Jump to content

Recommended Posts

Posted

James Brown, King of soul dog i natt, Vila i frid- Godfather of soul. På polydor (849108-2) finns james brown in a box som sträcker sig från tidigt 50-tal till 80-talet dock endast 2 låtar från 80-talet vilket räcker för mig. Boxen innehåller även en 65-sidig bok med en rik guide till JB.

Posted

"Soul Brother Nr 1" - en av de sista riktigt stora är borta. En legendar som influerat otaliga.

Hans politiska engagemang under storhetstiden är också värt att nämna.

På 60-talet och början av 70 var han överjordiskt bra. Liveplattorna "live at the apollo" och "love, power, peace" är helt magiska.

Själv han jag se honom live en gång - 1992. Inte i närheten av storhetstiden på 60-talet, men vilken entertainer :), vilka låtar och vilken profil :o:)

Sprid lite soul i himlen nu, JB :cool:

Posted

Han uppvisade också stora mått av amerikansk ödmjukhet :cool:

Disco is James Brown, hip-hop is James Brown, rap is James Brown; you know what I'm saying? You hear all the rappers, 90 percent of their music is me"
Cool att benämna sig själv i tredje person...

eller vad sägs om

I've outdone anyone you can name - Mozart, Beethoven, Bach, Strauss. Irving Berlin, he wrote 1,001 tunes. I wrote 5,500
Posted
Kan någon ge mig någonting bättre än It's A Man's, Man's, Man's World just när sextiotalet snurrade som mest... :?:

Tur att musik kan spelas in.

mainLarge.jpg

Funkens uppfinnare var underskattad som balladsångare finns många bra soulballader med honom.

Kanske inte bättre än Timbres exempel men "Say it loud I`m black and proud" går inte av för hackor den är ju flera på en gång: dansmusik, popmusik och politisk-musik!