Akkelis Audio Posted December 16, 2006 Posted December 16, 2006 Ibland dyker det upp trådar på forumen med tips på filmer som innehåller hifi. En film där Hifi har en centrall roll är Hong Kong Filmen ”Infernal Affairs”. I en scen träffas den gode och den onde utan att vara medvetna om varandras ”roller” i en hifi affär där de lyssna på apparater, testar kablar och njuter av närvaron i musiken. En av dom köper en anläggning från denna affär och den anläggningen består av Elektronik från AudioSpace och högtalare från Sonus Faber. Denna anläggning visas sedan ett antal gånger i filmen och får en central roll i upplösningen av filmen. Filmen är riktigt sevärd. En nyinspelning av denna film har i dagarna haft premiär i Sverige, men denna gång inspelad i Hollywood. Elektroniken är då såklart amerikansk i form av McIntosh grejer. I Sverige representeras Audiospace av importören/distributören DWO. En första sändning apparater har nått landet och hamnat hos Akkelis Audio. Rörgrejer är roliga att fota och Audiospace bjuder på blanka ytor och roliga features som jag tänkte presentera i denna tråden. För att inte någon skall misstolka tråden som ”smygreklam” så kan jag återigen förtydliga att DWO är distributör och Akkelis Audio en av butikerna som säljer grejerna. Jag kommeri denna tråd inte att svara på eller kommentera varken priser eller hur grejerna låter. Då kör vi igång med bilderna. Quote
Akkelis Audio Posted December 17, 2006 Author Posted December 17, 2006 Här kommer lite information om företaget Audio Space. Chefen för Audio Space heter Peter Lau och har varit mentor och lärare för bla chefen på Cayin Spark och Ming Da. Företaget har funnits i nästan 20 år och har ett väldigt gott rykte i Asien, Audio Space är den bäst säljande Hi End tillverkaren i Japan, Singapore, Taiwan och Hong Kong. Det är också det enda utländska företag som har varit på omslaget till J.A (Japanese Audio), som är en väldigt välrenommerad tidning i Japan. När det gäller teknik så är det direktlödning som gäller med silvertenn. Rören tar man från Shugang, JJ Electronic och Sovtek. På Shugang och Sovtek så tar man rören direkt från bandet och testar enligt egna specar innan dom får märkas med Audio Space logga. I dessa slutsteg sitter rören KT66, ett välrenommerat men ändå ganska ovanligt rör. Spegelblanka ytor och rör inbjuder till att leka lite med kompositionerna av bilderna. Det gäller dock att tänka på vad som speglas, jag minns med skräckblandad förtjusning rörbilderna som en av forumets medlemmar tog och publicerade där det visade sig att han fotograferade utan kläder. Quote
plind Posted December 18, 2006 Posted December 18, 2006 jag minns med skräckblandad förtjusning rörbilderna som en av forumets medlemmar tog och publicerade där det visade sig att han fotograferade utan kläder. Ja, ja vad gör man inte för att roa och förnöja sina forumvänner Förresten hade jag kallingarna på mig :clown: Quote
mayro Posted December 18, 2006 Posted December 18, 2006 Var sjutton finner du på dessa skoj ideer du har Stefan... Tonarmar.. Och nu detta Trevligt! Quote
Ekman Posted December 18, 2006 Posted December 18, 2006 Har sett The Departed och tyckte den var rätt bra faktiskt hade ingen aning om att det var en remake, kul då måste man ju se internal affairs också. Quote
Akkelis Audio Posted December 19, 2006 Author Posted December 19, 2006 En användbar feature kan vara en ”Direct in” ingång om man väljer att använda en integrerad förstärkare som slutsteg eller kanske om man vill ansluta sin MP3-spelare. Jag kan tänka mig att det sistnämnda kan vara anledningen till att ha denna direktingång så långt fram på sidan av förstärkaren men det kanske finns någon annan förklaring? Andra spännande features som går igen i de flesta Audio Space modeller åär de som synns på ovanstående bild. Man kan välja mellan att köra Triodläge/push-pull och Ultralinjärt läge/push-pull. I triodläge ger förstärkaren bara halva effekten. En annan feature är knappen ”NF ADJ”. Denna omkopplare reglerar den negativa återkopplingen (feedback). Mycket eller lite återkoppling efter tycke och smak. Ett hörlursuttag kan också vara användbart ibland. Quote
Akkelis Audio Posted December 20, 2006 Author Posted December 20, 2006 Potentiometrerna är välbekanta i hifi sammanhang, ALPS, tillverkade i Japan? Självklart skall det vara kondensatorer för Hign end audio, hardwireat med silverhaltigt lödtenn. Tvinnade kablar och en blandning av hardwire och kretskort. Komponenterna är samma som vi ser i de flesta förstärkare, oavsett ursprungsland. Och stora ingjutna transformatorer för både strömförsörjning och utgångar, självklart en del av den estetiska designen. Quote
Akkelis Audio Posted December 21, 2006 Author Posted December 21, 2006 Rejäla, solida fötter med gummipluppar kan vara bra att föebyggande "markbunden" mikrofoni. Blanka rattar att spegla sig i :cool: Och riktiga, chassiemonterade RCA kontakter som inte flyttar sig eller går sönder då man försöka få dit en trång RCA kontakt. Det följer också med dammskydd till kontakterna man inte använder. Säg vad dom inte tänker på Kineserna Quote
Akkelis Audio Posted December 23, 2006 Author Posted December 23, 2006 BIAS justeringen sitter väldigt lättåtkomlig på samtliga modeller. Det är manuell BIAS justering som gäller men det är egentligen en bättre lösning är fast bias eftersom det möjliggör rörbyten mellan olika modeller och att rören alltid är optimalt BIAS justerade. På dessa monoblock är det bara två rör att justera in, V1 och V2. Något jag funderar över är varför man kallr det V1 och V2 och nte T1 och T2 (Tube) Vad står V:et för? Ännu en bild på de tjusiga KT66 rören. Det är något speciellt med kurviga rör. Quote
michael Posted January 29, 2007 Posted January 29, 2007 dessa filmer har jag sett ett flertal ggr jag har hela trilon vad heter tjejen som sjunger i senen med hifiprylarna? Quote
lindvall Posted January 30, 2007 Posted January 30, 2007 Något jag funderar över är varför man kallr det V1 och V2 och nte T1 och T2 (Tube) Vad står V:et för? Skulle tro att det står för det brittiska ordet "valve" = rör. Tube är väl mer amerikanskt? Har spelat in filmen på video, men inte sett den än! Ska bli spännande! :-) Quote
Akkelis Audio Posted January 30, 2007 Author Posted January 30, 2007 Jag tror att tjejen som sjunger heter "Tsai Chin" och skivan heter "The past days" Quote
mayro Posted January 30, 2007 Posted January 30, 2007 Det är nåt speciellt med kurviga kvinns osså... Quote
Timbre™ Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 Det är nåt speciellt med kurviga kvinns osså... Rörglöd är kontrollerbar... :cool: Quote
Engelholm Audio Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 Skulle tro att det står för det brittiska ordet "valve" = rör. Tube är väl mer amerikanskt?Min tolkning också. Quote
Akkelis Audio Posted January 31, 2007 Author Posted January 31, 2007 Eftersom denna tråd vaknat till liv igen fortsätter jag att mata ut lite bilder Audio Space apparater han manuell BIAS justering i motsats till tex Prima Luna som automatisk (Adaptive Autobias) eller vissa andra apparater som har fast bias där bias är reglerad med fasta motstånd och man måste ha matchade rör om man skall göra ett rörbyte. På just denna modell behöver man ingen multimeter för att justera bias, det är inbyggt i förstärkaren. På omkopplaren längst till vänster väljer man vilket rör man vill mäta och justera. V1 står som ni listat ut för "Valve 1" Sedan finns dock andra Audio SPace specialiteterna, reglerbar negativ återkoppling, triod eller ultralinjärt läge och direktingång om man vill köra förstärkaren som ett slutsteg. Här finns faktiskt också ett RIAA steg eller phonoingång som dom kallar det. Quote
Muse Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Jag måste bara berömma dom fina bilderna! Wow! Quote
Recommended Posts