iroise Posted December 25, 2006 Posted December 25, 2006 James Brown, King of soul dog i natt, Vila i frid- Godfather of soul. På polydor (849108-2) finns james brown in a box som sträcker sig från tidigt 50-tal till 80-talet dock endast 2 låtar från 80-talet vilket räcker för mig. Boxen innehåller även en 65-sidig bok med en rik guide till JB. Quote
stargazer Posted December 25, 2006 Posted December 25, 2006 "Soul Brother Nr 1" - en av de sista riktigt stora är borta. En legendar som influerat otaliga. Hans politiska engagemang under storhetstiden är också värt att nämna. På 60-talet och början av 70 var han överjordiskt bra. Liveplattorna "live at the apollo" och "love, power, peace" är helt magiska. Själv han jag se honom live en gång - 1992. Inte i närheten av storhetstiden på 60-talet, men vilken entertainer , vilka låtar och vilken profil Sprid lite soul i himlen nu, JB :cool: Quote
stargazer Posted December 25, 2006 Posted December 25, 2006 Han uppvisade också stora mått av amerikansk ödmjukhet :cool: Disco is James Brown, hip-hop is James Brown, rap is James Brown; you know what I'm saying? You hear all the rappers, 90 percent of their music is me"Cool att benämna sig själv i tredje person... eller vad sägs om I've outdone anyone you can name - Mozart, Beethoven, Bach, Strauss. Irving Berlin, he wrote 1,001 tunes. I wrote 5,500 Quote
Timbre™ Posted December 25, 2006 Posted December 25, 2006 Kan någon ge mig någonting bättre än It's A Man's, Man's, Man's World just när sextiotalet snurrade som mest... Tur att musik kan spelas in. Quote
iroise Posted December 25, 2006 Author Posted December 25, 2006 Kan någon ge mig någonting bättre än It's A Man's, Man's, Man's World just när sextiotalet snurrade som mest... Tur att musik kan spelas in. Funkens uppfinnare var underskattad som balladsångare finns många bra soulballader med honom. Kanske inte bättre än Timbres exempel men "Say it loud I`m black and proud" går inte av för hackor den är ju flera på en gång: dansmusik, popmusik och politisk-musik! Quote
raindog Posted December 26, 2006 Posted December 26, 2006 Love and Light, Mr James Brown! It was fun! R.I.P Quote
Recommended Posts