Guest Peo Posted December 16, 2006 Share Posted December 16, 2006 Jomenvisst. Den här är ett MÅSTE mina damer och herrar.. Äntligen har vi dessa två svenska giganter på samma scen, och för ovanlighetens skull låter det BRA! Jag har hört hur många skivor som helst med Jussi och i princip ingen låter bra.. Det här är rena festen för ett Björling-fan! Det är dessutom Jussis sista operainspelning, så den har historiskt värde bara av den orsaken. Att det sedan är en trevlig föreställning skadar ju inte sådär jättemycket. Ljudbilden är lite suspekt emellanåt, all sång i vänster kanal och körer i höger osv. Men det skiftar lite, det rör sig runt en del misstänker jag. Jättefint ljud i övrigt, man nästan känner att det är en vinyl från 1959. Ljudet är inte perfekt, men mysigt och fint. Nu pratar jag om CD-spåret förresten, jag kan inte spela SACD ännu.. Förutom ett stereospår för både CD och SACD finns det även ett spår för 3-kanals SACD (originalet spelades in med 3 kanaler) för den som har den möjligheten. En fullmatad platta således, det gillar vi. Den här serien med reissues från Sony är faktiskt helt underbar.. Visst, originalvinylerna låter med all sannolikhet bättre, men dessa kostar å andra sidan runt hundringen styck och finns överallt. Just denna är en dubbel och kostar lite mer (jag betalade £11, ca 150kr). Mig veterligen finns det 40 titlar nu, och fler kommer hoppas jag.. Finns på alla vanliga ställen, Amazon o.s.v. Rekommenderas å det allra grövsta! :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted December 16, 2006 Share Posted December 16, 2006 Visst, originalvinylerna låter med all sannolikhet bättre, men dessa kostar å andra sidan runt hundringen styck och finns överallt. Du hade kunnat lyssna på originalet när Du besökte mig nyligen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted December 16, 2006 Share Posted December 16, 2006 Japp, jag tror dig! Vi tar det vid nästa tillfälle, så kan vi jämföra med SACD också! Det blir ju skoj! Hur som helst är det en underbar CD, liksom alla andra jag fick idag.. Fick en bunt med 10st Living Stereos idag, har varit fast i åtta timmar nu, haha.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gcs Posted December 16, 2006 Share Posted December 16, 2006 Varför skulle det du kallar för originalet på vinyl låta bättre. Man kan ju vara helt säker på att 3-kanals versionen är en direkt avspelning från det 3-kanaliga bandet från inspelningstillfället. Jag har själv nästan alla SACD utgivningarna från Living Stereo och tycker som jag skrivit tidigare på forumet att det låter bättre i tre kanaer än med två. Man får en bättre 3D- verkan med tre högtalare. Problemet är bara att man bör ha tre likvärdiga högtalare som frontar. Jag håller just på att planera en tredje högtalare, jag har köpt upp en 2":s driver från JBL och det kommer att bli tre stycken 300 liters lådor i mitt musikrum. Jag har två just nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Peo Posted December 16, 2006 Share Posted December 16, 2006 Jag har aldrig hört en återutgivning som låter bättre än originalutgåvan på vinyl. Aldrig. Ofta är skillnaden mycket stor dessutom. Living Stereo-skivorna på SACD låter riktigt trevligt dock, det håller jag med om. Problemet är nog gamla mastertapes som har förlorat mycket av ursprungsinformationen. Vinyl blir ju inte sämre med åren, så där har du skillnaden. Jag har alltid undrat varför bolagen inte helt enkelt tar marknadens bästa vinylrigg, skaffar fram en så bra 1:a utgåva av vinylen som möjligt och gör en digital master från den. Jag kan slå vad om vad som helst att det kommer att låta markant bättre än något masterband som har 20+ år på nacken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted December 16, 2006 Share Posted December 16, 2006 Dessa SACD-återutgivningar har en strykande åtgång ungefär som pepparkakor i juletid... Ultimate plockade hem ett sjuttiotal på prov som snabbt tog slut och de nya leveranserna lär gå samma väg. Priset talar ju dessutom för SACD-utgåvorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn-Ola Posted December 28, 2006 Share Posted December 28, 2006 Den här med Björling är inte så dum den heller. Visserligen mono, men anses vara den bästa inspelningen. Och, tja, jag har inte hört något bättre, dom sjunger som änglar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest asimov66 Posted December 28, 2006 Share Posted December 28, 2006 tillochmed så jag har orginalvinylen hemma (med björling oh nilsson alltså) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts