har det åtminstone ett par år till. Inför 2007 ser vi därför mest fram mot att byta ut sladdarna mot rediga kablar, som min fru uttrycker det. Och så en massa ny musik förstås... Generellt hållar jag med bebop i det mesta. Undantaget är att jag tror att intresset för god ljudåtergivning faktiskt ökar bland gemene man. Allt fler i min omgivning börjar bli noggranna med hur de placerar högtalarna i hembion - även om det 1995-kronorsvarianter från E*********, O*-***, S*** eller E*****. Det är min uppfattning att det kommer att smitta av sig även till ett mer aktivt intresse för ljudåtergivning hos flera. Även om det i första vändan gäller flerkanal och det är få som kommer att få samma stora intresse som vi har som skriver här. mvh/ Jörgen G Quote
Greensleeves Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 asimov66, Jag skall flytta till en annan lägenhet och börja med akustiken igen, det har varit nedlagt pga sunkig standard här men skall fixas lite igen. Hoppas att lägenheten blir ett ryck i kragen igen då jag har varit så missnöjd med nuvarande lyan... Även jag skulle behöva en ny lägenhet för att hifi-prylarna ska kunna spela ut på allvar. Quote
Greensleeves Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Vad betyder prisvärt för dig? Min tolkning är att prisvärt är högst personligt... Eh... i första hand tänkte jag mig prisvärda produkter inom de segment som kanske lite slarvigt kan kallas low-end och mid-end... Quote
Neon Park Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 För mig betyder det att jag har köpt ett nytt försteg ett Audio Research Ref 2mk2 ska hämta det på torsdag em,har även sålt min ARC Ls-25 mk1 idag så det känns bra. Mvh Quote
Recommended Posts