Guest Audio Concept Posted December 25, 2006 Posted December 25, 2006 Alla med nyvunna kalsingar, strykjärn, polermaskin till bilen, ny klocka eller annat göre sig inte besvär…, - däremot alla som har fått eller gett något i julklapp som har med musik att göra kanske kan dela med sig för allmän inspiration…:-) Själv fick jag den bok som jag önskade mig, - eftersom tomten var snäll i år. Det är Cecilia Lindqvist som skrivit boken om det kinesiska instrumentet Qin (tsjin) och för ansträngningen fått årets August-pris. Med boken följer det också en cd med gamla och nyare inspelningar, där olika utövare tar lyssnare med på helt nya men mycket vackra resor. Via eget engagemang med skivmärket FIM har jag tidigare kommit i kontakt med Qin och andra kinesiska instrument, - och för de (modiga) som skaffat skivor med dessa instrument har jag alltid utfärdat varningen att det i början låter lite ”kinarestaurang”, men om man har tålamodet att efterhärma något liknande en meditationslik avkopplande stund (vem har tid med det idag…) - så framkommer en annan slags energi i musiken som får en att sjunka djupt ner i ens eget medvetande. Övertoner, och begrepp som ”hänga i luften” får ny mening. Det intressanta med boken är att se med vilken respekt och på vilket diametralt motsatt sätt man har närmat sig denna musik och instrumentet, - än vad vi är vana med i vår kultur. T.ex. är instrument på mellan 500-1000 år helt vanliga där de har gått i arv inom familjerna. Instrument på 300 år anses relativt nya… Olikt västvärldens dyrgripar som Stradivari violiner mm, är de inte enbart girigt värderade till hundratals miljoner. På ett annat sätt är de uppskattade, bevarade och värderade som medel för att människor via dess musik skall kunna ta sig till den egna själens djupare gömmor, och känna en djupare närhet till naturen. Spelandet i sig är som en japansk te-ceremoni som innefattar förberedelser och kontemplation innan själva spelandet igångsätts. Tekniken är fascinerade och rent musikaliskt är det intressant hur tonerna från dessa ”enkelt” utseende instrument med, åtminstone tidigare, - sidensträngar, - kan få hela rum att vibrera under en mästares hand. Här finns massor av intressant läsning, - och lyssning och därmed en klar rekommendation för alla musikintresserade. Köp boken! Mvh, Audio Concept Quote
Greensleeves Posted December 25, 2006 Posted December 25, 2006 ... Själv fick jag den bok som jag önskade mig, - eftersom tomten var snäll i år. Det är Cecilia Lindqvist som skrivit boken om det kinesiska instrumentet Qin (tsjin) och för ansträngningen fått årets August-pris. Med boken följer det också en cd med gamla och nyare inspelningar, där olika utövare tar lyssnare med på helt nya men mycket vackra resor... Här finns massor av intressant läsning, - och lyssning och därmed en klar rekommendation för alla musikintresserade. Köp boken! Tack för lästipset! Quote
Engelholm Audio Posted December 25, 2006 Posted December 25, 2006 DVD'n med Mark Knopfler och E. Harris fick jag av min gode kusin. Dessutom gav jag två skivor (som jag själv vill ha) till min kära sambo; den ena skivan är Sarah McLachlan och den andra är med Richard Julian, kanske mest känd från Norah Jones's dvd där deras duet är i särklass (That's the way that the world goes round skulle jag gissa att låten heter). I övrigt fick jag ett snickarbälte som "kopplas" till musiken genom att jag har ett helt eget musikrum som skall ställas iordning... Din bok låter intressand, Robban. Quote
Absolute Audio Posted December 25, 2006 Posted December 25, 2006 Jag fick biljetter till Pain of Salvation's ända spelning i Sverige. Och att denna spelning är i Göteborg gör ju inte saken sämre, ska bli trevligt att gå och spana lite i Hifi-staden #1. God Jul! Quote
Timbre™ Posted December 25, 2006 Posted December 25, 2006 Det bästa med julen är plötslig tillgång på tid :cool: och jag har återupptäckt en gammal julklapp från slutet av nittiotalet. Kanske ingenting man kör till vardags men Kim Bracken's Acoustic Christmas passar bra i dessa dagar. Ray Kimber är med och vid mixerbordet används ett par DiAural Speakers från Kimber Kable. Quote
raindog Posted December 26, 2006 Posted December 26, 2006 Alla med nyvunna kalsingar, strykjärn, polermaskin till bilen, ny klocka eller annat göre sig inte besvär…, - däremot alla som har fått eller gett något i julklapp som har med musik att göra kanske kan dela med sig för allmän inspiration…:-) Själv fick jag den bok som jag önskade mig, - eftersom tomten var snäll i år. Det är Cecilia Lindqvist som skrivit boken om det kinesiska instrumentet Qin (tsjin) och för ansträngningen fått årets August-pris. Med boken följer det också en cd med gamla och nyare inspelningar, där olika utövare tar lyssnare med på helt nya men mycket vackra resor. Via eget engagemang med skivmärket FIM har jag tidigare kommit i kontakt med Qin och andra kinesiska instrument, - och för de (modiga) som skaffat skivor med dessa instrument har jag alltid utfärdat varningen att det i början låter lite ”kinarestaurang”, men om man har tålamodet att efterhärma något liknande en meditationslik avkopplande stund (vem har tid med det idag…) - så framkommer en annan slags energi i musiken som får en att sjunka djupt ner i ens eget medvetande. Övertoner, och begrepp som ”hänga i luften” får ny mening. Det intressanta med boken är att se med vilken respekt och på vilket diametralt motsatt sätt man har närmat sig denna musik och instrumentet, - än vad vi är vana med i vår kultur. T.ex. är instrument på mellan 500-1000 år helt vanliga där de har gått i arv inom familjerna. Instrument på 300 år anses relativt nya… Olikt västvärldens dyrgripar som Stradivari violiner mm, är de inte enbart girigt värderade till hundratals miljoner. På ett annat sätt är de uppskattade, bevarade och värderade som medel för att människor via dess musik skall kunna ta sig till den egna själens djupare gömmor, och känna en djupare närhet till naturen. Spelandet i sig är som en japansk te-ceremoni som innefattar förberedelser och kontemplation innan själva spelandet igångsätts. Tekniken är fascinerade och rent musikaliskt är det intressant hur tonerna från dessa ”enkelt” utseende instrument med, åtminstone tidigare, - sidensträngar, - kan få hela rum att vibrera under en mästares hand. Här finns massor av intressant läsning, - och lyssning och därmed en klar rekommendation för alla musikintresserade. Köp boken! Mvh, Audio Concept Håller med - det är en mycket intressant och läsvärd bok. Jag köpte boken redan i höstas eftersom jag är specialintresserad av Asien och av Kina i synnerhet. När jag hade läst den så köpte jag ytterligare ett par skivor med qin-musik som jag kan rekommendera: Music for the Qin Zither By: Lin Youren (Artist) Nimbus Records Yangguan San Die: Parting at Yangguan By: Mingyue, Liang Wergo Records Musiken på dessa skivor är långsam, meditativ och sparsmakad med fantastisk ljudkvalitet. Jag höll på att glömma: Ljudklappen detta år var en ny skivväska för vinyl. Quote
Recommended Posts