Jump to content

Fjärrkontroll krånglar


wulfman77

Recommended Posts

Hej har lite bekymmer med min fjärrkontroll till mitt försteg ett krell-krc3.

Det funkar klockrent om man max är ca:1,3m ifrån försteget men längre ifrån funkar det inte alls.

Har provat att byta batterier (3ggr för säkerhets skull) men det blir ingen skillnad.

Det har blivit så dom senaste veckorna, först funkade den sen till och från sen bara som jag

beskrev från ett håll på max 1,3m.Provat gjort rent fönstret för ögat till mottagningen om det kunde varit smuts eller dylikt men ikke.

Nån som har nå tips eller rent haft det bekymmret själv.

mvh magnus

Link to comment
Share on other sites

Ok men säger inte mig så mycket kanske kan förklara, men låter som om den lär lämnas in

på service. :dead:

Men man borde ha en Programmerbar fjärrkontroll för att se om det är försteget eller fjärrkontrollen först

innan man lämnar in den.

Link to comment
Share on other sites

Saxat från: Remote repair facts

Reduced Operating Range

With proper design, there really shouldn't be anything in a remote control (or the receiver) that degrades with reasonable use (at least in terms of operating distance). However, not all remote controls are properly designed (or manufactured) and there can be other causes for a remote that used to operate reliably from the other end of the house or bounced off the far wall but now won't even respond directly from a few feet away:

*Weak batteries - replace them!

*Dirt, gunk, tobacco smoke or cooking grease residue, and other coatings on the windows of the hand-unit or receiver. Clean thoroughly (but gently) with detergent and water, and alcohol, as required. This may mean INSIDE as well as outside!

*Damaged window in hand-unit or receiver. If someone attempted to clean the window with sandpaper, there could be problems. Remove, replace, or polish the damaged area.

*Weak IR LEDs. Since these are driven hard, it is possible for them to degrade over time. Replace with high intensity IR LEDs from Radio Shack or a real electronics distributor and see if that helps.

*Dried out reservoir capacitor. To drive the IR LEDs requires large peak currents. Sometimes, this depends on the input capacitor fed from the battery and not the battery itself. If this capacitor goes bad, the peak output will be greatly reduced or will be erratic. Test and/or just replace all electrolytic capacitors in the hand-unit.

Link to comment
Share on other sites

Ok kan ju vara som du säger, har för mig att när jag bytte batterier en gång så gick fjärren

lite grann men sen inte igen.

Om det är svag signal från led?

Eller Dried out reservoir capacitor?

Så med lite tur så kanske det är fjärren då? om jag förstått allt rätt?

mvh magnus

Link to comment
Share on other sites

Sannolikheten att det kan vara kondensatorn i fjärrkontrollens nätdel är ganska stor somsagt, har svårt att tro att dioden skulle kunna ha gett upp.

Det lär inte kosta mycket att få kondingen utbytt, kanske bra ställe att börja på?

Om man vill utesluta fel ur själva försteget kan man skaffa en universal "learning" fjärr o lägga in några funktioner i den och se om den fjärrkontrollen har kommunikationsproblem på distans

Link to comment
Share on other sites

Jo det verkar sannolikt att det är kondingen då, men först en programerbar fjärr att prova innan jag

lämnar in den kanske .Nu kan man ju börja nånstans åtminstone :)

Tack så mycket kasra för hjälpen då.

Så får vi hoppas att det är fjärren.

mvh magnus

Link to comment
Share on other sites

Har nu provat med en programerbar fjärr en philips pronto neo med några år på nacken

funkar med alla apparater i hemmet utom till mitt krell krc-3 :diss: .

Så jag vet fortfarande inte om det är fjärren eller försteget.

Man kanske lär ha nån nyare programerbar fjärr?

Men det verkar ju konstigt men det kanske är så.

Link to comment
Share on other sites

Har nu provat med en programerbar fjärr en philips pronto neo med några år på nacken

funkar med alla apparater i hemmet utom till mitt krell krc-3 :diss: .

Så jag vet fortfarande inte om det är fjärren eller försteget.

Man kanske lär ha nån nyare programerbar fjärr?

Men det verkar ju konstigt men det kanske är så.

Funkar den 1.3 meter ifrån är det inte försteget.

Var glad för det.

MVH

Lech

Link to comment
Share on other sites

Funkar den 1.3 meter ifrån är det inte försteget.

Var glad för det.

MVH

Lech

Hur kan du vara säker på det? Om IR-sändaren kan vara svag och döende i fjärren kan väl IR-mottagaren i försteget vara det också.. :?:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Om du vill kan vi hjälpa dig.

Lägg din Krc3 inklusive fjärr tillsammans med en felbeskrivning i kartong så ordnar vi till felet. (själva eller via vår hovlödare). Du får besked om kostnad innan taxametern börjar ticka. Räkna med 2 veckor.

mvh

.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Om du vill kan vi hjälpa dig.

Lägg din Krc3 inklusive fjärr tillsammans med en felbeskrivning i kartong så ordnar vi till felet. (själva eller via vår hovlödare). Du får besked om kostnad innan taxametern börjar ticka. Räkna med 2 veckor.

mvh

.

Ok Sladd det skulle ju vara kanon.Men innan jag skickar den vill jag höra hur skivspelaren låter när jag

fått min motor,förhppningsvis kommer den nästa vecka.

Jag hör av mig tack igen då.

mvh magnus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...