MartinN Posted February 26, 2004 Posted February 26, 2004 Är det så att en CD-spelare med auto (digital) gain scaling sabbar bort en bit från vanliga 16/44 inspelningar ? Har haft litet problem med de allra nyaste HDCD inspelningarna. De verkar ha så hög inspelningsnivå att peakarna distar. Jag tycker mig ha kommit fram till att det beror på överstyrning av CD-spelarens utsteg. Kan vara att jag inbillar mig. Problemen har uppstått med Rickie Lee Jones nyaste och den nya samlingsplattan med Lisa Ekdal. Har någon åsikter om dessa fenomen ? Martin Quote
TSB Posted March 9, 2005 Posted March 9, 2005 Är det så att en CD-spelare med auto (digital) gain scaling sabbar bort en bit från vanliga 16/44 inspelningar ? Har haft litet problem med de allra nyaste HDCD inspelningarna. De verkar ha så hög inspelningsnivå att peakarna distar. Jag tycker mig ha kommit fram till att det beror på överstyrning av CD-spelarens utsteg. Kan vara att jag inbillar mig. Problemen har uppstått med Rickie Lee Jones nyaste och den nya samlingsplattan med Lisa Ekdal. Har någon åsikter om dessa fenomen ? Martin <{POST_SNAPBACK}> Kan begränsat om detta ännu. Men det är för det första upp till hur det sköts vid graveringen. Eftersom utrymmet dynamiken ökar med 6 dB skall detta kompenseras i slutfasen så att utvolymen är i den normala nivån. Frågan är om en misslyckad produkt släpps igenom? HDCD-tekniken äventyrar där emot inte distortionsnivån. Snarare ska den ge en motsatt effekt. Har du chansen att jämföra genom en annan utrustning? Thomas Quote
Recommended Posts