Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Ny på forumet!

Jag undrar om det är någon rörvän som har någon erfarenhet av de uppgraderingar som Audion tillhandahåller för sina förstärkare.

Jag har en Audion Silver night MKII och vad man kan få är bland annat "stepped attenuatur" dvs bättre volmkontroll, Black gate kondensatorer, intern kablaget utbytt mot silver dito. etc.

Jag undrar också om någon har erfarenhet kring Audion Golden night och hur den i så fall står sig mot en uppgraderad Silver night. Det är inte så att jag är missnöjd med min förstärkare, tvärtom är jag jättenöjd med den. Men man undrar ju alltid om det kan bli bättre.

Tack och på återhörande

/Christian

Posted

Slowhand: Samma här, är nog ganska nöjd med originalet men har funderat på ett par bra stegade volymvred om man vill köra programkällan rätt in i slutstegen utan att tappa kontroll över balansen.

Rören är ett annan tänkt ”tweak” vet bara inte vad man ska prova då rör priserna varierar ganska mycket och jag är inte så säker på att jag kan höra och uppskatta skillnaden. Silverkablage, ja om det nu passar designen, E. Andersson var sist jag pratade med honom, lite tveksam för dom idéerna.

Var går gränserna, när gäller uppgraderandet, modifierandet, investerandet och all den hysteri som då och då drabbar mej, om att saker och ting kan bli bättre, ja mycket bättre. Någon fällde en kommentar nyligen angående vinyl och avspelandet av skivor. För varje gång så försvinner några atomer från ljudspåret så varför förlita sej på vinyl när det bara blir sämre. Visst öronen tar också stryk och med tilltagande ålder för efter 15-18 i tonåren går det bara utför! En och annan hörselcell dör varje dag.

Förnöjsamhet är en gåva och njutandet av musik har väl egentligen inte så mycket att göra med avspelningsapparaturen utan är mer baserad på sinnesstämning och inre harmoni. Ibland skäms jag över min egen oförmåga att vara tacksam över det jag i dag har och kan lyssna till.

God Jul till mej själv, som strävar efter det optimala men låt mej inte glömma bort att leva också, nu när helgerna ger tillfälle till lite självrannsakan och fokus på andra bestående värden i livet.

Slowhand: Välkommen, men förlåt om jag klampat på i din tråd och förhoppningsvis har jag inte skrämt bort dej. :blush:blush:)

Posted

Hej

Det var kul med någon som använder ordet "förnöjsamhet". Jag har ofta tänkt att man antagligen skulle vara lyckligare med lite mera av denna vara. Jag har alltid satt musiken och den musikliska upplevelsen i första rummet. När jag lyssnar på musik så vill jag känna och uppleva och försöka att förstå vad kompositören försöker att förmedla och är egentligen ganska ointresserad av det "Hifi mässiga". Jag har lyssnat på många dyra anläggningar som kan förmedla ett fantastiskt ljud, men ändå inte engagerar mig.

Nog med filosofi. Jag har provat att byta lite rör, med varierande framgång. Det som hitills varit mest lyckat och som enligt min mening inneburit en ganska prisvärd förbättring är att byta de två 6922 ingångsrören till dito från JJ Electroics. De kostade ca 300 kr paret.

Jag har också satt dit tubedampers från Herbies Audio Lab, och det förbättrade en del.

Till sist tog jag bort original gummi fötterna och ersatte dem med fötter från Herbies och det förbättrade också litegrann.

"The road goes on forever"

/C

• 2 weeks later...
Posted
Ingångsrör till mina Audion monoblock är CV100 respektive CV120. Vet inte om det går att hitta något alternativ från JJ? :):?:

Har inte sett att JJ har motsvarigheterna. Men annars får du ett lyft om du byter ut CVX 120 mot CV 5809 (går även med 7722, E280F och E282F). CVX 100 byter du mot E86C (EC86) eller vanliga 6922. Musikaliskt blir det ett lyft med CV 5809 och E86C. De övriga alternativen är inte mödan värt. Testa!

Posted
Till sist tog jag bort original gummi fötterna och ersatte dem med fötter från Herbies och det förbättrade också litegrann.

Har inte testat så mycket tweaks på mina BAT men just att få bort gummifötterna var ett stort steg framåt. Efter Lamminspiration i Malmö har jag kopplat upp dom igen och triodhifi är ju inte fel... :o:mm:

Posted
triodhifi är ju inte fel... :o:mm:

Klart trioder är rätt :)

Sedan sist så har jag faktiskt bytt elsladden också och det blev ännu ett steg i rätt rikting!

/Slowhand