Guest Peo Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 Den här har nämnts innan, men jag måste bara få ta upp den i en separat tråd. Philips 420 955-2 Det här är en fantastisk skiva. Populär sakral musik kallas det i det medföljande häftet. Tja, det funkar nog. Spansk skönsång med Carreras, backad av en kyrkokör, och härligt svängig musik emellanåt med instrument från Argentina. Carreras har en underbar röst, och här får vi många fina exempel på det. Stundtals är luften elektrisk och man vill sluta andas för att inte missa något... Ta bara första spåret, wow. Skivan har en skön blandning av lugnare sakral musik och myspysfolkmusik. Den är inspelad redan 1987 i Spanien, och det borde höja en varningsflagg.. Men icke! Ljudet är helt fantastiskt! En snart 20 år gammal digital inspelning som låter såhär.. Oj. Det är en rent digital inspelning också - DDD. Nu har jag förvisso bara lyssnat på denna i hörlurar, men där låter det underbart. Jag skall prova på Robban's mbl-setup i veckan så får vi se. In the meantime - köp skivan om ni inte har den! Quote
Mattias Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 Ja, det är en bra skiva detta. Tajm att ta fram den och avnjuta den vid tillfälle. Tack för detta Peo. /Mattias Quote
Matrixen Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 Jag tror det var första spåret från denna skivan som Juha spelade för mig i somras på dcs/Vitus/Caldera. Gåshuden sitter kvar fortfarande Quote
sladd Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 Hej Peo! Du har rätt skivan är fantastisk. Har du vägarna förbi så är spår 2 en klassiker i Burmesterrummet med folk och munnar på rätt plats och av rätt storlek Den låter spatialt ännu bättre i Bladelius/QRS-rummet fast med något mindre klippfast placering. På Martin Logan Summit får man nypa sig i armen då man kan räkna folket i kören och inne hos T + A Criterion är det sångarglädjen som man hör mest, honung i örat Hör till standardrepertoaren, köp ! mvh . Quote
Matrixen Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 Någon som sett den i butik i Göteborg? Gillar att spana in skivorna IRL när jag handlar. Har kollat flera av de "vanliga" butikerna i centrum... Quote
Matrixen Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 ..eller någon butik i Karlstad där jag befinner mig för närvarande?? Quote
Guest Audio Concept Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 Peo, jag skall leta fram min LP version. Redan för 15 år sedan var den en ofta återkommande och välkommen gäst på skivspelaren. Det kan bli kul att jämföra båda formaten. mvh, Audio Concept Quote
asa73 Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 Vilket lustigt sammanträffande. Jag tog fram denna skiva för att avnjuta för några dagar sedan. Hade nästan glömt hur bra den är Det bästa med Misa Criolla (enligt mig) är dock att vara med och framföra den, vilket jag gjort i två olika uppsättningar. Quote
eliot Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 Jag har första inspelningen på Philips Bilden tagen från tradera... The famous folk mass, written by Argentine pianist-composer Ariel Ramírez, made its debut in 1964 on a Philips recording that featured the vocal group Los Fronterizos as soloists, the mixed chorus of the Cantoría de la Basílica del Socorro from Buenos Aires, and a small ensemble playing Andean instruments, all under the direction of the composer. Källa: Ariel Ramirez: High Fidelity for Folk - Jag har inte hört den senare digitala inspelningen.... Mvh, Eliot Quote
Guest Peo Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 Ooh, läckert Eliot! Den vore kul att höra nån gång. För att inte tala om ditt original av Scheherazade.. Kul att fler känner till skivan, det verkar som jag sprungit på en gammal testskiva! Quote
Jörgen_G Posted January 3, 2007 Posted January 3, 2007 /.../ Kul att fler känner till skivan, det verkar som jag sprungit på en gammal testskiva! Hmm, rätt vanlig testskiva i så fall - jag har den också. Inköpt i en alldeles vanlig skivaffär under det sena nittiotalet. Har för övrigt även inspelningen som eliot annonserar på CD. Även den är på Philips och har skivnummer 814055-2. Jag föredrar den äldre inspelnigen. Tycker att rösterna är mer inspirerade där. mvh/ Jörgen G Quote
Matrixen Posted January 19, 2007 Posted January 19, 2007 Nu är den köpt och ligger i spelaren Den har precis den närvaro och stämning som jag kom ihåg Quote
Recommended Posts