Timbre™ Posted February 28, 2004 Posted February 28, 2004 Ni har väl inte missat dom... Trenden med hifitillverkare och egenhändigt ihopsnickrade musiksamlingar fortsätter. ALR JORDAN hör egentligen hemma i butikernas hifirum, men i likhet med JMlab/Focal finns även musik att tillgå. Vi har ju tidigare diskuterat CD-skivors ytskikt, dess reflekterande egenskaper och eventuella inverkan på ljudreproduktionen. Här är det 24 karat guld som gäller och en "djupare" guldnyans har jag sällan skådat i sammanhanget. Samlingen består av tre delar och denna CD-produktion är ett samarbete med in-akustik i Tyskland. Skivor för hifinördar mer än musikvänner kan tyckas, men faktum är att här finns diverse musikaliska guldkorn () att hämta hem. Inspelningarna kommer till stor del från några av världens audiofilbolag och här finns en del välkända "mässklassiker" i programmet. På CD 1 VOICES hittar vi Rebecca Pigeon och Christy Baron från Chesky Records. Jazzorienterade Mary Stallings dyker upp från Clarity Recordings, ett kanadensiskt bolag som även dom kan ge ut CDs med djupaste guldnyans... Telarc har fått med The Ray Brown Trio och Jeremy Davenport. Det finns mer... Quote
Timbre™ Posted February 28, 2004 Author Posted February 28, 2004 Min egen favorit i trion är CD 2 GUITAR som bjuder på musik från bl.a. Audioquest och Minor Music. Här har även in-akustik plockat med några inspelningar från det egna sortimentet: Telecats, Joyce Cooling och framförallt Blues Company med spår nr. 15 Cold Rain... :cool: En riktig höjdare som påminner om audiofilbluesen Welcome To New York... Livingston Taylor från Chesky med spåret Isn´t She Lovely är ju annars ett säkert kort. Finns även med på en av skivorna från JMlab/Focal. Quote
Timbre™ Posted February 28, 2004 Author Posted February 28, 2004 Att CD 3 BASS & DRUMS skulle vara så mycket mer transientorienterad än de övriga är väl tveksamt. Jim Keltner med Improvisation från Sheffiels Lab Recordings hade ju passat bra under rubriken, men det handlar väl om avtal. Dave´s True Story från Chesky, Junior Wells från Telarc och Hans Theessink från Minor Music räddar upp det hela och även denna CD är klart köpvärd. Skivorna kan bl.a. beställas från HiFi-Punkten i Skövde. http://www.hifi-punkten.se/tillbehor.htm# Quote
Guest Rydberg Posted February 28, 2004 Posted February 28, 2004 Lånade precis den första av dem av Gromit här om dagen, trevlig platta! Quote
lindvall Posted February 29, 2004 Posted February 29, 2004 Jag har också de plattorna, dom rekommenderas, både hifimässigt och musikaliskt. Jag har också lyssnat mest på "Guitar", ska man välja en av dem så skulle jag rekommendera den. Allison Krauss "It doesn't matter" har varit med om många högtalarinställningar! Quote
Gromit Posted March 2, 2004 Posted March 2, 2004 Fina skivor. Inte alltid så lätta att få tag på dock. Jag har, som Rydberg skrev, den första av dem (Voices). Den skivan köpte jag på senaste Arken-mässan. Gitarr-skivan är nog inte så dum, den kanske man skulle slå till på.. /Gr. Quote
wintermute Posted March 2, 2004 Posted March 2, 2004 Jag har själv en skiva som är märkt med en HiFi-levernatörs namn (i detta fal B&W). Bra ljud, men ganska tråkig musik. Är syftet med skivan reklam, eller finns det högre syften (t ex att alla detaljister skall ha en fast norm att dema med)? Quote
Recommended Posts