Jump to content

Krell KAV 400xi


Adagio

Recommended Posts

Har bara bra erfarenheter av Krell. Har använt Krell KAV 400xi i ca ett halvår till att driva ett par Martin Logan SL3, bra driv i basen och fin upplösning i diskanten, inga problem med hårt ljud var det hemma hos mig. Har tidigare haft Krell KAV 300i i 8 år. Bättre definition i basen, bättre upplösning i diskanten och mer effekt i 400xi i jämförelse.

Jag köpte en privatimporterad 220 volt Krell KAV 400xi i nyskick för ca 20' på Hifimagasinet i somras och det tycker jag känns som mycket prisvärt.

Har nu lämnat den som inbyte då jag fick möjlighet att köpa conrad-johnson Premier SA 350 + Audionet Pre1 G2 av en kompis, men skulle annars ha fortsatt med Krell KAV 400 xi. 400xi är mycket kompakt och har även en bra fjärrkontroll förutom bra ljud.

Tror att det kan vara så att de som inte gillar Krell föredrar ett varmare mer rörliknande ljud, vilket är en smaksak eller har brister i signalkällan eller högtalarna som Krell obarmhärtigt avslöjar och får ta skammen för.

Jag rekommenderar gärna Krell KAV 400xi!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Håller med de flesta inlägg i frågan, främst Peo och Tompa.

Jag tror så här: Krell är ett märke som är ganska legendariskt i dessa kretsar. Förstärkaren ifråga är något av en "instegsmodell". Av denna anledning drar den tills sig uppmärksamhet, good or bad.

En annan anledning kan naturligtvis vara att produkten kanske inte svarar upp mot märkets status.

Hur som helst så var jag hos en trappbyggare i en liten snickerifabrik i veckan. Han hade byggt trappor i 51 år. Hans far och farfar hade också byggt trappor. En sådan person inger hos mig en oerhörd respekt och påfallande ofta är de mycket ödmjuka. Han lyssnade på mej och min frus önskemål. Kom med små, men ack så viktiga kommentaren och frågor och föreslog till slut lösningar som vi inte hade kunnat tänka oss möjliga.

Jag hoppas ni fattar vad jag menar med denna utvikning.

/S ;)

Link to comment
Share on other sites

Håller med de flesta inlägg i frågan, främst Peo och Tompa.

Jag tror så här: Krell är ett märke som är ganska legendariskt i dessa kretsar. Förstärkaren ifråga är något av en "instegsmodell". Av denna anledning drar den tills sig uppmärksamhet, good or bad.

En annan anledning kan naturligtvis vara att produkten kanske inte svarar upp mot märkets status.

Hur som helst så var jag hos en trappbyggare i en liten snickerifabrik i veckan. Han hade byggt trappor i 51 år. Hans far och farfar hade också byggt trappor. En sådan person inger hos mig en oerhörd respekt och påfallande ofta är de mycket ödmjuka. Han lyssnade på mej och min frus önskemål. Kom med små, men ack så viktiga kommentaren och frågor och föreslog till slut lösningar som vi inte hade kunnat tänka oss möjliga.

Jag hoppas ni fattar vad jag menar med denna utvikning.

/S ;)

Oh ja, en Krell behöver ca 51år innan den är helt inspelad :clown:

Link to comment
Share on other sites

Om man har köpt en billigare förstärkare än en 400:a eller en Thor så ingår det i den moderna "lågt pris är alltid bättre köp" - mytologin att säga att den var lika bra eller bättre och man har jämfört och den spöar si och den spöar så...

Mycket snack på nätet blir det. Det är en extra dimension i jämförandets och letandets konst och man blir ju också rikligt belönad i forumgängen om man sällar sig till kören. Det kan ju helt enkelt inte gå fel, eftersom priset är så lågt. Att Thor och 400:an blir nummer 1-testobjekten är i den vinkeln fullständigt naturligt.

Själv har jag lyssnat på en radda riktiga sunk-konstruktioner (ljudmässigt alltså) med vackert skal och "rätt" hifi-attribut från Kina. Och några riktigt bra såklart. (tänker inte nämna vare sig plus eller minus) Men en GENERELL slutsats blir omöjlig att dra till Kina hifins fördel annat än att man i de flesta fall får vad man betalar för och några gånger blir det väldigt bra. Precis som med all annan hifi.

Sen finns ju samma gäng som alltid berättar hur dåliga kinesiskt tillverkade produkter är, vilket mervärde det ger att betala lite (eller mycket) extra för väst registrerade märken.

Tror någon skrivit det tidigare i tråden, man ska inte tro allt man läst eller hört...

Link to comment
Share on other sites

Gnäll ? Jag upplever inte gnäll, utan folk delger sina intryck, alla kan inte tycka lika. En del älskar exempelvis Krells ljudbild o andra inte. Vi får inte glöma att vi som är på dessa sidor är vanliga HiFi intreserade människor och inga repotrar

Ta till exemper kav 400, i USA kostar den ca: 18-20 000 kronor, Krell har byggt den för att jämföras med andra produkter i ungefär samma prisklass, och dom har nog inte haft en tanke på att den skall jämföras med förstärkare som kostar 37-40 000.

När denna Krell kommer till Sverige kostar den runt 37-40 000 kronor om jag inte missminner mig, vad jämförs den med då ?

Link to comment
Share on other sites

Ta till exemper kav 400, i USA kostar den ca: 18-20 000 kronor, Krell har byggt den för att jämföras med andra produkter i ungefär samma prisklass, och dom har nog inte haft en tanke på att den skall jämföras med förstärkare som kostar 37-40 000.

När denna Krell kommer till Sverige kostar den runt 37-40 000 kronor om jag inte missminner mig, vad jämförs den med då ?

Hur kan en resa över atlanten göra att en förstärkare kostar dubbla pengarna här?Visst har vi moms och tull osv,men för den höjningen måste de dessutom skicka paketen i första klass!

Link to comment
Share on other sites

Hej Mangew. Bara väntade på dig. Detta är en allmänt hållen diskussion och min skrivning var inte syftad åt ditt håll. Vi har ett hifiliv här nere också med många kinesiska produkter. Låt oss gå vidare i det teoretiska.

Kent n: Jag tror jag förstår hur du menar men å andra sidan så har nog inte krell TÄNKT att de skall göra en produkt som skall jämföras just i det prisintervallet? Klart den är billigare på världens största hemmamarknad. Klart den blir dyrare omgjord till 240 volt och skeppad till ett litet land. Hur mycket dyrare kan man alltid diskutera. Skulle du tycka att det var OK om den kostade 20 i USA och 30 i sverige? Eller 29? Var går gränsen? För just dig alltså? Eller är du inte spekulant och gillar att fundera på prisskillnader i största allmänhet. Det är en betydande skillnad att slanta upp 30 eller 35 egna tusenlappar till en lokal handlare jämfört med att handla direkt från andra sidan jorden. När det inte bara är teori alltså. För en del känns det dyrare alternativet klockrent mycket bättre. För andra inte. Men de flesta som ändå inte köper den typen av produkt tycker alltid att det är för dyrt och uppåt väggarna.

Vi skulle efter det tankesättet sälja 10 gånger så många Bladelius Freja 2 här hemma. ALLA skulle egentligen köpa den. 24 500:- här, 40 000:- i England, 50 000:- i Japan. Nu är vi billigast i hela världen just i sverige på Bladelius men det gör inte märket automatiskt till bästa köp för alla.

Hoppas jag inte upprör någon med att finnas i diskussionen, det är inte tänkt så.

mvh

.

Link to comment
Share on other sites

Om vi bara för ett ögonblick lägger tycke, smak och teknisk kvalitet åt sidan.

Såklart är priset mycket viktigt för mig och många andra.

Men jag tycker att det känns mycket viktigt att ha någon att vända sig till här hemma omkring (Sverige) om jag skulle få något problem med grejorna, det tycker jag är värt en viss mer kostnad. Jag tycker inte att det känns lockande att behöva börja jaga firmor på andra sidan jorden när/om jag får problem. Tryggheten när man kör in på firman hemma omkring, snackar med killarna man brukar snacka med, lånar hem en apparat medan den egna är på service, osv. Det tycker jag är värt mycket.

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

Hej Mangew. Bara väntade på dig. Detta är en allmänt hållen diskussion och min skrivning var inte syftad åt ditt håll.

Och du blir inte alls ledsen...Tar inte åt mig personligen av sånt du skriver Ingo.

Det enda jag kan tillföra tråden är att jag provat den ena av förstärkarna som anses vara någon referens i denna tråd, Thor och den var inget jag hade bytit min kinesiska förstärkare jag hade då mot.

Just nu har jag två tunga paket på väg hem från kina, förpackade i fint glänsande förpackning med innehåll utan värde och funktion. Ska fungera ihop med den 3:e lådan jag fick hem i veckan...lika fint förpackad lika lite innehåll.

Link to comment
Share on other sites

"kent_n"

Precis, negativ kritik upplevs ofta som "gnäll" av de som INTE

har samma uppfattning.

Speciellt om man sitter med en dyrinköpt stärkare och känner

lite osäkerhet om stärkaren verkligen ÄR värd sitt pris, då är

det inte roligt att höra och läsa en massa negativt.

Likadant om man sitter med en produkt som man är supernöjd

med, ja då har man oxå svårt att höra eller läsa negativ kritik

För visst blir vi påverkade av kritik, både från den etablerade

hifi-pressen och från privata omdömmen.

Men precis som du skriver, vi har olika ideal och uppfattningar

och det är bara att acceptera, även om det är svårt ibland. :)

"mangew"

Helt rätt, "Kina"-tillverkade produkter fullständigt väller in över

gränserna, dels med hjälp av etablerade hifi-återförsäljare och

dels genom en säkert mkt stor och ökande privatimport.

Självklart ÄR detta ett stort hot mot de etablerade hifibutikerna.

Dels för att mkt av de "Kina"-tillverkade produkterna är enormt

prisvärda och dels har det blivit så mkt lättare att privatimportera

via internet, vilket oxå gör att beg-handeln även kan öka och

underlättas.

Ett bra exempel är Accuphase som inte längre verkar ha några

fasta priser hos hifi-handeln i Sverige, utan priset förhandlar

man om, men det har väl inget med den ökade privatimport att göra

..he..he.. :)

"Sladd"

"Om man köper en billigare förstäkare än Thor och Krell, så ingår

det i den moderna "lågt pris är alltid bättre köp" mytologin"Skrev du.

Ja, ingen blir gladare än jag när det stämmer och jämför man "Kina"

mot "Väst" -hifi så ökar chanserna att uttrycket håller.

"Mycket snack på nätet"Skrev du.

Det är väl det vi håller på med just nu eller ?

Just på denna tråden så verkar det som att man bör sälla sig till de som

tror att "ju dyrare desto bättre" och de etablerade märkena ÄR bäst.

Det kan ju aldrig bli fel att investera i ett gammalt beprövat märke.

Själv har jag faktiskt INTE hört något direkt "sunkigt" från Kina den sista

tiden, utan tvärt om bara blivit positivt överraskad.

Däremot så har jag upplevt flera "väst"-märken "sunkiga" i jämfört med

ett par olika "Kina"-produkter, vilket borde vara enormt positivt för oss

konsumenter, så länge nu det varar..... :)

Link to comment
Share on other sites

Accuphasepriserna är ett bra exempel på något helt annat. Samma vara extremt olika pris.

Vi har mött detta förhållande med en inte alls "förhandlingsbar" prislista (det måste vara önsketänkande :) ) där vi ger samma låga pris fast i svensk butik om man accepterar samma villkor vad betalning beträffar som om man köpte från Hong Kong.

Konkurrans på lika villkor, har alltid varit bra.

mvh

.

Link to comment
Share on other sites

Hur kan det komma sig att så många amerikanska produkter generellt blir så mycket dyrare efter en resa över atlanten?Någon som kan och har viljan att förklara det för mig?

Visst.Sverige har 230 v men det har en mängd andra EU länder också.Så kostnaden kan knappast ligga där.

Samtidigt kan man inte undgå att se vad europeiska produkter kostar i det stora landet i väst.Där rör det sig knappast om några fördubblingar i pris.

Link to comment
Share on other sites

Efter som Kina märkena berörs lite i tråden, så kan väl jag skjuta till lite tycke och smak.

Jag hade tidigare en rör anläggning samtidigt som min nuvarande huvud anläggning, fast så klart i ett annat rum. Den bestod bla av två st mono block, Shanling SP-80C, sacd/cd spelaren Shanling SCD-T200C samt ett par Martin Logan elektrostater. Och jag tyckte att det lät riktigt mysigt, ett härligt mjukt, tillbakalutat, avslappnat ljud, jag gillade det i alla fall.

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

Accuphasepriserna är ett bra exempel på något helt annat. Samma vara extremt olika pris.

Vi har mött detta förhållande med en inte alls "förhandlingsbar" prislista (det måste vara önsketänkande :) ) där vi ger samma låga pris fast i svensk butik om man accepterar samma villkor vad betalning beträffar som om man köpte från Hong Kong.

Konkurrans på lika villkor, har alltid varit bra.

mvh

.

Mmm..ok..ett bra initiativ för att kunna ge de Svenska konumenterna bra produkter till

så låga priser som möjligt.

Min filosofi har under ca 30-års hifi-intresse alltid varit, så mkt välljud för så lite pengar

som möjligt. Det har liksom blivit lite av en hobby i sig att hela tiden byta och trixa bland

anläggningarna för att få ut det mesta för så lite slantar som möjligt.

Man är ju trots allt "bara" en vanlig knegare.he..he..

Så mina erfarenheter under dessa år är helt klart att hög prislapp INTE alls behöver vara

närmaste vägen till det optimal ljudet. Givetvis ÄR det så många gånger, men absolut INTE

alltid, långt ifrån och just detta fenomen märker jag av mer och mer eftersom konkurransen

hårdnar.

På 70-80-talen var det mer utmärkande att man fick vad man betalade för. :)

Tyvärr så kanske mina inlägg i denna tråden inte alltid gagnar den Svenska Hifi-handeln och

det måste jag beklaga, för Svensk Hifi-handel behövs verkligen, speciellt då butiker som

du själv representerar, med ett fantastiskt kundbemötande och service som ett signum.

Jag har faktiskt ALDRIG hört något negativt om Hifi-Consult. :):)

Samtidigt så vill jag ju dela med mig av mina erfarenheter och det får väl bli till "snåljåpar"

som jag själv..he..he.. :D

Link to comment
Share on other sites

Håller verkligen med dig där Otto !

Jag har också haft hifi som hobby de senaste drygt 30 åren.

Och jag tycker precis som du, att trixandet är en stor del av det hela, och kanske speciellt kul tackvare att man tillhör samhällets gräsrötter :) , man kan liksom inte bara gå in i butiken och utan förbehåll plocka till sig grejor !

Man byter ett par kablar, man ändrar lite på högtalarna, testar ett närfilter, efter en del sparande så hämtar man hem den nya stärkaren, osv !

Himla kul är det i alla fall, tycker jag ! :):)

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

Håller verkligen med dig där Otto !

Jag har också haft hifi som hobby de senaste drygt 30 åren.

Och jag tycker precis som du, att trixandet är en stor del av det hela, och kanske speciellt kul tackvare att man tillhör samhällets gräsrötter :) , man kan liksom inte bara gå in i butiken och utan förbehåll plocka till sig grejor !

Man byter ett par kablar, man ändrar lite på högtalarna, testar ett närfilter, efter en del sparande så hämtar man hem den nya stärkaren, osv !

Himla kul är det i alla fall, tycker jag ! :):)

//-- Tompa --

Trevligt, man brukar ju säga: "det är inte målet som är det viktigaste utan vägen dit"

och hifi-intresset är ju bara en enda lång väääg, så visst är det skoj..oj..oj..oj :):)

Link to comment
Share on other sites

"det är inte målet som är det viktigaste utan vägen dit"

Där ligger själva terapivärdet kan man säga och det finns nog fortfarande ingenting som kan få mig så absorberad som exempelvis en högtalarinvinkling... :) Detta gäller ju många vitt skilda fritidsintressen och det är alltid svårare att förstå intensiteten om man inte själv är indragen. Pysslade för ett antal år sedan med kanariefågelodling :cool: och jag kan lova att entusiasmen i denna starkt nischade verksamhet ställer sig över alla historiska och politiska gränser.

Link to comment
Share on other sites

Där ligger själva terapivärdet kan man säga och det finns nog fortfarande ingenting som kan få mig så absorberad som exempelvis en högtalarinvinkling... :) Detta gäller ju många vitt skilda fritidsintressen och det är alltid svårare att förstå intensiteten om man inte själv är indragen. Pysslade för ett antal år sedan med kanariefågelodling :cool: och jag kan lova att entusiasmen i denna starkt nischade verksamhet ställer sig över alla historiska och politiska gränser.

Om inte annat så saknas djupbas helt hos kanarifåglar :D

Link to comment
Share on other sites

Visst är det skoj med hifi och visst är det roligt att uppgradera ibland,men jag försöker att undvika att uppgraderingarna blir ett självändamål.Om jag inte är riktigt nöjd med något så är det ok att leta uppgraderingar för mig.Detta försöker jag att rätta mig efter,men det kan vara nog så svårt när man får en släng av uppgraditis!Har försökt att börja prioritera musiken mer och uppgraderingar inom den delen tar däremot aldrig slut...

Link to comment
Share on other sites

Om inte annat så saknas djupbas helt hos kanarifåglar :D

Hahahaha, där fick du till det !! :D:D:D

Frugan har en sån här jala Nymf-Parakit i köket ! :(

Å den fa.... har hängt med i snart 20 år, och när han stämmer upp i sitt höga C, i runt 1758 db, ja det knäcker vilken hifi diskant som helst !! :)

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

Hur kan det komma sig att så många amerikanska produkter generellt blir så mycket dyrare efter en resa över atlanten?Någon som kan och har viljan att förklara det för mig?

Visst.Sverige har 230 v men det har en mängd andra EU länder också.Så kostnaden kan knappast ligga där.

Samtidigt kan man inte undgå att se vad europeiska produkter kostar i det stora landet i väst.Där rör det sig knappast om några fördubblingar i pris.

Jag gör ett försök ...

I USA och Kanada behöver Krellsäljare inte ligga på några lager. De har en på hyllan och vid försäljning skickas apparaten direkt från Krell. Det innebär också att Krell inte behöver några mellanhänder i Nordamerika.

240 volt har redan berörts.

Marknadsföringskostnader till 9 miljoner är kostsammare än till 330 miljoner på så sätt att Nordamerika kan räkna med att sälja fler prylar per insatt marknadsföringskrona.

Momsen i New York är 8 %, i Kanada 13,5 %, i Sverige 25 %

Fraktkostnader ...

Sverige har en helt annan konsumentlagstiftning där Du garanteras någon form av garanti. I USA/Kanada får Du betala för den typen av garantier.

Returer och reparationer. En återförsäljare måste räkna med oönskade kostnader.

Fraktkostnader i Sverige är dyra, långa avstånd (även i USA) men mindre population, vilket påverkar fyllnadsgraden i bilarna negativt.

Vid större volymer kan ett företag klara sig med lägre marginaler. Andel fasta kostnader sjunker s a s.

Prispolitik från Krell till Audionord. Vi har ingen aning vilka rabatter Krell ger till sin export.

Kunders värdering av märket. Jag är helt säker på att om Krell inte säljer så justeras priset.

Osäkerhet kring kurser. Ingen vill göra kursrelaterade förluster varför man brukar säkra dessa i terminer om 6 månader.

I USA har man 1-2 veckors semester, i Sverige 5. Det är inte gratis.

Ovan sagda gäller naturligtvis även andra prylar från USA, t ex McIntosh som kostar 30-40 % mindre här (jag bor i Kanada).

Detomvända gäller också. Har sett Audio Physics högtalare här som kostar drygt 30-40 % mer än i Europa. T+A's rörförstärkare som jag tror kostar omkring 55 000 i Sverige kostar 75 000 här. Vin är 30 % dyrare i Canada än i Sverige, vanlig standardost kostar drygt 120-150:- kg i Canada, i Sverige drygt 65:-. Bilar och bensin skall vi inte tala om ...

I detta avseende finns ingen rättvisa. Du som konsument har dock valfrihet, om Du tycker Krell är för dyr, köp något annat. Det går inte att sitta i Sverige och jämföra med USA. Sverige är en marknad och man får utgå från marknadssituationen där. Om man vill ha USA-priserna kan man ju alltid flytta hit, men då får man ta allt det andra också. Man måste se till helheten på en marknad.

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Gnäll ? Jag upplever inte gnäll, utan folk delger sina intryck, alla kan inte tycka lika. En del älskar exempelvis Krells ljudbild o andra inte. Vi får inte glöma att vi som är på dessa sidor är vanliga HiFi intreserade människor och inga repotrar

Allt är inte gnäll, Kent, framför allt inte på Euphonia.

Att delge personliga intryck och argumenten för detta är väl som det skall vara. Men om det svänger över till en missunsamhet där man sätter sig själv på peidistalen och utger sig för att vara referensen om vad som är rätt och fel här i livet, då blir det fel. Undertonen kan då lätt bli att "Du inget begriper". Resultatet av den typen av inlägg blir istället att människor går i försvar, vilket leder till en eskalerad debatt med tvivelaktiga ordval.

Respekt och ödmjukhet är bra ledord i en debatt. Behandla andra som Du själv vill bli behandlad, är en annan bra devis. Detta gäller även "vanliga" människor i det dagliga umgänget.

Bebop

Link to comment
Share on other sites

Respekt och ödmjukhet är bra ledord i en debatt. Behandla andra som Du själv vill bli behandlad, är en annan bra devis. Detta gäller även "vanliga" människor i det dagliga umgänget.

Precis, det är tyvärr detta som saknas hos de som sågar andras produkter. Har du lagt ut mycket pengar på en produkt svider det hårt när den kritiseras, vill det sig illa tappar varan också sin glans. Detta gäller dock inom alla områden, stora investeringar medför gärna en sårbarhet. Särskilt gäller detta oss osäkra nybörjare, toleransen mot andras åsikter ökar i takt med erfarenheten. Ett negativt utlåtande från någon med erfarenhet tar väldigt hårt.

Acceptansen ute bland folk är väl inte skyhög. Många är de som delar ut en osynlig dumstrut när man yppar vad man lagt ut. Att då kritiseras av de egna "hifivännerna" som ska dela ens intresse är mycket tråkigt.

Dock är vi väl alla rörande överens om sådant trams inte existerar här. En samlingplats med trivsam stämning där vi med utpräglat ljud/musik-intresse kan ventilera, diskutera och dela med sig av erfarenheter. Det är Euphonia Audioforum det. Skål//Erik :clown:

Link to comment
Share on other sites

Dock är vi väl alla rörande överens om sådant trams inte existerar här. En samlingplats med trivsam stämning där vi med utpräglat ljud/musik-intresse kan ventilera, diskutera och dela med sig av erfarenheter. Det är Euphonia Audioforum det. Skål//Erik :clown:

Instämmer! Euphonia är verkligen en fridfull oas. :app:

Link to comment
Share on other sites

Dock är vi väl alla rörande överens om sådant trams inte existerar här. En samlingplats med trivsam stämning där vi med utpräglat ljud/musik-intresse kan ventilera, diskutera och dela med sig av erfarenheter. Det är Euphonia Audioforum det. Skål//Erik :clown:

Instämmer !! :):app::)

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

Frugan har en sån här jala Nymf-Parakit i köket ! :(

Å den fa.... har hängt med i snart 20 år, och när han stämmer upp i sitt höga C, i runt 1758 db, ja det knäcker vilken hifi diskant som helst !! :)

Jag skall inte fördjupa mig i kanariefågelhobbyn för då blir det kanske massflykt från Euphonia men i stora drag uppdelas verksamheten i tre riktningar; sångkanarier, färgkanarier och formkanarier. Vilka diskussioner som därmed uppstår är ju inte så svårt att lista ut... :D

Link to comment
Share on other sites

Jag saknar min 400:a :blush

Innan 400:an hade jag Electrocompaniet AW250 R + 4.7 efter Krellen provade jag Lavardin IS och nu sitter jag med BAT VK 300 SE. Alla är bra maskiner som haft lite olika karaktär men de starka sidorna har varit trevliga hos samtliga. Pondusen hos Electrocompaniet var bättre, Lavvan levereade grym dynamik på låg lyssningsnivå, men poängen är att slog man ut allt bra/dåligt och skapade någon slags medelsnitt av kvaliteter så vinner 400:an av dessa förstärkare som jag har erfarenhet av. Jag har också läst en del negativt om denna förstärkare och förstår det faktiskt inte.....

Link to comment
Share on other sites

Jag gör ett försök ...

I USA och Kanada behöver Krellsäljare inte ligga på några lager. De har en på hyllan och vid försäljning skickas apparaten direkt från Krell. Det innebär också att Krell inte behöver några mellanhänder i Nordamerika.

240 volt har redan berörts.

Marknadsföringskostnader till 9 miljoner är kostsammare än till 330 miljoner på så sätt att Nordamerika kan räkna med att sälja fler prylar per insatt marknadsföringskrona.

Momsen i New York är 8 %, i Kanada 13,5 %, i Sverige 25 %

Fraktkostnader ...

Sverige har en helt annan konsumentlagstiftning där Du garanteras någon form av garanti. I USA/Kanada får Du betala för den typen av garantier.

Returer och reparationer. En återförsäljare måste räkna med oönskade kostnader.

Fraktkostnader i Sverige är dyra, långa avstånd (även i USA) men mindre population, vilket påverkar fyllnadsgraden i bilarna negativt.

Vid större volymer kan ett företag klara sig med lägre marginaler. Andel fasta kostnader sjunker s a s.

Prispolitik från Krell till Audionord. Vi har ingen aning vilka rabatter Krell ger till sin export.

Kunders värdering av märket. Jag är helt säker på att om Krell inte säljer så justeras priset.

Osäkerhet kring kurser. Ingen vill göra kursrelaterade förluster varför man brukar säkra dessa i terminer om 6 månader.

I USA har man 1-2 veckors semester, i Sverige 5. Det är inte gratis.

Ovan sagda gäller naturligtvis även andra prylar från USA, t ex McIntosh som kostar 30-40 % mindre här (jag bor i Kanada).

Detomvända gäller också. Har sett Audio Physics högtalare här som kostar drygt 30-40 % mer än i Europa. T+A's rörförstärkare som jag tror kostar omkring 55 000 i Sverige kostar 75 000 här. Vin är 30 % dyrare i Canada än i Sverige, vanlig standardost kostar drygt 120-150:- kg i Canada, i Sverige drygt 65:-. Bilar och bensin skall vi inte tala om ...

I detta avseende finns ingen rättvisa. Du som konsument har dock valfrihet, om Du tycker Krell är för dyr, köp något annat. Det går inte att sitta i Sverige och jämföra med USA. Sverige är en marknad och man får utgå från marknadssituationen där. Om man vill ha USA-priserna kan man ju alltid flytta hit, men då får man ta allt det andra också. Man måste se till helheten på en marknad.

Bebop

Mitt i prick.

Mot slutet av nittiotalet var jag inne i en Miamibutik och studerade prislappar på mina egna prylar från Classé och det var väl inte den resans mest uppmuntrande läsning... :angry: :) Samtidigt fanns där japansk och europeisk hifi som var betydligt dyrare än jag var van vid så det jämnar nog ut sig på det stora hela.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...