Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mer än två decenniers intensivt hifiintresse och plötsligt blir det läge att rita eget hus... :mm::) Klart att hifiglasögonen sätts på och vi har lyssnat på ett av dessa hemmasystem där man först kanske inte riktigt inser att de faktiskt finns i Sverige... :o

En decemberlördag i ett lyssningsrum som vi sent skall glömma och det har blivit dags att försöka dela med sig av denna upplevelse.

Kronos002.JPG

Varsågod - ett Christmas Audiophile Statement från Euphonia... :cool: :)

Kronos008.JPG

• Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Mer än två decenniers intensivt hifiintresse och plötsligt blir det läge att rita eget hus... :mm::) Klart att hifiglasögonen sätts på och vi har lyssnat på ett av dessa hemmasystem där man först kanske inte riktigt inser att de faktiskt finns i Sverige... :o

En decemberlördag i ett lyssningsrum som vi sent skall glömma och det har blivit dags att försöka dela med sig av denna upplevelse.

Kronos002.JPG

Varsågod - ett Christmas Audiophile Statement från Euphonia... :cool: :)

Kronos008.JPG

Oj oj oj, bor man i TT-huset blir det hifi på hög nivå, spännande! :mm:

Posted
Kronisk hifinirvana på hög nivå

Bra rubrik med tanke på att det är ett par Kronos högtalare.Samma som på Arken 2002 :mm:

Posted

TT-huset är bara en symbol. Här spetsar vi öronen och sträcker på halsen i ett privat lyssningsrum som slog oss med häpnad. Afrikanska fyrfotingar växer i popularitet och den här gången är det giraffens tid... :)

Kronos012.JPG

Posted
Bra rubrik med tanke på att det är ett par Kronos högtalare.Samma som på Arken 2002 :mm:

Möjligen samma version men inte samma par.

Colosseum byggdes inte på en natt och en audiofil känner igen andra audiofiler på spåren i snön... :D Vår värd har naturligtvis vandrat den långa uppgraderingsvägen och spåret går via produkter från t.ex. Magnepan, Dunlavy Audio Labs och Acapella på högtalarsidan samt Micromega, McCormack, Threshold, Audio Research och Krell på elektroniksidan.

Kronos018.JPG

Posted
TT-huset är bara en symbol. Här spetsar vi öronen och sträcker på halsen i ett privat lyssningsrum som slog oss med häpnad. Afrikanska fyrfotingar växer i popularitet och den här gången är det giraffens tid... :)

Kronos012.JPG

Vad bra då jag efter flera besök i olika lägenheter i "Turning Tossig" dessvärre kan konstatera att

de aukustiska förutsättningarna inte är de bästa i huset

Posted
Vad bra då jag efter flera besök i olika lägenheter i "Turning Tossig" dessvärre kan konstatera att

Det kan man inte direkt säga om det här rummet vi besökte.. Det var en riktig rysare!! :)

Posted

TT var förmodligen redan från start chanslöst mot detta. Diskreta insatser med Sound Panels från ASC i ett rum som redan från grunden var byggt med hifi för ögonen.

Glöm de madrasserade cellerna - det finns en luftigare och ljusare väg till hifinirvana.

Kronos017.JPG

Posted

Det absolut bästa demonstrationen jag någonsin hört på Arkenmässan var just Audio Physic Kronos drivna med mono digital power amplifiers "Strada" från Audio Physic. :mm:

//Eliot

Edit: Infogade namnet på förstärkaren!

Posted

Inget lyssningsrum blir till av sig själv och vi kompletterar med ett par bilder från tidig byggstart. Redan nu kan man se att golvproblemen kommer att minimeras.

Kronos043.jpg

foto: jka

Posted
Det absolut bästa demonstrationen jag någonsin hört på Arkenmässan var just Audio Physic Kronos drivna med förstärkare från Audio Physic. :mm:

eliot, jag var med på nattlyssningen och det var en oerhört stark upplevelse men jag vågar ändå påstå att jag inte har hört Kronos förrän nu.

Här har takpanelen kommit på plats och golvet består av parkett på betongplatta.

Kronos042.jpg

foto: jka

En lite ljusare variant på Kronos/tak-bilden.

Kronos010.JPG

Posted
Man får börja finslipa önskelistan till nästa år nu, när man ser dessa bilder :)

Jo, men var skall man börja... :?::D Kanske bäst att starta från grunden som Peo tänker göra.

Kronos029.JPG

Posted

Hade då aldrig kunnat tro att det skulle stå ett par kronos i ett svenskt hem. Audio Physic är ju inte ett märke som man ser så där himla mycke här i Sverige. Men det är klart, vi har ju fått en butik i Umeå som har dom så. :cool:

Linn, Esoteric(cd?),Sanyo(projje?), Velodyne(subba) och vilken är sista fjärren?? Audio Aero??

//rillo

Posted

Ja det börjar bra, skall bli kul att se resten av bilderna.

Snygga stolar också, ritade av Ludwig Mies Van der Rohe 1929 och heter Barcelona. sorry ot.

Posted

Helt ärligt kan kan jag säga , att jag var på väg att säga amen när jag klev

över tröskeln till detta rum :o

mvh en nästan religiös gurka

Posted

Timbre:Jag förstod på dig att det var något extra du hade upplevt när vi träffades

på lörda.g kväll,i Malmö .Är väldigt nyfiken på fortsättningen av detta reportage ;)

Posted
Väntar med iver på mera bilder så får man se hur lång listan blir....

Vi kan börja med de finurligt utplacerade mattorna på golvet som samtidigt markerar sweetspot om man nu inte lyssnar sig dit. Själv blev jag helt såld redan på utsidan av höger kanal men sweetspot är ju aldrig fel.

Kronos027.JPG

Posted
Hade då aldrig kunnat tro att det skulle stå ett par kronos i ett svenskt hem. Audio Physic är ju inte ett märke som man ser så där himla mycke här i Sverige. Men det är klart, vi har ju fått en butik i Umeå som har dom så. :cool:

Linn, Esoteric(cd?),Sanyo(projje?), Velodyne(subba) och vilken är sista fjärren?? Audio Aero??

Förstärkeriet är inte helt vad man tror att det är :) och det blev ett riktigt övertygande återseende för min del. Var på väg dit en sommar men nu måste det ordnas upp. Först skall det handla om Kronos och det är ju en högtalare som har utvecklats under lång tid. Diana Krall via DSD smälter bra in i sammanhanget.

Kronos024.JPG

Posted
Förstärkeriet är inte helt vad man tror att det är :)
Ser ut att kunna vara Lamm :?:

Tillägg: + Theta Dreadnaught men jag vet inte vad den används till :?:

Posted
Ser ut att kunna vara Lamm :?:

Visst är det Lamm men det handlar om urbaggen och exakt den modell som var med vid en liknande upplevelse för snart tio år sedan. Den gången var det Kharma.

Kronos045.JPG

Posted

Ställer vi in skärpan på Kronos så är ju detta en reslig konstruktion som kryper upp i vikten 120 kg och en av anledningarna till detta är att man samtidigt köper fyra slutsteg på vardera 250W som driver de aktiva basarna. Kronos är närmast ett projekt från [audio physic] och jag har hittat ett par arkivbilder av det allra första paret som landade på svensk mark lagom till Arkenmässan 2002.

Kronos021.JPG

Posted

Audio Physics grundare Joachim Gerhard hade en del att packa upp och installera den gången och det blev en intensiv natt i kartongernas värld... :) Företaget startade år 1985 och Joachim Gerhard har ju hunnit med ett antal utvecklingsprojekt.

image.jpg

Posted

Vid en snabb jämförelse ser man att det cirkulära frontfönstret (med Kronoslogga) har tillkommit på senare tid. De största förändringarna sitter förmodligen på insidan men fortfarande handlar det om fyra stycken tiotumsbasar som arbetar i parvis separata kabinett med spegelvänd placering.

image.jpg

Kabinettet finns i olika ytvarianter som ljus lönn, mörk lönn, körsbär, rosenut och exotiskt klingande "Macasar ebony".

Kronos020.JPG

Posted

Vad är det för "usb" kablar som går in i sidan??

Tillägg: + Theta Dreadnaught men jag vet inte vad den används till

Verkar som han kör med en projje, så han kanske har en liten hemmabio :)

//rillo

Posted
Vad är det för "usb" kablar som går in i sidan??

Justering av parametrar av högtalaren, en filter justering skulle man väl kunna säga. Men hur det fungerar x-akt det kommer jag inte ihåg.

dom är väl halvaktiva med ?

En helläcker talare det där :mm: