Guest Peo Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 Jag är rätt sugen på ett par program ur P2's arkiv från forna tider.. Dessvärre verkar det som att SR gladeligen kräver 99kr för varje påbörjad kvart! Det är ju ren ocker! Har någon prövat att köpa program ur SR's arkiv på detta sätt? Hur är ljudkvaliteten i så fall? Om jag förstår arkivbeskrivningen rätt lagras programmen digitalt @ 112kbps? Det borde låta förskräckligt i så fall, jag hoppas jag misstolkar detta. Eller finns det möjligen någon här med anknytning till SR som kan plocka fram ett par program..? Quote
Björn-Ola Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 Jag har för mig att dom inte säljer musikprogram p.g.a. upphovsmannarätten. Har jag missuppfattat det hela? Quote
gcs Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 Har jag missuppfattat det hela?Du har förstått det hela för så är det. Däremot så kan man beställa talade radioprogram på CDR. Dessvärre verkar det som att SR gladeligen kräver 99kr för varje påbörjad kvart! Det är ju ren ocker! Vad kostar det att beställa hem en rörmockare för en timmas jobb? Eller vad kostar det att beställa en ljudtekniker för en timmas jobb? Quote
Guest Peo Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 Ok, så musikprogram är inte möjligt att få tag i, har jag fattat det rätt? Det vore ju tragiskt, de har sänt massor med opera jag vill ha tag i, har jag sett.. gcs: ja jo, men det är lite skillnad tycker jag. Quote
gcs Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 Ja men det är det där med upphovsrätten som är mera restriktiv när det gäller musik. Tyvärr så gäller inte samma regler för journalistiken för här kan radio, TV och press göra som dom vill eftersom dom tydligen äger materialet. När det gäller musik i radio och TV så måste dom betala till dom medverkande för varje sändning. Jag vet att när man beställer ett "Sommar" program då får man bara pratet mellan musiken. Quote
Guest Peo Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 Ok, tackar! Det här med juridik upphör aldrig att förvåna mig.. Det är tydligen helt okej att sända radio som alla medborgare kan avlyssna. Det är dessutom helt okej att alla medborgare spelar in radioprogram, eller TV-program för den delen. Men, att efter sändningstillfället få köpa loss en inspelning, det är tydligen inte helt okej! Vilken logik alltså.. Quote
gcs Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 Att det är så beror snarare på STIM och IFPI och inte på SR. Om PS bryter mot det så kan det bli miljonböter för företagen. Jag vet hur svårt man hade för att komma överens om kostnaden för att lägga ut programmen i en månad på webben. STIM och IFPI ville naturligtvis ha orimligt mycket pengar oavsett hur många som lyssnade på programmen. Quote
Guest asimov66 Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 var på akademibokhandeln idag och brevid kassan stod det ett ställ med "köp från SR arkiv" CD skivor, hann dock ej kolla det närmre dock kanske kan vara något? Quote
Recommended Posts