Peter J Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 En liten kort bakgrund kan vara på sin plats;) Min gamla Krell SACD hade gått sönder och jag väntade "länge" på min nya MK2 som jag skulle få i utbyte, under en del av tiden så lånade Lasse på Lasses Hifi i Falun ut deras AudioReserch cd3 till mig för att ha något vettigt att lyssna och leka med. Min anläggning består av en Krell KAV-400xi och Naim Allae burkar, dessa är ihopsnörat med Chord Signature högtalarkablar samt Chord Anthem XLR. Samt givetvis Krell SACD i normala fall. Under denna tid så upplevde jag CD3an som väldigt trevlig men med sämre upplösning och ljudbild, cd3an hade dock något tyngre bas och med mera klipp än jag vad var van med. Så kommer vi fram till idag Onsdag 3/1-07, Lasse ringer och väcker mig och berättar den glädjande nyheten att min cd äntligen har kommit tillsammans med försteget dom hade beställt till butiken. I butiken har dem Krell KAV-2250 som driver ett par AudioPhysiks Virgo samt Luna2. Försteget var det matchande KAV-280P så det var inte så svårt att plocka upp min SACD och ställa den i traven med leksaker... Vi började med att koppla upp krell förstärkarna med cd3an för att se hur det låter, vi konstaterar snabbt att det låter riktigt bra och väljer ut två skivspår som får agera referensspår. In med Krellen både Lasse och jag kollar på varandra och konstaterar att Krellen spöar cd3an på allt utom den allra djupaste basen. Spelglädje, upplösning, mjukhet mm, allt är bättre och då var krellen ändå kall och helt ny i kartong. Vi lägger i en SACD skiva och nu åker Krellen 8or runt cd3an. Vi matar på med skivor i drygt 2.5timme och bara njuter och flinar ikapp. Vad det gäller förstärkeriet så kan jag bara applådera Krell, vilket klipp och driv och sån spelglädje. En sån kombo skall jag bara ha framöver, sen så ser det grymt läckert ut med en matchande cd också Vi skiftar tillbaka till cd3an och intrycken består, cd3an är riktigt bra med den når inte ända fram till Krellen. AudioReserchen har en grym bas återgivning och driv men det räcker inte när man gör ett a-b test mellan dem. Fast det är som allting annat mycke tycke och smak också. Så nu sitter jag och njuter av en massa musik tillsammans med min efterlänktande cd! Snörena som anläggningen var fastbunden med var diverse Nordost: Frey, Heimdall, Brahma, Vishnu samt givetvis en Thor också. Grejorna som testades är tyvärr inte helt gratis: Krell SACD 60.000kr AudioReserch 66.000kr Krell KAV-280P ca40.000kr Krell KAV-2250 60.000kr Quote
Bebop Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 Intressant läsning, Peter. Dina iaktagelser visar också mycket tydligt att smaken är definitivt delad om vilket ljudideal som leder till Nirvana. Mina intryck är ungefär desamma som dina med den skillnaden att jag föredrar det Audio Research presterar. Vet inte vad Du gillar för musik, själv lyssnar jag mest på klassisk musik, mycket jazz och blues samt en och annan pop à la Knopfler, James Taylor, Tom Waits etc. Audio Research CD3 är makalöst bra och återger detta med fantastisk musikalitet och värme. För att förstå vad jag menar, skall Du sätta på 1600-talsmusik (där det inte finns så mycket bas). Om man sedan kopplar upp den med deras egen elektronik blir det ännu bättre ... Krell är inte mitt val, ej heller Nordost och speciellt inte tillsammans med Audio Physics och Krell. Vem har rätt, Du eller jag Peter? Är Rött vackrare är Blått? Åker Blått åttor runt Rött eller tvärtom? Både Krell och Audio Research är maskiner i världseliten. Att säga att den ena är bättre än den andra är inte självklart. Båda har sina anhängare. För att förstå tillverkarens intentioner med sina apparater är jag av den åsikten att hela kedjan skall vara av samma märke för att förstå synergin mellan dom. Man vet då också att de är fullt anpassade till varandra. Dessutom brukar det vara estetiskt mer tilltalande. Quote
Peter J Posted January 4, 2007 Author Posted January 4, 2007 Du har alldeless rätt! Det är en smaksak. Musiken som spelades var väldigt skiftande, dock inget klassiskt. Våra intryck var bestående oavsett musiksmak. Det som var intressant med detta test är att dels är det få förunnat att kunna göra ett sådant test och sedan representerar det två erkänt duktiga tillverkare med väldigt olika philosofier om hur man skall bygga saker och ting. Jag har inte tidigare varit så jätte förtjust i AudioPhysics men denna rigg tyckte jag om. En annan sak som jag märkte att man blir väldigt fort fartblind eller vad man skall kalla det. En simpel stereo som kostar en massa pengar över 200.000kr med kablar och sånt. Ändå kunde man tänka sig vissa ändringar, sinnessjukt men kul :cool: Quote
Engelholm Audio Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Jag har själv dubbla KAV-2250 hemma och det är ruggigt kompetenta och väldigt kompletta slutsteg. Quote
DODGE.RJ Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Intressant detta. Har själv en Krell 400:a och en Krell SACD MKII som driver mina frontar Energy Veritas 2,4i och jag har ju inte jämfört Audio Research CD3 mot Krellen. Men jag har under en tid varit intresserad av Audio Research CD3 men inte haft möjligheten att testa dom emellan. Jag kör med Acoustic Zen Matrix Referens MKII (lång betäckning det där ) och tycker att jag har fått ett mycket bra ljud nu och eftersom att jag inte önskar mer bas så verkar en sådan jämförelse onödig nu då. Krellen är det bästa jag har hört i SACD om man gillar detta medie. Det som skall investeras i nu är dock ett nytt slutsteg från krell, antingen ett FBP av nogon sort och till det måsta man ju då ha ett försteg då inte Sacd Standard går att köra direkt till slutsteg och nu börjar prislappen att sticka iväg Vad va det som hände med din sacd MKI? Quote
Peter J Posted January 4, 2007 Author Posted January 4, 2007 Din 400a kan du använda som försteg så den behöver du inte byta ut om du inte vill. Min MK1a lät illa i mekaniken och sedan belv det något annat fel för det small i högtalarna och kunde stundvis inte läsa skivorna. Så dom bytte ut den. Ljudmässigt så är det bättre upplösning och något lugnare ljud med Mk2an och något tyngre bas. En roligare maskin helt enkelt. Fast jag var nöjd med min första ljudmässigt med så jag hade aldrig funderat över att byta ut den om den inte hade gått sönder. Quote
DODGE.RJ Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Kan man ju oxå göra men då kan jag ej få balanserad signal mellan den och slutsteget...vi får se vad som händer..men jag tror att 280 är bättre som försteg än 400:an. Anledningen till att jag frågade vad det va för fel på din SACD är att på min har det uppkommit ett högfrekvent ljud från mekaninken. Ter sig ungf. som om man har tinitus. Detta finns bara när cd är avstängd (alltså inte avstängd på baksidan) och försvinner när man spelar på den. Ganska så jobbigt då man sitter och kollar på Tv på kvällen då volymen är låg Några förslag på detta?? Quote
Peter J Posted January 4, 2007 Author Posted January 4, 2007 Kan man ju oxå göra men då kan jag ej få balanserad signal mellan den och slutsteget...vi får se vad som händer..men jag tror att 280 är bättre som försteg än 400:an. Anledningen till att jag frågade vad det va för fel på din SACD är att på min har det uppkommit ett högfrekvent ljud från mekaninken. Ter sig ungf. som om man har tinitus. Detta finns bara när cd är avstängd (alltså inte avstängd på baksidan) och försvinner när man spelar på den. Ganska så jobbigt då man sitter och kollar på Tv på kvällen då volymen är låg Några förslag på detta?? Självklart är 280 ett bättre val som försteg än 400an men det kan vara ett alternativ om man inte vill/kan köpa båda på en gång. Samt att då kan man köra biampat tex. 400an till diskant och 2250 till bas. Lämna in den för genomgång, så skall det inte vara och absolut inte på så dyra produkter. Låter din cd väldigt mycket när den läser in en skiva? Det gör min och det är störande, fast man bryr sig så mycket när den väl spelar. Quote
Ranefjord Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Jag skulle ha tagit kontakt med handlaren och därefter lämnat in aparaten för felsökning och eventuellt reparation. Jag tycker inte att man ska behöva stå ut med "småfel" på dyra aparater. Det är säkert enkelt ondnat. =) Quote
Hasse Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Krell har väl haft en hel del problem med transportmekanismen i SACD Standard MKI, om man läser de amerikanska forumen. MKII ska ha en mer tillförlitlig sådan. Quote
Bebop Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Krell har väl haft en hel del problem med transportmekanismen i SACD Standard MKI, om man läser de amerikanska forumen. MKII ska ha en mer tillförlitlig sådan. Va det inte så att CD-mekanismen i MkI slutades att tillverkas och att man därför tvingades byta till en DVD mekanism (med tillhörande elektronik)? I övrigt har det inte skett så stora förändringar. Så har jag tolkat eftersnacket i en del artiklar. Bebop Quote
DODGE.RJ Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Va det inte så att CD-mekanismen i MkI slutades att tillverkas och att man därför tvingades byta till en DVD mekanism (med tillhörande elektronik)? I övrigt har det inte skett så stora förändringar. Så har jag tolkat eftersnacket i en del artiklar. Bebop Jo dels va det för att som du säger att mekanismen slutades att tillverka samt att den va något ostabil. Den har även fått klockan uppgraderad om jag inte har fel samt displayen har ändrat utsende. Det va något mer hmmm... Quote
DODGE.RJ Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Självklart är 280 ett bättre val som försteg än 400an men det kan vara ett alternativ om man inte vill/kan köpa båda på en gång. Samt att då kan man köra biampat tex. 400an till diskant och 2250 till bas. Lämna in den för genomgång, så skall det inte vara och absolut inte på så dyra produkter. Låter din cd väldigt mycket när den läser in en skiva? Det gör min och det är störande, fast man bryr sig så mycket när den väl spelar. Låter mycket eller inte tja... vet ej vad jag skall jämföra med...jo min Pioneer Dv668...jo den låter mer än den vet ej vad det har att göra med..som du säger..inget jag tänker på. Ja det skulle man kunna göra ja...alltså köra biampat...vi får se. Hade en kille för ett par veckor sedan som ville sälja 280p till mig för 19500:- men eftersom att jag å tjejen skall till varama thailand i februari så kan jag inte norpa pengar från den kassan om du förstår Jag skall kolla med dom som jag köpte den av. För övrigt mina herrar..en trevlig helg på er. Skall upp till Avesta och mixa våran platta som släpps i April. Ha det gytt som vi säger i Varberg :clown: Quote
Absolute Audio Posted January 5, 2007 Posted January 5, 2007 Jaha vad är det för band du spelar i?? Quote
wulfman77 Posted January 6, 2007 Posted January 6, 2007 Låter mycket eller inte tja... vet ej vad jag skall jämföra med...jo min Pioneer Dv668...jo den låter mer än den vet ej vad det har att göra med..som du säger..inget jag tänker på. Ja det skulle man kunna göra ja...alltså köra biampat...vi får se. Hade en kille för ett par veckor sedan som ville sälja 280p till mig för 19500:- men eftersom att jag å tjejen skall till varama thailand i februari så kan jag inte norpa pengar från den kassan om du förstår Jag skall kolla med dom som jag köpte den av. För övrigt mina herrar..en trevlig helg på er. Skall upp till Avesta och mixa våran platta som släpps i April. Ha det gytt som vi säger i Varberg :clown: Du ska alltså till storstan avesta, min hemvist i sverige. Quote
DODGE.RJ Posted January 10, 2007 Posted January 10, 2007 Jaha vad är det för band du spelar i?? Då var man tillbaks igen från "storstaden" Avesta Jo bandet jag spelar i heter Sonic Syndicate och detta blir våran andra platta. Quote
Recommended Posts