Jump to content

Recommended Posts

Guest pick-me-up
Posted

Vill hjälpa min vän att hitta en bra universalspelare i prisklassen 6000 till 12000 kr.

Till exempel Marantz, Denon eller NAD. Och priserna gäller köpta i Sverige i affär. Inte på nätet!

Hur CD:n låter är inte lika viktigt, som SACD och DVD-A. Inte heller videokretsar är viktiga, utan enbart ljudet på hirez.

Den ska naturligtvis vara multikanal och klara alla de vanligaste formaten.

Till saken hör att han gillar INTE Pioneer … *s*

Finns det någon som har jämfört dessa märken sinsemellan? Helst i flerkanal och med hirez.

/JJ

Guest pick-me-up
Posted
En fråga bara.... Varför gillar han inte Pioneer???

Jodå, så här är det.

Hans egen HT-förstärkare var på service, så han fick låna hem en ersättare från affären. Det var just en Pioneer.

Kommer inte ihåg vad han inte tyckte om den, men han sa till mig att det märket skulle han absolut inte köpa!

(Och han är inte en kille man kan lyckas övertala … Fast OM det går att bevisa att Pioneer låter bättre, då kanske finns det hopp?) :cool:

Underligt nog säljer den affären också Pioneer samt Onkyo, Marantz, Harman/Kardon, Primare etc. Kanske Arcam också, men jag är inte helt säker.

Egentligen finns det bara ett sätt att ta reda på … Låna hem två maskiner åt gången och lyssna sig fram.

Skulle man göra detta någorlunda seriöst, tar det ganska lång tid samt kräver en hel del krafter :mm:

När jag köpte min Marantz SA8400, så gjorde jag det helt i blindo, alltså utan att lyssnat alls. Jag litade på de tester som jag hittade. Och att den var kraftigt prissänkt då gjorde saken lättare! :D

(Dessutom har den modellen valts av Stereophile som Class B Recommended Component.)

Så om de multimaskiner från Marantz låter nÄsTaN lika bra på hirez, kan de vara bra att ha. Att de skulle låta bättre, är nästan omöjligt, som jag kan se saken. Det vore ytterst märkligt med tanke på alla andra saker som finns i dem! Videokretsar samt multikanal plus DVD-A. ;)

Nu pratar jag om kommande modeller DV7001 och DV8001. Fast den sistnämnda blir kanske för dyr för honom? Spannet är mellan 6 till 12k.

• 3 weeks later...
Guest lasse s
Posted
Hur CD:n låter är inte lika viktigt, som SACD och DVD-A. Inte heller videokretsar är viktiga, utan enbart ljudet på hirez.

Den ska naturligtvis vara multikanal och klara alla de vanligaste formaten.

/JJ

Men har inte din kompis som alla andra betydligt fler vanliga CD än SACD? Jag tycker att det är självklart att det ska låta bra på båda formaten, naturligtvis kan det inte låta riktigt lika bra på CD p g a fprmatets begränsningar. det är just det som är det svåra när man köper multispelare, att hitta någon som låter bra på båd.