Jump to content

Recommended Posts

Posted

Lättlyssnad klassiskmusik = Klassiskmusik som alla tycker om eller musik för sånna som vanligtvis inte gillar klassiskmusik.

Posted

Hmm ja det blir ju typen klassiska favoriter men om det finns på SACD det vet jag inte. Däremot så finns det ju på vanliga CD-skivor. Naxos har ju en hel del. Jag tycker nog att du ska pröva med dom men räkna inte med att det är jätte bra tolkningar för det finns säkert andra som är bättre. Det är bara det att man då får köpa en hel inspelning som är en timma varav fyra minuter är just det stycke som man egentligen vill höra och tycker om. Det handlar om att du ska få mersmak att vilja lyssna en hel symfoni som t.ex. Berlioz - Symphony Fantastic eller Holst - The Planets. Varför inte köpa någon SACD skiva med Jacques Loussier trio som spelar klassiskmusik av Bach & Händel. Kvaliteten på de här SACD inspelningarna är otroligt hög och skivorna är lätta att få tag i hos CDon.com. Du kan gå in och provlyssna på www.amazon.com

Posted

Symfoniska dikter brukar vara en bra inkörsport till klassisk musik. Med symfoniska dikter försöker man med musik åskådliggöra någonting, det må vara naturen som i floden Moldau (från Ma Vlast=Mitt faderland) av Smetana eller planeterna där svenskättlingen Gustav Holst i sin symfoniska svit med samma namn åskådliggör Planeterna med gudarna vars namn de bär så att t.ex. Mars åskådliggörs med "krigisk" musik mm. Symphonic Fantastic åskådliggör en dröm. Also Sprach Zarathustra av Richard Strauss tillhör också denna kategori....

Mvh,

Eliot