JesperB Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Har precis flyttat och håller på att renovera vår nya lgh så jag behöver lite hjälp med rummets akustik. Vad skall jag tänka på och vad kan jag förbättra? Storleken på rummet är 3,74 m brett, 2,5 m högt, 5,58 m långt, de två långa väggarna är i betong. En av de två kortväggarna är gjord av lättbetong, utmed andra kortväggen så det bara fönster. En extra stor öppning finns intill hallen. Här kommer en vacker bild på rummet: Quote
sladd Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Hej! Flytta in. Ställ upp anläggningen. Lägg en ganska tjock matta mitt emellan soffan och högtalarna. Läs månadens sladd; akustik Har du då sedan behov av att fixa med akustiken så slå mig en signal skall jag hjälpa dig på plats. (beror på var du bor såklart...) mvh . Quote
Engelholm Audio Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Har precis flyttat och håller på att renovera vår nya lgh så jag behöver lite hjälp med rummets akustik. Vad skall jag tänka på och vad kan jag förbättra? Storleken på rummet är 3,74 m brett, 2,5 m högt, 5,58 m långt, de två långa väggarna är i betong. En av de två kortväggarna är gjord av lättbetong, utmed andra kortväggen så det bara fönster. En extra stor öppning finns intill hallen. Här kommer en vacker bild på rummet: Vi har en tendens att vilja plannera och bestämma i förväg hur saker och ting skall vara. Det är inte alltid helt lätt eller ens helt rätt! Flytta in, möblera, justera in anläggning - lyssna. Våga möblera! Skaffa hyllor, soffor, tavlor, mattor, gardiner, pynt, osv - allt utöver ett naket rum är värdefullt. Därefter handlar det om undersökning av de värsta flaskhalsarna, t.ex. första reflexer och stående våger. Åtgärderna varierar beroende på behov. Utifrån din beskrivning låter det troligt att du behöver basabsorbtion vilket betyder basabsorbenter. Antingen bygger du själv custom made (jag kan hjälpa dig dimensionera) eller köper du färdiga. För- och nackdelarna är uppbara: självbygg tillåter stor möjlighet till snygg integration i rummet, färdiga erbjuder precis som namnet antyder en "färdig lösning" men kanske inte alltid så snyggt. Quote
Merkurius Posted January 8, 2007 Posted January 8, 2007 Hej! Flytta in. Ställ upp anläggningen. Lägg en ganska tjock matta mitt emellan soffan och högtalarna. Läs månadens sladd; akustik Har du då sedan behov av att fixa med akustiken så slå mig en signal skall jag hjälpa dig på plats. (beror på var du bor såklart...) mvh . Intressant att läsa "månadens sladd", sladd :cool: Fortsätt med det. Jag håller även med honom i det han skrev där. De flesta rum idag ser för kala och för kalla ut. Både att vistas i men i ännu högre grad för musiklyssnande, det funkar bara inte. Börja möblera, ställ sedan upp anläggningen i rummet å börja spela. Om du inte tycker ljudet duger skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med en akustikkonsult. Jag rekommenderar Ingvar Öhman eller Johan Lindroos. De båda finns i stockholm men bor du inte alltför långt bort så kan de nog komma och besöka dig. Att tricksa med akutsiken själv går, men det är mycket svårt att få det riktigt bra. En akustikkonsult blir förmodligen billigare och kommer att spara dig tid. Quote
JesperB Posted January 9, 2007 Author Posted January 9, 2007 Först och främst så måste jag tillägga att jag i stort sett bara har använt mitt system till hemmabio och har alltid utgått från, om det låter bra när jag tittar på film så borde det låta bra när jag lyssnar på musik. Mitt tidigare lyssnings rum var av samma dimensioner som mitt nuvarande, dock så hade jag ställt systemet utmed kortsidan då vi använde oss av projektor. Så något vidare stereo ljud var det inte och det är det jag vill ändra. Vad det gäller månadens Sladd så tillhör jag en utav de där minimalisterna som föredrar ett naket rum. Men jag kommer att få ändra en del på det, efter att ha lyssnat under gårdagskvällen. Om det är någon tröst så har jag i alla fall en stor tjock matta på golvet . Jag fick tillfälle att koppla in systemet igår, men fick inte sitt tillräckligt länge . Högtalarna hamnade 2,85 m ifrån lyssnings positionen och de stod 2,84 m ifrån varandra, 20 cm ifrån väggen med en 50 mm absorbent från Akustikmiljö bakom båda högtalarna. Det kändes inte riktigt som jag fick något vidare stereo perspektiv, därför kommer jag att flytta högtalarna närmare varandra. Jag provade även att vinkla in dem, men det blev inte bättre av det. Vad det gäller basen så kunde jag höra att den fick sig en rejäl förstärkning på vänster sida och en mindre förstärkning på höger. Så det där med bas absorbent kommer förmodligen att behövas. Jag har inte fått upp tavlor ännu så jag får återkomma med lyssnings intryck i de övre hz senar. Jag hoppas att få mer vägledning till ett bättre lyssningsrum, och ett stort tack för alla svaren. Quote
Guest johan Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 Du kan inte sätta talarna vid fönsterväggen istället ? Quote
Timbre™ Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 Du kan inte sätta talarna vid fönsterväggen istället ? Ser ut som ett naturligt val om det nu stämmer med möbleringen. Dessutom får du mer utrymme att reglera avståndet till bakväggen. Quote
JesperB Posted January 9, 2007 Author Posted January 9, 2007 Du kan inte sätta talarna vid fönsterväggen istället ? Ser ut som ett naturligt val om det nu stämmer med möbleringen. Dessutom får du mer utrymme att reglera avståndet till bakväggen. Hmmm, det förslaget ( vågar ) jag nog inte ens nämna för fästmö . Då det var svårt nog att få igenom att högtalarna skulle stå brett isär och att absorbenter skall hängas upp i rummet. Så det förslaget kommer inte att gå igenom i och med dessa faktorer och att det kommer bli svårt att möblera rummet på ett bra vis. Dessutom kommer jag ha samma problem som jag hade tidigare att ena högtalaren står vid en hörna och den får 1 m fritt spel rum fram tills första väggen. Frågan är om det inte är bättre med en basabsorbent eller två, har dock för mig att dessa brukar vara rätt stora? Tackar för förslagen.. Quote
Engelholm Audio Posted January 9, 2007 Posted January 9, 2007 Frågan är om det inte är bättre med en basabsorbent eller två, har dock för mig att dessa brukar vara rätt stora?Ju mer volym du har att göra bas-absorbenter av, desto bätre absorbtion. En av naturens jävligare lagar... Quote
FBK Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Jag rekommenderar Ingvar Öhman eller Johan Lindroos. Lindroos svarar inte på mailen som jag skickade, så så jag kontaktade Svanå istället. (mätning till att börja med) Quote
Guest johan Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Dessutom kommer jag ha samma problem som jag hade tidigare att ena högtalaren står vid en hörna och den får 1 m fritt spel rum fram tills första väggen Nu vet jag inte om vi sprang förbi varandra Sätter du talarna vid fönsterväggen spelandes in i rummet så får du ju samma avstånd till sidoväggarna. Eventuella rumsproblem blir lättare att fixa då du får samma problem på båda sidorna. Du kan även med små justeringar via lyssningsavståndet fixa vissa problem i basen. Sen kommer du även att ha det fritt några meter bakom soffan som gör att behöver inte lika många absorbenter bakom dig. Quote
JesperB Posted January 10, 2007 Author Posted January 10, 2007 Nu vet jag inte om vi sprang förbi varandra Sätter du talarna vid fönsterväggen spelandes in i rummet så får du ju samma avstånd till sidoväggarna. Eventuella rumsproblem blir lättare att fixa då du får samma problem på båda sidorna. Du kan även med små justeringar via lyssningsavståndet fixa vissa problem i basen. Sen kommer du även att ha det fritt några meter bakom soffan som gör att behöver inte lika många absorbenter bakom dig. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt Johan & Timbre, jag har glömt att skriva att det även finns en balkong dörr utmed fönsterväggen. Dörren är av standardmått, tror den är 70 eller 80 cm samt att det är ytterligare 15- 20 cm vägg innan dörren. Drar jag av en meter från den väggen så har jag totalt 2,74 m att leka med. Jag är inte förtjust i att ställa en tv mot fönsterväggen, dels p ga ljuset och sedan att jag inte kan dra ut lamellgardinerna. Och jag måste tränga ihop högtalarna och då kommer en av högtalarna nära sido väggen och den andra får runt 1 m fritt spel rum. Den högtalaren som står i hörnan kommer få en förstärkning av basen och den kommer hamna längre ifrån sidoväggen jämfört med den andra högtalaren. Så frågan är om det inte stjälper mer än det hjälper? Vad har ni för lyssningsavstånd till era högtalare och hur brett isär står de? Igår fick jag chansen att provlyssna och ändra om på placeringen, sakta men säkert flyttades högtalarna närmare varandra och 2 st 50 mm absorbenter placerades utmed lyssningsväggen. Började med att flytta varje högtalare 2,5 cm inåt och märkte en liten förbättring av stereo perspektivet. Det hela sluta med att jag tillslut hade flyttat de båda högtalarna 16 cm. Så nu står högtalarna 268 cm ifrån varandra och det är 285 cm till lyssningspositionen. Vinklade även in dem en aning för att ytterligare centrera ljudet och förhoppningsvis minska reflexerna från sido väggarna, märkte att 3d känslan minskade något jämfört med tidigare. Vad är att föredra bakom lyssnings positionen och lyssningsväggen, absorbenter eller diffuser? Tackar för alla svar Quote
Guest johan Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Ahhaaa Det förklarar en del Så frågan är om det inte stjälper mer än det hjälper? Vad har ni för lyssningsavstånd till era högtalare och hur brett isär står de? Så här hade jag det innan. När Stereon väl kommer upp igen så kommer talarna stå på andra kortväggen (där det står 4,2 met) Jag har åxå en dörr där men ett ganska stort rum så jag kommer ha talarna iaf 1.5 met från väggen. Jag hade inna diffusering bakom talarna men kommer att ha den bakom lyssingspositionen när jag får upp allt igen Dämpning i taket Sidovägg Ps Timbre, fixar bilderna i rätt storlek när jag kommer hem Fixat Quote
DODGE.RJ Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Ja det här med optimalt i förhållade till förutsättningar som tex. förstående flickvän samt det estetiska är inte det absolut lättaste. När det gäller placering av högtalares avstånd emellan samt fram till lyssningsplats tycer jag att man i första skedet utgår från en liksidig triangel, alltså lika avstånd från lyssningsplatsen som du har mellan högtalarna. Detta pga, att mig veterligen använder alla som mixar sina skivor denna placering för sina närfältsmonitorer. Där efter kan man prova sig fram med invinkling och dyl. Allt handlar om att kompromissa eftersom både du och din flickvän är mycket för det "rena" möblemanget av tavlor och dyl, så är inte kanske det bästa möjligt tyvärr. Vi får la ta en kväll och kolla detta föst hur mycket ut från väggar å dyl som är maximal i rent estetiskt och funktionsmässigt syfte och sedan mäta upp rummet och därefter försöka åtgärda dom eventuella problem så gott det går. Quote
Merkurius Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Lindroos svarar inte på mailen som jag skickade, så så jag kontaktade Svanå istället. (mätning till att börja med) Jaså, har du testat att ringa honom? Vad hände med pi60, varför sälja? Quote
FBK Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Jaså, har du testat att ringa honom? Vad hände med pi60, varför sälja? Svarar man inte på mail när man har en mail så är man nog inte intresserad. pi60 ska säljas beroende på lite olika orsaker men inte pga av att jag skulle vara missnöjd med dem, för det är jag inte. Ursäkta OTn JesperB. Quote
JesperB Posted January 12, 2007 Author Posted January 12, 2007 Så här hade jag det innan. När Stereon väl kommer upp igen så kommer talarna stå på andra kortväggen (där det står 4,2 met) Jag har åxå en dörr där men ett ganska stort rum så jag kommer ha talarna iaf 1.5 met från väggen. Jag hade inna diffusering bakom talarna men kommer att ha den bakom lyssingspositionen när jag får upp allt igen Trevligt rum och system du har Johan, inte alls avundsjuk . Föredrar du diffuser bakom lyssningspositionen, gjorde det stor skillnad när du flyttade dina? Vad har du för avstånd till högtalarna från lyssningspositionen och hur brett står dina högtalare? Fungerar de blå diffuserna bra? Var kan man få tag på de diffuserna? Är det högtalarna från Kharma? Tycker mig se element från Thiel and Partner? Blev det bättre när du flyttade systemet? Ja det här med optimalt i förhållade till förutsättningar som tex. förstående flickvän samt det estetiska är inte det absolut lättaste. När det gäller placering av högtalares avstånd emellan samt fram till lyssningsplats tycer jag att man i första skedet utgår från en liksidig triangel, alltså lika avstånd från lyssningsplatsen som du har mellan högtalarna. Detta pga, att mig veterligen använder alla som mixar sina skivor denna placering för sina närfältsmonitorer. Där efter kan man prova sig fram med invinkling och dyl. Allt handlar om att kompromissa eftersom både du och din flickvän är mycket för det "rena" möblemanget av tavlor och dyl, så är inte kanske det bästa möjligt tyvärr. Vi får la ta en kväll och kolla detta föst hur mycket ut från väggar å dyl som är maximal i rent estetiskt och funktionsmässigt syfte och sedan mäta upp rummet och därefter försöka åtgärda dom eventuella problem så gott det går. Trevligt att du har vaknat , säg till när du får tid över så sätter vi oss och lyssnar. Har i dagsläget 50 mm absorbenter bakom högtalarna, tjänar man något på att ha tjockare absorbenter? Tackar för alla svar MVH Jesper Quote
Guest johan Posted January 12, 2007 Posted January 12, 2007 Föredrar du diffuser bakom lyssningspositionen, gjorde det stor skillnad när du flyttade dina?' Jo det blev som natt o dag faktiskt. Effektiviteten ökade ganska rejält vilket hördes omgående. Det blev mindre störande ljud från rummet helt enkelt. Vad har du för avstånd till högtalarna från lyssningspositionen och hur brett står dina högtalare? Nu är allt nerpackat så jag kan inte kolla, men jag satt lite mer än 3 meter ifrån ungefär o jag tror att det var drygt 2.8 - 3 meter mellan diskanterna. Från talarnas baksida till diffusorerna var det 1.5 met vilket ger 2 met från framkant. Fungerar de blå diffuserna bra? Var kan man få tag på de diffuserna? Dom blåa är gjorda av byggfrigolit o tar upp till 18Khz, hur långt ner minns jag inte. Dom är gjorda av Goffe på HF forum som har en CNC som kan skära i frigolit. Dom gör sitt jobb bra dom tar så högt upp i frekvens att det tar lite tid innan man får dom på rätt ställe. Är det högtalarna från Kharma? Tycker mig se element från Thiel and Partner? Kharma släpps inte in i detta hem Det är ett par Talon - Firebird. Det är TP i diskant o mellanreg o en Focal 11" i basen. Dom är skrotade o har lösts ut av ett byggbolags försäkringsbolag då dom har förstört dom. Kolla i min blog så ser du vad som kommer hem istället. www.talonspeakers.com Blev det bättre när du flyttade systemet?När jag testade o vände på talarna så fick dom närmare 2.5 met till bakväggen o det lyfte upp dom till helt nya höjder. Speciellt i basen men sånt kan man inte säga är en generell regel. Firebirden är rejält baskappabla så dom mådde bättre av lite mer luft. Men rena 3D saker i ljudbilden blev MYCKET bättre !! Har i dagsläget 50 mm absorbenter bakom högtalarna, tjänar man något på att ha tjockare absorbenter? Ju tjockare ju lägre ner i frekvens jobbar det. Jag hade provat att sätta dom på förstareflexen på sidoväggarna. Att ha dom bakomlyssningsposition kan ge en tryckande känsla om du har dom nära huvudet. Jag kan nämna att jag har gjort allt själv o att jag läste på så mycket jag kunde innan jag började. Mätningar o lyssning har bestämt vad som har hänt. Att hyra in nån som hjälper till är ganska bra så länge som kunden får bestämma hur det ska låta. Att det i teorin ska treatas på ett visst sätt betyder inte att slutresultatet blir bäst !! Quote
Recommended Posts