Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoppas Euphonia-publiken känner för lite detektivarbete så här i mellandagarna.

Under Juldagens släktmiddag diskuterades det musik lite grand! Bland annat en skiva som min fru en gång i tiden ägt på vinyl som heter någonting i stil med Fåglarna och källorna som framförs på orgeln i Tällbergs kyrka. Kompositör och organist är okända.

Trots en hel del snurrande på Nätet har jag inte funnit några spår. Varken hos våra vanligare webbshopar eller hos mer eller mindre okända skivbolag.

Känner någon av forumets skribenter till data som skivmärke, skivnummer och dylikt om skivan? Och är det någon som vet om den finns på CD? Och i så fall - var kan man få tag på den?

mvh/ Jörgen G

Posted

Den finns med på en samlingsskiva, Fåglarna och källorna, men den är inte inspelad i Tällberg utan i Vånga kyrka. Det kanske är den i alla fall?

Den jag pratar om gavs ut av Proprius 1975, katalognummer PROP 7742. Kompositören heter Olivier Messiaen och organisten heter Bengt Berg. Originaltiteln är Messe de la pentecote: nr 4, Communion och den är skriven 1950.

Den finns även på SACD minsann, utgiven i år på Proprius/Naxos med katalognummer PRSACD 7742. Den finns säkert i handeln och om inte går den ju att beställa direkt från Naxos.

7817_b.jpg

Hoppas jag prickade rätt. :)

Posted
/.../

7817_b.jpg

Hoppas jag prickade rätt. :)

Jäpp Peo - det gjorde du. Alla bitarna föll på plats när du skrev dem. Kyrkan, organisten, skivbolag, utgivningsår - rubbet!

Inger hälsar och tackar särskilt!

:) /Jörgen G

Posted

Orginalet finns att köpa på Ebay just nu som ospelad vinyl: FAGLARNA OCH KALLORNA - BENT BERG. LP. RECORDED 1974 PROPRIUS. PROP 7742. 1983. ANOTHER REMARKABLE "PROPRIUS" RECORDING...

*BRAND NEW COPY UNPLAYED.

*WONDERFUL RECORDING, A MUST FOR ANYONE WHO HAS OWNED OTHER PROPRIUS TITLES.

*A NOW VERY HARD TO FIND TITLE NOW SADLY DELETED.

*MADE IN SWEDEN.

*HIGH QUALITY AUDIOPHILE TYPE PRESSING.

*AN ORIGINAL AND GENUINE PROPRIUS RECORDING.

*DELIGHTFUL SLEEVE DESIGN.

IMPORTED/DISTRIBUTED BY REGA THE MAKERS OF FINE HI FI....

Lycka till! :mm:

• 2 weeks later...
Posted

Finns nu även på Tradera, utrop 15 spänn! :) Lite sliten, men priset är ju ok. ;)

Auktion

Jag lägger till en länk till eBay-auktionen också så slipper ni leta:

eBay-auktion

Dyr frakt dock.. Men helt ny skiva! :)

Den på eBay ser ut som en återutgåva dock? Det står 1983 där.. Originalet kom 1975 enligt SLBA.

Posted

Säljaren på Ebay (theme-on) erbjuder nya Proprius som REGA tog in till England. Jag har handlat av honom men fick först en skev LP som senare byttes ut mot en mindre skev dito. Jag misstänker, och detta är naturligtvis en högst personlig uppfattning, att en del erbjudanden om "ospelad vinyl" i själva verket är utsorterade skivor som inte hållit måttet. Jag har även handlat från annat svenskt skivbolag, med samma tveksamma resultat. Dock finns det en hel del begagnat i bra skick till en vettig peng från nämda skivbolag som kan vara värt att lyssna på. De håller oftast mycket hög klass på både musik som inspelningsteknik och ljudkvalitet. :mm:

• 2 weeks later...
Posted

SACD-hybriden är nu vederbörligen inköpt (från CDON 159:-) och CD-spåret genomlyssnat. Skivan är bra - både musikaliskt och tekniskt! Rekommenderas!

Inger blir allt mer imponerad av hur mycket av hennes gamla favoritmusik man kan leta fram på CD genom att fråga här och tackar ännu en gång för hjälpen!

:) /Jörgen G