Jump to content

Recommended Posts

• Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Efter det att man öppnat paketet så var det ju en del att hålla reda på. Färgfilter, Bouncer, blixt, väska, instruktionsbok och extrabatterihållare och allt fanns med.

Nikon5.jpg

Nikon6.jpg

Posted

Grattis till en kanonblixt.

Jag tyckte inte att instruktionsboken var såå dålig som ryktet ger den.

Dock har jag inga slavblixtar ännu, så det kapitlet har jag (snabbt) bläddrat förbi :clown:

Posted

Tyckte att instruktionsboken var lite av en djungel, men då har jag som mest skummat igenom den. Ska titta lite i den senare, har mest bara exprimenterat mig fram nu. Det är ju ganska skoj det med! :)

Det här blir ju en perfekt tråd för utbyte av inställningserfarenheter med SB-800.

Det vore perfekt, har nog mycke att lära mig. Det är lite ovant, lätt att få skggor som ser onaturliga ut.

2st detalj bilder "coming up".

Nikon7.jpg

Nikon8.jpg

Posted

Det är faktiskt inte så svårt att köra med 1 blixt, o man lär sig snabbt hur man ska rikta det. Kör du med 2 så rekomenderar jag att du kör med bouncer på båda vilket inte är lika kritiskt när du bara kör med en på kameran.

Ska du köra wireless med 2 så ha båda lösa då är det lättare att komponera ljuset än om den ena är på kameran o den andra i handen.

Vilken kamera kör du med ??

Grattis till julklappen :)

Posted
Det är faktiskt inte så svårt att köra med 1 blixt, o man lär sig snabbt hur man ska rikta det. Kör du med 2 så rekomenderar jag att du kör med bouncer på båda vilket inte är lika kritiskt när du bara kör med en på kameran.

Ska du köra wireless med 2 så ha båda lösa då är det lättare att komponera ljuset än om den ena är på kameran o den andra i handen.

Har labbat runt en del, ska prova fram vidare och se om jag blir klok. Annars så ställer jag frågorna i denna tråd.

Vilken kamera kör du med ??

Jag kör med Nikon D70.

//rillo

Posted

Då vet du antagligen att med program P så nyttjar du TTL till max medans med läge M så blir det mer chans i början.

Posted
Då vet du antagligen att med program P så nyttjar du TTL till max medans med läge M så blir det mer chans i början.

För det mesta så kör jag P faktiskt även innan, provat att ta några kort på M och dom har faktiskt livit hyffsad. :)

//rillo

Posted

Glöm inte att snurra på komandoratten till vänster bara när du har valt P så den lilla ikon tänds uppe på displayen, du hittar det i bruxen.

Man blir lite låst när man nyttjar P med TTL stöd för du kan inte ändra bländaren eller slutartiden. Man ändrar på exponeringskompensationen som ökar/sänker

styrkan på blixten. Ljusmätningen sköts av blixten, lyser inte dioderna när du fokuserar så får du ändra inställningen i kameran. Jag minns inte vad det heter :blush

Upplättningsblixt ger riktigt förföriska bilder.

I många fall räcker det men är man ute efter skärpedjup så får man slå över till M o chansa lite. Men sköter blixten ljusmätningen så får man en indikation vad man låg på när bilden togs. Efter ett tag så lär man sig var man får ligga på för värden. Kör du dom wireless så piper blixtarna på olika sätt om exponeringen var bra eller dålig.

Posted

Vi tar det från början... :) Hur kör man två fristående blixtar i AWL utan att ha en master i läge --- på kamerahuset (d.v.s. tre blixtar alltså) eller en kabelansluten master plus en remote... :?:

Posted

Nikon Advanced Wireless Lighting kan man inte köra utan sändare om man inte har en Sb-800 på kameran. Men du kan köra köra slavstyrning via commanderläget vilket är nästintill lika bra.

Posted

När vi endå snackar blixtar, hur är kontakten mellan din blixt o kameran Timbre ?

Håller jag kameran vertikalt så har jag lite vajsing med kontakt. Jag har förvisso plåtat ganska friskt...........

Posted
Nikon Advanced Wireless Lighting kan man inte köra utan sändare om man inte har en Sb-800 på kameran. Men du kan köra köra slavstyrning via commanderläget vilket är nästintill lika bra.

Fast inte på mässor om det är många fotografer i rummet. Det kan sluta med ett väldigt blixtrande... :D

Blev inspirerad och testade som hastigast två fristående SB-800 med passiv master på kamerahuset.

Läge Auto och kameran ställer vitbalansen.

flash002.JPG

Läge A, full bländaröppning med förinställd vitbalans och blixtinställning slow.

flash004.JPG

Den första ser trevligare ut men den andra är mer korrekt med tanke på lampskenet i rummet.

Posted

Det verkar som om du hade ganska bra med ljus när bilden togs ?

Visst är det lite mer pilleri om man inte kör AWL o har man 2 eller fler SB-800 så är det bara att köra på.

En tråkig detalj med Nikons blixtar är att man måste ha foten monterad om man kör trådlöst, den är alltid iväg på nått sätt.

Annars är Nikons blixtar en fröjd att arbeta med.

Posted
När vi endå snackar blixtar, hur är kontakten mellan din blixt o kameran Timbre ?

Håller jag kameran vertikalt så har jag lite vajsing med kontakt. Jag har förvisso plåtat ganska friskt...........

Det gamla Gitzostativet släppte när kameran stod på högkant med blixt så den har varit på reparation. Blixtarna är ju ganska tunga så här gäller det nog att ta det försiktigt när man sänker kameran på stativ.

Posted
Det verkar som om du hade ganska bra med ljus när bilden togs ?

Tog den för en stund sedan och det är en taklampa på 60W. Med fint infallande dagsljus kan blixtläge slow med förvald bländare fungera otroligt bra. Man får med ljusspelet och blixtarna tonar ner skuggor utan att ta över. Som alltid skall det till lite tur och man vet ju inte hur det blir förrän bilderna kommer upp på skärmen. Pratade på jobbet med en Nikonfanatiker :) som precis har köpt en D80 och han var väldigt nöjd med den stora displayen men jag undrar om det räcker.

Posted
Fast inte på mässor om det är många fotografer i rummet. Det kan sluta med ett väldigt blixtrande...
Det är inte farligt, är inte commando läget aktiverat så blixtrar inte blixten :)

Pratade på jobbet med en Nikonfanatiker som precis har köpt en D80 och han var väldigt nöjd med den stora displayen men jag undrar om det räcker.

Ibland blir man riktigt besviken när man tar upp bilderna på datorn :o Histogramet har jag börjat använda mer o mer, efter ett tag när man får känsla för det så lär man sig tyda hur bilden kommer att se ut. En större skärm offrar jag före en större sökare alá D200 direkt. :)

Posted

Oj nu var det mycke att hålla reda på! Jag får upp korset som blir när jag kör med blixten på kameran i läge P.

Man ändrar på exponeringskompensationen som ökar/sänker styrkan på blixten.
Det är inte blixtexponeringen som du tänker på? Knappen sitter vid den inbyggda blixten? Provat att trycka på den men det händer inte så mycket. Men då antar jag du menar den som sitter vid avtryckaren. När jag fotade så sänkte jag "trycket" på blixten på själva "master" blixten som då sitter på kameran.

Hur riktar ni blixtarna när ni kör med flera? Vissa gånger då jag fotar med 2 så får jag massa otrevliga skuggor och det ser väldigt onaturligt ut. Rent fult ut. Kör med bouncer på båda. :?::shy::?:

Men du kan köra köra slavstyrning via commanderläget vilket är nästintill lika bra.

Hur funkar det?? :?:

Ingen som kört med paraply? Finns en konverter på Cyberphoto. Så man kan köra en helt vanlig kamerablixt med paraply. Total kostnad för 1 paraply med stativ ungefär 1000:- Vart faktiskt sugen på det, kan vara bra om man ska ta porträtt eller "studiofoto". :)

//rillo

Posted

Jag köpte en SB-600 samtidigt med att jag köpte min D200 och den är jättejobbig att ställa in :black:

Jag var hos kameradoktorn strax innan jul och tittade då på en SB-800 och jag ångrar nu att jag inte köpte en sådan då den var mycket enklare att ställa in. Vi "lekte" då i affären och satte den inbyggda blixten i kommandoläge och den styrde två externa blixtar: en SB-600 och en SB-800 (båda med kompensation -1) och det fungerade riktigt bra.

- Efter tips av Timbre har jag även använt "slowsync" (ställs in på kameran) med tidsautomatik ("förvald bländare") men det var innan jul och mulet så det var rejält mörkt och därmed mycket lång exponering men det fungerade.....

//Eliot

Posted

" Men du kan köra köra slavstyrning via commanderläget vilket är nästintill lika bra."

Hur funkar det?? :?:

På D200 går du in på menyn Gaffling/Blixt och sedan Inbyggd blixt, Commander-läge....

Posted
Det är inte blixtexponeringen som du tänker på? Knappen sitter vid den inbyggda blixten? Provat att trycka på den men det händer inte så mycket. Men då antar jag du menar den som sitter vid avtryckaren. När jag fotade så sänkte jag "trycket" på blixten på själva "master" blixten som då sitter på kameran.
Montera en SB 800 på kameran o ställ in den för vanlig blixttagning. Sen vrider du på prog P, tittar du då i displayen till vänster om avtryckaren så ser det ut som vanligt. Vrid då funktionsratten som är på baksidan ett snäpp till vänster. Då tänds en ny ikon i displayen Ett P med en * ovanför är det. Sidan 7, item 15 i kamera manualen.

Nu kan du inte påverka bilden med slutartid/bländare utan med exponeringskompensationen. Ratten som normalt styr bländaren är den som nu påverkar. I sökaren är det staplen till höger om F värdet +.......0.......- som du påverkar. Blixten kommer att pipa om exponeringen inte blev bra o det är blixten som mäter ljuset. (dom röda dioderna på framsidan lyser till) Så du justerar inget med blixten utan bara med funktionsratten på baksidan, enkelt o smidigt plus att det fungerar riktigt bra.

Hur funkar det??

Jag är INTE hundra om den funktion finns på 800 då den har AWL. Montera blixten på foten som följer med (viktigt) o starta den, gå in i menyn o ändra den till Slav. Du ska blixten inställd på kanal 3 grupp A

Sen går du in i kamerans meny o ändrar blixtläge från TTL till Kommandoläge (viktigt) . Fäll upp den interna blixten o du är redo. När du plåtar så blixtrar den interna blixten INNAN bilden tas, den x-terna blixten mäter ljuset i bildtagningsögonblicket o piper på olika sätt beroende på om exponeringen blev bra eller dåligt. Du har även TTL stöd på det sättet. Du hittar det på sidan 150 i kamerans brux.

Jag är ganska säker på att det ska fungera med 800:an med för kamerans brux pekar på det.

Posted

Montera en SB 800 på kameran o ställ in den för vanlig blixttagning. Sen vrider du på prog P, tittar du då i displayen till vänster om avtryckaren så ser det ut som vanligt. Vrid då funktionsratten som är på baksidan ett snäpp till vänster. Då tänds en ny ikon i displayen Ett P med en * ovanför är det. Sidan 7, item 15 i kamera manualen.

Nu kan du inte påverka bilden med slutartid/bländare utan med exponeringskompensationen. Ratten som normalt styr bländaren är den som nu påverkar. I sökaren är det staplen till höger om F värdet +.......0.......- som du påverkar. Blixten kommer att pipa om exponeringen inte blev bra o det är blixten som mäter ljuset. (dom röda dioderna på framsidan lyser till) Så du justerar inget med blixten utan bara med funktionsratten på baksidan, enkelt o smidigt plus att det fungerar riktigt bra.

Hur funkar det??

Jag är INTE hundra om den funktion finns på 800 då den har AWL. Montera blixten på foten som följer med (viktigt) o starta den, gå in i menyn o ändra den till Slav. Du ska blixten inställd på kanal 3 grupp A

Sen går du in i kamerans meny o ändrar blixtläge från TTL till Kommandoläge (viktigt) . Fäll upp den interna blixten o du är redo. När du plåtar så blixtrar den interna blixten INNAN bilden tas, den x-terna blixten mäter ljuset i bildtagningsögonblicket o piper på olika sätt beroende på om exponeringen blev bra eller dåligt. Du har även TTL stöd på det sättet. Du hittar det på sidan 150 i kamerans brux.

Jag är ganska säker på att det ska fungera med 800:an med för kamerans brux pekar på det.

Tack! Ska prova det tips som det givit och tack Eliot!

Johan, vad kör du själv med för kamera??

Och en liten offtopic fråga, vet du om kärrspindlar har ett giftigt bett och hur "svåra" är dom för människor??

//rillo