Adagio Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Varför? Det gäller inte detta forum där alla verkar respektera andras smak och val. På en del andra forum har frågaor av typen "varför finns det X antal Krell 400xi till salu samtidigt..." spårat ur i smutskastning av både Krell och Audionord. I dessa trådar har det gnälts över vilka kassa förstärkare 400an är och att den minsan inte klarar det ena eller andra på pappret. Jag undrar om dessa personer överhuvudtaget lyssnat till maskinen ifråga eller bara konstaterat vissa mätdata, visst ligger distortionen högre än vad man är van att se från Krell, men samtidigt är den ju lite varmare i klangen än vad man tidigare förknippat med denna firma. Jag är stormförtjust fortfarande och ser ingen egentlig anledning att byta/uppgradera till maffigare Krellar, mina högtalare kräver inte mer än vad "babykrell" klarar av. Varför denna smutskastarkampanj? Quote
Guest Peo Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Jag har inte hört den speciellt mycket själv, bara någon minut, och då i en setup som behövde något kraftigare. Jag tror säkert att den kan göra gott ifrån sig i rätt miljö. Jag skulle gissa på att det är många som vill ha den, ser vad den kostar i USA och sedan ser vad den kostar här.. Sådant kan göra vissa människor mindre glada. Så, hade prisbilden varit likadan här som i USA hade den säkerligen fått mycket bättre mottagande! I den prisklassen står den sig med all säkerhet riktigt bra. Här i Europa finns det mycket i den prisklassen som är riktigt bra, och frågan är om den kan konkurrera där? Jag vet som sagt inte, men jag misstänker att det är här pudeln ligger och gosar. Quote
Timbre™ Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Varför denna smutskastarkampanj? En anledning kan vara att försöka sänka priserna på begagnatmarknaden i eget intresse. Om du jämför med den Krell/Audio Research-tråd som pågår just nu så tycker jag att det är ett skolexempel på en nyanserad debatt där olika erfarenheter kan mötas utan att gå på kollisionskurs. Quote
Tompa Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Hej på er ! Smutskastning och pajkastning finns det ju speciella forum som sysslar med. Jag har inte varit medlem så länge i just detta forum, men har betydligt längre erfarenhet av andra. Och just detta forum tycker jag håller en härlig nivå för det mesta. Meningen är väl att vi ska ge varandra info, tips och hjälp inom, i detta fallet hifi, vilket vi alla här har som gemensamt intresse, hoppas jag Om vi lämnar den rent tekniska uppbyggnaden för en stund, så är väl hifi inte direkt en fråga om rätt eller fel, min erfarenhet säger mig att hifi, precis som musik, bygger på tycke och smak, inte rätt eller fel. Hifi går kanske att likna lite med oss folk i allmänhet, man tycker inte om alla, och är självklart själv inte omtyckt av alla. Jag har testat en hel del Krell utrustning, och det är inte alls min smak, och det gäller flera andra stora/mindre tillverkare, men med det säger jag absolut inte att det är dåliga grejor, det faller bara inte just mig i smaken. Den anläggningen som jag spelar på är det med all säkerhet en del som säger, nja, de vete fa… Men den tilltalar mig, och det är ju det som gäller för mig. Så jag skulle villa säga till de som tar illa vid sig av att deras utrustning kritiseras, ”släpp det, du har ju köpt din utrustning i första hand för din skull, ingen annans”. Mitt förslag är, vi kan väll hålla oss till att informera varandra, tipsa och hjälpa varandra, eller vad tycker ni ?? :cool: Mvh//-- Tompa -- Quote
Bebop Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Varför? Det gäller inte detta forum där alla verkar respektera andras smak och val. På en del andra forum har frågaor av typen "varför finns det X antal Krell 400xi till salu samtidigt..." spårat ur i smutskastning av både Krell och Audionord. Tyvärr måste jag ge dig rätt att det förekommer den här typen av uttalanden, vilket jag ser som bristande respekt för olika smaker. Jag har sett liknande debatter mellan Nikon/Canon, mellan B&W och Focal, mellan rör och transistorer etc. För att inte tala om bilar. Bristande respekt och otrevliga påhipp beskriver avsändaren i all sin nakenhet, inte mottagaren. Med åren har jag accepterat detta som en del av livet och bryr mig inte särskilt mycket längre. Åtminstone försöker jag det, vilket är en av anledningarna att jag idag endast deltar på Euphonias forum. Bebop Quote
Timbre™ Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Mitt förslag är, vi kan väll hålla oss till att informera varandra, tipsa och hjälpa varandra, eller vad tycker ni ?? :cool: Framförallt om man kommer på nåt eller har gjort något misstag så är ju det värdefullt att ta del av och det måste inte handla om inköp av prylar. Quote
Guest johan Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 smack o tycke gäller väl antar jag. Brukar inte bry mig så mycket om sådana trådar Quote
chiefstefan Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Hej på er ! Smutskastning och pajkastning finns det ju speciella forum som sysslar med. Jag har inte varit medlem så länge i just detta forum, men har betydligt längre erfarenhet av andra. Och just detta forum tycker jag håller en härlig nivå för det mesta. Meningen är väl att vi ska ge varandra info, tips och hjälp inom, i detta fallet hifi, vilket vi alla här har som gemensamt intresse, hoppas jag Om vi lämnar den rent tekniska uppbyggnaden för en stund, så är väl hifi inte direkt en fråga om rätt eller fel, min erfarenhet säger mig att hifi, precis som musik, bygger på tycke och smak, inte rätt eller fel. Hifi går kanske att likna lite med oss folk i allmänhet, man tycker inte om alla, och är självklart själv inte omtyckt av alla. Jag har testat en hel del Krell utrustning, och det är inte alls min smak, och det gäller flera andra stora/mindre tillverkare, men med det säger jag absolut inte att det är dåliga grejor, det faller bara inte just mig i smaken. Den anläggningen som jag spelar på är det med all säkerhet en del som säger, nja, de vete fa… Men den tilltalar mig, och det är ju det som gäller för mig. Så jag skulle villa säga till de som tar illa vid sig av att deras utrustning kritiseras, ”släpp det, du har ju köpt din utrustning i första hand för din skull, ingen annans”. Mitt förslag är, vi kan väll hålla oss till att informera varandra, tipsa och hjälpa varandra, eller vad tycker ni ?? :cool: Mvh//-- Tompa -- Quote
chiefstefan Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Ja jag sitter här å dricker ett par öl. Jag ville att det förra skulle varit med i mitt svar,men vi lever efter olika klockor så ursäkta mitt svar mitt i natten.. Att jag gick med i detta forum var för att det inte låg någon prestige i debatterna utan att man var vad man var med sina anläggningar. Skulle kunna få hjälp med spörsmål,anläggningar . Inte vad som stod hemma på hyllan. Sen om man kommit till en viss gräns så skall man inte klanka ner på andra,det har har jag upplevt på andra forum att jag har detta så jag är bäst... Alla har sin smak,sin budget,vill uppgradera. T.e.x. Om man frågar vad tycker ni om dessa högtalare.... så vill man inte ha svaret att det är alltid bäst att lyssna hemma. Det vet nog de flesta(man kanske inte har möjlighet eller bor helt enkelt för långt ifrån.....Utan man vill ha vad de andra i forumet tycket .... Så tillbaka till killen med Krellen.... Tagga ner. Jag personligen har aldrig lyssnat på en Krell men det finns säkert andra prylar som är likvärdiga eller bättre beroende vad du vill ha.. Själv har jag en Pioner Ax-10i-S , Onkyo dv-sp 800 , Marants 8400 cd, Monster 5100 nätfilter, Sharp Aquis Lcd Tv., AAD S-serie högtalare, Infinty Kappa sub med lite olika kablar typ audio quist , van den huel, monster och med genomgående supra nätkontakter plus Supra ply 3,4 Högtalaresladdar. Just nu är jag nöjd men man kollar ju alltid om man kan göra förbättringar, det är så jag ser det. Man läser olika forum tidningar , får tips.. Sen det jag uppskattar här är det att man får allt från musik till.....ja det mesta kan diskuteras, som jag ser det och hoppas utan prestige om vad som står i hyllan eller musiksmak Så vad jag ville komma fram till var nog att jag håller med föregående talare men det tog sin lilla tid.. Stefan Quote
matte76 Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Jag har inte lyssnat på Krell 400 själv, men kan konstatera att den är MYCKET vanlig på begagnatmarknaden (Hifimagasinet). Vad det beror på vet jag inte. Antagligen är folk inte nöjda med den, kanske pga felmatchning? Har läst i en del annonser att säljaren byter pga övergång till rör. Krellen ska ju spela ganska neutralt och analytiskt, felmatchar man kanske det blir för ljust och vasst? Däremot ska den passa perfekt till tex Sonus Faber. Quote
Engelholm Audio Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Med åren har jag accepterat detta som en del av livet och bryr mig inte särskilt mycket längre. Bebop Fantastiskt formulerat. Quote
Absolute Audio Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Det är nog många som får mersmak och vill uppgradera. Sen finns det nog oxå några som är importerade i hopp om att göra sej en hacka. Quote
matte76 Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Sen finns det nog oxå några som är importerade i hopp om att göra sej en hacka Så kan det nog vara. Krell ska ju vara betydligt billigare i hemlandet USA. Quote
sladd Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Adagio: Visst är det onödigt. Men tror också det är handlar om trender. Igår Bladelius, idag Krell, i morgon någon annan? Man går på den som verkar ha lyckats just för året. Unga män med dator, händer samma oavsett om det handlar om bilar, hifi eller träbåtsrenovering... Matte: SÅ många 400 är inte sålda. Tror det handlar om osäkra bytare som eldar pengar på accord för att köpa "rätt" nästa gång, och nästa, och nästa. En fråga om mognad. Antingen tar man sin hobby på allvar, kliver in och beslutar vad man själv gillar och varför. Eller så fortsätter man elda pengar för att "man hört" något. mvh . Quote
Otto Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Hej "Adagio" ! JAG är övertygad om att svaret på dina funderingar ligger i ökad prismedvetenhet hos oss hifi-konsumenter. Skillnaden på ekonomiskt ofördelaktig import av Amerikansk-tillverkad hifi jämfört med lågpris-hifin från bl.a Kina, gör ju givetvis att fler och fler helt enkelt byter ut den överprissatta hifin mot den så mkt billigare, som dessutom kvalitetsmässigt bara blir bättre och bättre. Jag själv har gått från "mycket dyr" "märkes"-hifi till "Kina"-tillverkad elektronik och är enormt nöjd och inser att de etablerade hifi-tillverkarna från väst har ett jätteproblem att "brottas" med. På kort sikt är detta givetvis fördelaktigt och spännande för oss konsumenter, men vad det innebär på lång sikt...jaa det återstår att se... Vi ser oxå att nyetablerade hifi-säljare mer och mer satsar på "Kina"-hifin och JAG är absolut INTE förvånad. Det som upplevs som "pajkastning" mot Krell är nog bara början och det gäller givetvis inte bara Krell utan hela den överprisatta "väst-hifin". Men givetvis finns det alltid konsumenter som betalar 2 000:- för en flaska rödvin. Quote
Timbre™ Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Men givetvis finns det alltid konsumenter som betalar 2 000:- för en flaska rödvin. Det finns säkert även konsumenter som står över rödvinet för att köpa sig en Krell. Dagens Kina kanske kan jämföras med sextiotalets Japan när det gäller att slå sig in på etablerade marknader... Läste att Japan skickade studenter till USA och Europa för att studera konsumtionsvanor och varor. Idag har ju Japan samma produktionskostnader som vi har och det kommer kanske även att gälla Kina framöver... Quote
sladd Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Om 2000:- för en flaska rödvin anses inte ge något mervärde så håller jag helt med dig Otto. Det vore ju korkat att köpa något dylikt, så dyrt som det är. Nä, fram för desertvin, det har mest posent i förhållande till prislapp mvh . Quote
Adagio Posted January 5, 2007 Author Posted January 5, 2007 Detta fenomen gäller inte bara Krell det finns ju andra som får sin dos, hursomhelst är det skönt att medlemmarna på detta forum alltid har en ödmjuk och tolerant inställning. Jag har gjort misstaget att vid några tillfällen skriva ett inlägg i någon intressant tråd på ett annat forum och genast mötts av total spelad oförståelse typ "Öh, vad då timing eller mörk skriv så man förstår vad du talar om" till att bli kallad psykflumare som borde ta anstälning på en hifiblaska mm. Hur tusan ska man beskriva ljud. Hursomhelst är det väl helt onödigt att ta upp ämnet här, då det inte gäller detta forum men man blir faktiskt så besviken ibland. På ett annat lite trevligare forum diskuterar vi underlag till skivspelare just nu, tänker lägga upp en likanande tråd här då det säkert finns massor av spännade erfarenheter här. Quote
Tompa Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Ja, summa summarum, det är väl smak och tycke det handlar om, om det sen gäller hifi, musik, vin, det motsatta könet, bilar, you name it ! Just här, på detta forumet, så är det väl allas vårt olika tycke och smak gällande hifi och musik som förgyller det hela, hade ju inte varit så mycket att diskutera om vi alla hade tyckt samma !?! Det är ju i slutändan upp till var och en vad man prioriterar här i livet, vart man vill fokusera sin tid och sina pengar, någon på hus, någon på bil, någon på resor, och jag då på hifi och musik. Sen finns det ju så klart en liten klick lyckligt lottade som kan göra allt här i livet, dit hör dessvärre inte jag, men jag är en glad skit i alla fall !! Som en klok man sa en gång ”det är bara att gilla läget, ta situationen som den är, och göra det bästa av den”, man får lära sig att plocka russinen ur kakan så att säga !! //-- Tompa -- Quote
Engelholm Audio Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Hursomhelst är det väl helt onödigt att ta upp ämnet här, då det inte gäller detta forum men man blir faktiskt så besviken ibland.Klart man inte kan låta bli att känna sig uppgiven eller besviken, trots att man oftast stålsätter sig med "det är bara hifi-tankar". Dagens media bygger ju konflikt och heta känslor. Kvällstidningarna är ett överdrivet bra exempel men även våra hifi fora kan ståta med exempel, t.ex. dom mest infekterade, hetska debatterna är de trådar som "drar mest views", så att säga. Vill man ha lite storm i sitt liv är det ju en barnlek (i dubbel bemärkelse) att starta en tråd i ett kärt ämne och plötsligt har man sin egna dokusåpa att regisera. Ang just Krell KAV 400 är jag inte övertygad att den finns så ofta på beg-marknaden så att det är värt att höja ögonbrynen för. Den har sålts i förhållandevis många ex (för sin prisklass) och där förekommer säkert privatimporterade maskiner där säljaren önskar göra sig en hacka. Det är också tacksamt att hacka på "dom stora" och jag uppfattar att vissa individer älskar att sätta en nagel i ögat på vissa märken. Åh man är väl inte alltid guds barn själv... Quote
sladd Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Att föregå med gott exempel är såklart det allra bästa. Det kan vara ganska svårt ibland dock när vi som jobbar med hifi i princip alltid sägs försvara icke prisvärda produkter. Som Timbre påpekar är allt en tidsfråga. Kina har snart också mer normala löner och ett högre kostnadsläge. Då är de varorna överprissatta och bara idioter köper prylar från annat ställe än Indien. Eller Somalia. Själv har jag svårt för att sätta likhetestecken mellan lågt pris - bra köp. Apropå medier, såg i går kväll "du är vad du äter" med en galen programledare och för kvällen Bert Karlsson som gäst. Programidén är "det blir bra TV", dvs man visar vad som helst bara det drar tittare. Alltså visar man kostråd som blandat är bra men även ren rappakalja. Adera en dos förnedring om du är tjock och toppa det hela med pulver från stora vita plastbehållare som skall "öka förbränning" och va det nu är. Nåja, i avsnittet vill Bert karlsson rädda ett gäng glassbåtar som programledaren lagt ut tillsammans med annan skräpmat. I vanliga fall är deltagarna generade över allt skräp som TV dragit fram i ljuset. Nu skall de minsann ändra sig, bot och bättring. Inte Bert. Han vill alltså rädda glassbåtarna och springer in till grannen med dem för att de åtminstone inte skall förfaras. Efter springer programledaren och skriker med lidelsefull röst "inte BARNEN, inte BARNEN". Det hemskaste du kan göra med barn är alltså att ge dem glassbåtar. Sevärd TV men kanske inte som programledaren tänkt sig mvh . Quote
Otto Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Absolut, "Timbre" ! Du har med all säkerhet rätt när det gäller dina jämförelser mellan dagens Kina och gårdagens Japan-hifi-invasion över väst. Historien upprepar sig, som det brukar heta. Så då får vi i väst "suga" på lågprishifi-karamellen från Kina ett tag framöver, men säkert kommer även Kina-produktionen sakta anpassa sig till väst, med högre priser som följd och troligtvis med ett mkt snabbare förlopp än på Japanernas storhetstid. Tyvärr, är väl risken att en hel del "seriös" hifiproduktion i väst, med många eldsjälar inom hifi-branchen i helt enkelt inte kan konkurrera mot många gånger kanske mer eller mindre plagierade "Kina"-produkter. Men åter till den rena pajkasningen mot Krell. Jag har själv absolut ingen erfarenhet av Krell, har alltså aldrig ägt eller lyssnat på någon Krell-produkt någon längre stund. Likväl, så klingar namnet Krell negativt för mig, jag tänker på uttryck som "glaskross", "analytiskt", "omusikaliskt" och DYRT. Jag kan ju knappast vara ensam om att ha en så "förutfattad" mening om Krell, som jag bara kan ha fått genom samtal, recensioner och allt läsande på "nätet" under årens lopp. Priset på Krell, speciellt i Europa ÄR högt och då ställer ju givetvis konsumenter högre krav och många gånger kanske Krell har använts lite som en High-End reference och då upptäcks oxå en produkts fel och brister lättare, alla vill ju jämföras med och helst vara bättre. Man kan dra en liten parallell med vår "Blå-gula" Thor, som har höjts till skyarna i hifipressen, men får ta mkt stryk ute i stugorna, kanske lite samma fenomen som med krell. Det är helt enkelt INTE lätt att vara topprankad, man får räkna med att bli jämförd EXTRA mkt med andra produkter coh visst är det alltid trevligt att besegra en mästare och ett sådant resultat sprids ju givetvis fortare än om t.ex krell skulle låta bättre än en 2000:- hemmabioreciever, vilket bara skulle anses som självklart.....eller..he..he.. Quote
DODGE.RJ Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Jag har inte lyssnat på Krell 400 själv, men kan konstatera att den är MYCKET vanlig på begagnatmarknaden (Hifimagasinet). Vad det beror på vet jag inte. Antagligen är folk inte nöjda med den, kanske pga felmatchning? Har läst i en del annonser att säljaren byter pga övergång till rör. Krellen ska ju spela ganska neutralt och analytiskt, felmatchar man kanske det blir för ljust och vasst? Däremot ska den passa perfekt till tex Sonus Faber. Om man kollar lite extra noga på dom 400:or som säljs på Hifimagasinet så kan man se att det nästan hela tiden rör sig om två personer som kränger dessa och annan krell elektronik för tillfället. Man kan ju börja fundera vad det beror på... Quote
sladd Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Otto: Om man har köpt en billigare förstärkare än en 400:a eller en Thor så ingår det i den moderna "lågt pris är alltid bättre köp" - mytologin att säga att den var lika bra eller bättre och man har jämfört och den spöar si och den spöar så... Mycket snack på nätet blir det. Det är en extra dimension i jämförandets och letandets konst och man blir ju också rikligt belönad i forumgängen om man sällar sig till kören. Det kan ju helt enkelt inte gå fel, eftersom priset är så lågt. Att Thor och 400:an blir nummer 1-testobjekten är i den vinkeln fullständigt naturligt. Själv har jag lyssnat på en radda riktiga sunk-konstruktioner (ljudmässigt alltså) med vackert skal och "rätt" hifi-attribut från Kina. Och några riktigt bra såklart. (tänker inte nämna vare sig plus eller minus) Men en GENERELL slutsats blir omöjlig att dra till Kina hifins fördel annat än att man i de flesta fall får vad man betalar för och några gånger blir det väldigt bra. Precis som med all annan hifi. Jag säljer själv inte Krell men dina utsagor om hur märket låter är ungefär så fel det kan bli. Krell kan låta förföriskt och vackert. Eller kallt och hårt. Men inget av detta bor i själva märkets ljudsignatur. mvh . Quote
Absolute Audio Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Jag tror att hifi-producenterna i väst står säkra ändå. Prova googla på något high-end märke och upp kommer en massa Ryska & Kinesiska handlarsidor. I dessa länder växer det fram en överklass i en enorm fart och det är inte Kina produkter dom köper. Det finaste som finns i de länderna är ju produkter ifrån väst, spelar ingen roll om det är kläder, bilar eller hifi. Det ända sättet för väst produkter att tappa status är om medelklassen börjar konsumera dom och då har ju löneskillnaderna anpassats. Sen måste jag bara säga att jag har aldrig varit med om att man får mer än vad man betalar för....någonsin. Från Kina, Japan, USA, Ukraina, Månen... aldrig. Men jag kanske har haft otur. Största faran för hifimärken i väst är nog att dom börjar plagiera Kina. Flyttar all produktion och binder sej till oseriösa underleverantörer med dålig kvalitetskontroll. Då raseras varumärket snabbt, och blir uppköpt eller nerlagt. För att återknyta till Krell 400xi så är det en enkel produkt att hacka på eftersom den visar vad Krell, som är den stora drömmen för många, kan prestera på vanlig dödlig nivå. Och då blir nog många besvikna när det "bara" är en riktigt bra förstärkare och inte en FBI till en tiondel av priset. Quote
Adagio Posted January 5, 2007 Author Posted January 5, 2007 Helt sant sladd. Innan jag verkligen lyssnat till Krell viste jag hur de lät i nästan 10 år var jag övertygad via hörsägen mm att de var kyliga, analytiska, baspumpande öveprisatta monster. Tills en vän köpte sina första Krellar och jag tappade hakan, han körde på Nelson Pass innan så jag viste ju redan innan att det skulle bli glaskross. Hur fel kan man ha. Sen var jag Krellfrälst i allafall. Det är alltid svårt för firmor med grundmurade rykten på gott och ont, det är lättare att gilla en rockie, den lille killen ska man ju heja på. Det är inte schyst att heja på Imperiet i StarWars. Så är det innom hifi också. När firmor som Krell, Bladelius mfl lanserar sina "lågpris"modeller är det iofs självklart att de blir jämförelseobjekt. Men det som stör mig är när man hänvisar vilka dålika stärkare är genom att visa mätningar på det ena eller andra, det är ju ändå hur de låter som räknas. Visst tittar man på en mätning av 400xi så är det en hel skog av i huvudsak udda harmoniska deltoner, men THD+N är ju bara 0.08 i 8ohm och 0.07 i 2ohm. En annan synpunkt är de små kylflänsarna, i förhållande till den kraft den presterar. Vid vanlig användning vållar detta inga problem, om man inte har extremt lågohmiga högtalare och gillar att spela på ruskigt hög volym. Men om man är denna person tittar man väl inte på en dylik liten maskin den är ju sas inte någon option direkt. Quote
new order Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Hur ska man kunna diskutera ljudideal egentligen.Vem kan säga vad som är rätt eller fel? Det gäller personliga preferenser.Tycke och smak i mångt och mycket. Har hört Krell 400 låta väldigt bra och mindre bra i olika set ups och olika rum,men kan i ärlighetens namn inte varken hylla eller såga den för det.Har helt enkelt lyssnat på den för lite för att kunna bilda mig en uppfattning.Då är det bättre att ligga lågt. Men att Krell generellt är analytisk och omusikalisk är en fördom som definitivt inte stämmer.Denna fördom har åtminstone tidigare varit vanligt förekommande hos en lokal handlare som säljer ett visst skottskt märke. Håller i övrigt med Sladd här,helt och fullt. /n.o Quote
Hasse Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Nä, fram för desertvin, det har mest posent i förhållande till prislapp mvh . Får man då kanske rekommendera ett Sauternes-vin i high-end klassen till helgen;...... Ch. d´Yquem Vad gäller 400xi så är det nog en bra förstärkare, har själv alltför liten erfarenhet av den för att kommentera. Det jag tror folk retar sig på är det jämförelsevis höga priset i Sverige. Quote
Otto Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Får man då kanske rekommendera ett, i high-end klassen, till helgen: Ch. d´Yquem......... Varför high-end vin, när det "Krellar" av bra budgetviner Quote
erik_n Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Spontan tanke är att Krell KAV 400xi är en bra produkt och därför säljer bra, samtidigt som både marknadsföring och återförsäljarnät är välutvecklat. Finns väl också någon som köper Krell på grund av märkets status. Jag har själv inte lyssnat riktat på Krell utan enbart i för mig okända anläggningar och kan då inte avgöra märkets kvaliteter. //Erik Quote
Recommended Posts