Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej i stugorna.

Sitter här med en avskuren finger topp samt en ögon inflamation :black: och har lite funderingar runt högtalare. Sitter just nu på ett par DQ8'or som är mycket välljudande, men har en lång bit kvar att önska då det gäller byggkvalitén på lådorna. Har testat dessa med min egna kringutrutsning samt en mer förfinad, "se Bryston försteg, Slutsteg Thule 250". båda anläggningarna spelades med framförallt min vinyl spelare "Systemdek 8" Mina funderingar är ... vilka fler högtalare i denna prisklass finns det (10-15000kr) och som lämpar sig för Jazz och Soul ? Vad har ni att rekomendera... eller pusha mig i rätt riktning. Allt är som sagt en smaksak för den enskilde. Vill mest ha en finger visning om var jag ska titta/lyssna. Kanske gå på ett par stativare då mitt lyssnings rum är 15-16kvm. Mina DQ8'or är helt i min smak men är lite för "fula" om jag får vara så burdus i min förklaring till varför jag söker något annat/nytt. Lyssnar fortfarande på ganska blandad musik med förkärlek till jazz och Soul... "Esbjörn Svensson Trio, Tower of power, Michael Bubblé, Jamiroquai, mm. Har lyssnat på en del olika högtalare men inte riktigt hittat rätt. Vet att detta är en ganska komplicerad önskan... men hellre fråga de som har en större kunskap om vad som kan tänkas vara rätt... då denna källa av kunskap finns... varför inte utnyttja/fråga den ? Vet att jag förmodligen behöver byta ut vissa komponenter i min stereo för att optimera mig och min musik.

Väl mött i julrushen... Jörgen W

Posted
Hej i stugorna.

Sitter här med en avskuren finger topp samt en ögon inflamation :black: och har lite funderingar runt högtalare. Sitter just nu på ett par DQ8'or som är mycket välljudande, men har en lång bit kvar att önska då det gäller byggkvalitén på lådorna. Har testat dessa med min egna kringutrutsning samt en mer förfinad, "se Bryston försteg, Slutsteg Thule 250". båda anläggningarna spelades med framförallt min vinyl

Om du vill ha moderna coh snygga högtalare så kan du gå på mitt tips:

Jag lyssnar på musik i de genrar som du gör och är supernöjd med mina B&W. Jag har 803:or och de kostar lite mer än du är beredd att betala, men jag har också ett mycket större rum att ha dem i än ditt lyssningingsrum. Lyssna på B&W 705 och 805 med ett par bra stands. Det hade i alla fall jag försökt.

Min övriga utrustning är: Harmony Design Pre 906 med DAC, Lyngdorf SDA 2175, Onkyo SP503 (modifierad till drivverk av Mattias Stridsbeck), B&W 803, Rega Planar 3, kablar från Supra och Audio Metallurgy (signal och högtalar) samt Monster HS 1000 filter. Alltihop snyggt inpackat i Base-hyllor.

Posted

Vienna Acoustics Beethoven Baby grand, ligger farligt till. Dessa kostar dock lite mer än de 15000 jag satt som gräns. Men har lyssnat på dessa och är enormt imponerad av den ljudbild dessa frambringar. Får dock uppgradera min kringutrustning, för att dessa ska komma till sin rätt. :blush