Jump to content

Scheherazade

Guest Peo

Recommended Posts

Jag lyssnade idag på Scheherezade och den är verkligen bra trots att den är från 1960. Jag jämförde den två-kanaliga med den tre-kanaliga inspelningen och jag tycker att den senare låter ljudtekniskt bättre. Den här mittkanalen gör att det blir lite mera dimension i ljudbilden. Nackdelen med att spela skivan tre-kanaligt är att man inte får med dom lägsta frekvenserna märker jag. Subwoofern fungerar inte i SACD om man inte har ett sådant speciellt spår på skivan. Personligen så gillar jag dom här gamla stereo-inspelningarna och då speciellt när dom är så gamla som 50 år eller mera. Det fanns ju ingen regelbok utan det var ett experimenterande som jag tycker är roligt. Apropå det så finns det en CD med Elvis och tidiga stereoexperiment från början av 1957, inspelningar som man bara tidigare hört i mono.

anders: det där tolkar jag som en order. ;)

gcs: den är t.o.m. från 1956! Det är Stravinsky-inspelningen som är från 1960 om jag tolkar omslaget rätt. Det vore helt klart spännande att höra dessa skivor i tre kanaler någon gång.

Det här med att det är en gammal inspelning ser jag inte som en nackdel, snarare tvärtom.. Jag har hittat många skivor från 50- och 60-talet som är helt fantastiska, och slår det mesta som har gjorts senare. Även äldre än så ibland.. Häromdagen köpte jag en Simon Boccanegra (Verdi) som är inspelad 1939, och den låter förvisso hemskt, men ojojoj vilken föreställning! :o:D Det kommer en hel tråd om Boccanegra så småningom, när jag lyssnat igenom alla inspelningar som går att få tag på.. Jag är uppe i fem nu, har sex till på ingång, hehe.

Den där CD'n med Elvis låter spännande, har du lite mer info om den.. :?:

Om någon förresten vill bli av med sin vinylutgåva av Scheherazade/RCA Living Stereo så kan ni ju skicka mig ett PM. ;)

Eftersom Du verkar uppskatta RCA Living Stereo inspelningarna så kan jag rekommendera

The RCA Bible av Jonathan Valin

valinbok.jpg

Här ser Du originalutgåvorna av de inspelningar Du nämnt ;)

living.jpg

Prislappen på Turandot visar att jag köpte den för 350 kr :app:

"Om någon förresten vill bli av med sin vinylutgåva av Scheherazade/RCA Living Stereo så kan ni ju skicka mig ett PM".

Skicka den till mig istället! :D Snälla Eliot!

På insidan av häftet står det faktiskt att det är Scherezad, Op.35 som är inspelad i Februari 1960. Den här skivan med Elvis heter "Essential Elvis" vol.2 ,skivnummer PD90250. Femton av tjugo låtar är i sk. binural stereo och inspelningarna är gjorda i januari 1957.

Eliot: haa! Jag visste väl att de skulle komma.. :D Jag är SÅ avundsjuk. :)

RCA-bibeln bläddrade jag ju i hos dig, den känns som ett måste. Jag får ta och leta rätt på en!

Är Scheherazade en dyrgrip eller finns det hopp om att hitta en utan att ta ett banklån?

gcs: där ser man, jag får ta och läsa häftet nästa gång, på baksidan kändes det som att det jag sa var rätt. :) Tack för Elvistipset också, den skall jag definitivt kolla upp!

• 2 months later...