Adagio Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Hej tänkte skapa en generel tråd kring vinylspelarens närmiljö, dvs tweaks i form av mattor, underlag mm. Min tanke kring underlag (efter en inte helt lyckad egen konstruktion) var att underlaget inte får tillåtas rörelse i sidled framför allt att inte ha för många "mjuka"led. Min konstruktion bestod i BDRkoner-rostfritt stål(omagnetiskt) SD-fot(problemet?) sanwich av MDF, bly o granit. Först lät allt bra men lugnt.. nästan sövande lugnt så jag började ana oråd och lyfte ned spelaren på glashyllan. Hyllan väger 35 kilo och är mekaniskt frikopplad från själva bänken med små små silikonpluppar. Vilket i mina öron lyft det blev i attack och tyngd. Nästa steg var att skruva isär hyllan för lite laborering, nu endast den rostfria plattan med BDR under. Ljudet blev defenitivt luftigare, mer allert med lite ansträngt. Slängde dit en tunn akrylplatta på plåten och det lugnade ner sig en aning. Ganska bra mao. Började fundera på den gamla devisen om lätta och tunna hyllor, att dessa har resonanser som är lätta att kontrolera. Kolfiber borde funka, om man klär den rostfria plåten med kolfiber och epoxy. Men varför ha en hel hylla? Varför inte bara typ puckar under spelarens koner. Hm... BDRpits, akryl och kolfiber, det får bli nästa investering efter en lite bättre PU. Provade även bara sandwichen med SD-fötterna det hela svajar oroväckade när man kickar lite på benen till racket. Det känns nästan som att flera mjuka lager gör att hela konstruktionen kommer i självsvängning. Just nu står spelaren direkt på glashyllan, det låter bäst och ger inga svajiga effekter. Om man tänker på en leksaksvibrafon så tillåts själva plattan av svänga pga den mjuka upphängningen, om man tillsätter ett hårt tryck från andra hållet med en spik så slutar genast tonen/resonansen/svängningen. (detta resonemang har envist sågats på faktiskt av de som förstår sig på mer än jag) likförbannat är jag övertygad om att det förhåller sig så här i praktiken. Vad menar jag nu då, jo ett mjukt lager för att frikoppla massan (då är den fri att resonera i egen takt samtidigt slipper den resonanser underifrån) dvs en resonans. Denna kan dräpas med hjälp av hård koppling ovanifrån, tex konerna från skivspelaren. Har någon mer provat BDRpits till just vinylspelaren och vilka erfarenheter har ni av det? Quote
wulfman77 Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 kul tråd,alltid bra med lite tips. Min skivspelare ej ännu inkopplad (dhl verkar ha tappart bort motorn nånstans) står direkt på hifi-racket än så länge.så man får väll prova sig fram vad som låter bäst helt enkelt. Quote
Timbre™ Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Vinylens år i år och jag har min Micro DDX-1000 stående på sina fjädrande fötter direkt på en marmorskiva. Skall testa BDR Mk3 emellan, några andra förslag... Skulle också vara tacksam för tips på lämplig pickup till en SME 3009 årsmodell 75. Quote
Adagio Posted January 5, 2007 Author Posted January 5, 2007 Menar du mellan skivspelaren och marmorplattan? Jag vet inte hur den spelaren ser ut men jag tror nog att man alltid ska behålla orginalfötterna till vinylspelare och labba med miljön under, men det var väl så du menade. Jag tror på att även testa tre st BDR-koner under marmorplattan. Ska bli kul att höra dina erfarenheter. Förutom att vinyl är hur kul som helt och att musikmatrialet skiljer sig något från CD (nostalgitripp) så lönar det sig att pilla lite, och då snackar vi inte några promille hit o dit som vid fotbyten på CD-spelare(för visst upplever jag skilnader med tweakade Cd-spelare men skilnaden är så liten egentligen)utan rejäla skilnader hit o dit. Quote
Timbre™ Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Ja precis, originalfötterna plockar jag aldrig av då de är en vital del av designen. Man kan fylla på med olja och symaskinsolja måste väl fungera... Har precis tryckt in tre BDR Pucks under fötterna och rent estetiskt passar det perfekt så nu hoppas jag bara att det låter lika bra som det ser ut. Men först en ny pickup. Quote
Bebop Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Jag har satt min Spacedeck på 5 squashbollar som trycks ihop till ca 1 cm höjd. Den har blivit mindre känslig för svajiga golv och lite rundare i återgivningen av nedre frekvensområdet. Om det är bättre eller inte är lite knepigare att fastställa. Det går att leva utan också. Bebop Quote
Recommended Posts