Tompa Posted December 13, 2006 Posted December 13, 2006 Jag bara måste få dela med mig av denna makalösa ljudupplevelse. Jag är och har varit en sann hifi-räv de senaste 30 åren. Hifi och musik är mitt största intresse, min hobby. Jag har alltid, förutom då vinyl/cd/sacd, lyssnat en hel del på radio, försökt hitta kanaler utan för mycket prat, det är ju i första hand musiken jag är ute efter. Jag har haft en hel del olika tuners kopplade till min anläggning genom åren. När den historien tar sin början, så var det en Arcam T61, och den var väl okay, funderade inte så mycket på det. Sen föll det sig så, att jag var på en hifi och musik kväll hemma hos en god vän, och han hade skaffat sig en Magnum Dynalab MD-90T. Kvällen gick, och jag tänkte, jädrans vilket bra ljud han får via sin tuner. Så kvällen slutar med att jag får låna hem tunern, och efter några dagars lyssnande, så var jag helt såld. Jag tog omedelbart kontakt med Kent Melin på HIFI Art, då med tanken att köpa en MD-90T. Kent och jag pratade tuners ett bra tag, och han lät mig få ett bra pris på en Magnum Dynalab MD-106T. Jag funderade först, så bra som MD-90T låter, så kan det väl inte var någon nämnvärd skillnad. Men är det något som jag lärt mig genom mina hifi år, så är det att alltid vara open-minded och objektiv i mitt lyssnande, så jag slog till och fick hem MD-106T. Kopplade in den med XLR Silver Sonic, och lyssnade, och lyssnade, och lyssnade, man tror inte det är sant, trodde aldrig att radio kunde låta så bra, det här måste bara upplevas. Min antenn var ingen höjdare, så efter lite prat med Kent, så fick jag hem en antenn, en Magnum Dynalab ST-2. Och ljudet lyftes ytterligare, ska det aldrig ta stopp, en sån närvaro och värme trodde jag inte var möjligt med en radio, lyftet med antenn bytet, det får man väl anta beror på att mottagningen blev ett par snäpp bättre just här där jag bor. Så det gick ett tag, och jag funderade fram och tillbaks, undrar om det verkligen kan bli bättre, jag visste ju att det fans en store bror, Magnum Dynalab MD-108T, så jag for ut på Internet och letade tester, jag hittade en hel del, och samtliga hade samma slutsats, man trodde att man uppnått det omöjliga med MD-106T, men till testarnas stora förvåning, så blev det än mer nyans, närvaro, värme och djup med MD-108T. Så jag kunde inte stoppa mig, åter ett telefon samtal till Kent, vi kom överens, och jag beställde en MD-108T. Efter några veckor så landade den i en kraftig väska, typ aluminium dokument portfölj, så sanslöst snygg och välbyggd MD-108T är, jag kopplade in den med XLR Silver Sonic, samt super antennen ST-2. Ja, jag vet inte riktigt hur jag ska utrycka mig, det tog en stund innan jag plockat upp hakan från golvet och samlat mig, helt otroligt, utan tvekan samma nivå som när man får tag på en förträfflig förstärkare/högtalare kombination eller vinyl/cd/sacd spelare, man blir liksom mållös, tappar nästan andan för en stund, det blev så otroligt bra, så jag finner inte riktigt ord för det, detta härliga ljud, värme, djup, detaljer, möjligheten att höra tystnaden mellan tonerna, allt föll liksom på plats, precis som på en riktigt bra vinyl/cd/sacd spelare, om det sen är vinyl eller cd/sacd man föredrar, det kan ju i detta samanhanget kvitta. Ni som inte tidigare givigt radion en chans, hoppa inte över det längre, ge det en chans, detta måste bara upplevas. Jag kan bara a det varmaste rekommendera er en test av en Magnum Dynalab tuner. Jag är tämligen säker, det kommer ni inte att ångra. ”Denna underbara HIFI värd” //-- Tompa -- Quote
K-man Posted December 13, 2006 Posted December 13, 2006 Radio kan ge klart bra upplevelser...det finns klart bättre radiomottagare än de bärbara reklammottagare man kan få i handen... En liten länk till en tråd med Magum Dynalab och ett litet test av MD-90T... Magnum, med siktet ställt mot analogi \\K-man Quote
Timbre™ Posted December 13, 2006 Posted December 13, 2006 FM-radio kan ge fantastiska upplevelser... plundin vet vad det handlar om och varje gång jag återvänder till inspelningen med Diana Krall på Dalhalla är det lika overkligt bra... Quote
MartinH Posted December 13, 2006 Posted December 13, 2006 Sen om uppgraderingsdjävulen sätter in finns ju alltid MD-109 !!! Quote
Tompa Posted December 13, 2006 Author Posted December 13, 2006 MD-108T och MD-109 har det interna i stort gemensamt. Förutom rent design mässigt, så är det den här pekskärms utrustningen/styrningen som skiljer. Så lägger vi de interna detaljerna åt sidan för en stund, så var det MD-108T:s ”retro” stil jag föl för, ur fräsigt tycker jag. MD-109 är ju samma ”radio”, men designen är inte alls min stil, MD-109 är dessutom, tack vare pekskärmsstyrningen, något dyrare. //-- Tompa -- Quote
eliot Posted December 13, 2006 Posted December 13, 2006 Smaken är som bekant som baken.... men jag tycker att MD-109 är katastrofalt ful Denna tycker jag emellertid är riktigt snygg Day Sequerra Model M1 HD Broadcast Reference Tuner men eftersom tekniken bakom framtida digitala radiosändningar ännu inte är fastlagd känns den mycket osäker.... //Eliot Quote
Gigas Posted December 13, 2006 Posted December 13, 2006 Ja, låt oss slå ett rejält slag för radiomusiken där det erbjuds en rik variation av musik, inte minst live konserter. Förmiddagarna är ju också ett bra tillfälle att få lyssna till bl.a. människors önskningar och musikminnen. Värt att nämna är den mycket goda sidan www.fmtunerinfo.com där man kan få god hjälp till val av tuner men man ska ha klart för sej, att för dessa entusiaster så gäller nästan bara ”vintage” modeller i synnerhet från sjuttiotalet för bästa ljud och mottagningskvalitet. Själv har jag monterat upp en ”nyinköpt” Sansui TU-9900, stor och med grönlysande frekvensskala och en stor ratt, fjärran från snabbvalstangenter och annan nymodighet. Till denna löper en bra kabel från Svalander till en mäktig FM8 antenn från Triax, den enda som kunde hjälpa mej i ett besvärligt geografiskt läge. Nu låter P2 musiken mycket bra och tillsammans med vinylspelaren känns det som i gamla tider. Programtablå finns på www.sr.se så man kan pricka in godbitarna på ett enkelt sätt. Lycka till med all den gratis musik som Sveriges Radio skickar ut i etern och njut av mångfalden som inte sällan för mej i alla fall, resulterar i ett och annat nytt skivinköp. Quote
Tompa Posted December 13, 2006 Author Posted December 13, 2006 Smaken är som bekant som baken.... men jag tycker att MD-109 är katastrofalt ful Denna tycker jag emellertid är riktigt snygg Day Sequerra Model M1 HD Broadcast Reference Tuner men eftersom tekniken bakom framtida digitala radiosändningar ännu inte är fastlagd känns den mycket osäker.... //Eliot Som sagt, smaken är som baken........ För min del är dock inte det visuella det primära ! Visst, det får gärna se bra ut, men som i andra hifi samanhang, för min del då allts, så är det ju hur det låter som är det primära ! :cool: //-- Tompa -- Quote
Tompa Posted December 13, 2006 Author Posted December 13, 2006 Ja, låt oss slå ett rejält slag för radiomusiken där det erbjuds en rik variation av musik, inte minst live konserter. Förmiddagarna är ju också ett bra tillfälle att få lyssna till bl.a. människors önskningar och musikminnen. Värt att nämna är den mycket goda sidan www.fmtunerinfo.com där man kan få god hjälp till val av tuner men man ska ha klart för sej, att för dessa entusiaster så gäller nästan bara ”vintage” modeller i synnerhet från sjuttiotalet för bästa ljud och mottagningskvalitet. Själv har jag monterat upp en ”nyinköpt” Sansui TU-9900, stor och med grönlysande frekvensskala och en stor ratt, fjärran från snabbvalstangenter och annan nymodighet. Till denna löper en bra kabel från Svalander till en mäktig FM8 antenn från Triax, den enda som kunde hjälpa mej i ett besvärligt geografiskt läge. Nu låter P2 musiken mycket bra och tillsammans med vinylspelaren känns det som i gamla tider. Programtablå finns på www.sr.se så man kan pricka in godbitarna på ett enkelt sätt. Lycka till med all den gratis musik som Sveriges Radio skickar ut i etern och njut av mångfalden som inte sällan för mej i alla fall, resulterar i ett och annat nytt skivinköp. Ja, radion har en härlig blandning, bara man ger sig tid att leta bland frekvenserna !! //-- Tompa -- Quote
Gigas Posted December 13, 2006 Posted December 13, 2006 Leta bland frekvenser behöver du inte i detta radioland. Gå in på www.teracom.se så finner du under privat: täckningskartor/frekvenstabeller med både kartor, frekvenser och annan information över FM sändarna i Sverige. Det är viktigt att veta var dom står och hur starka de är, om man ska använda en riktantenn på 8 element eller mera. www.satpro.se Quote
Tompa Posted December 13, 2006 Author Posted December 13, 2006 Leta bland frekvenser behöver du inte i detta radioland. Gå in på www.teracom.se så finner du under privat: täckningskartor/frekvenstabeller med både kartor, frekvenser och annan information över FM sändarna i Sverige. Det är viktigt att veta var dom står och hur starka de är, om man ska använda en riktantenn på 8 element eller mera. Jajemen, det är rätt och riktigt ! Leta bland frekvenserna kan man göra på nätet, så väl som i tidningar och i luften ! Det var just, ”att man letar”, som jag menade ! //-- Tompa -- Quote
Recommended Posts