Tompa Posted December 30, 2006 Posted December 30, 2006 PS Audio Noise Harvester. Hej på er alla HIFI rävar, och en god fortsättning önskar jag er alla !! Jag har under en tid testat PS Audio Noise Harvester, tänkte att någon kanske var intresserad av vad jag kom fram till. PSA NH är ju tänkt att hjälpa till med att få bukt med en del av skräpet vi har i våra el nät, genom att man pluggar in den i ett nät urtag så nära anläggningen som möjligt. För er som inte har läst något om NH, så kan jag då berätta att NH principen bygger på en av fysikens grundlagar, energi, då i form av elektriska störningar eller annat går inta att trolla bort, men det går att omvandla till annan form. Vad gäller NH, så omvandlar den störningar på el nätet till ljus. Man kan se varje störning som den tar hand om i form av ett eller en serie ljusblink. Okay, det tekniska åt sidan, fungerar den då ?? Ja, i allra högsta grad, jag märkte omedelbart ett större djup i ljudbilden, mer 3D så att säga. Fick även ett bättre fokus i de lägsta frekvenserna. Forska man lite ang PSA NH, så framhåller PSA att mer än en är att rekommendera, och det kanske man i första hand kan ta som ett litet försäljnings trick, så jag började med att låna ett par stycken. Jag kan direkt säga, att något sälj trick var det inte frågan om, det uppstod en omedelbar förbättring vid in pluggandet av fler enheter ! En klar skillnad med en, ytterligare upp på stegen med två, kunde fortfarande uppfatta en bredare, djupare ljudbild med tre styck NH, men vid en fjärde uppfattade jag inte någon skillnad. Så jag tog reda på vart jag kunde köpa NH, i mitt fall blev det hos Lennart på HiFi Börsen, och jag nöjde mig då med att köpa tre stycken, och skillnaden är verkligen påtaglig. Jag rekommenderar er verkligen att testa PS Audio Noise Harvester. Dom är synnerligen prisvärda, då dom kostar under 1100:- styck. Jag kan inte påminna mig om en tidigare så prisvärd, så markant ljud förbättring ! ”Denna Underbara Hifi Värd” //-- Tompa -- Quote
eliot Posted December 30, 2006 Posted December 30, 2006 Är det inte enerverande med det ideliga blinkandet - Sedan är det ju inte svårt att själv bygga något med samma funktion som man stoppar in i ett vägguttag. Det viktiga är att det har hög impedans vid 50Hz och låg överallt annars så bränner man bort skräpet..... //Eliot Quote
Tompa Posted December 30, 2006 Author Posted December 30, 2006 Om blinkandet stör, så kan man sätta en bit tejp över dioden. //-- Tompa -- Quote
Guest om.s Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 Enig i denne lille tingens betydning for en bedre lyd legger ved noen linker der denne er godt gjennon debatert... http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB....;num=1157909119 http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB....;num=1163261601 mvh Quote
Tompa Posted December 31, 2006 Author Posted December 31, 2006 Kul att fler kom fram till samma resultat som jag !! //-- Tompa -- Quote
Matrixen Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 Kul att fler kom fram till samma resultat som jag !! //-- Tompa -- Har tidigare frågat om.s hur han kopplade in sina, så jag passar på att fråga dig med, Tompa! Jag ser i din signatur att du kör med powerfilters från Monster, så det vore intressant att se hur du har kombinerat alltihop. mvh, /Henrik Quote
Absolute Audio Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 Hur är det med dynamiken?? Bromsar den upp något?? Quote
Guest om.s Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 Har tidigare frågat om.s hur han kopplade in sina, så jag passar på att fråga dig med, Tompa! Jag ser i din signatur att du kör med powerfilters från Monster, så det vore intressant att se hur du har kombinerat alltihop. mvh, /Henrik Bare som en lite repetisjon fra det svaret. Jeg bruker de sammen med Richard Gray Power Company 1200C ström/anti surge filter ikke direkte i strömfilteret , men i stikket ved siden av, og det fungerer helt utmerket. Jeg har som nevnt lagt inn en dedikert 16 amp kurs til stereoén med tre doble-uttak hvorav RGPC er tilkoblet ett og en stk NH i hvert av de to andre. mvh Quote
Guest om.s Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 Hur är det med dynamiken?? Bromsar den upp något?? Tvert om! det ble en forbedring på samtlige parametre selv om jeg allerede har ett veldig oppegående strömfilter, en liten tanke er at denne lille saken synes å funke meget godt/bedre i samarbeide med ett strömfilter... mvh Quote
Tompa Posted December 31, 2006 Author Posted December 31, 2006 Har tidigare frågat om.s hur han kopplade in sina, så jag passar på att fråga dig med, Tompa! Jag ser i din signatur att du kör med powerfilters från Monster, så det vore intressant att se hur du har kombinerat alltihop. mvh, /Henrik Hej Henrik ! Jag har en egen 3 fas 16Amps matning direkt i från mätarskåpet in till min anläggning. Där delar den sig då i 3 styck dubbla en fas utag. Utag 1. Två PSA NH, Monster Power Reference Signature-HTS 5100, försteg, sacd/cd, tumer. Utag 2. En PSA NH, Monster Power Reference Signature-HTS 2600, slutsteg, subb. Utag 3. Lite belysning och temperatur utrustning(tycker det är kul att ha koll på nära omgivning, samt tempen i stegen). Ju mindre skit Monster filterna har att ta hand om, ju bättre jobb gör dom !! Nät filter sorterar ju bara bort störningarna och leder dom till jord, dom försvinner ju aldrig. Medan NH verkligen tar bort dom från systemet i form av omvandlingen till ljus. Har provat mig fram, och detta är det som fungera bäst här, jag är mycket nöjd !! Mvh//-- Tompa -- Quote
Tompa Posted December 31, 2006 Author Posted December 31, 2006 Hur är det med dynamiken?? Bromsar den upp något?? Min uppfattning är den samma som om.s har ! Det blir bara bättre. Samt att nätfiltren gör ett bättre jobb, då PSA NH gör det lite enklare för dom att jobba ! //-- Tompa -- Quote
Matrixen Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 Tack Tompa o om.s för utförliga svar. om.s, i ditt tidigare svar lät det som att du körde slustegen utanför filtren. Det fick jag inte ihop riktigt med bara 3 uttag. Quote
Guest om.s Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 Tack Tompa o om.s för utförliga svar. om.s, i ditt tidigare svar lät det som att du körde slustegen utanför filtren. Det fick jag inte ihop riktigt med bara 3 uttag. Det stemmer faktisk, jeg kjörer ikke mono blokkene direkte i filteret men direkte i veggen (ble anbefalt dette av RGPC etter deres evaluering av anlegget, og bruker da 2 av 3 uttak på den dedikerte kursen til dette) RGPC filteret gjör alikevel samme jobben og er konstruert for å funke på ALLE komponenter som er tilkoblet den samme kursen, selv om ikke de er koblet direkte i filteret, jeg kjörer kun lav forbruk dvs cd/riaa/vinyl/pre direkte i filteret. Så i prinsipp bruker jeg to uttak til mono blokker og filter og i det tredje står det bare en Noise Harvester... mvh Quote
Matrixen Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 Det stemmer faktisk, jeg kjörer ikke mono blokkene direkte i filteret men direkte i veggen (ble anbefalt dette av RGPC etter deres evaluering av anlegget, og bruker da 2 av 3 uttak på den dedikerte kursen til dette) RGPC filteret gjör alikevel samme jobben og er konstruert for å funke på ALLE komponenter som er tilkoblet den samme kursen, selv om ikke de er koblet direkte i filteret, jeg kjörer kun lav forbruk dvs cd/riaa/vinyl/pre direkte i filteret. Så i prinsipp bruker jeg to uttak til mono blokker og filter og i det tredje står det bare en Noise Harvester... mvh 2*monoblocker + filter + Noise Harvester = 4? Det var det jag inte fick ihop till 3. Quote
Guest om.s Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 2*monoblocker + filter + Noise Harvester = 4? Det var det jag inte fick ihop till 3. Beklager min litt upresise fremstilling, med 3 kontakter blir det slik; #1) 1xmono/RGPC #2) 1xmono+NH #3) NH Qouter dette fra deres hjemmeside ang funksjonsprinsippet det er bygd rundt, filteret veier ca 20kg... Specs for RGPC 1200C (som jeg anvender) RGPC 1200 Custom Housed in a drop dead gorgeous art-deco chassis, the 1200 Custom is rack mountable right out of the box. It is now a full three rack heights and ships complete with rack ears. The 1200 Custom provides twice the power-on-demand than the RGPC 400 Pro or 600s and sports 12 Hubbell outlets to accommodate a serious amount of gear. The 1200 Custom also enjoys the state of the art, dual stage surge suppression system and removes over 40dB of noise, while providing of 12,000 Watts of high-current-on-demand to supply more power when demand outstrips supply of stiff AC power. It comes equipped with a heavy, 12 gauge, 6ft power cord and has twin 20 Amp fast blow fuses for added protection. – HOW DOES RGPC DIFFER FROM ALL OTHER POWER RELATED PRODUCTS? Answer • RGPC is wired in parallel to the A.C. line, between the A.C. outlets and the components, so it cannot limit current because it adds no resistance to the line. • Wired to the hot and neutral leg of the circuit, electricity doesn’t actually flow through the device; therefore, power flows straight through to your equipment. • It restores back onto your soft or weak AC line instantaneous high-current-on-demand to satisfy transients of power hungry amplifiers and powered subwoofers. Names upon request. Legger ved en link til deres FAQ side... http://www.richardgrayspowercompany.com/faq/index.html mvh Quote
Recommended Posts