Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag gillar rysk musik men har liksom hoppat över denna, tills nu när barnen ser Diesneyfilmen från 1959 och man inser hur bra musiken är.

Vilken Tchaikovsky-inspelning ska man köpa? CD/HDCD

/ mvh Tomas F.

Posted

Tre förslag i favoritordning :

1/ Antal Dorati - Concertgebouw Orkest (Philips DUO 446166-2, komplett)

2/ Mstislav Rostropovich - Berlin Philharmonic (DG Originals 449726-2, Svit)

3/ Mikhail Pletnev - Russian National Orchestra (DG 457634-2, komplett)

Jag håller framförallt Doratis inspelning väldigt högt, han var en av dom verkligt stora dirigenterna, och denna inspelning av Törnrosa håller mycket hög klass trots att den har mer en ttrettio år på nacken eller kan´ske tack vare detta, för på den tiden tog man god tid på sig när man repade inför viktiga inspelningar (Vilket är mindre vanligt idag!!!)..

/ptr

Posted

plundin har järnkoll igen! :)

Kul att se att en DG Originals dök upp igen.. Jag tror jag skall köpa hela serien snart - varje skiva jag köper därifrån är grym!

Hur låter Rostropovich, plundin? Vad tycker du är den stora skillnaden på den och Dorati?

Posted

Den stora skillanden på Dorati och Rostropovich är att med Dorati (eller Pletnev) får man hela baletten, med Rostropovich bara en del (ie. en svit som sattes i hop för att spela den som ren orkestermusik...).. Rostropovich tolkning är väl så bra i dom delar man får, men den är inte komplett..

/ptr