Jump to content

Recommended Posts

Posted

Min cd håller på att bli lite trött och jag tänkte att det kanske kan vara dags att att byta vissa delar (laser tex) och då också passa på att "hotta upp" den smula. Är det någon som har några tips på vad som skulle kunna göras och om det är värt att lägga runt 3k på uppgraderingar/moddar/service istället för att köpa en ny (annan spelare)? Är grymt nöjd med den som den är nu borsett från att den hänger sig ibland men fungerar igen om den startas om. Om någon för övrigt vet vad som orsakar detta problem och om det går att fixa så skulle jag bli glad för den informationen.

/Robban

Posted

Kolla med Mattias Stridsbeck på Harmony Design. Jag är supernöjd med hans modifieringar och även hans Pre 906:a. I och för sig är det inte lasern han gjort något åt, men ändå. Hör med honom i alla fall. Det var ett tips åtminstone.

Jag köpte en ny Onkyo som han byggde om och sen satte han in en DAC med fi-fo i 906:an åt mig också.

Posted

Har faktiskt övervägt HD som du föreslår! Ska höra med honom när det blir dags. Hur skulle du beskriva förbättringarna (ljudmässigt) på din onkyo och hur mycket fick du ge?

Posted
Har faktiskt övervägt HD som du föreslår! Ska höra med honom när det blir dags. Hur skulle du beskriva förbättringarna (ljudmässigt) på din onkyo och hur mycket fick du ge?

Jag köpte hela rasket till ett paketpris. Alltså, moddning av Onkyon, DAC till 906:an. Jag köpte även spelaren av Mattias. Allt detta gav jag 11 000 kronor för. Onkyon lär väl ha dragit mer än hälften av den summan. Bara fi-fo till DACen kostar väl 3000 kronor. Men jag kan inte delsummorna, kolla på Harmony Designs hemsida.

Nu till ljudet! I förhållande till min tidigare Sony 930 så är det mer öppet och detaljerrikt (kanske i analytiskaste laget för en del) och mycket mer distinkt bas. Vad som kommer från spelaren respektive DACen är svårt att säga. Men jag kan säga att ljudet från CD blir bättre än från SACD på min anläggning. SACD går genom omoddad Onkyo och använder Onkyons DAC.

Jag vet inte om du blir lite klokare av detta svar eller inte. Jag vill egentligen ha sagt att alla de förändringar som Mattias gjort har jag varit mer än nöjd med. Och en hel del priser kan man läsa på hans hemsida. Ring eller maila honom om du känner för denna väg framåt.