Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjenare gott folk!

Jag tänkte bara visa upp lite bilder på min helgstereo. Med helgstereo menar jag att jag veckopendlar och har den på plats i den "ordinare lägenheten". Den stereon som stod där innan var en hemsk Pioneer som såg ut som Liseberg fotat med lång slutartid i mörker. Lampor och sk**t överallt. Och då var ändå utseendet det bästa med maskinen i fråga.

När jag då har min övernattningslägenhet alldeles bredvid ett Myrorna-varuhus där jag en lycklig dag hittade en Dual CS505-3 för 250 kronor Fick jag en idé. Jag tänkte att jag borde samla ihop lite fina gamla sjuttiotalsgrejjor till en riktigt stilig stereo. Detta ligger ju både i mitt och tjejjens intresse.

Sagt och gjort! Så jag börjar med en bild på skivspelaren.

CS505.jpg

Pickuppen som sitter på är en helt okej variant. En Ortofon OMB 20. Är det förresten någon som vet skillnaden mellan den och den som bara heter OM20? Det skulle jag gärna vilja veta.

Vi tar en bild lite närmare också!

Idol.jpg

Billy Idol var det som snurrade den gången. To be a Lover (Mothers of mercy remix) närmare bestämt!

Den här skivspelaren är ihopkopplad med en receiver som jag fick gratis sommaren 2001 när de rensade i fikarummet på min fars jobb. Inte dumt! Receivern är en Akai AA1030. En ganska tung och snygg sak som jag verkligen inte hittar något att klaga på för det priset! Det enda lilla smolket i bägaren skulle väl vara att belysningen i fönstrena inte fungerar, men det kan jag nog ordna upp någon dag...

Så här ser det ut när skivspelaren och receivern är på sina respektive platser.

Sterjon.jpg

Jag har ingen bättre bild just nu, men ska försöka ordna upp det någon gång i framtiden. Under skivspelaren ser man även den billiga och extremt rappliga DVD-spelaren som får agera CD-spelare och naturligtvis DVD när jag ser på bland annat PULSE, som ligger under förstärkaren tillsammans med lite kul böcker.

Pizzakartongen som ligger där ínnehåller naturligtvis inte gamla pizzarester utan är förpackningen till en av tusen bildskivor med Hellacopters som ser ut som, just det, en pizza.

Högtalarna som jag har kopplat till resten av anläggningen är ett par ganska roliga burkar jag fann på Blocket för 500 kronor. Det är ett par Luxor SH 835. Det innebär att de är cylindriska (eller i alla fall gallret och toppen och botten). Det sitter ett bas/mellanregister- och ett diskantelement på varje sida av lådan innanför gallret. Detta betyder att det är åtta element i varje högtalare.

Så här ser de alltså ut. Denna bilden är tagen innan en ganska grundlig rengöring, så gallret är som tur är inte så skitit längre!

Rundburk.jpg

Och när man plockar bort gallret blir den så här!

Rundburk2.jpg

Tidigare skrev jag att det var åtta element i varje låda. Detta är en sanning med modifikation, då spolen brunnit i ett av baselemnten, så jag har plockat ur det då det blev ett jäkla skrapande med det elementet i. Så jag är naturligtvis nyfiken om det finns någon som vet vad det är för element i och om de går att få tag på. De har en nominell impedens på 16 ohm, vilket för mig låter lite ovanligt i alla fall... Vi tar en till bild på baselementet så ni kanske får en till ledtråd!

bas-mellan.jpg

Hur låter det då?

Enormt mycket bättre än sin föregångare från nittiotalet i alla fall. Ljudbilden hamnar ju ganska långt ner så klart, eftersom de inte står på några stativ. Att de är rundstrålade gör att det blir rätt mycket surroundkänsla, men distinkta ljud, som trummor eller gitarr, hittar hem rätt bra i ljudbilden ändå. Vid film funkar det riktigt bra faktiskt just på grund av runtstrålningen!

Så alltså! För 750 kronor är det en extremt bra anläggning! (Då är inte DVDn inräknad, men man jag skulle ändå inte hamna långt över tusenlappen om jag tog med den i beräkningarna ändå...)

Sen har jag hittat ytterligare en skivspelare på Myrorna som jag köpte för 175 kronor. Det är ju så svårt att låta bli! Jag tänkte bjuda på en liten bild på den också, som avslutning!

PL12D01.jpg

Det är en Pioneer PL 12D II. Tur att japanerna på Pioneer inte alltid byggt sådana hiskeliga maskiner som den anläggningen jag beskrivit ovan erätter. De borde kanske ta och titta lite i backspegeln!

Jag hoppas att ni gillar bilderna och har ni några frågor är det bara att fråga på!

/Gurra

Posted

Läckert, Gurra! :) Pioneerspelaren på sista bilden ser mysig ut.. Låter den bra också?

Posted
Läckert, Gurra! :) Pioneerspelaren på sista bilden ser mysig ut.. Låter den bra också?

Jag har faktiskt inte lyssnat så jättemycket på den om jag ska vara ärlig. Men jag har lyssnat tillräkligt mycket för att säga att den inte riktigt låter lika bra som Dualen eller min Rega Planar 2. Fast den låter absolut inte kass. Sen vet jag ju inte riktigt hur pick-uppen mår heller. Det sitter en Shure av något lag på den.

Guest asimov66
Posted

den sista pioneer skivspelaren är en guldgruva, fasen vad bra den låter. Du har gjort ett klipp :app:

det såg riktigt treligt ut där.

Posted

En sån Pioneerspelare har även jag lyckats få. Tyvärr har jag inte plats för den så den står på vinden för tillfället. :-( Kostade till och med på den en ny rem från Svalander. Däremot har jag inte nån sån där tuff dammborste!

Posted

Vad roligt att ni verkar gilla min Pioneer! Jag kanske borde ge den lite mer tid. Jag kostade också på min en ny rem! Remmen gick på 150 kronor. Alltså nästan lika mycket som sjävla maskinen!

Posted

Justja!

Jag har ju den här på jobbet att lyssna på radio med!

Jobb.jpg

Bilden är tagen med telefonens patetiska ursäkt till kamera, men man får ju en aning om vad det är och den usla bildkvaliteten skyler det faktum att maskinen är duktigt patinerad!

Det är en Rank Arena R1200 om det säger er något!

Posted

Nice! Det är något speciellt med 70-talsreceivers.. :) Silver och blåa displays var tydligen poppis redan då, hehe.

Är det en transistorhistoria eller sitter det några gosiga rör inuti.. :?:

Posted
Det är en Rank Arena R1200 om det säger er något!

Jodå, men inte så mycket positivt. På 70-talet fanns det en receiver som var oerhört poppis ett tag från en engelsk tillverkare som hetter Ferguson som tog upp kampen med B&O med tunna receivers med skjutreglage. Det dröjde inte länge förrän kopparlindningarna oxiderade vilket skapade kontaktproblem och sprak i högtalarna.

De stora receivrarna kom från Japan och Rank Arena, som jag tror var engelskt(?) försökte haka på Kenwood, Technics, Sony, Sansui och Pioneer. (Även svenska Luxor/Skantic försökte. Om jag minns rätt så var Rank Arenas och Luxor receivrar sprugna från samma fabrik). Dock utan större lycka. Sansui och Kenwood var kungarna, mest kanske för deras fantastiska radiodelar. Den enda Europé som kunde ge dom en match var Tandberg.

Vi som kallade oss själva för HiFi freaks på 70-talet satte nog just Sansui och Kenwood högst på listan bland japanarna. Tandberg, som nämnts var också kanon liksom Quad. Även Harman Kardon hade en kanonreceiver. För lyxrävarna var det amerikanska grejor som gällde, men för en fjunig ung man på 70-talet, var det utom räckhåll.

Om jag skulle nämnt för mina hifi-kompisar att jag köpt en Rank Arena, så hade jag inte blivit tagen på allvar. Så här i efterhand är det dock kul att de gamla prylarna åker fram igen. Vårda dom ömt!

När det gäller skivspelare, så ansågs Pioneer redan på 70-talet vara i tätposition. Thoréns var det som ansågs bäst av de flesta. Sedan kom en period med direktdrivna skivspelare, där Technics ledde utvecklingen. Sagan tog dock slut i och med att först Ariston, följd av Linn dödade den direktdrivna marknaden. Sen kom ju CD'n ... resten känner ni till.

Bebop

Posted
Sansui och Kenwood var kungarna, mest kanske för deras fantastiska radiodelar.

Kenwood stod högt i kurs och även japanska Marantzreceivrar var väldigt populärt i Göteborgstrakten på den tiden.

Kul idé att fynda ihop till en helgstereo! :cool:

Posted

Arenafabriken låg i Horsens,Danmark.Brann 1970 och byggdes upp igen med till 80% engelskt kapital från den stora koncernen Rank(jag började själv på Rank Xerox 1970)och produkterna fick namnet Rank Arena.Fabriken slog igen 1975.

Tror inte att Luxor hade något samarbete med Rank Arena,då fabriken i Motala var stor nog att klara det mesta själva.Visserligen tog man in japanska tuners och förstärkare,men det är en helt annan senare historia.Dessutom legobyggde Luxor högtalare till bl a Luxman,så allt är som vanligt en enda röra.........

Posted

Oj! Vad det strömmar in information om min kontorsradio! Skitkul!

Finns mycket kunskap här märker jag! Vet inte om man borde listat ut släktskapet mellan Rank Arena och Rank Xerox, men med facit i hand så är det ju löjligt enkelt!

När vi ändå pratar om direktdrivna skivspelare så vill jag bara inflika att jag tycker att några direktdrivna Denon är riktigt, riktigt läckra...

Posted
Kenwood stod högt i kurs och även japanska Marantzreceivrar var väldigt populärt i Göteborgstrakten på den tiden.

Kul idé att fynda ihop till en helgstereo! :cool:

Så klart. Hur kunde jag glömma Marantz som jag tyckte var de läckraste att titta på. Även Luxman bör nämnas.

Bebop

• 1 month later...
Posted

Hej igen gott folk!

Nu har jag tagit några fler bilder på främst förstärkaren och även stereon i sin helhet. Här är tre bilder jag valt ut!

Det fina med de här gamla receiverna är enligt mig bland annat alla rattar och knappar!

P1213867.jpg

P1213866.jpg

Och hela alltet (minus ena högtalaren)...

P1213875.jpg

...och så var det med det!

• 3 months later...
Posted
Jodå, men inte så mycket positivt. På 70-talet fanns det en receiver som var oerhört poppis ett tag från en engelsk tillverkare som hetter Ferguson som tog upp kampen med B&O med tunna receivers med skjutreglage. Det dröjde inte länge förrän kopparlindningarna oxiderade vilket skapade kontaktproblem och sprak i högtalarna.

Bebop

Exakt en sådan som Bebop beskriver hade jag under -70 talet...Mkt riktigt, det sprakade som attan om sjutportarna efter något år..

Rätt dålig apparat faktiskt..

• 4 months later...
  • 2 months later...
Posted

Tjena Gurra!

Nice pics, Visstr är det kul med gamla grejer, Mis skivspelare är från 83 och funkar kanon. Vad har du för plattor på spelarna. På Pioneere tycks det snurra en Deep Purple, men den andra vet jag inte riktigt, kanske Alan Parsson?

Hälsningar

Posted

Japp! Stämmer bra, det är Deep Purple - Made in Japan och Alan Parsons Project - I Robot.

I dagsläget har jag inte kvar någon av de två skivspelarna dock (och tyvärr). Jag sålde dem till kompisar på grund av att jag kände att det skulle sprida vinylfebern, och visst har det gjort det! Så då jag inte längre har behov av fler spelare så gör de mer nytta hos någon annan som använder dem!

Men om sanningen ska fram så håller jag i dagarna faktiskt på och pysslar med en gammal Thorens td150 mk.II. Det är riktigt roligt!

Posted
Japp! Stämmer bra, det är Deep Purple - Made in Japan och Alan Parsons Project - I Robot.

I dagsläget har jag inte kvar någon av de två skivspelarna dock (och tyvärr). Jag sålde dem till kompisar på grund av att jag kände att det skulle sprida vinylfebern, och visst har det gjort det! Så då jag inte längre har behov av fler spelare så gör de mer nytta hos någon annan som använder dem!

Men om sanningen ska fram så håller jag i dagarna faktiskt på och pysslar med en gammal Thorens td150 mk.II. Det är riktigt roligt!

Tjena Gurra!

Vadå pyssla med, håller du på med nån renovering eller motionerar du den?

Hälsningar

Posted
Tjena Gurra!

Vadå pyssla med, håller du på med nån renovering eller motionerar du den?

Hälsningar

Det betyder att sätta ihop ett vrak och i samma veva ge den en ny tonarm och plint, då den saknar tonarm som fungerar samt att den befintliga plinten ser ut som den legat utomhus rätt länge. Så det är nog att kalla för en renovering.

• 3 weeks later...
Posted

Hade själv en sprakande Ferguson stärkare med skjutpottar, dessutom en Garrard skivspelare, Nakamichi kassetdäck och Goodman högtalare, 4st. All utrustning med namnet Ferguson på. Tottalt var det hyfsad anläggning som jag sedan under 80 talet bytte mot olika Technics prylar, med B&W 110 i högtalare, sedan bytte jag Technics skivspelaren mot en Philips någonting och sedan en Ariston RD50.

• 3 weeks later...
Posted

Nu är Thorénsaren klar sånär som en annan pickup och att tallriken ska få sig en till omgång med smärgel och autosol i storsvarven på jobbet. Den ser dock bra nog ut för att kunna visas i offentligt ljus nu, så här kommer tre bilder!

P2128714.jpg

P2128711.jpg

P2128716.jpg

Nå, vad tycks?

Posted

Nej, tack och lov ser den betydligt fräschare ut än när jag lade vantarna på den. Jag är mycket nöjd. Dessutom spelar den mycket bättre än min Rega Planar2. Jag ska bara skaffa en ny pickup till den, så kommer den bli riktigt grym.