sladd Posted December 16, 2006 Share Posted December 16, 2006 Den som gjort en resa har något att berätta sägs det. Vinterturnén gick till Östersund. Uppladdning skedde på det som lille Vidar döpt till "Svarta cafét". Det ligger förövrigt vägg i vägg med "blåa cafét" (Violas), tvärs över gatan mot leksaksaffären och två kvarter från lilla lägenheten där vi hade två madrasser på golvet första tiden efter flytten ned till Alingsås. Kort sagt har den lille koll på läget i staden. Om detta café kan man säga en del bra saker. De har en fullt godkänd cappuchino, färska smörgåsar och en lång rad flickor som inte tuggar tuggummi. Akustiken är däremot katastrof, Ernst har varit framme och det är kalt på väggar och i tak. Allt studsar och kylarnas kompressorljud förstärks. I praktiken har det förmodligen samma effekt som de nya stå-caféerna, ingen orkar sitta för länge, nya kunder in med nya friska pengar. Efter Aftonbladet (Guilliou borde få många pris, citat "den numer smått förryckte israelvännen Per Ahlmark" slut citat ) blir det att ge sig av norrut. Vi som bor i västsverige vet hur vädret är i år. Det regnar... Den lilla mojängen som påminnermig om att det är bra att ha körkort berättar att vi kör österut för tillfället och att GPS-fart är 111 Km/h Vi är på väg till en republik. De är egensinniga, har eget språk, kör skoter (SNÖskoter alltså era jädrans sörlänningar...) och kallas ibland för surjämtar. Språket... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted December 16, 2006 Author Share Posted December 16, 2006 Efter ett par timmars körning i regnet, exempel på ganska nytt fenomen. Mil efter mil utefter vägarna sätter vi upp 3 meter höga staket för att inte bli drabbade av älgar eller rådjur. Däremellan sätter vi upp bullerplank för att inte bli störda av trafiken. Älgarna hamnar på fel sida staketen och skapar kaos, eller blir påkörda där staketen upphör då trafiken av älg över väg av naturliga skäl är större just där. Bakom bullerplanken lever människor som önskar sig vadå? Jordvallar? Alla vägar i tunnel? Alla hus under jord? I skogen knallar det omkring 300 000 älgar som önskar delvis samma sak, alltså alla vägar under jord? Eller alla människor under jord (eller i en frysbox, vem vet...) Fast ni som åkte med till Umeå senast vet svaret.. Norrlänningar är smartare. Här är ett bakomplankethus Säljes: Hus trevligt beläget, nära kommunikationer, ostört läge nära skogskulle Mot Filipstad i regnet, börjar det inte bli dags för middag? . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted December 16, 2006 Share Posted December 16, 2006 Ha, Filipstad! Där har jag växt upp minsann.. I slutet av 70-talet inleddes där en lång ljudkarriär med en bandspelare från Blaupunkt och en redan då gammal skivspelare + högtalare från Grundig som jag annekterade från min mor. Du gör trevliga reportage sladd, fortsätt gärna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted December 16, 2006 Author Share Posted December 16, 2006 Värdshuset/hotellet John Ericsson är ytterligare ett bra exempel på sådant som lever av läget. Nära vägen, bra med P-platser. Här är bakisdan och det kalla grå vattnet har stigit betydligt. Östra värmland och om man var turist så kunde man vänta sig lite stugvärme och varmlandskt gemyt innanför dörrarna. Fanns det lite av den varan borta på disken där kanske ? Nja, gemytet är skenbart, gumman med dockansiktet gnider mekaniskt en strumpsticka upp och ned och vaggar med kroppen fram och åter, fram och åter. Efter en stunds tittande kryper känslan av amerikansk 80-talsfilm - eller möjligtvis Hitchkock - närmare och man undrar hur många barn detta monster har ätit upp nattetid när dörrana är låsta... Eller skall det månne plötsligt surra ut 10 000 flugor ur ögonen? Något läskigt är det på gång helt klart. Finns gemytet månne om man kikar åt andra hållet, lite skumt därborta, vad är det? Åhå så mysigt, välkommen till hotell John! John Ericsson - född Johan - var en av 1800-talets stora uppfinnare. Förbättrade ångmaskinen, skapade ett av de första lokomotiven, satt i finkan i England då finanserna tröt men är förmodligen mest känd för att ha uppfunnit propellern. Middagen? Ni vill inte veta... Kaffet får inköpas på Statoil som ligger granne och vi kör vidare norrut mot Vansbro - Mora . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted December 16, 2006 Author Share Posted December 16, 2006 I gränslandet mellan Värmland och Dalarna, förbi släkten De Geers Lesjöfors vattnet stiger, snart bara 20 cm till vägbanan . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stargazer Posted December 16, 2006 Share Posted December 16, 2006 sladd, dina resereportage ROCKAR / *stjärntittaren nickar gillande* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted December 16, 2006 Author Share Posted December 16, 2006 Mörkret faller snabbt, regnet fortsätter, Vansbro och Mora är sig lika. Efter Noppikoski, en liten by mellan Rättvik och Sveg i något som för första gången kan sägas vara vildmark, blir det ett stopp på en P-plats för en bensträckare. Min sambo säger att jag åtminstone har en älskarinna en plats där man trivs och ägnar mycket tid, ser sverige tillsammans med och som glöder förföriskt i mörkret Fast så värst feminin vet jag inte om den kan kallas... Det är incheckning på hotell Emma i Östersund. Det är första visiten så man är ju en smula på sin vakt. Skall det bli underliga teckningar från stamgäster eller neonvansinne från chicka 70-talet? Det blir en tredje variant. Såhär innan läggdags både i resan och nu i realtid kan det ju vara trevligt att läsa en tidning före sömen. Tänd lampan alltså och se in i lampan Om man böjer armen max uppåt så gör tyngden att den hamnar nedåt igen, som på bilden. Om man böjer upp endast lampans flexdel så flexar den tillbaka så att den hamnar exakt som på bilden. Om man flexar ned lampan maximalt för att komma ifrån lampjävlens elaka halogensken så flexar fanskapet upp igen så att man har luman exakt mitt i ögonen. . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted December 17, 2006 Author Share Posted December 17, 2006 Morgon i Östersund, dusch i det lilla badrummet med plastdraperi, begriplig hantering av handfatet och så ett par ekande trappor ned till frukosten som är blygsam men helt OK. Läser för första gången på 20 år Länstidningen där Kommunens ordförande önskar Östersundsborna God Jul och Gott Nytt År med en lång text om framtidstro trots (eller tack vare får man en känsla av) nedläggningen av regementet och 1200 försvunna jobb. Politiker. Minns direkt att tidningarna handlade om samma saker när jag bodde här då, det handlade alltid om jobb, stödpengar, utbildningsmöjligheter, att sätta jämtland på kartan och en massa fantastiska projekt som UF på den tiden (utvecklingsfonden) plöjde ned pengar i. Jag levde (indirekt) på UF-pengar i 2 år då en uppfinnare i Skövde hade raggat upp en badvakt och en arbetslös säljare och tillsammans hade de startat ett aktiebolag. Ni som var med kanske minns tiden, det var straxt efter kärnkraftsomröstningen 1980, staten hade ROT-bidrag som var generösa till husägare, de väldiga kommunala bostadsbolagen letade besparingar med ljus och lykta och t ex Växjö ståtade med ett solvärmeprojekt där halva bensinfat kromats på insidan och med 1000 motorer på axlar följde samt fokuserade in ljuset till en brännpunbkt där kopparrören värmdes upp och vattnet i dem gick vidare till en stor cistern som i sin tur värmed 100 villor en bit bort. Ungefär som att driva en buss med ett kärnkraftverk... Nåväl, uppfinnaren och hans kompisar sålde en ventil för ventilationssystem som själv på mekanisk väg kände av om temperaturen höjdes (dusch eller matlagning t ex) och då reagerade ventlen med att forcera/öka luftväxlingen. Efter en stund upphörde den varma aktiviteten och då gick ventilen tillbaka i normalt och SNÅLT läge. Det var i det där snåla som besparingen fanns, 25% av värmeenergin går normalt bort med ventilationen. Man kunde spara 10 - 20 % utan att komforten skulle bli lidande. Tänk er in i huvudet på en direktör för ett bostadsbolag med 500 lägenheter och den el- eller oljenota han hade. De högg på allt... Tillverkningen skulle såklart ske i Östersund med UF:s bistånd, vi var några som anställdes och satt i ett gammalt tunnbrödsbageri söder om Brunflo. En gång i månaden kom ägarna upp, söp som svin på stadshotellet och sov med diverse kvinnor i en stor hög i den lilla etta som UF också höll dem med, för örigt i samma hus som Stadshotellet. I ett par år åkte jag omkring med en skylt bak på bilen "räkna med din energirådgivare" och sålde energisparlösningar till flerfamiljshus. Det var kul. Minde kul var de produkter som var starten på hela projektet men det är en annan historia. Frukost var det ja. En skylt fångade min uppmärksamhet Hm, jaha... . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted December 17, 2006 Author Share Posted December 17, 2006 Jämtland har alltid haft egen profil. Var annars ser soptunnorna ut såhär: En sväng genom stan i duggregnet berättar att konditoriet på hörnan slagit igen och därinne är det nu en ramaffär. Skylten ovanför dörren är dock kvar. I mitten på 80-talet fanns här ett nedgånget fik med små runda bord, slitna röda galonstolar, kaffebord med kopparkittel och såklart kokkaffe! En sväng i bilen och sådant Östersundarna för länge sedan vant sig vid fångar uppmärksamheten, i en nedförsbacke ser man att det ligger snö på Oviksfjället . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted December 17, 2006 Author Share Posted December 17, 2006 Kören på torget känns en smula mer engagerad än millennie-eländet utanför stora teatern i Göteborg, även musiken ur de gömda högtalarna känns mer hifi än götets ...ljud . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted December 18, 2006 Share Posted December 18, 2006 Många K-märkningsobjekt och Oboy-instruktionen är härmed för alltid dokumenterad... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted December 18, 2006 Share Posted December 18, 2006 Härligt härligt!!! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted December 18, 2006 Author Share Posted December 18, 2006 I Östersund råder den ultimata ordningen och redan. Jämför gärna med din egen stads cykelskyltar... Detta torde vara ett par extremt välfotograferade skyltar Jag minns också en annan sak med Östersund, hela kroppen minns kylan från storsjön, året runt. Den syns nästan på denna bild också Storsjöns vatten ger svalka på sommaren och extra kyla på hösten. Vad man skall kalla detta konstiga klimat 2:a veckan i December vet jag inte men kallt, det är det. Kallt och duggregn... Dags att gå inomhus för en snabb kaffe innan uppackning. I ett reklamblad gör sig den "vanliga" världen påmind Det är "We" datumet är 31-5 och klockan är 925, temperaturen är 77f. Klockren julklapp, bara att klistar en lapp med "Cirkus" på så är hippfaktorn också i hamn. . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted December 19, 2006 Share Posted December 19, 2006 Storsjöns vatten ger svalka på sommaren och extra kyla på hösten. Vad man skall kalla detta konstiga klimat 2:a veckan i December vet jag inte men kallt, det är det. Kallt och duggregn... Sambons mormor bor precis till höger här, och svärföräldrarna bor på andra sidan vattnet. Så visst har man varit "tvungen" att känna av den norrländska kylan emellanåt. Men Östersund är en ganska vacker stad och det ligger ju klart närmre Åre än vad Göteborg gör. Och snöläget är ju inte alltid det bästa i Bollekollen heller.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted December 19, 2006 Share Posted December 19, 2006 Så visst har man varit "tvungen" att känna av den norrländska kylan emellanåt. Men Östersund är en ganska vacker stad och det ligger ju klart närmre Åre än vad Göteborg gör. Spenderade några intensiva höstmånader på stadens Artilleriregemente och höjdpunkten var den stora cykelmarschen till Ånge... Ligger inte Östersund precis mitt i Sverige... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted December 19, 2006 Share Posted December 19, 2006 Ligger inte Östersund precis mitt i Sverige... Det är bara en myt skapad av surjämtarna själva. Det tar ju åtminstone 10-12 timmar dit i bil från Göteborg. Bilen borde ju snitta hundra tycker jag och därmed borde jag ha förflyttats cirka 100-120 mil. Sverige är ju knappa 150 mil från topp till tå så att säga och Göteborg ligger ju kanske 30 mil upp från skånes södra spets. Alltså ligger Östersund ungefär uppe vid treriksröset! Så långt norrut man kan komma i detta avlånga land med andra ord. (Det är för övrigt tur att släkt och vänner i Östersund inte är så intresserade av hifirelaterade sidor ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted December 19, 2006 Share Posted December 19, 2006 Det är bara en myt skapad av surjämtarna själva. Kan jag tänka mig för det året var det rejält kallt redan i oktober. Ganska många göteborgare på A4 och de flesta längtade hem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted December 19, 2006 Author Share Posted December 19, 2006 Den plats som andas mest ursprung och där det går att få en fika bredvid en sprakande brasa är Stocketitt ute på Frösön. Tänk er en timrad kåk som brukar finnas som hembygdsgård lite varstans ute i landet och ha sommarkafé igång med riktig saft, hembakade kanelsnäckor och tigerkaka och hela konkarrongen... Så är det på stocketitt i princip varje helg. jag hann med en kontemplatisk stund med den fantastiska utsikten och det skygga ljuset utanför Sedan är det mest jobb. och en utskällning, men vi kommer till det... Jämtljud: . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted December 19, 2006 Author Share Posted December 19, 2006 Inne i Nils Gunnars butik råder det ett behärskat kaos. maken till välfylld butik får man leta länge efter... En titt bakom avslöjar redan välkända loggor men den tingest som glänser mest just nu är denna: Snart i en butik nära dig! . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Zalve Posted December 19, 2006 Share Posted December 19, 2006 men den tingest som glänser mest just nu är denna: Snart i en butik nära dig! . Det väntar jag gärna på... Hmm Det kanske finns en butik som får in en sånt,,, Fast knappast troligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nitram Posted December 20, 2006 Share Posted December 20, 2006 Det är bara en myt skapad av surjämtarna själva. Det tar ju åtminstone 10-12 timmar dit i bil från Göteborg. Bilen borde ju snitta hundra tycker jag och därmed borde jag ha förflyttats cirka 100-120 mil. Sverige är ju knappa 150 mil från topp till tå så att säga och Göteborg ligger ju kanske 30 mil upp från skånes södra spets. Alltså ligger Östersund ungefär uppe vid treriksröset! Så långt norrut man kan komma i detta avlånga land med andra ord. (Det är för övrigt tur att släkt och vänner i Östersund inte är så intresserade av hifirelaterade sidor ) Är inte sverige 180mil långt? eller minns jag 30 mil fel... Trevligt reportage Sladd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EuphoniC Posted December 20, 2006 Share Posted December 20, 2006 Mätningsverktyget på map24.se mäter 160 mil :clown: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arcam Posted December 20, 2006 Share Posted December 20, 2006 Är inte sverige 180mil långt? eller minns jag 30 mil fel... Trevligt reportage Sladd! 180 mil låter rimligt Trevligt reportage Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted December 20, 2006 Share Posted December 20, 2006 Om man ska vara petig... Sverige är 1 572 km från norr till söder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted December 20, 2006 Author Share Posted December 20, 2006 Den geografiska mittpunkten sägs väl ligga vid Jämtkrogen, mellan Östersund och Sundsvall, då blir det ordning både på längden och bredden. Nästa resa på Vinterturnén blir Uppsala i slutet på januari. Måste bara dela med mig av två helt separat saker. I går levererade jag en Supernova till östkusten. På väg hem låg jag 100 meter efter en Mazda 323 som av någon anledning körde ut i linorna på en av våra säkerhetsvägar. Jag är lite kluven till dessa och har funderat på varför det inte lika gärna skulle fungera med fasta räcken som ju skulle hålla bilen i rätt körfält men inte skapa så mycket skador. Kanske har jag fel men det som syntes 100 meter framför var ett sprutande av stolpar, bildelar och en lite vit Mazda som fångades in i en vild dans. Bilen skövs åt sidan och saknade då halva fronten, vänster framhjul var böjt halvvägs under bilen och det rann kylvätska på marken. Kofångaren låg 20 meter bort. kort sagt så blev en del av bilen konfetti, strimlad, hackad... Sen så funderar jag en stund över dessa: Vad är skillnaden på tama och vilda bär? Påminner mig om en bekant jag hade som i göteborg sålde patéer och godsaker från ett gammalt slitet restaurangkök. När kunden frågade vad han hade i så var det alltid "Grädde, färska ägg och varligt reducerad fiskfond". Någon grädde såg jag aldrig i hans kök, ägg som inte är färska lär inte gå att använda och koket på fiskrens han körde i 24 timmar vill jag nog knappast kalla "varligt reducerad". Men vilda bär i choklad... OK. . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greensleeves Posted December 20, 2006 Share Posted December 20, 2006 Sladd, Tack för alla dina resereportage! När det sedan gäller skillnaden på tama och vilda bär, kanske en användbar definition är följande. Vilda bär är de vi måste plocka själva, utanför tätbebyggt område... what ever. Tama bär är de som finns att köpa, alternativt har odlats av människor och normalt går att plocka i trädgårdar och liknande. Om det sedan överhuvudtaget ska göras denna distinktion mellan "vilda" och "tama" bär är nog en annan sak. Spontant säger jag nej, just med tanke på definitionproblematiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajen1 Posted December 20, 2006 Share Posted December 20, 2006 Sladd, Tack för alla dina resereportage! När det sedan gäller skillnaden på tama och vilda bär, kanske en användbar definition är följande. Vilda bär är de vi måste plocka själva, utanför tätbebyggt område... what ever. Tama bär är de som finns att köpa, alternativt har odlats av människor och normalt går att plocka i trädgårdar och liknande. Om det sedan överhuvudtaget ska göras denna distinktion mellan "vilda" och "tama" bär är nog en annan sak. Spontant säger jag nej, just med tanke på definitionproblematiken. Enkelt, de "vilda" morrar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted December 20, 2006 Author Share Posted December 20, 2006 Jo, det var det där med harrda ku harrda geit.... Det betyder på svenska hälften ko, hälften get. På 80-talet fanns ett beryktat pop/rock/punk-band med detta namn. Mer allmänt används det t ex till att beskriva halten råvaror i en del mejeriprodukter, Hardrda ku harrda geit-ost t ex. Vilda bär i choklad..... tänk om det är ett jädrans party inne i påsen?.... Vi hörs! mvh . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik_n Posted December 20, 2006 Share Posted December 20, 2006 Skoj att få hänga med på resan, inte alltid man tänker på det men även om Sverige må vara litet på världskartan så finns det mycket att uppleva även inom gränserna. Smultronställen kan finnas närmre än man tror. Tack för ett intressant reportage. mvh Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted December 20, 2006 Share Posted December 20, 2006 Fortsätter Off-topic om vajerräcken, om de gör så med en bil hur blir det med oss stackars motorcyklister??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts